Web Analytics Made Easy - Statcounter

روح الله کهن هوش نژاد مدیر اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحریم‌های نفتی و راهکارهای از بین بردن تمام تحریم ها، گفت: مهم ترین بحث سیاست‌های  اقتصاد مقاومتی بحث تولید دانش بنیان است اگر در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان پیش برویم می‌توانیم خلا‌های ناشی از تحریم‌های نفتی را جبران کنیم؛ به خاطر انرژی‌های جایگزین و بحث‌های مختلفی که وجود دارد آینده کشور ما نفتی نخواهد بود و در حال حاضر به خاطر تحریم‌ها برای ما این کار زودتر اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  گفت: این اصطلاح به این معناست که به خاطر وجود عنصری به نام دانش، ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌شود چندین برابر است یعنی با همان عوامل تولیدی که قبلا وجود داشته مثل کار، سرمایه و تکنولوژی و ... عنصر دانش ارزش افزوده حاصل آن تحت این امر چندین برابر می‌شود همچنین اقتصاد دنیا از بحث اقتصاد منبع محور به سمت اقتصاد دانش محور حرکت می‌کند که ما هم باید در این مسیر گام برداریم.

این مسئول ادامه داد: البته یکسری فعالیت‌هایی انجام شده مثل بحث استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و ... که چندین سال است رشد و نمو خوبی داشته، اما این‌ها در واقع برای یک برهه از زمان است که در حالت پلت فرم‌های اینترنتی بوده که توانسته اند خدماتی ارائه دهند و همچنین اشتغال ایجاد کردند؛ آنچه که حیاتی‌تر است بحث رفتن به سمت فعالیت‌های تولیدی است.

بیشتر بخوانید: افزایش تعداد شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت ایرانی

کهن هوش نژاد گفت: فرضا در حوزه قطعات خودرو و قطعات لوازم خانگی آن‌هایی که جنس سخت افزار دارند باید به این سمت حرکت کنند و همچینین دانش فنی و تئوریک ما در این زمنیه غنی است. ما در این زمینه دانشجویان مستعد زیادی داریم که می‌توانند فعالیت خوبی داشته باشند، اما دولت باید روابط را سیاست گذاری کند و یا به اصطلاح ریل گذاری کند تا قطار به مسیر خود ادامه دهد.

این مسئول درباره بهبود فضای کسب و کار گفت: نیاز ما این است که این محیط بهبود پیدا کند که شاکله این کاربا مقررات زدایی و مقررات زایی انجام می‌شود همچنین باید حلقه ارتباط بین دانشگاه و صنعت را تقویت شود؛ یعنی دانشگاه تولیدی جز نیاز صنعت نداشته باشد و صنعت نیاز‌های خود را به دانشگاه عرضه بدارد.

او در پایان درباره صادرات محصولات دانش بنیان گفت: یکی از مهمترین عوامل موفقیت کشور وابسته به صادرات است که از ابتدا باید هدف گذاری شود که در این صورت قطعا بازار داخلی هم تامین میشود و سیاست گذاری از جایگزینی صادرات به سمت سیاست صادرات حرکت کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحریم نفتی اقتصاد دانش محور شرکت های دانش بنیان اقتصاد دانش دانش بنیان تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۸۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری

ایسنا/خراسان شمالی رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی از ارتقای ۱۳ پله‌ای این مجموعه در اقتصاد دانش بنیان کشور خبر داد و گفت: قرار است شهرک فناوری در استان ایجاد شود.

قربانی محمدرضا پنجم اردیبهشت ماه در آیین کلنگ زنی طرح انتقال آب غیر شرب به واحدهای فناور استان، از توافق با شهرک‌های صنعتی استان برای ایجاد شهرک فناوری در ضلع شمالی پارک به وسعت ۳۰ هکتار خبر داد.

وی پارک علم و فناوری خراسان شمالی را دبیر خانه کشوری صنایع خلاق و دبیرخانه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان توصیف کرد و گفت: برای تسریع در انجام امور، بروکراسی اداری در پارک و واحد های زیرمجموعه عملا وجود ندارد و رتبه پارک در ستاد اقتصاد دانش بنیان استان که در سال گذشته ۲۶ کشوری بود، امسال با ۱۳ رتبه ارتقا به ۱۳ کشوری رسیده است.

محمدرضا حسین نژاد در آیین آغاز این پروژه، فعالیت های قبلی پارک علم و فناوری را زمینه ساز حرکت پرشتاب این پارک خواند و ادامه داد: قرار گرفتن خراسان شمالی در اقتصاد دانش بنیان در رده استان‌هایی مثل خراسان رضوی، باعث افتخار است.

استاندار، توجه به نخبگان، تقویت هیأت های اندیشه ورز، ایجاد تعاونی های دانش بنیان و جذب نقدینگی در دست مردم، تاسیس شرکت های سهامی عام و سایر تدابیر برای مشارکت مردم در پروژه های نیمه تمام را از اهم مواردی خواند که می تواند در جهش تولید موثر باشد .

وی افزود: فروش واحد های دولتی و اعطای مشوق های مالیاتی از دیگر مواردی هستند که می تواند در رونق و جهش تولید اثر گذار باشد.

استاندار به حمایت‌های گسترده دولت از شرکت های دانش بنیان اشاره و اظهار امیدواری کرد در سال ۱۴۰۳ با انتقال آب، بخشی از مشکلات واحد های فناور رفع شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • استان قزوین رتبه نخست توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور
  • ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه شرکت ایرانول و دانشگاه شریف
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود