Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم بیان کرد: الآن ما در آستانه چهل و یکمین سال نظام اسلامی و انقلاب اسلامی به برکات خون شهدا هستیم؛ فرمود شما به جای ظالمین نشسته‌اید یعنی آنها چون ظلم کردند نمانده‌اند، نگذاشتیم بمانند و شما به جای آنها نشسته‌اید شما اگر بخواهید بمانید باید راه آنها را نروید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک وقت است که کسی خدای ناکرده مشکل جدّی با نظام الهی دارد، این دسته افراد خیلی کم‌اند؛ اما اکثریت مردم وقتی ببینند کسی عالم دینی است و عامل به دین است، دین را رها نمی‌کنند؛ نه تنها دین‌ستیز نیستند، دین‌گریز هم نیستند.

این مفسر قرآن با اشاره به کلامی از حضرت امیر علیه السلام در مذمت کاخ نشینی، بیان کرد: حضرت امیر (ع) در یک بیان نورانی فرمود «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ» فرمود حواستان جمع باشد شما رفتید در این کاخ‌ها نشستید، روی زمین‌ها نشستید، آنچه به نام پهلوی بود الآن در دست شماست، مواظب باشید! «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ» این حکم رادمردی و آزادگی است.

وی ادامه داد: حضرت فرمود چرا مردان آزاده پیدا نمی‌شوند که از «لماظه» صرف نظر کنند؛ «لماظه» مانده لای دندان است، کسی که غذایی را خورده، اگر چیزی در لای دندانش بماند این را می‌گویند «لماظه»، فرمود پهلوی‌ها و امثال پهلوی‌ها تا آنجا که ممکن بود از این باغ و راغ ایران استفاده کردند؛ آنچه لای دندان اینها مانده بود را درآوردید، آزادمردانی می‌خواهم که از این لماظه بگذرند، اینها دست دوم است، دست اول که نیست، همه این کاخ‌ها، همه این نیاوران‌ها، همه اینها، دست دوم است، اینها لماظه پهلوی است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خود حضرت در جایی دیگر فرمود بعضی‌ها کار خلاف نمی‌کنند برای اینکه جهنم نروند یا برای اینکه بهشت بروند معصیت نمی‌کنند، اما بعضی آزاد از بهشت و جهنم‌اند، آنها الهی‌اند و «قربة إلی الله» و «لقاء الله» کار می‌کنند. بحث‌های حرام و حلال و جهنم و بهشت در نهج البلاغه کم نیست؛ اما این کلمات هم در نهج البلاغه برجستگی دارد؛ فرمود یک آزادمرد می‌خواهم که از مانده لای دندان اینها بگذرد، «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ»، این بزرگواری است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به فداکاری‌ها و ایثارهای صورت گرفته برای برپا ماندن نظام اسلامی تصریح کرد: این شهدای ما کم مقامی ندارند! بارها به عرض شما رسید که این شهدای گمنام این طور نبود که مثلاً بی‌نشان رفته باشند، نه! اینها همه پلاک داشتند اما خیلی‌ها در شب‌های عملیات این پلاک‌ها را کنار گذاشتند تا گمنام باشند! در نتیجه، جهنّم نرفتن و بهشت رفتن خیلی مهم نیست، آزادمرد بودن خیلی مهم است؛ این کاخ نیاوران، این ثروت پهلوی، این بجا مانده‌ها، اینها دست دوم است، اینها مانده لای دندان دودمان پهلوی است، ننگ شما است، مبادا خودتان را به اینها آلوده کنید، اگر ما واقعاً هیچ وقت طمعی در مالی نمی‌کردیم، اکنون مشکلی نداشتیم.

وی ایام پیروزی انقلاب اسلامی را از برکات الهی دانست و بیان کرد: غرض این است که این ایام، واقع ایام الله است، واقع برکات الهی است، واقع عنایت الهی است. در همین آیات سوره مبارکه غاشیه فرمود مؤمنین با عملشان بهشت را می‌سازند. پس بهشت با همه جلال و شکوهی که دارد ساخت شما است، در نتیجه شما به دنبال یک کار بالاتر بروید؛ پس انسانی که می‌تواند بهشت بسازد و بهشت محصول کار اوست، چرا به بالاتر از بهشت فکر نکند؟

کد خبر 4849203

منبع: مهر

کلیدواژه: آیت الله جوادی آملی تفسیر قرآن شهدا نشست علمی انقلاب اسلامی ایران قاسم سلیمانی کنفرانس بین المللی گام دوم انقلاب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ولایت فقیه معرفی کتاب دهه فجر تمدن اسلامی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات فلسفه دست دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۶۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست

مرجع تقلید شیعیان گفت: در آخرت بهشتی است که محصول کار آدم است. جهنمی است که محصول کار آدم است. در دنیا هم سعادتی است که محصول کار آدم است و شقاوتی است که محصول کار آدم است. بنابراین دنیا را مذمت کردن برهان علمی ندارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله جوادی آملی روز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

آیت الله جوادی آملی در ادامه به شرح حکمت 131  نهج البلاغه پرداخت.

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: در کلمه 131 وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) آمده است که در آن کلمه وجود مبارک حضرت فرمودند که یک عده ای دنیا را مذمت می کنند و من درباره دنیا و احکام و حِکَم دنیا باید با شما سخن بگویم. «وَ قَالَ ع وَ قَدْ سَمِعَ رَجُلًا يَذُمُّ الدُّنْيَا أَيُّهَا الذَّامُّ لِلدُّنْيَا الْمُغْتَرُّ بِغُرُورِهَا [الْمُنْخَدِعُ‏] الْمَخْدُوعُ بِأَبَاطِیلِهَا»؛ آیا دنیا را مذمت می کنی در حالی که تو به دنیا مغرور شدی و از مواعظ دنیا بهره ای نبردی.

وی بیان کرد: رسم عده ای است که روزگار و دنیا را بد می گویند، در کلمات عده ای از بزرگان هم هست اما اینها متوجه اند که چه می گویند. نمی گویند دنیا بد کرده است، می گویند دنیا داری است که حوادث تلخی واقع می شود. اصل جریان این است که دنیا ظرف است مثل آخرت. آخرت ظرف است مثل دنیا. در آخرت بهشت است و جهنم است و سعادت، تلخکامی و خوش کامی. هم در آخرت انسان محصول کار خود را می بیند، چه زیبا چه زشت و هم در دنیا محصول کار خود را می بیند. ظرف از آن جهت که ظرف است هیچ تقصیری ندارد.

آیت‌الله جوادی آملی گفت: یک سلسله حوادثی مربوط به نظام هستی است که اگر فلان ستاره با فلان ستاره در فلان مقطع نزدیک بشوند این می شود سعد، یا می شود نحس. آن یک حساب عالمانه دارد، این یک امر علمی است، برای اینکه به زمان برنمی گردد، برای آن آثار هم دستور دادند که حتی در فلان روزی که قمر در عقرب است، گفتند صدقه بدهید یا دعا هست و امثال ذلک، این مشکل را حل می کند، اما اینکه برخی می گویند امروز روز نحسی بود چنانکه یکی از اصحاب خدمت وجود مبارک امام دهم رسید و فرمود امروز خیلی روز سختی بود، روز نحسی بود، فلان جا لباسم پاره شد، فلان جا پایم آسیب دید! فرمود چرا به روز می گویی روز بدی است؟ این روز زمان است، در این زمان خیلی ها کار خوب کردند، خیلی ها هم کار بد کردند. خیلی ها هم کامیاب شدند، خیلی ها هم متضرر شدند. ظرف چه کاری به مظروف دارد؟ حرف محققانه آن است که زمان و مکان ظرف هستند، یک؛ ظرف فقط منتظر است که شما در چه مظروفی کار می کنید؟ آن نحس و سعد حساب عالمانه و محققانه خاص خودش را دارد که آن هم در روایات آمده است.

وی عنوان کرد: پس روزگار از آن جهت که ظرف است مشکلی ندارد و از آن جهت هم که ظرف است خیلی نباید از آن با جلال و شکوه یاد کرد. لذا نمی توان گفت آخرت جای بدی است، نخیر، آخرت جای بدی نیست. محصول کار خود آدم است. در آخرت بهشتی است که محصول کار آدم است. جهنمی است که محصول کار آدم است. در دنیا هم سعادتی است که محصول کار آدم است و شقاوتی است که محصول کار آدم است. بنابراین دنیا را مذمت کردن برهان علمی ندارد.

آیت الله جوادی آملی گفت: هر کس از این دنیا می تواند رهتوشه برای آخرت بگیرد اینجا مرکز درآمد و اقتصاد است، چون هر کس به جایی رسیده است از درست رفتاری و درست گفتاری و درست کرداری خود در دنیا به آنجا رسیده است. «وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا» امیرالمونین فرمود: این زاد و توشه را از همین جا باید گرفت. هر کسی کار خیر کرد به شهادت رسید یا جانباز شد به نظام خدمت کرد به انقلاب خدمت کرد به جنگ خدمت کرد نتیجه خودش را می بیند. به مراکز علمی خدمت کرد، فرهنگی خدمت کرد، خدماتی ارائه کرد، به خودش خدمت می کند. خدمت، علم، معارف در دنیا ظرف است برای همان ها و ظرف خوبی هم هست برای آنها.

مرجع تقلید شیعیان در پایان اظهار داشت: دنیا از آن جهت که مخلوق ذات اقدس الهی است، مورد احترام است. آخرت از آن جهت که مخلوق است، مورد احترام است. انسان باید تمام تلاش و کوشش را بکند، یک؛ بیراهه نرود، دو: راه کسی را نبندد.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • ماجرای غرق شدن پسر بچه ۷ ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت
  • نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین
  • خودروی سفارشی محمدرضاشاه پهلوی هم برقی شد! /عکس
  • انتقاد نماینده بلژیکی از رویکرد اتحادیه اروپا در قبل نسل کشی غزه
  • جانباز شیمیایی اهل تربت جام به جمع شهدا پیوست
  • آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست
  • افشای همکاری مسعود رجوی با ساواک | ویدئو
  • داریوش ارجمند: تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند
  • هر جا نامی هست، داستانی دارد
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»