Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-16@11:26:18 GMT

بازدارندگی ایرانی در نظام سلطه جهانی

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۴۹۳۵۶

بازدارندگی ایرانی در نظام سلطه جهانی

 در منظومه فکری نظام های مبتنی بر آموزه های دینی و اعتقادی «قوی شدن» یا «قدرت» نه برای سلطه، که برای سلطه ناپذیری و استقلال و امنیت مردم، تعریف می شود.  

«بازدارندگی» مفهومی آشنا و کاملا رایج در روابط بین الملل و مناسبات قدرت میان بازیگران نظام بین الملل است که با اینکه از نظر پیدایش، تاریخی حدودا ۲۰۰ ساله دارد اما از دوران جنگ سرد، بیش از هر زمان دیگری مطرح و مورد استفاده قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوران و تحت تاثیر توانمندی های ویرانگر هسته ای دو ابرقدرت مسلط نظام بین الملل یعنی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، در محافل سیاسی و آکادمیک جهان مفهوم بازدارندگی به معنی «قدرت تخریب تضمین شده متقابل» تعریف و ترویج شد.

به این معنی که آنقدر قدرت تخریب  ویرانگری هسته ای بالاست که عملا طرف مقابل را از فکر هرگونه آغاز جنگی با قدرت هسته ای مقابل باز می دارد و به همین دلیل بسیاری از کسانی که می خواستند توانمندی های هسته ای دو ابرقدرت را توجیه کنند بر این عقیده بودند که عامل ثبات و امنیت نسبی دوران جنگ سرد و عدم وقوع جنگ هایی با مقیاس هایی وسیع و نامحدود، توانمندی هسته ای آمریکا و شوروی می دانستند؛ غافل از اینکه قدرت هسته ای این دو ابرقدرت تنها مواجهه نظامی مستقیم بین آنها را مانع شده بود ولی جنگ میان اقمار آنها (کشورهای وابسته به یکی از دو بلوک شرق و غرب) در دوران جنگ سرد به کرات به وقوع پیوست. 

«بازدارندگی» نیز مانند تمامی مفاهیم روابط بین الملل در سیطره مفهوم و برداشت سنتی خود باقی نماند و متناسب با سیر تحولات در این حوزه، دستخوش تغییر و تحولات مفهومی شد. «بازدارندگی نامتقارن» (توانایی قدرت های کوچک تر برای عبور از توانمندی های خارق العاده نظامی قدرت های بزرگ و وارد آوردن ضربات سهمگین به آنها) از جمله مفاهیمی بود که برای سالهای زیادی بویژه بعد از فروپاشی شوروی و در پی ظهور تدریجی بازیگرانی غیر از دولت ها در نظام بین الملل و دست یافتن آنها به بسیاری از ابزارها و توانمندی هایی که سنتا در اختیار دولت ها بود و همچنین تلاش برای حرکت دادن جهان به سمت تک قطبی شدن و در نتیجه فراهم شدن بستر و زمینه مواجهه احتمالی قدرت های منطقه ای (و یا بازیگران نوظهور غیر دولتی) با قدرت فائقه نظام بین الملل (که از نظر محافل آکادمیک ایالات متحده آمریکا بود)، نقل محافل و اندیشکده های جهان بود.

برای جمهوری اسلامی ایران که گام دوم حیات سیاسی خود در نظام بین الملل را، با پشت سر گذاشتن ۴۰ سال پر فراز و نشیب و تجربه جنگی هشت ساله و بحران های متعدد منطقه ای و بین المللی، آغاز کرده است، «بازدارندگی» مفهومی فراتر از آن چیزی است که اندیشه ورزان دیروز و امروز محافل فکری و دانشگاهی به آن پرداخته اند و به آن توجه دارند.

«بازدارندگی» و «قوی شدن» برای جمهوری اسلامی ایران تنها از منظر و دریچه مسائل و ابزارها و توانمندی های نظامی نیست؛ اجزای تشکیل دهنده بازدارندگی برای جمهوری اسلامی ایران را باید در قوی شدن در «توانمندی های نظامی»، «پیام اقناع کننده فرهنگی برای ملت ها»، «اقتصاد رها از نفت» و «تداوم حضور مردم در صحنه های سیاسی داخلی» دانست. قوی شدن جمهوری اسلامی ایران در این ۴ رکن اساسی و حیاتی، نه تنها خطر هرگونه جنگ را از سر ایران رفع می کند بلکه به تعبیر رهبری، حتی خیال تهدید شدن و رجزخوانی های دشمنان مردم ایران را هم خام خواهد کرد.

جغرافیای فرهنگی، تاریخی و راهبردی ایران، بعنوان یک پهنه سرزمینی ریشه دار، «انزوا» و «ضعف» را بر نمی تابد و برای خنثی کردن این دو توطئه جریان های ضد جمهوری اسلامی ایران که به دنبال تبدیل کردن ایران به یک نظام سیاسی مطرود (paria state) و ضعیف در جهانند (از طریق اعمال فشار حداکثری و با روش هایی همچون تحریم و بدنام کردن)، راهی جز حرکت در مسیر بازدارندگی ایرانی متکی بر ۴ رکن شمرده شده فوق نیست.

برای تحقق این ۴ رکن، «مقاومت» در برابر توطئه «انزوا» و «ضعیف کردن» ایران شاه کلیدی اجتناب ناپذیر است؛ تردیدی نیست آنچه باعث شکل‌گیری چنین نگاهی در میان سیاستمداران و راهبران یک کشور می شود «تجربه و دنیادیدگی»، «عقلانیت / واقع بینی» و «دوراندیشی» است و شکل گیری مفاهیمی همانند آنچه رهبری در سخنرانی خود در میان ارتشیان گفتند، حکایت از ریشه دواندن این عقلانیت در درون نظامی است که چهل سال دوم حیات سیاسی خود را به تازگی آغاز کرده است؛ این همان پیام صلح طلبی ملتی است که در ۳۰۰ گذشته هیچ جنگی را علیه کسی شروع نکرده و همواره قربانی شروع جنگ از سوی دیگران بوده و از خود دفاع کرده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۹۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق قدرت بازدارندگی را به نمایش گذاشت


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، متن پیام فراکسیون دفاع و اقتدار ملی به شرح زیر است:

وأعدّواْ لهم مّا ٱسۡتطعۡتم مّن قوّةٖ ومن رّباط ٱلۡخیۡل ترۡهبون بهۦ عدوّ ٱللّه وعدوّکمۡ وءاخرین من دونهمۡ لا تعۡلمونهم ٱللّه یعۡلمهمۡۚ وما تنفقواْ من شیۡءٖ فی سبیل ٱللّه یوفّ إلیۡکمۡ وأنتمۡ لا تظۡلمون

تاریخ ایران عزیز در طی قرنها رنجهای بی شماری به خود دیده است ،تجزیه و پاره پاره شدن این خاک همواره مورد علاقه دشمنان این مرز و بوم بوده است اما دیگر مگر به خواب ببینند که وجبی از این سرزمین جدا شود.

با همین باور یک بار دیگر فرزندان راستین امام راحل (ره) و رهبری بزرگوارمان اقتدار و عظمت ایران اسلامی را در برابر دیدگان حیرت زده ی جهانیان به تماشا گذاشتند.

دستان ناپاکی که این بار بر خلاف تمامی موازین بین المللی و با تکیه بر اعتبار اطلاعاتی نظامی اریابان خویش دست به اقدامی نابخشودنی زده و مکان کنسولگری ما را در سوریه مورد هدف قرار دادند بر آن بودند تا ایران سربلند را به ماتم چند تن دیگر از فرزندان شایسته اش بنشانند. غافل از اینکه این بار انتظار انتقام دیری نمی باید و انتقامی از جنس دفاع مشروع رقم می خورد .

اری فرزندان شایسته نیروهای مسلح و سپاه سبزپوش همیشه بیدارمان اقدام ایران اسلامی در دفاع مشروع را با عنایت به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد آن چنان با عزت به سرانجام رساندند که تمام دنیا بدانند تا چه میزان از توان و قدرت بازدارندگی در جهت حفظ تمامیت ارضی میهن مان برخورداریم.

اینک فراکسیون دفاع و اقتدار ملی ضمن هشدار جدی به آن رژیم اشغالگر و هم پیمانانش حمایت کامل خود را از این اقدام نیروهای مسلح اعلام داشته و به خون مبارک شهدای عزیز هشت سال دفاع مقدسی و نیز شهیدان مدافع حرم سوگند می خوریم که با تمام قدرت حافظ منافع و امنیت ملی این کشور و مردم سرافرازمان در سنگر مجلس شورای اسلامی خواهیم بود.

مجتبی ذوالنوری رئیس فراکسیون دفاع و اقتدار ملی

دیگر خبرها

  • وحدت ارتش و سپاه منجر به تولید قدرت بازدارندگی شده است
  • ایهود باراک: نتانیاهو برای حفظ قدرت تحت تاثیر وزرای سلطه جو قرار دارد
  • عملیات وعده صادق قدرت بازدارندگی را به نمایش گذاشت
  • شکستن سلطه دلار بر اقتصاد کشور مرحله بعدی بازدارندگی است
  • توانمندی نیروهای مسلح نشانه اقتدار نظام اسلامی است
  • جبهه دنیای اسلام در برابر نظام سلطه سرافراز شد
  • تثبیت قدرت بازدارندگی ایران
  • پیام سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی انتقام سپاه از رژیم صهیونیستی
  • جان بولتون: قدرت بازدارندگی آمریکا و اسرائیل ناکام مانده است
  • سلطه ۲ ایرانی در رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی