Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@20:28:44 GMT

مساجد، همواره خاستگاه خیزش ها و حرکت های مردمی بود

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۴۶۵۲۱

مساجد، همواره خاستگاه خیزش ها و حرکت های مردمی بود

امیر نعمتی از مساجد به عنوان خاستگاه خیزش ها و حرکت های مردمی یاد کرد و گفت: تئاتر بچه های مسجد به دنبال کشف استعدادهای هنری بچه های مسجد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، رئیس حوزه هنری استان زنجان امروز در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر بچه های مسجد در حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه دین خاستگاه اصلی هنر بوده و تئاتر ریشه در اعتقادات و باروها، آیین ها و مناسک دینی دارد، اظهار کرد: آنجایی که نیاز انسان نیایش را به وجود می آورد و نمایش از دل همین نیایش ها پدیدار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

امیرنعمتی ادامه داد: توجه به نقش آموزشی، تربیتی و آگاهی بخشی هنر نمایش به عنوان رسانه ای زنده، پویا و اثرگذار و رودرو با مخاطب در کنار اهمیت دادن به محتوا و مضمون آثار نمایشی برگرفته از نیازها، ضرورت ها و باورهای فرهنگی جامعه از ضروریات این امر است.

 

وی با اشاره به اینکه مسجد همواره خاستگاه خیزش ها، حرکت ها مردمی و مامنی برای حضور برای جوانان بوده و هست، ادامه داد: در تئاتر بچه های مسجد به دنبال  کشف جذب پروزش و تربیتی نسل جدیدی از هنرمندان نوجوان  و جوان هستیم که تا به واسطه آن به تولید آثار نمایشی فاخر و ارزشی بپردازیم.

 

نعمتی با اشاره به اینکه تئاتر بچه های مسجد با برخی از مولفه ها و عناصر تئاتر حرفه ای متفاوت است، تصریح کرد: حضور در بین اقشار مردمی و برای مردم بود، بدون پیرایه و آراستگی در صحنه سخن گفتن، صرف کمترین هزینه، توجه به قشر نوجوان و جوان، نگاه ویژه به محتوا و مضمون، توجه به نقش آموزشی و تربیتی و اخلاقی و دوری از رقابت های رایج جشنواره ای از مولفه های این جشنواره بود.

 

به گفته رئیس حوزه هنری استان زنجان، در اولین دوره همایش پس از بازبینی اولیه آثار، آثار مورد نظرسنجی مردمی قرار گرفته است چون معتقد هستیم افرادی که در مساجد اجرا داشتند برندگان اصلی همایش بوده و این امر موفقیت بزرگی برای هنر زنجان است و امروز همه این گروه ها مورد تشویق قرار می گیرند.

 

وی با اشاره به اینکه استقبال مردم از نمایش های اجرا شده در مساجد خوب بوده و ما را برای ادامه راه مصم می کند، گفت: جشنواره تئاتر بچه های مسجد از ابتدای امسال کلید خورد و برنامه ریزی ها آغاز شد؛ گروه ها تشکیل شدند و هر گروه توسط یک کارگردان تمرینات خود را شروع کرد و در نهایت 11 گروه با 11 عنوان نمایش آماده شده و 70 نفر هم در رده های سنی مختلف به ایفای نقش پرداختند.

 

این مقام مسئول اظهار کرد: این جشنواره روز جمعه 4 بهمن در سینما بهمن کلید خورد و در مجموع بیش از 40 اجرا انجام شد.

 

رییس حوزه هنری استان زنجان ادامه داد: طبق برنامه  نمایش "نافرجام" در مسجد آقامیرزا احمد، نمایش "پیراهن مشکی"در موسسه قرآن و عترت بینات، نمایش "آیینه" در مسجد امام حسین‌(ع)، نمایش "روزی که بهشتی شدم" توسط گروه خواهران در حسینیه اعظم زنجان، نمایش "الف" توسط گروه خواهران در موسسه قرآن و عترت بینات، نمایش "ماه نشان" در امامزاده سید ابراهیم(ع)، نمایش "فانوس" در مسجد امام علی‌(ع)، نمایش "عبادت و عنایت" در حسینیه قرارگاه خاتم الاوصیا، نمایش "همه اگرهای من" از گروه خواهران و "آخرین تقلب" توسط گروه برادران در مسجد باقرالعلوم دانشگاه زنجان و نمایش "چراغ جادو" در دبیرستان معارف با همکاری حسینیه اعظم زنجان در نخستین همایش تئاتر مردمی بچه‌های مسجد اجرا داشتند.

 

در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به بیان خاطراتی از دوران انقلاب اسلامی پرداخت.

 

در ادامه از پوستر «حاج قاسم، حاصل انقلاب اسلامی» در زنجان رونمایی شد.

 

این اثر از سوی محمدمهدی ولیزاده؛ مدرس کارگاه طراحی پوستر و از هنرمندان و طراحان گرافیک استان با بهره‌گیری از تکنیک حروف‌نگاری و تلفیقی از تصاویر شخصیت‌های تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی، سه رنگ پرچم جمهوری اسلامی و تصویر شهید سلیمانی طراحی و در فضای مجازی منتشر شده است.

 

پایان پیام/73

منبع: شبستان

کلیدواژه: بچه های مسجد تئاتر بچه های مسجد جشنواره تئاتر بچه های مسجد حوزه هنری استان زنجان تئاتر بچه های مسجد حسینیه اعظم زنجان انقلاب اسلامی گروه خواهران توسط گروه حرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۶۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی، در سفر یکروزه خود به شهرستان سلماس با حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی، امام جمعه این شهرستان دیدار و گفتگو کرد.

امام جمعه شهرستان سلماس، در این دیدار گفت: متاسفانه فعالیت های ما در مساجد قابل قبول نیست و بیشتر فعالیت های برای رفع تکلیف است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم طباطبایی،  بر لزوم توجه به نیازهای جوانان در برنامه‌های فرهنگی کانون‌ها تاکید کرد و گفت: باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب و جذاب، جوانان را به حضور در مساجد و فعالیت‌های مذهبی ترغیب کنیم.

وی با بیان اینکه برای جذب جوانان باید هزینه و تبلیغات کرد، ادامه داد: برنامه کانون های فرهنگی و هنری مساجد نباید مختص به زمان خاصی باشد و در طول سال باید برنامه جذاب برای نوجوانان و جوانان داشته باشیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی، در این دیدار با اشاره به اهمیت فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ترویج معارف دینی و اسلامی، اظهار داشت: کانون‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های موجود، نقش موثری در جذب جوانان به مساجد و فعالیت‌های مذهبی داشته باشند.

محسن رضایی افزود: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا و مسائل اقتصادی فعالیت های مسجد راکد شد و در ستاد کانون های مساجد استان شروع به سامان دهی و سطح بندی کانون ها کردیم.

وی بیان کرد: در شهرستان سلماس ۴۰ کانون فعال هستند که امسال در حال بروزرسانی هستیم.

رضایی ادامه داد: طبق فرموده امامین انقلاب رکن اصلی و محور اصلی مسجد، امام جماعت است و تمام ارکان مسجد باید حول این محور عمل کنند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی افزود: در مسجد باید ذائقه دهه های مختلف شناسایی شود و با بهانه های مختلف نوجوانان و جوانان راجذب مسجد کرد.

وی گفت: مسجد در مکتب اهل بیت (ع) نقش برجسته‌ای برای تربیت بر عهده دارد و اساساً پایگاه تربیت، توحید، ذکر و انسان سازی مسجد است و در این راستا باید اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • مجید مجیدی: به تئاتر مدیون هستیم / تاسف از شرایط امروز سینما
  • یاد مجید مجیدی از حضور در تئاتر/ وضعیت الان سینما جای تاسف دارد
  • مهم‌ترین رسالت هیئت امنای مساجد چیست؟
  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • گروه‌های مردمی مسوولان را در اجرای «طرح نور» در ورامین یاری کنند
  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند
  • هنر تئاتر با فرهنگ گفتگو شکل می‌گیرد