Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین جلسه دادگاه روح‌الله زم به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه انقلاب درحالی برگزار شد که در کیفرخواست این متهم 17 عنوان اتهامی از جمله افساد فی‌الارض آمده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از مرکز رسانه قوه قضائیه، صبح امروز اولین جلسه دادگاه روح‌الله زم به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه کیفرخواست متهم از سوی نماینده دادستان قرائت شد. 17 بند اتهامی در کیفرخواست روح‌الله زم آمده است.

عناوین کیفرخواست شامل 17 بند اتهامی به این شرح است:

1- افساد فی الارض
2- تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت کشور
3- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه
4- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه
5- همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران
6- اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور
7- مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به طور گسترده
8- عضویت و مدیریت پایگاه خبری معاند سحام نیوز با هدف برهم زدن امنیت کشور
9- مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور
10- مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده به قصد ارائه به دیگران با هدف برهم زدن امنیت کشور
11- مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده
12 - تحریک موثر نیروهای رزمنده و اشخاصی که به نحوی در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی
13- توهین به مقدسات اسلام
14- توهین به امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری (حفظه الله)
15- توهین به مقامات و مأمورین در حال انجام وظیفه یا به سبب آن
16- تحصیل مال از طریق نامشروع جمعاً به میزان 97 هزار و 550 یورو
17- شکایت برخی اشخاص حقوقی و حقیقی.

قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: شروع اولین جلسه محاکمه متهم روح الله زم را در شعبه 15 دادگاه انقلاب با حضور مستشار، وکیل مدافع و نماینده دادستان در اجرای مواد 352 و 353 قانون آیین دادرسی کیفری به‌صورت علنی اعلام می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به مواد 354، 358 و 359 قانون آیین دادرسی کیفری از وزیری نماینده دادستان خواست تا برای قرائت کیفرخواست در جایگاه قرار گیرد.

نماینده دادستان ضمن حضور در جایگاه گفت: حسب محتویات پرونده متهم روح الله زم فرزند محمدعلی با اسم مستعار نیما، متولد پنجم مرداد ماه 57 صادره از ری، متأهل، دارای دو فرزند، فوق دیپلم، مدیر کانال آمد نیوز، بازداشت و دارای یک سابقه کیفری، دارای وکیل به وکالت آقای دبیر دریابیگی و دارای پرونده شخصیت که بر اساس آن، مشارالیه دارای سلامت جسمی و روحی است.

وی در ادامه با اشاره به اتهامات روح الله زم بیان کرد: روح الله زم متهم است به« افساد فی الارض»، در بازه زمانی سال 95 تا زمان دستگیری از طریق ارتکاب جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور،  نشر اکاذیب به طور گسترده، معاونت در تخریب، معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه در ابتدای سال 97 تا زمان دستگیری، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفند ماه سال 96 تا زمان دستگیری، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام، عضویت و همکاری با کانال معاند سحام با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال 96 ، مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده با هدف برهم زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده، توهین به مقدسات اسلام ، تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله اتهامات متهم است.

نماینده دادستان گفت: در جنگ نظامی دشمن به سراغ سنگر‌ها و مراکز مرزی می‌رود؛ اما در جنگ نرم دشمن به سراغ سنگر‌های معنوی و ایمان‌ها، معرفت‌ها، عزم‌ها، و ارکان اساسی یک نظام و کشور می‌آید.

وی ناامیدی، ایجاد تفرقه و ایجاد غفلت از دشمن را از شگرد‌های دشمن در جنگ نرم عنوان کرد و گفت: پرونده حاضر یکی از گسترده‌ترین ابعاد جنگ نرم است که توسط فردی به هویت روح الله زم فعلیت یافته است.

در این جلسه که بیش از سه ساعت و در قالب دو  نوبت به طول انجامید، جزییات کیفرخواست متهم قرائت شد و پس از استماع در پایان قاضی اعلام کرد ادامه جلسه بعدی رسیدگی متعاقبا اعلام خواهد شد.

در ادامه به بخش‌هایی از دادگاه اشاره می‌شود.

نماینده دادستان بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب در سال 57 منافقین و معاندین که نظام جمهوری اسلامی را تهدیدی برای خود می‌دانستند، انواع اقدامات ناقض حقوق بشر را در پیش گرفتند و دیری نپایید که جبهه استکبار به این نتیجه رسید که عامل استحکام نظام جمهوری اسلامی چیزی فراتر است و عوامل اصلی اساسی استحکام نظام، جایگاه رفیع ولایت نزد اقشار مردم، پشتوانه مردمی، عنصر کلیدی ایمان و رقم زدن غیر ممکن‌ها از سوی ملت است. لذا آنها به این نتیجه رسیدند که اقدامات ضد نظام راهگشا نخواهد بود و جنگ نرم را در پیش گرفتند که مدلی امروزین از اقدامات شوم منافقین در زمان صدر اسلام بوده است. ذات پلید و نامبارک چنین اعمالی با به کارگیری جملات زیبا پنهان نمی‌شود.

 وی افزود: متهم زم در ادامه شرکت آوای نوین سبز را برای فعالیت تبلیغاتی راه اندازی کرد تا علاوه بر فعالیت‌های تبلیغاتی بتواند از بانک‌ها نیز تسهیلات بگیرد و در راه‌اندازی بنیاد فرهنگ و هنر ایرانیان به پدر خود یاری می‌رساند. در اغتشاشات سال 88 متهم بازداشت شد و در سال 90 ایران را به مقصد مالزی ترک کرد و با همسر فعلی خود ازدواج کرد. پس از یک سال به ترکیه رفت و مبادرت به اخذ ویزای فرانسه کرد. متهم در سال 93، به جهت منابعی که در اختیار داشت با علم به معاند بودن سحام نیوز با این رسانه معاند همکاری میکرد.

وزیری گفت: شخصی به هویت سید احمد شمس، جهت راه اندازی یک کانال معاند از طریق روح الله زم اقدام می‌کند که واسطه‌ای بین سرویس جاسوسی یکی از کشورهای منطقه و روح الله زم بوده است. متهم در سال 95 از سحام نیوز خارج ‌شد و با سرویس موصوف توافق کرد و کانال معاند آمد نیوز را راه‌اندازی کرد.

وی بیان کرد: سرویس جاسوسی نسبت به کانال مسلط بوده و آمد نیوز به اراده سرویس مذکور راه‌اندازی شده است.

نماینده دادستان با اشاره به اهم نیازمندی‌های این سرویس که منجر به راه‌اندازی کانال آمد نیوز شد، گفت: راه‌اندازی کانال با محتوای ضد امنیتی، معرفی محل طرف‌های درگیر در سوریه، تردد فرماندهان ایرانی در سوریه و به‌ویژه تردد حاج قاسم سلیمانی برایشان مهم بوده است که امکان صحت سنجی برخی اخبار به وسیله متهم صورت می‌گرفت. متهم اقرار می‌دارد که به مدت دو سال با سازمان اطلاعاتی موصوف همکاری داشته و یک‌هزار و 877 خبر و اطلاعات نهان و آشکار با رویکرد ضدیت با نظام از منابع خود جمع آوری و برای آن ارسال کرده است و به مدت دو سال مجموعا مبالغی به صورت یورو، در ترکیه، بارسلون و برلین به او پرداخت شده است.

وزیری گفت: وی یک‌هزار و 109 مورد از جمله مختصات مقر نیرو‌ها در سوریه و تردد فرماندهان را برای این سرویس جاسوسی ارائه کرده است. متهم مردم را به تحریک، شورش، درگیری، اقدامات خشونت آمیز و شایعه پراکنی تشویق می‌کرد. متهم در اظهاراتش گفته که در انتشار اخبار، عملیات روانی مدنظر بوده است. همچنین متهم در 1494 مورد مبادرت به تبلیغ رسانه‌های اپوزیسیون کرده و در 135 مورد از جریانات تکفیری و قومیتی حمایت کرده است.

وی در خصوص حمایت متهم زم از کنگره ملی ایران (ان اس ای) تصریح کرد: هدف کنگره ملی ایران تغییر رژیم است و در سال 2003 با محوریت امیرعباس فخر آور شکل گرفت؛ اما در سال 2013 به صورت جدی شروع به فعالیت کرد. فخرآور و سایر افراد مرتبط با این کنگره با سازمان‌های اطلاعات سیا و موساد در ارتباط و به‌دنبال لابی گری با کنگره آمریکا برای اختصاص بودجه علیه جمهوری اسلامی ایران، شبکه سازی در داخل کشور، هم افزایی با اپوزیسیون و تلاش برای تحریک آمریکا در جهت حمله نظامی به ایران بوده اند.

نماینده دادستان افزود: متهم زم نیز از هیچ تلاشی برای همکاری با این کنگره فروگذار نکرده است و در اظهاراتش گفته که یک بار به دعوت آن‌ها برای سخنرانی به آمریکا رفتم. متهم توهین به مقدسات اسلام و هجمه در این موارد را در دستور کار قرار داد و در این باره 2 هزار و 227 پست منتشر شد.

وزیری عنوان کرد: زم ابزاری در دست سرویس جاسوسی و اطلاعاتی یکی از کشورها برای شعله ور ساختن اغتشاشات دی ماه 96 بود و پس از اینکه کانال آمد نیوز به دلیل انتشار محتوای خشونت آمیز از سوی تلگرام مسدود شد، سرویس جاسوسی، کانال صدای مردم را جایگزین آن کرد و در اختیار متهم قرار داد. کانال صدای مردم از طریق آموزش ساخت سلاح و تحریک افراد به ارتکاب اعمال مجرمانه با انتشار 225 پست و متن آموزش ساخت ادوات جنگی و جنگ‌های درون شهری و حمایت از کمپین‌های توزیع خشونت، مردم را به درگیری با نیرو‌های نظامی و انتظامی تشویق کرد که زمینه ساز مجروحیت و کشته شدن تعدادی از هموطنان شد.

وی در ادامه با اشاره به نحوه برقراری ارتباط متهم با سرویس جاسوسی فرانسه پس از اغتشاشات دی ماه 96 عنوان کرد: روح الله زم پس از این، با دو نفر از افسران سرویس اطلاعاتی فرانسه در ساختمان پلیس فرانسه دیدار می‌کند که متهم خواستار ایجاد تیم حفاظت در فرانسه و تأمین هزینه‌ها در ازای موافقت جهت همکاری با سرویس مذکور علیه جمهوری اسلامی می‌شود. متهم و آمد نیوز در طول ارتباط با سرویس فرانسه بیش از 730 خبر در مسائل امنیتی، سیاسی، تحریم‌ها و.... انتشار داده است.

نماینده دادستان با اشاره به بخشی از اظهارات زم عنوان کرد: متهم می‌گوید پس از قضایای دی ماه 96 به ناگاه از اداره پلیس با من تماس گرفتند و از من خواستند تا به آنجا بروم. در آنجا دیدم که دو نفر به استقبال من آمدند و خود را پلیس معرفی کردند. علت حضور خود را خطری می‌دانستند که مرا تهدید می‌کرد؛ اما احساس ‌کردم از جای قوی‌تری ساپورت می‌شوم. در ادامه، کنترل غیرمحسوس من و پس از آن حفاظت از من آغاز شد. آنها منّت حفاظت را بر سرم گذاشتند و گفتند که از اداره امنیت داخلی فرانسه هستند و حفاظت من برای آنها هزینه دارد. متهم تصریح کرده است که سرویس جاسوسی فرانسه نیز نیازمندی‌های اطلاعاتی خود را عبارت از پشت پرده اخبار ایران، شبکه منابع و مخبرین در راستای یاری رساندن به امنیت ملی فرانسه با وی مطرح کرده است.

وزیری در ادامه با اشاره به نقش متهم در تشکیل و سازماندهی شورایی با عنوان رسانه‌های مبارز که متشکل از 29 رسانه برانداز بوده است، گفت: متهم ریاست این شورا را بر عهده داشت.

وی با بیان اینکه متهم در سه حوزه با دولت متخاصم آمریکا همکاری می‌کرده است، افزود: در اولین مورد به واسطه ساغر کسرایی با کنگره آمریکا ارتباط برقرار کرد. در اواخر سال 96 متهم به منظور ارتباط با سازمان امنیت آمریکا به واسطه فواد پاشایی با فردی به نام نیکولاس ارتباط می‌گیرد که این ارتباط برای اعطای ویزای آمریکا به متهم و خانواده وی در ازای دادن اطلاعات و اخبار بوده است. متهم با استفاده از شبکه عوامل داخلی خود در ایران و عوامل مرتبط با خود ضمن ارسال مطالب به صورت غیر مستقیم به اف بی آی سعی در ارتباط گیری با اف بی آی داشته است و در ازای ارسال یک سند از وزارت اطلاعات به اف بی آی تقاضای ویزا می‌کند.

نماینده دادستان با اشاره به اظهارات متهم در خصوص ارتباط گیری با ساغر کسرایی عنوان کرد: متهم می‌گوید شماره مرا از امیرعباس فخرآور گرفت و جمعا 5 ماه به طور متناوب ارتباط داشتیم. فواد گفت که در ان اس ‌ای دوستی دارد که وکیل است و مقرر شده بود متهم در قبال ارائه اخبار واطلاعات موفق به دریافت ویزای آمریکا گردد. بنابر اقاریر عدیده متهم نزد بازپرس، اقاریر متهم نزد ضابط، سازمان اطلاعات سپاه، اسناد و مدارک به دست آمده، تحقیقات جامع بازپرس و شکایت شکات حقیقی و حقوقی بزهکاری متهم محرز و مسلم بوده و کیفر ایشان مورد تقاضاست و محاکم ایران صالح به رسیدگی هستند.

سپس قاضی صلواتی گفت: پرونده‌ای درسال 96 در خصوص اقدامات روح الله زم به همراه 15 متهم دیگر تشکیل شد که از نماینده دادستان می‌خواهم که آن را قرائت کند.

وزیری نماینده دادستان گفت: در خصوص اتهامات آقای روح الله زم در سال 96 اتهامات ایشان نشر اکاذیب علیه امنیت داخلی و خارجی کشور است و بزهکاری نامبرده مسلم و محرز بوده و کیفر وی مورد تقاضاست.

در پایان این جلسه قاضی با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: زمان برگزاری جلسه بعد متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/4110/

منبع: آنا

کلیدواژه: قاضی صلواتی آمد نیوز روح الله زم علیه نظام جمهوری اسلامی ادامه با اشاره دولت متخاصم آمریکا توهین به مقدسات اسلام اطلاعاتی یکی از کشور جمهوری اسلامی ایران علیه جمهوری اسلامی تا زمان دستگیری تردد فرماندهان قاضی صلواتی افساد فی الارض کانال آمد نیوز روح الله زم دادگاه انقلاب سرویس جاسوسی جلسه دادگاه راه اندازی اولین جلسه سحام نیوز صدای مردم جمع آوری اف بی آی دی ماه 96 متهم زم جنگ نرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۳۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش پلیس برای خدمات رسانی در ایام تعطیلات

سردار علی مویدی در جلسه قرارگاه تأمین نظم و امنیت نوروز ۱۴۰۳ در انتظامی کردستان گفت: پلیس در ایام نوروز با تلاش مضاعفی در حال خدمت رسانی به شهروندان است که این مهم به خوبی در استان کردستان مشهود است.

رئیس پلیس پیشگیری فراجا  اظهار کرد: تامین نظم و امنیت مطلوب در سطح جامعه موجب ارتقای احساس امنیت می‌شود و شهروندان با خاطر طیب و آسوده به سفر‌های نوروزی می‌روند.

سردار مویدی بیان داشت: با تلاش مجاهدانه و خلاقانه همکاران عزیز و گرانقدرم در استان کردستان شاهد توفیقات بسیار ارزشمندی در تامین نظم و امنیت و پیشگیری از وقوع جرایم، کشف و دستگیری مجرمان و برقراری نظم و امنیت مطلوب بودیم که همگی حاصل ایثار و باور قلبی به خدمتگزاری مردم است.

رئیس پلیس پیشگیری فراجا تصریح کرد: ارزش کار و فعالیت شبانه روزی پلیس در راستای برقراری نظم و امنیت کشور، از لحاظ معنوی بسیار ارزشمند است و اجر و پاداش اخروری آن کمتر از دیگر فضلیت‌های معنوی نیست و در واقع در سایه امنیت سایر فعالیت‌های دیگر معنا پیدا می‌کند.

سردار مویدی اظهار داشت: از خداوند متعال، سلامتی عاقبت بخیری و توفیق روزافزون همه مجاهدان نظم و امنیت را مسئلت دارم و سالی توام با سلامتی، سرافرازی، پر رزق و روزی و شادکامی برای تمامی همسنگران و تمام ملت ایران آرزومندم.

وی با توجه به نامگذاری شعار سال ۱۴۰۳ توسط مقام معظم رهبری "مدظله العالی" با عنوان سال "جهش تولید با مشارکت مردم"، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امنیت نقش مهمی در توید و اقتصاد یک کشور دارد در این راستا پلیس با گشت‌های شبانه روزی در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها سعی در برقراری نظم و امنیت در سطح جامعه دارد تا این مهم به خوبی تحقق یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • سفر مقام اطلاعاتی روسیه به کره شمالی
  • تردد ۳۷۰ میلیون نفر در جاده‌های کشور/ترافیک سنگین در برخی محورها
  • از تردد در این مسیر‌ها خودداری کنید
  • معاون توسعه ورزش بانوان : تمام قد از بانوان ورزشکار حمایت می‌کنیم
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • تلاش پلیس برای خدمات رسانی در ایام تعطیلات
  • امنیت خط قرمز نیروهای مسلح است
  • ستاره ایرانی، پیراهن کشور عربی را پوشید؛ دالاهو ایراندوست کیست؟
  • رسمی | ستاره ایرانی، پیراهن کشور عربی را پوشید | انجام اولین بازی در تیم ملی
  • پیامدهای جنگ حماس و اسرائیل بر غرب آسیا/ رادیکالیسم دامن غرب را خواهد گرفت؟