Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی حاتمی نژاد نویسنده نمایشنامه «ورشو» که یکی از نامزدهای بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایده شکل گیری این اثر نمایشی گفت: در سال ۱۹۴۱ میلادی بین ۲ کشور آلمان و شوروی در کشور لهستان جنگی صورت گرفت که منجر شد این کشور به ۲ قسمت تبدیل شود و اختیار هر بخش دست یکی از کشورهای آلمان یا روسیه بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژوزف استالین مردمی را که در منطقه زیر نظرش زندگی می‌کردند به اجبار برای کارگری به روسیه فرستاد. بعد از تمام شدن جنگ و آزاد شدن لهستان، کارگرها آزاد اما بسیاری از آن‌ها طبق خواسته خودشان روانه کشورهای جنوب روسیه شدند. ایران یکی از کشورهایی بود که آن‌ها به عنوان مقصد انتخاب کردند. تعدادی از لهستانی‌ها از جنوب دریای خزر و شمال ایران وارد تهران شدند و عده‌ای هم به اصفهان و شهرهای جنوبی ایران رفتند. در این بین ۷۰۰ نفر از لهستانی‌ها از سمت شرق دریای خزر وارد خراسان شدند و به مشهد آمدند.

وی با اشاره به موضوع نمایشنامه «ورشو» افزود: نمایشنامه «ورشو» زندگی خانواده ای را نشان می‌دهد که با این افراد زندگی می‌کنند و برای ادامه زندگی به مشهد آمده اند.

حاتمی‌نژاد با بیان اینکه این نمایشنامه تا به حال در جایی اجرا نشده است، ادامه داد: از آن جایی که من ساکن مشهد هستم، زندگی این آدم‌ها همیشه برایم جالب بود و این جذابیت کم‌کم به یک ایده برای نوشتن نمایشنامه تبدیل شد.

این نمایشنامه‌نویس بیان کرد: «ورشو» اولین نمایشنامه‌ای است که من برای مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ارسال کرده‌ام. حضور قبلی من در جشنواره مربوط به سال‌های گذشته و در بخش‌های دیگر بوده است.

وی درباره لزوم ترجمه آثار خارجی در ایران یادآور شد: تئاتر یک پدیده غربی است. اولین تئاتر در یونان باستان قبل از میلاد مسیح اجرا شد و در این کشور تغییرات زیادی در تئاتر صورت گرفت. تقریبا ۱۵۰ سال از ورود تئاتر به ایران می‌گذرد و ما هنوز آنچنان که باید با تئاتر آشنا نشده ایم و در به کار بردن تکنیک‌ها و فن تئاتر هنوز به خوبی عمل نمی‌کنیم بنابراین وارد شدن نمایشنامه‌های خارجی و ترجمه شده به تئاتر ایران اتفاق مبارکی است. ترجمه متون خارجی می‌تواند پنجره جدیدی به روی تئاتر بگشاید و نگاه جدیدی برای تئاتر ایجاد کند. 

حاتمی‌نژاد در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: اجرای نمایشنامه‌های خارجی ترجمه شده می‌تواند تاثیر خوبی بر نمایشنامه‌های ایرانی بگذارد. نویسنده‌های ایرانی برای نوشتن نمایشنامه می‌توانند از متون خارجی ترجمه شده کمک بگیرند.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن ماه در حال برگزاری است.

کد خبر 4843948 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر تئاتر ایران نمایشنامه نویسی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر تئاتر ایران سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر موسیقی ایرانی کنسرت موسیقی جشنواره موسیقی فجر فیلم سینمایی فیلم روز صفر نقاشی شبکه پنج سیما برنامه تلویزیونی کارگردان تئاتر موسیقی پاپ لهستانی ها حاتمی نژاد ترجمه شده تئاتر فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۵۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز پخت متفاوت بال مرغ به سبک لهستانی‌ها با نوشابه کوکاکولا (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان خامه‌ای به سبک قنادی با تمامی ترفند‌ها (فیلم) طرز تهیه همبرگر مرغ خانگی؛ ساده، سریع و خوشمزه (فیلم) طرز تهیه دمی گوجه اسپانیایی، یک غذای ساده، سریع و خوشمزه (فیلم)

دیگر خبرها

  • روایت جالب مربی لهستانی تیم والیبال ایران از خوردن بهترین هندوانه و سخت بیدار شدن صبح
  • نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • شیوه حضور پوتین در فیلم زندگی خودش | تصویر
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • 4 تکنیک خلاقانه برای تیز کردن چاقو‌ی کند (فیلم)
  • با 6 تکنیک کهن ژاپنی زندگی و روابط تان را متحول کنید
  • طرز پخت متفاوت بال مرغ به سبک لهستانی‌ها با نوشابه کوکاکولا (فیلم)