Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، شورای اقتصاد در جلسه مورخ 30‌/10‌/1398 درخواست شماره 893‌-2‌/20 مورخ 21‌/11‌/1397 وزارت نفت درخصوص طرح ایجاد سامانه «اجرای سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای (سپهتن) برای 368 هزار دستگاه ناوگان دیزلی برون شهری (کامیون و اتوبوس)» را به استناد ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین‌نامه اجرایی آن به شماره 67573‌/ت52099 هـ مورخ 27‌/5‌/1394 بررسی و ضمن توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی طرح و همچنین سقف تعهد دولت، زمان‌بندی اجرا و باز‌پرداخت اصل و فرع و دیگر هزینه‌های ‌سرمایه‌گذاری طرح مذکور را در سقف 142 میلیون و 160 هزار ‌دلار مورد تصویب قرار داد‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* مبنای بازپرداخت به ازای صرفه‌جویی ناشی از کاهش سهمیه تخصیصی ناوگان مبلغ 37 سنت دلار

طبق بند 1 این مصوبه، مبنای بازپرداخت به ازای صرفه‌جویی ناشی از کاهش سهمیه تخصیصی ناوگان حمل و نقل باری (انواع کامیون) و مسافر (اتوبوس) برون‌شهری و ثبت اطلاعات عبور هر وسیله نقلیه از ایستگاه‌های پلیس راه برای هر عبور از ایستگاه‌های مزبور در سامانه سپهتن، مبلغ 37 سنت دلار در سقف مبلغ این مصوبه مطابق با جدول پیوست منوط به تدقیق سوخت اختصاص داده شده به ناوگان توسط کارگروه اشاره شده در بند (16) این مصوبه خواهد بود.

* 350هزار دستگاه کامیون برون‌شهری به سامانه سپهتن مجهز می‌شوند

طبق بند 2 این مصوبه، هدف از اجرای طرح مجهز کردن 350 هزار دستگاه خودرو ناوگان باری (انواع کامیون) برون شهری به سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان (سامانه سپهتن) است که به منظور کاهش مصرف سوخت ناوگان دیزل برون‌شهری ناشی از تدقیق سهمیه سوخت ناوگان بر مبنای اطلاعات سفر از جمله پیمایش وسیله و عبور از ایستگاه‌های پلیس‌راه کشور اجرایی خواهد شد.

* 75 درصد هزینه GPS نصب شده به راننده‌ها بر می‌گردد

همچنین 18 هزار دستگاه خودروهای ناوگان مسافری بین‌شهری (اتوبوس) و کامیون‌هایی که بعد از ابلاغ مصوبه شماره 137319‌/ت51512هـ به تاریخ 16‌/11‌/1393 هیئت وزیران به سامانه سپهتن مجهز ‌شده‌اند، معادل 75 درصد هزینه GPS نصب شده را در قالب این طرح دریافت خواهند کرد؛ ‌اجرای این طرح منجر به اصلاح تخصیص سوخت نفت گاز خودروها بر اساس پیمایش، ایمن‌سازی تردد ناوگان برون‌شهری، جلوگیری از قاچاق سوخت و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن می‌‌شود.

* خودروهای زیر سن فرسودگی برای نصب سپهتن در اولویت هستند

طبق بند 8 این مصوبه لیست خودروها جهت بهره‌مندی از تسهیلات این مصوبه از طریق وزارت راه و شهر‌سازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) به وزارت نفت (شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت) اعلام می‌‌شود، اولویت مجهز کردن خودروها به سامانه سپهتن، خودروهای زیر سن فرسودگی است و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مکلف است خودروهایی را معرفی کند که امکان تردد و فعالیت، به مدت حداقل 6 سال را داشته باشند.

* خودروهای مشمول سامانه سپهتن حداکثر ظرف 3 سال باید به این سامانه تجهیز شوند

طبق بند 9 این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و وزارت کشور (راهور ناجا) با همکاری وزارت نفت موظف هستند نسبت به تجهیز همه خودروهای مشمول طرح به سامانه سپهتن حداکثر طی مدت 3 سال اقدام کنند.

* صدور صورت وضعیت و بارنامه خودروهای باری منوط به فعال بودن سپهتن می‌شود

طبق بند 11 این مصوبه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مکلف است موارد زیر را در دستور کار قرار دهد.

الف: امکان لازم، جهت اتصال سامانه سپهتن یا هر سامانه پایش و نظارت که وزارت نفت (شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت) اعلام می‌‌کند، فراهم کرده و زیر ساخت‌های لازم را جهت تبادل داده‌ها ایجاد کند.

ب: به گونه‌ای اقدام کند که زیرساخت‌های ایجاد شده در طرح سپهتن اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در اجرای طرح مذکور نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ تایید صلاحیت و معرفی سرمایه‌گذار بر عهده سازمان مذکور است.

ج: بعد از نصب سامانه سپهتن، صدور صورت وضعیت و بارنامه خودروهای باری مشمول طرح را همچنین هوشمندسازی سامانه تخصیص بار و پرداخت کرایه حمل را ضمن ایجاد، منوط به فعال بودن سامانه مذکور کند.

 د: با همکاری پلیس‌راه تدابیر لازم، جهت جلوگیری از تردد خودروهای مشمول طرح که اقدام به نصب سامانه سپهتن نکرده‌اند یا سیستم این سامانه را قطع ‌کرده‌اند، انجام دهد.

*‌ سهمیه سوخت ناوگان‌ بار‌ و مسافر‌‌ برون‌شهری طبق اطلاعات سامانه سپهتن بازنگری و اصلاح ‌می‌شود

طبق بند 16 این مصوبه، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت نفت (معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان رئیس کارگروه و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت)، وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای)، وزارت کشور (راهور ناجا) نسبت به بازنگری و اصلاح سهمیه سوخت ناوگان حمل و نقل باری (انواع کامیون‌ها) و مسافربری (اتوبوس) برون‌شهری بر اساس اطلاعات سامانه سپهتن اقدام خواهند کرد؛ تخصیص سوخت نفت‌گاز به خودروها تابع مقدار پیمایش (با بار و بدون بار) خواهد بود.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مکلف است بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه سپهتن و تصمیمات متخذه در کارگروه مذکور، میزان سوخت را به تفکیک هر وسیله در مقاطع زمانی قابل تعریف محاسبه و در کارت سوخت خودروها شارژ کند، همچنین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مکلف است سهمیه سوخت خودروهای فاقد تردد را قطع کند.

* جدول برآورد سرمایه‌گذاری و بازپرداخت طرح اجرای سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان‌ جاده‌ای(سپهتن)

  سال تا سال 1398 1399 1400 1401 1402 1403 1404 جمع تعداد ناوگان مجهز شده به سامانه جدید(دستگاه) - 100،000 145000 105000 - - - 350000 تعداد ناوگان مجهز شده به سامانه قدیم (دستگاه) فقط GPS 15,000 1000 2000 - - - - 18000 سرمایه گذاری طرح (میلیون دلار) 1.8 42.05 58.47 39.84 - - - 142.16 بازپرداخت سرمایه گذاری(میلیون دلار) - 4.45 23.78 39.27 42.90 23.43 8.33 142.16

 کاربران می‌توانند متن کامل این مصوبه شورای اقتصاد را از اینجا  مشاهده کنند.

براساس این گزارش، «سپهتن» در واقع از حروف اول عبارت «سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان» استخراج شده است.

سامانه سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای است، دستگاهی است که درون خودرو نصب می‌شود، دوربین دارد و از طریق سیم کارت GFM, GPRS به طور مداوم اطلاعات تعریف شده داخل ماشین را به مراکز پلیس راهور ارسال می‌کند که در این‌باره می‌توان به اطلاعاتی نظیر سرعت، مشخصات گواهینامه ‌راننده، ساعت کارکرد، عملکرد راننده و غیره اشاره کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گازوئیل مصرف سوخت شورای اقتصاد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت پایش هوشمند تردد ناوگان پخش فرآورده های نفتی سهمیه سوخت ناوگان ناوگان حمل و نقل سامانه سپهتن خودروهای مشمول شورای اقتصاد انواع کامیون هزار دستگاه سامانه پایش وزارت راه مشمول طرح کامیون ها وزارت نفت برون شهری شرکت ملی پلیس راه بر اساس طبق بند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۰۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ نفر در تصادفات برون شهری استان مرکزی جان خود را از دست دادند

سرهنگ محمد پورشمس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی، بیشترین علت بروز سوانح رانندگی منجر به فوت در جاده‌های استان مرکزی در تعطیلات نوروز سال جاری بوده است.

وی با اشاره به آغاز طرح نوروزی و ترافیکی پلیس راه استان از تاریخ بیست و چهارم اسفندماه بیان کرد: با تعامل و هماهنگی دیگر سازمان‌های خدمات رسان از مدت‌ها قبل، برنامه ریزی لازم برای حفظ و ارتقای امنیت ترافیکی و تسهیل مسافرت‌های نوروزی صورت گرفته است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی تاکید کرد: متأسفانه از آغاز طرح ترافیکی نوروز امسال تاکنون، تعداد ۱۳ نفر در تصادفات برون شهری استان، جان خود را از دست دادند و تعداد ۸۲ نفر مجروح شدند که در بررسی کارشناسان پلیس راه، بیشترین علت تصادفات، عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده است.

پورشمس با اشاره به آماده باش کارکنان پلیس راه تا پایان تعطیلات نوروزی گفت: در بررسی‌های میدانی انجام شده، بسیاری از رانندگان در توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی اهتمام و دقت نظر لازم را داشته و تنها درصد بسیار کمی از رانندگان در رعایت این قوانین کوتاهی دارند.

وی ادامه داد: یکی از علت‌های شایع تخلفات رانندگی، عجله و شتابزدگی در رانندگی است که لازم است تمام مسافران نوروزی با مدیریت زمان، سفری ایمن و آرام را برای خود برنامه ریزی کنند و در طول سفر نیز از زیبایی‌های مسیر مسافرت استفاده کنند و استراحت کوتاه پس از حدود دو ساعت رانندگی را جز برنامه‌های سفر خود لحاظ کنند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی بیان کرد: با توجه به بارش نزولات آسمانی، ضرورت دارد که مسافران نوروزی از وضعیت آب و هوای طول مسیر سفر خود آگاهی کامل داشته و متناسب با شرایط جوی، تجهیزات لازم همراه داشته باشند.

کد خبر 6062307

دیگر خبرها

  • برقراری سرویس‌های فوق‌العاده اتوبوس برون‌شهری
  • دستگاه‌های متولی بر مصرف سوخت نظارت کنند/ قاچاق گازوئیل با بارنامه‌های جعلی
  • تمامی محورهای چهارمحال و بختیاری باز است
  • نفوذ سامانه بارشی جدید از سمت شمال‌ غرب/ در سفرهای برون شهری احتیاط کنید
  • جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون مسافر با اتوبوس‌های برون‌شهری
  • روایتی از تأخیر در تخصیص گازوئیل به ناوگان برون شهری بر اساس عملکرد
  • ۱۳ نفر در تصادفات برون شهری استان مرکزی جان خود را از دست دادند
  • ساخت دستگاه تصفیه گازوئیل
  • کشف ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بردسیر 
  • چهره محلات کم‌برخوردار کرج سال جدید تغییر می‌کند