Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، هفته گذشته ۳ فوریه ۲۰۲۰ (۱۴ بهمن) انتشار خبر دیدار «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی سر و صدای زیادی در سطح جهانی به پا کرد. این دیدار به بهانه میانجگری صهیونیست‌ها بین سودان و آمریکا صورت گرفت تا به توهم البرهان٬ واشنگتن تحریم‌های اقتصادی سودان را بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدار طرف سودانی و صهیونیستی که پس از اعلام توطئه «معامله قرن» آمریکا اولین ارتباط غیرقانونی عربی با رژیم اشغالگر در راستای عادی‌سازی روابط با آن بود٬ موجی از محکومیت‌ها را در کشورهای عربی به ویژه در خود سودان به همراه داشت.

اما این اتفاق در جبهه مقابل موجب خوشحالی و مسرت شد؛ «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از این اقدام عبدالفتاح البرهان بسیار قدردانی کرده و حتی او را به واشنگتن دعوت کرد. سردمداران ارتجاع عرب که خود در آرزوی روابط همگرایانه با تل‌آویو هستند، سعی کردند این دیدار را توجیه یا از آن تمجید کنند.

واقعیت روشن این است که رژیم صهیونیستی٬ سودان را نیز مانند سایر کشورهای عربی و آفریقایی تنها برای دست‌اندازی بر ثروت‌ها و استفاده از پتانسیل سیاسی آنها می‌بیند. در طرف مقابل البرهان نیز با امید به میانجگری اسرائیل میان سودان و کاخ سفید و تکیه بر توهمی که انور سادات٬ آن را «صلح برای رفاه و شکوفایی» می‌نامید٬ سیاست وی را در عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است.

اما نکته قابل توجه از این دیدار غیرقانونی٬ عوامل هماهنگ‌ کننده و پشت پرده آن هستند. گفتیم که انتظاری از رئیس شورای حاکمیتی سودان با افکاری وابسته به غرب٬ برای موضع‌گیری در مقابله با پروژه‌های صهیونیستی و آمریکایی نمی‌رود و تصمیم‌گیرندگان و جهت‌دهندگان این دیدار طرف‌های دیگری بودند.

طی سال‌های گذشته هر از چند گاهی اخباری از نزدیکی مقامات رژیم‌های عربی با مسئولان صهیونیستی به گوش می‌رسید. اخباری که این کشورها نیز آن را تایید را تکذیب نمی کنند؛ اما این بار اعلام توطئه معامله قرن از جانب «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سنگ محکی برای درک صحت و سقم موضع واقعی رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس در برابر دشمن صهیونیستی بود.

عربستان قبل از امارات در صدر کشورهایی که اقدام به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و فراهم کردن زمینه علنی‌شدن آن کرده است، قرار دارد. از زمان ولیعهدی «محمدبن سلمان» در عربستان اقدامات آشکاری در عادی‌سازی روابط این کشور با صهیونیست ها انجام شده که آخرین آنها صدور مجوز سفر صهیونیست‌ها به عربستان و حضور یک خبرنگار اسرائیلی در این کشور بود که با تیم خود آزادنه در خیابان‌های ریاض و جده و مدینه منوره تردد کرده و از آنها درباره صلح با اسرائیل می‌پرسید!

عادی‌سازی روابط رژیم‌های عربی با اشغالگران با آشکار شدن موضع آنها در برابر طرح ضد فلسطینی معامله قرن ترامپ تقویت شد. درحالی که چشم فلسطینیان به کشورهای عربی و همسایه به عنوان کشور دوست و برادر بود تا یک موضع قاطعانه در رد این خیانت بزرگ اتخاذ کنند٬ دیدیم که حاکمان وابسته به آمریکا و غرب این کشورها٬ فلسطین را تنها گذاشته و بدون هیچ موضع‌گیری قاطعی به محکومیت ظاهری این معامله بسنده کردند، موضعی که تاکنون هیچ نتیجه مثبتی در روند تحولات منطقه نداشته است. 

نزدیکی سعودی‌ها با رژیم صهیونیستی دیگر موضوع پوشیده‌ای نبوده و با توجه به شواهد موجود٬ در اینکه رژیم حاکم بر عربستان تمایل شدیدی به صمیمت بیشتر با اشغالگران صهیونیستی در راستای کسب رضایت ارباب سنتی خود یعنی آمریکا و بقای حاکمیت جدید سعودی دارد٬ تردیدی نیست.

اما اینکه پس از انتشار اخبار عادی‌سازی هریک از رژیم‌های عربی منطقه و حتی فراتر از آن٬ ردپای عربستان سعودی در این اقدام دیده می‌شود جای سوال دارد. سعودی‌ها به دنبال علنی کردن روابط خود با رژیم صهیونیستی هستند اما قبل از آن می‌خواهند زمینه لازم را به این منظور فراهم کنند تا بعد از این اتفاق؛ فشاری بر روی آنها از جانب افکار عمومی و کشورهای ضد صهیونیستی نباشد. درواقع حکومت عربستان به دنبال آن است که با ترغیب کشورهای عربی و آفریقایی به سمت عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی٬ هزینه‌های سیاسی روابط خود با اشغالگران را سبک کند.

در همین راستا بعد از دیدار البرهان با نتانیاهو مشخص شد که کشورهای عربستان و امارات و مصر مسئول هماهنگی این دیدار بودند. تنها چند روز پس از انتشار این اخبار٬ روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» نوشت که تماس‌های زیادی بین واشنگتن، تل‌آویو، قاهره و ریاض در جریان است تا بسترهای لازم برای دیدار محمد بن سلمان با بنیامین نتانیاهو در پایتخت مصر فراهم شود. منابع ادعایی این روزنامه صهیونیستی گفتند که «مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و تیم او بین اسرائیل و عربستان سعودی در این باره ماه‌هاست که میانجی‌گری می‌کنند».

اخبار فاش شده دیگر حاکی است که منابع دیپلماتیک عرب گفته‌اند که این گفت‌وگوها بین تل‌آویو، ریاض، واشنگتن و قاهره در روزهای اخیر «بسیار فشرده» شده تا مقدمات این نشست در قاهره در هفته‌های آینده و پیش از برگزاری انتخابات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دوم مارس (12 اسفند) برگزار شود و علاوه بر مقامات آمریکایی و صهیونیستی و مصری و سعودی٬ مسئولانی از اردن٬ امارات٬ سودان و بحرین و عمان نیز در این نشست حاضر خواهد شد. طبق اطلاعات روزنامه صهیونیستی یسرائیل الیوم٬ بحرین پیشنهاد میزبانی این نشست را داده و ممکن است بن‌سلمان و نتانیاهو در منامه با یکدیگر دیدار کنند.

اگر این اطلاعات را مانند یک پازل به هم بچسبانیم٬ متوجه می‌شویم که دیدار عبدالفتاح البرهان با بنیامین نتانیاهو در اصل مقدمه‌ای برای نشست میان بن‌سلمان با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که اگر این اتفاق بیفتد٬ جهان عرب و رژیم‌های عربی که چشمشان به دهان عربستان است٬ با زیر پا گذاشتن آرمان و مسئله فلسطین٬ به تبعیت از سعودی به نوبت و به روش‌های گوناگون٬ ورود خود به دام عادی‌سازی با رژیم اشغالگر صهیونیستی را که مدت‌هاست در آن گرفتار شده‌اند، علنی می‌کنند که این همان خواسته آمریکاست.

البته با توجه به پتانسیل و پیشینه این کشورهای عربی و در راس همه آنها عربستان سعودی وابسته به آمریکا که فاقد یک استراتژی مستقل برای اداره خود بوده و کاملا زیر یوغ ایالات متحده حرکت می‌کنند٬ بروز چنین رفتارهایی موضوع جالب توجهی نیست و اگر طی چند روز آینده شاهد درآغوش کشیدن مقامات صهیونیستی توسط ولیعهد عربستان باشیم٬ جای تعجب ندارد!  با این وجود تنها عامل بازدارنده رژیم‌های عربی که همچنان از انقلاب های عربی برای سرنگونی خود می ترسند، افزایش اقدامات ضد صهیونیستی در جهان اسلام در اعتراض به معامله قرن است که بنا به اعلام روزنامه الاخبار، تاکنون نیز بارها باعث تعویق نشست‌های برنامه‌ریزی شده بین سردمداران عربستان و رژیم صهیونیستی شده است. 

منبع: الف

کلیدواژه: نخست وزیر رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط عبدالفتاح البرهان روزنامه صهیونیستی رژیم صهیونیستی عادی سازی با رژیم بنیامین نتانیاهو کشورهای عربی عربستان سعودی رژیم های عربی صهیونیست ها معامله قرن بن سلمان تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۴۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران در کابینه تل‌آویو؛ ادامه اختلافات بر سر تبادل اسرا

یک رسانه اسرائیلی اعلام کرد که نتانیاهو در جلسه اخیر کابینه جنگ، اعضای تیم مذاکره‌کننده برای آزادی اسرای اسراییلی را به «ارائه اطلاعات نادرست» متهم کرد.

به گزارش مهر، باردیگر اختلافات داخلی میان مقامات تل آویو در ماجرای تبادل اسرای اسراییلی در غزه بالا گرفت.

در همین ارتباط نیز کانال ۱۲ و تلویزیون عبری کان اعلام کردند که «بنیامین نتانیاهو»؛ نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه اخیر کابینه جنگ، اعضای تیم مذاکره‌کننده برای آزادی اسرای اسراییلی را به «ارائه اطلاعات نادرست» متهم و آن‌ها را به برکناری تهدید کرد.

نتانیاهو گفته است که توضیحات و گفته‌های نادرست تیم مذاکره‌کننده، به تلاش‌های ما برای بازگرداندن گروگان‌ها آسیب می‌زند و باعث گسترش ناامیدی در میان خانواده‌های اسرا می‌شود.

نتانیاهو تهدید کرده است که اگر فردی در تیم مذاکره‌کننده آمادگی پذیرش تصمیمات سیاسی را ندارد و می‌خواهد برای اهداف سیاسی تیتر‌های نادرست تولید کند، بهتر است از این موقعیت کنار بکشد یا اینکه کنار گذاشته خواهد شد.

پیش از این، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی با اشاره به تعمیق انزوای بین المللی رژیم صهیونیستی هشدار داده بود که همکاری با آمریکا و دیگر متحدان این رژیم در صورت عدم تغییر سیاست‌های کابینه اسراییل امکان‌پذیر نخواهد بود و این روند چهره تل‌آویو را در دنیا مخدوش می‌کند.

این گزارش با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر در یک انزوای بین‌المللی به سر می‌برد، تاکید کرد که این انزوا، در صورتی که اسراییل سیاست‌های خود را به صورت ریشه‌ای تغییر ندهد، به پایان نخواهد رسید.

عوزی برعام وزیر اسبق امور داخلی و عضو سابق کنیست رژیم صهیونیستی در مقاله خود در این روزنامه به همکاری آمریکا و متحدان این رژیم با تل‌آویو اشاره و تاکید کرد که این همکاری دائمی نیست و تنها در مواقع بحران ایجاد می‌شود. اسراییل نمی‌تواند خود را فریب داده و تصور کند که همیشه می‌تواند روی این همکاری‌ها حساب کند، اسراییل به سرعت در حال از دست دادن اعتبار بین‌المللی خود در جهان است.

هاآرتص به تحریم‌های بین المللی عربی علیه رژیم صهیونیستی اشاره و تاکید کرد که این موضوع باعث شده بسیاری از شرکت‌های مهم بین‌المللی روابط خود با تل‌آویو را قطع کنند.

به نوشته این روزنامه، رژیم صهیونیستی در تعامل با دیگر مشکلات و چالش‌ها از جمله حماس و اسرای اسراییلی و حزب الله لبنان، موضوع انزوا را موقت و غیر ریشه‌ای می‌دانند، اما این در حالی است که انزوای اسراییل باعث تحریم اساسی آن شده و بنا بر نظر تحریم کنندگان، هر کالایی که به اسراییل تعلق داشته باشد، نامشروع است؛ چرا که به سرکوبگری‌ها و نژادپرستی اسراییل کمک می‌کند.

این روزنامه می‌افزاید که تل‌آویو علاوه بر مواجه شدن با این انزوای عمیق، در تقابل با یک ائتلاف استراتژیک قرار دارد و برای ورود به جنگ نیازمند اظهارات تنش‌آفرین برخی «غارنشینان سیاسی» نظیر بتسلییل اسموتریچ وزیر امور مالی و ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی نیست.

هفته گذشته نیز در ادامه اوضاع بحرانی و التهاب در اراضی اشغالی، هزاران صهیونیست معترض در تظاهراتی دیگر خواستار برکناری فوری نتانیاهو و امضای توافق مبادله اسرا با مقاومت در غزه شده بودند.

از سوی دیگر، با تشدید اوضاع امنیتی در سرتاسر اراضی اشغالی و افزایش نارضایتی‌ها از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در مدیریت جنگ غزه، مخالفان نتانیاهو در ادامه تظاهرات روزانه خود در خیابان‌های شهر‌های مختلف سرزمین‌های اشغالی با حمل پلاکاردی خطاب به جو بایدن رییس جمهور آمریکا از وی خواستند تا اسرای صهیونیست دربند مقاومت فلسطین در نوار غزه را از دست نتانیاهو نجات دهد.

مخالفان نتانیاهو معتقدند که او مانع اصلی بر سر راه توافق تبادل اسرا و بازگشت افراد دربند مقاومت فلسطین به سرزمین‌های اشغالی است.

دیگر خبرها

  • تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • مهمترین دستاورد طوفان الاقصی توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل است
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل، مهمترین دستاورد طوفان الاقصی
  • تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل آویو
  • تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل‌آویو
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • بحران در کابینه تل‌آویو؛ ادامه اختلافات بر سر تبادل اسرا
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟