Web Analytics Made Easy - Statcounter

2 سیستم پیشرفته عصبی برای ایستادن، راه‌رفتن و رکاب زدن بیماران قطع نخاع در ایران ساخته شده که یکی از این تجهیزات تاکنون فقط توسط ۲ شرکت آمریکایی و آلمانی تولید شده و یک فناوری‌ هم تابه‌حال در انحصار آمریکا بوده است.

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ فاطمه سامعی؛ بیماران قطع نخاعی که راه می‌روند و رکاب می‌زنند، ماحصل تبدیل دانش به محصول کاربردی طی ۲۵ سال پژوهش دانشگاهی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز تحقیقات عصبی در دانشگاه علم و  صنعت، تحقیقات ادامه‌داری روی موضوع پروتز‌های عصبی انجام داده است. تحقیقات آنها اکنون به محصولاتی نه سمبلیک و نمونه، بلکه محصولاتی قابل استفاده در عرصه توان بخشی منجر شده که بیماران دارای مشکل عصبی و نخاعی را قادر به راه‌رفتن و رکاب زدن می‌کند؛ برنامه بعدی تحقیقاتی هم هیجان‌انگیزتر است و به ساخت پروتزی عصبی برای کاشت در بدن بیمار اختصاص دارد.


بیماران قطع نخاع بدون کمک دیگران می‌توانند بایستند

*وقتی بیماران قطع نخاعی راه‌ می‌روند

پروژه پاراواک برای توانبخشی بیماران قطع نخاعی است که به عنوان انخستین پروژه عملیاتی، به بیماران قطع نخاعی امکان داد که روی پای خود راه بروند و چند قدمی راه بروند.

این سیستم بر مبنای سیستم عصبی مرکزی انسان، حرکت را در عضو ایجاد و کنترل می‌­کند. این سیستم قابلیت برنامه ریزی حرکتی را دارد و با توجه به حرکت مورد نظر، میزان انقباض را در طول حرکت کنترل می­‌کند.


تجهیز پاراواک امکان راه‌رفتن را برای بیماران ضایعه نخاعی فراهم می‌کند

*رکاب‌زدن بیماران دارای ضایعه نخاعی

پروژه دوم پاراسایکلینگ نام دارد که حتی بیماران مبتلا به فلج کامل و ضایعه نخاعی در گردن هم می‌توانند از این فناوری جدید برای تقویت عضلات خود استفاده کنند؛ این تجهیز امکان رکاب زدن را برای این بیماران فراهم می‌کند؛ به طوری که با تحریک 8 گروه عضلانی بدن و در نتیجه افزایش خون‌رسانی به اندام تحتانی و فوقانی، تا حدی مشکلات ناشی از زیاد نشستن زیاد را برطرف می کند و مقداری آزادگی ناشی از بیماری را تسکین می‌دهد.


افراد دچار ضایعه نخاعی با پاراسایکلینگ امکان رکاب‌ می‌زنند

*راه رفتن و رکاب‌زدن بیماران نخاعی یک درمان است؟

برخی می‌پرسند این یک درمان است و اگر نیست فایده این حرکات مقطعی چیست؟

عباس عرفانیان رئیس مرکز تحقیقات عصبی دانشگاه علم و صنعت و مدیر این پروژه، فایده این حرکات را روشن می‌‌کند.


عباس عرفانیان مدیریت تیم جوان سازنده تجهیزات عصبی را بر عهده دارد

وی توضیح می‌دهد: افرادی که دچار ضایعه نخاعی هستند علاوه بر مشکلات حرکتی، در اثر عدم تحرک دچار عوارضی از قبیل پوکی استخوان، آتروفی عضلانی، سفتی مفاصل، نارسائی‌­های کلیوی و قلبی عروقی می‌­شوند. همچنین، این افراد کنترل ادرار ندارند و عمل دفع آنها با مشکل مواجه است. علاوه بر این، این افراد دچار افسردگی می‌­شوند و نگه­داری این افراد برای خانواده سخت و دارای هزینه است. از این رو همواره پیدا کردن روشی برای رفع یا کاهش عوارض ناشی از معلولیت، هدف بسیاری از تحقیقات بوده است.


توان‌بخشی درد بیماران حرکتی را کم می‌کند، از بین نمی‌برد

در نتیجه تجهیزات کمک می‌کنند که وضعیت قلبی عروقی و عملکرد سیستم گوارش  بیمار بهبود یابد؛ موضوعات ساده‌ای که برای بیماران دچار مشکل نخاع حیاتی می شوند.

*از نظر فنی، تجهیز عصبی چه‌طور بیمار قطع نخاع را قادر به حرکت می‌کند؟

این پروتزها، ابزار میکروالکترونیکی عصبی مجهز به ریزپردازنده­ائی هستند که با ارتباط مستقیم با سیستم عصبی مرکزی یا اعصاب محیطی، کنترل خارجی ارگان های بدن را در دست می‌گیرند.


عکس نمونه‌ای از دستگاه پردازنده تجهیز عصبی پاراواک را نشان می‌دهد

در واقع این سیستم که یک میکروکامپیوتر قابل حمل با تراشه ریزپردازنده است که کار قشر حرکتی مغز انسان را در ایجاد و کنترل حرکت در اعضای فلج انجام می­‌دهد. این میکروکامپیوتر  با ارسال سیگنال­‌های الکتریکی به اعصاب حرکتی باعث انقباض عضلات فلج شده و حرکت را در عضو فلج  ایجاد و کنترل می‌­کند. 

*این تجهیزات توان‌بخشی عرضه تجاری شده‌اند؟


خدمات توان‌بخشی همواره دغدغه بیماران حرکتی است

در حال حاضر پروتز عصبی پاراواک در مراکز کلینیکی مختلف مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

عرفانیان درباره تجاری‌سازی پاراسایکلینگ، توضیح داد: قابلیت تولید این سیستم در هر تعداد وجود دارد و در هر مرکز توان‌بخشی قابل استفاده است و در صورت حمایت و سفارش سازمان‌های درمانی می‌تواند در دسترس بیماران ضایعه نخاعی در مراکز توانبخشی قرار بگیرد.

برنامه دولت این است که در حوزه توانبخشی یارانه‌ها را بیشتر کند و طی قراردادی معاونت علمی و ریاست‌جمهوری ۵۰ درصد هزینه ساخت ۱۰ دستگاه‌ها را برای استفاده در مراکز توان‌بخشی تقبل کرده است.

همچنین دولت تسهیلاتی را برای استفاده بیشتر بیماران دچار ضایعه نخاعی از این امکان فراهم کرده که بتوانند در منزل هم از این تجهیزات استفاده کنند. خریداران می‌توانند برای خرید این تجهیزات از تسهیلات تا سقف 70 درصد قیمت محصول استفاده کنند و در منزل یا موسسه از این تجهیزات استفاده کنند.

*قیمت تجهیزات توان‌بخشی پاراواک و پاراسایکلینگ چقدر است؟

قیمت تجهیز پاراواک از پاراسایکلینگ بیشتر است؛ پاراواک ۸۰ میلیون تومان و پاراسایکلینگ ۷۰ میلیون تومان است. سیستم پاراواک کوچک‌تر است اما امکان بیشتری را در اختیار بیماران قرار می‌دهد.

*این تجهیزات قبلا در دنیا ساخته شده‌اند؟

عرفانیان در این باره توضیح می‌دهد: فناوری پاراواک دومین نسخه در جهان است، تاکنون پاراواک در انحصار آمریکا بوده است. فقط یک نمونه تایید شده از پروتزهای عصبی گام برداشتن تحت عنوان Parastep در دنیا وجود دارد که در آمریکا تولید شده و مورد تایید FDA قرار گرفته است و در ۴۰ مرکز پزشکی در آمریکا استفاده می‌شود.


دستاورد‌های توان‌بخشی جدید ایرانی بازخورد خارجی داشته است

وی درباره پاراسایکلینگ هم می‌گوید: تاکنون فقط ۲ شرکت آمریکایی و آلمانی را تولید کرده‌اند و ایران سومین کشور تولید کننده این تجهیز است.

هر دو سیستم پاراواک پاراسایکلینگ که در ایران ساخته شده از لحاظ کارائی و کیفیت ایجاد حرکت با سیستم‌های موجود مقایسه شده‌اند و کیفیت برتری را ثبت کرده است که مستندات این مقایسه‌ها در مجله Elsevier چاپ شده است. 

*تجهیزات پزشکی ایرانی تاییدیه فنی دارند؟

برخی مردم درباره تاییدیه‌ها و کیفیت محصولات ساخت تولید داخل در حوزه پزشکی و سلامت سوال می‌پرسند، آیا این محصولات داخلی تاییدیه های فنی پزشکی  و سلامت را از مراجع ذیصلاح دریافت کرده‌اند؟

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به این سوال فارس این طور پاسخ می‌دهد که: تاییدیه های این محصول باید از معاونت تجهیزات سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخذ شود که تکنولوژی همان پاراواک گواهی تایید را اخذ کرده و پاراسایکلینگ هم به زودی تاییدیه ها را دریافت خواهد کرد.

*پروژه بعدی؛ کاشت پروتز عصبی در بدن برای اولین بار در جهان

مرکز عصبی دانشگاه علم و صنعت، برنامه بلند مدتی را در این زمینه در دست اجرا دارد؛ محققان این  مرکز در حال ساخت یک فناوری بسیار پیچیده‌ و پیشرفته‌ای در قالب  پروتز عصبی برای کاشت در بدن انسان هستند.

به گفته عرفانیان، این پروتز نخستین تجربه در دنیا است که نوعی چیپ‌ست کوچک در حد یک سانتی متر در یک سانتی متر است که زیر پوست در ناحیه شکم فرد بیمار داخل کاشته می‌شود. با این پروتز کاشتنی دیگر دستگاه بزرگی به همراه بیمار نیست و فقط یک کامپیوتر بسیار کوچک در بیرون بدن وجود دارد.

این پروتز برای ۲ نوع بیمار در حال طراحی است؛ نخست بیمارانی که از ناحیه کمر دچار ضایعه نخاعی هستند و پاها درگیر بیماری شده و دوم بیمارانی که از ناحیه گردن دچار ضایعه نخاعی شده‌اند و علاوه بر پاها، دست‌ها هم درگیر بیماری شده‌اند و با این پروتز قصد داریم که عملکرد دست‌ها هم بازگردانده شوند.

*ارزش ۲ چندان دانشی که کاربردی‌ می‌شود 

دستاوردهایی که در حوزه توان‌بخشی توسط مراکز تحقیقاتی ارایه می‌شود به خانواده ها خدمات توان‌بخشی با کیفت‌تر و با هزینه پایین‌تر ارایه می‌کنند.

پروژ‌ه‌های این چنینی در مرز دانش قرار دارند و مهمترین مسئله در این نوع پروژه های علمی دانشی است که به مرحله کاربردی رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماران دانشگاه علم آموزش پزشکی سورنا ستاری خدمات توان بخشی دانشگاه علم و صنعت راه رفتن رکاب زدن بیماران قطع نخاعی دچار ضایعه نخاعی بیماران قطع نخاع دانشگاه علم ایجاد و کنترل استفاده کنند تاییدیه ها پروتز عصبی توان بخشی ساخته شده شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۴۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت جدید چین برای آمریکا/ ممنوعیت استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD

به گزارش خبرآنلاین، دولت چین اعلام کرده است که استفاده از پردازنده‌های آمریکایی شرکت‌های اینتل و AMD را در دستگاه‌های دولتی متوقف می‌کند. به‌علاوه، این کشور می‌خواهد سیستم‌عامل ویندوز و دیگر نرم‌افزارهای مدیریت پایگاه داده غربی را به نفع نرم‌افزارهای بومی خود کنار بگذارد.

به نقل از دیجیاتو، چین از سازمان‌های دولتی خواسته است تا ملزومات لازم برای استفاده از پردازنده‌ها و سیستم‌عامل‌های «ایمن و قابل‌اطمینان» را در خریدهای بعدی خود درنظر بگیرند. به ادعای فایننشال تایمز، این اقدام برجسته‌ترین گام چین درزمینه استفاده از جایگزین‌های بومی فناوری برای محصولات خارجی است و بازتابی از تنش‌های این کشور با آمریکا محسوب می‌شود.

طبق دستورالعمل‌های جدید چین، درحال‌حاضر 18 پردازنده تأییدشده وجود دارد که در میان آن‌ها تراشه‌های شرکت هواوی و گروه Phytium نیز دیده می‌شوند. محصولات این دو شرکت در فهرست سیاه واشنگتن قرار گرفته‌اند.

تراشه‌سازان چینی از ترکیبی از معماری‌های پردازنده اینتل x86، آرم و معماری‌های بومی خود استفاده می‌کنند. درزمینه سیستم‌عامل نیز عمدتاً نرم‌افزارهای خود را بر پایه لینوکس ساخته‌اند.

تغییر سیاست‌های پکن بخشی از استراتژی ملی این شرکت برای رسیدن به استقلال فناورانه درزمینه امور نظامی و دولتی است که تحت عنوان برنامه «شینچوانگ» شناخته می‌شود. این استانداردهای جدید اولین دستورالعمل‌های واضح و پرجزئیات برای ترویج برنامه شینچوانگ است.

همچنین گفته می‌شود که از شرکت‌های متعلق به دولت چین نیز خواسته شده است تا این دستورالعمل‌ها را اجرا کنند. دو منبع آگاه می‌گویند این شرکت‌ها باید تا سال 2027 حرکت به‌سمت جایگزین‌های بومی را تکمیل کرده باشند.

مایکروسافت، اینتل و AMD به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر دراین‌باره پاسخی نداده‌اند. پیش‌تر دولت ایالات‌متحده تحریم‌های فناوری علیه چین را افزایش داده بود.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1887966

دیگر خبرها

  • نبرد غیرقابل باور جانوری که در مقابل زهر مار‌ها مصونیت دارند + فیلم
  • (تصاویر) کره‌ای‌ها به رقابت با میباخ و بنتلی می‌روند
  • آموزش کالیبره کردن باتری گوشی؛ دوام شارژ موبایل خود را افزایش دهید
  • بومی سازی فناوری‌های جدید در زنجیره آلومینیوم
  • استفاده مکرر از روغن سرخ کردنی روند آسیب مغزی را تسریع می کند
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق؛ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • ۱۰ روند فناورانه برتر لُجستیکی/ فناوری‌هایی که زنجیره تامین را کارآمد می‌کنند
  • نخستین دستگاه جذب کربن در جهان روی کشتی کانتینری Neopanamax نصب می شود
  • محدودیت جدید چین برای آمریکا/ ممنوعیت استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD