Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان رییس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: ۲۶ هکتار از اراضی رشت به عنوان پایلوت محصولات مختلف به عنوان کشت دوم در اراضی شالیزاری اختصاص داده شده اند تا با بهره گیری از نتایج به دست آمده کشاورزان بیشتری را به توسعه کشت دوم محصولات کشاورزی ترغیب کنیم.

مریم حسینی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه شالیزارها از اراضی ارزشمند کشور محسوب می شوند و باید برای حفظ امنیت غذایی کشور  از هرگونه تغییرکاربری این اراضی جلوگیری شود، گفت: یکی از راهکارهای برون رفت از تغییرکاربری اراضی شالیزاری، افزایش درآمد شالیکاران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به منظور استفاده بهینه از اراضی شالیزاری در نیمه دوم سال و افزایش درآمد کشاورزان، این موسسه کشت انواع محصولات را در قالب یک پایلوت ۲۶ هکتاری انجام داده است.

حسینی ادامه داد: کشت این محصولات از اوایل مهر آغاز شده و شامل انواع ارقام کلزا (در تاریخ کاشت های متفاوت) و رقم زودرس و جدید صفار، چغندر علوفه ای رقم جدید کارا، کاملینا، انواع سبزیجات (اسفناج، تربچه)، تعدادی از ارقام جدید معرفی شده باقلا، تریتیکاله، شبدر، سیر، انواع مختلف کاهو، شلغم، خردل روغنی است.

وی گفت: توسعه کشت دوم محصولات کشاورزی با توجه به شرایط مختلف اقلیمی هر منطقه، از جمله راهکارهایی است که می تواند به درآمد خانوارهای روستایی کمک موثری کند.

حسینی ادامه داد: البته مسائل مختلفی مانند بافت سنگین خاک، بارندگی های فصلی در پاییز و زمستان در نوار شمالی کشور، فرصت کوتاه شش ماهه تا شروع فصل جدید برنج و برخی موارد دیگر  موجب شده تا کشت دوم در اراضی شالیزاری توسعه نیابد. لذا برای حل مشکلات موجود و ارائه راهکارهای عملی و دستورالعمل های زراعی، برنامه ریزی های متعددی در موسسه تحقیقات برنج کشور با همکاری موسسات مادری نظیر موسسه تحقیقات فنی و مهندسی، موسسه تحقیقات خاک و آب،  موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی و موسسه تحقیقات چغندرقند در دست انجام است.

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور خاطرنشان کرد: یک تیم شامل  ۱۵ متخصص در زمینه های آبیاری، مکانیزاسیون، خاک شناسی، گیاه پزشکی ( آفات و بیماری و علف هرز)، زراعت، فیزیولوژی و اصلاح نباتات این پایلوت را به صورت مداوم بررسی و پایش می کنند. دستورالعمل های زراعی این محصولات، هزینه ها و اثر کاشت هر کدام بر برنج به زودی  آماده و گزارش خواهد شد. همچنین با همکاری مشترک موسسه تحقیقات برنج کشور و موسسه تحقیقات فنی و مهندسی ساخت ماشین آلات مناسب کشت دوم در اراضی شالیزاری نیز در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: این موسسه با دفتر غلات و محصولات اساسی و دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های جهاد کشاورزی استان های گیلان و مازندران نیز در این زمینه همکاری و از نظرات کارشناسان استفاده می کند.

حسینی تصریح کرد: همه تلاش ما این است تا کشاورزان با ورود به مزارع، در شش ماه دوم سال بتوانند محصولات کشاورزی مختلفی تولید کنند. این موضوع علاوه بر تولید انواع محصولات مورد نیاز کشور، موجب افزایش درآمد شالیکاران، رونق کسب و کار در حوزه شالیزاری و استفاده بهینه از منابع موجود خواهد شد. بی شک بهبود معیشت خانوارهای روستایی تاثیرات مثبت اجتماعی را نیز به همراه داشته و انگیزه بیشتری برای جوانان جویای کار جهت اشتغال در این بخش فراهم می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اراضي كشاورزي کشت دوم برنج کشت دوم در اراضی شالیزاری موسسه تحقیقات برنج کشور افزایش درآمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۸۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور استاندار البرز برای مقابله جدی با زمین‌خواری

استاندار البرز جهاد کشاورزی ‌را ‌مکلف به مقابله جدی با تغییر کاربری اراضی کشاورزی کرد‌ و مدیران مربوطه را به حمایت و ایجاد تسهیلات لازم برای توسعه گلخانه ها ملزم کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، مجتبی عبدالهی ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز اظهار داشت: باید بر روی توسعه کشاورزی استان با توجه به ماهیت و هویت سبز البرز، متمرکز شویم چرا که از این طریق محیط زیست و باغات و اراضی سبز استان را برای خود و آیندگان حفظ می‌کنیم.

وی ادامه داد: احیای روستاها و ایجاد بسترهای اشتغال روستاییان با دامداری و دامپروری، باغداری و کشاورزی به ویژه کشت گلخانه‌ای، بوم‌گردی، صنایع دستی و... از جمله اقداماتی محسوب می‌شود که باید برنامه محور دنبال شوند.

نماینده عالی دولت در استان البرز گفت: طرح‌های توسعه‌ای روستاها در قالب اجرای طرح هادی و نهضت ملی مسکن باید توجیه جمعیتی و رشد اقتصادی داشته باشد.

عبداللهی گفت: بازگشت روستاییان به روستاها و استقرار صنایع تولیدی و تبدیلی با توجه به ظرفیت‌های روستایی، می‌تواند سهم بزرگی در رشد اقتصادی استان ایفا کند.

وی از مدیران مربوطه در حوزه بنیاد مسکن و راه و شهرسازی و امور روستایی خواست تا هر‌گونه توسعه در این حوزه را به ارائه طرح و برنامه اقتصادی و اشتغالزایی در روستاها منوط کنند.

استاندار البرز جهادکشاورزی استان را نیز مکلف به مقابله جدی با تغییر کاربری اراضی کشاورزی کرده و مدیران مربوطه را به حمایت و ایجاد تسهیلات لازم جهت توسعه گلخانه ها ملزم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۰۰۰ تنی تولیدات باغی در لرستان
  • اجرای طرح آبیاری قطره‌ای - نواری در کشت برنج
  • معرفی گلایسین - راهی برای تقویت رشد و عملکرد گیاهان
  • کاهش مصرف آب در کشت برنج با اجرای طرح قطره‌ای نواری
  • جایگاه ویژه صنایع غذایی و محصولات کشاورزی در اکسپو ۲۰۲۴
  • بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران
  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان
  • دستور استاندار البرز برای مقابله جدی با زمین‌خواری