Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام نظری اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در حوزه صنعت و به ویژه خودروسازی با آن مواجهه هستیم انحصاری است که شکل گرفته است؛ خودروسازان فقط برای داخل تولید می‌کنند و هیچ توانی برای صادرات ندارند. در واقع این وضعیت همانند عمل خیاطی است که می‌دوزد تا فقط خودش بپوشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیر مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی بر اساس مذهب اهل‌بیت (ع) در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره وضعیت صنعت کشور در چهل سال پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در بخشی از صنایع که واقعاً با برنامه، کار و سرمایه‌گذاری کرده‌ایم از صفر به حدود 85 و 90 رسیده‌ایم؛ نمونه بارز آن صنایع دفاعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال 1356 تفنگی همانند ژ 3 و کلاشینکف را از خارج وارد می‌کردیم. ما در صنایع دفاعی چیزی نداشتیم اما بعد از انقلاب و شروع جنگ تحمیلی و بمباران‌های صدام حسین زمینه برای تدوین برنامه صحیح در راستای توسعه صنایع دفاعی فراهم شد.

بیشتر بخوانید:

سه دستاورد نظام بانکی در چهل سال اخیر

ارزش بازار سرمایه پس از انقلاب به ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده است

برنامه‌ای برای توسعه صنایع وجود ندارد

وی با اشاره به پیشرفت صنایع دفاعی ادامه داد: خوشبختانه الان در صنایع دفاعی و موشکی به جای رسیده‌ایم که کشورهای اروپایی همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا آن را متوقف کنند. معتقدم در سایر صنایع به خوبی و با برنامه عمل نکرده‌ایم؛ نمونه بارز آن تولید خودرو است. در حوزه صنعت، چه بخش دولتی و چه خصوصی، کامیابی لازم را نداشته‌اند.

نظری افزود: این در حالی است که استعدادهای بسیاری در این مملکت وجود دارد. در برهه‌ای از زمان قطعه‌سازانی در کشور وجود داشتند که چینی‌ها آن‌ها را به کشور خودشان بردند تا در آنجا دست به تولید بزنند، سپس همان قطعه را به ایران صادر می‌کردند. در سال 1344 که در کشورمان پیکان تولید می‌کردیم بالغ بر 90 درصد آن وابسته به انگلیس بود. در همان زمان کره جنوبی هم شروع به تولید کرد و الان بازارهای خودرو را فتح کرده، اما ما جایی برای صادرات نداریم دلیل این وضعیت این است که برنامه‌ای برای توسعه صنایع نداشته‌ایم.

چرا صنعت خودرو سازی عقب ماند؟

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: با وجود همه هزینه‌هایی که برای صنعت خودروسازی انجام داده‌ایم اما اکنون هیچ بازاری نداریم و حتی توان صادر محصولات‌مان به عراق را هم نداریم. همه این‌ها به علت بی‌برنامگی است؛ این در حالی است که سرمایه و نیروی انسانی به اندازه کافی در اختیار داشته‌ایم اما به علت نداشتن برنامه، اکنون ناچاریم پراید تولید کنیم.

در برخی از مواقع هم خصوصی‌سازی صورت می‌گیرد اما رانتی هم پیش آن وجود دارد؛ همانند ماشین‌سازی تبریز که براساس رانت به بخش خصوصی منتقل شد

عضو شورای فقهی بانک مرکزی درباره عقب‌ماندگی بخش صنعت یادآور شد: یکی از بزر‌گ‌ترین مشکلاتی که در حوزه صنعت و به ویژه خودروسازی با آن مواجهه هستیم انحصاری است که شکل گرفته است. اگر بعد از اینهمه مدت صنعت خودروسازی حتی نتوانسته کوچک‌ترین بازاری را خارج از ایران پیدا کند این نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد. خودروسازان ما فقط برای داخل تولید می‌کنند و هیچ توانی برای صادرات ندارند. در واقع این وضعیت همانند عمل خیاطی است که می‌دوزد تا فقط خودش بپوشد.

تبعات دخالت دولت در بخش صنعت

مدیر مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی بر اساس مذهب اهل‌بیت(ع) درباره تبعات دخالت دولت در صنایع کشور گفت: این انحصار و دخالت دولتی باعث آسیب و مانع رشد صنعت شده است. هنوز هیئت‌مدیره آن‌ها توسط دولت تعیین می‌شود. وزیر صنعت هم بارها گفته که به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم اما صرفاً در حد حرف است. حتی اگر قرار باشد به بخش خصوصی واگذار شود باید برنامه لازم وجود داشته باشد که اکنون چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به فسادهایی که در برخی از خصوصی‌سازی‌ها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در برخی از مواقع هم خصوصی‌سازی صورت می‌گیرد اما رانتی هم پیش آن وجود دارد؛ همانند ماشین‌سازی تبریز که براساس رانت به بخش خصوصی منتقل شد. ما در زمینه پزشکی و داروسازی دارای برنامه بودیم و توانستیم به جایی برسیم اما در صنعت هیچ برنامه‌ای نداشتیم و حتی تولید پنبه را هم به صفر رسانده‌ایم.

وی در پایان تأکید کرد: اگر برنامه عملی وجود داشت باید از کشاورزان، حمایت مالی و علمی می‌شدند تا صنعت پنبه‌بافی و تولید لباس رشد می‌کرد، اما اکنون محصولات ترکیه‌ای بازار لباس کشور را اشغال کرده‌اند. حتی برخی از این محصولات در داخل تولید می‌شود اما بر روی آن‌ها مارک ساخت ترکیه نصب می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: حسن نظری صنعت انقلاب اسلامی خصوصی سازی داخل تولید حوزه صنعت صورت می گیرد بخش خصوصی صنایع دفاعی توسعه صنایع برای صادرات دخالت دولت خصوصی سازی صنعت خودرو برنامه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۷۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل زنجیره ارزش، گلوگاه «جهش تولید» در صنعت پتروشیمی است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گلوگاه راهبرد جهش تولید در صنعت پتروشیمی را تکمیل زنجیره ارزش محصولات دانست.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرتضی شاهمیرزایی روز یکشنبه (دوم اردیبهشت‌) در نشست‌های تخصصی جداگانه با مدیریت‌های صنایع پایین‌دستی، کنترل تولید و طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بر اهتمام جدی دولت سیزدهم در تحقق راهبرد «جهش تولید» از طریق تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و حمایت قاطع از واحدهای تولیدی تأکید کرد.

وی در نشست تخصصی با مدیریت صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: افزون بر هدف‌گذاری‌های انجام‌شده برای تکمیل زنجیره متانول، پلیمر و پلی‌پروپیلن باید به زنجیره تولید اتیلن نیز توجه شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه باید شهرک‌های تخصصی پتروشیمیایی به‌طور تخصصی احداث شوند، گفت: افزون بر تأمین نیازهای کشور، توسعه صادرات نیز در تکمیل زنجیره محصولات مختلف باید در نظر گرفته شود.

شاهمیرزایی عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ را دستاوردی بزرگ دانست و افزود: همکاری مطلوب هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی در فروش اعتباری، سبب رونق تولید و اقتصاد واحدهای کوچک در حوزه صنایع تکمیلی شد.

پتروشیمی؛ پیشران صنایع کشور

وی همچنین در نشست تخصصی با مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با تأکید بر لزوم رشد تولید در صنعت ارزش‌آفرین پتروشیمی بیان کرد: باید از همه ظرفیت‌های موجود در صنعت پتروشیمی برای تحقق این هدف استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اهمیت همگرایی و همکاری میان هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی برای تحقق رشد تولید گفت: مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نقشی مهم، تأثیرگذار و راهبردی در زمینه افزایش همکاری ارکان مختلف صنعت دارد.

شاهمیرزایی افزود: صنعت پتروشیمی پیشران صنایع مختلف کشور است و توسعه این صنعت ارزش‌آفرین سبب رشد و ارتقای دیگر صنایع نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت گامی بزرگ برای تولید پایدار مجتمع‌های پتروشیمی است، که این مهم با تلاش شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان همکار می‌تواند صنعت پتروشیمی ایران را به‌طور کامل از واردات کاتالیست‌ها بی‌نیاز کند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه باید با رفع موانع و چالش‌های تولید، زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود فراهم شود، اظهار کرد: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد.

شاهمیرزایی از مدیریت کنترل تولید این شرکت خواست ضمن حمایت قاطع از واحدهای تولیدی، با پیگیری اجرای سیاست و راهبرد تکمیل زنجیره ارزش، برنامه منسجم و اثربخشی را به‌منظور تحقق هدف جهش تولید پیاده‌سازی کند.

ضرورت تقویت زیرساخت‌های صادراتی

وی در ادامه در نشست تخصصی با مدیریت طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: توسعه و نوسازی بنادر و اسکله‌های صادراتی محصولات پتروشیمی باید با شتاب بیشتری انجام شود تا طرح‌هایی که عملیاتی می‌شوند بتوانند با سهولت بیشتری صادرات داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه امسال ۱۲ طرح تازه به جمع تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی افزوده می‌شود، گفت: مدیریت طرح‌ها باید نظارت دقیقی بر عملیات اجرای طرح‌های پتروشیمی داشته باشد تا افزون بر رفع مشکلات و چالش‌های پیش‌ِ رو، زمینه تولید پایدار نیز فراهم شود.

شاهمیرزایی با تأکید بر استفاده از کالاها، تجهیزات و قطعه‌های ساخت داخل در طرح‌های پتروشیمی بیان کرد: شرکت‌ها و سازندگان توانمند ایرانی ظرفیت‌های بسیار مطلوبی برای تأمین نیازهای طرح‌ها دارند. باید خودمان را توانمند و به حمایت از ساخت داخل بیش از پیش توجه کنیم.

دیگر خبرها

  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی؛ وزیر صنعت از دخالت‌های غیرقانونی در پارلمان بخش خصوصی دست بردارد
  • کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند
  • به‌زودی، قیمت‌گذاری شوینده‌ها حذف می‌شود
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است
  • تکمیل زنجیره ارزش، گلوگاه «جهش تولید» در صنعت پتروشیمی است
  • آموزش: چگونه مانع افزایش حافظه مصرفی پیام‌رسان‌ها شویم؟
  • صنایع برنامه‌محور خراسان رضوی حمایت ویژه می‌شوند
  • برداشت ۳۸ هزار تن شکر در کشت و صنعت هفت تپه
  • دانش‌بنیان شدن صنعت نفت به توسعه زنجیره ارزش کمک می‌کند