استفاده از تیم داوری جوان | برگزاری مسابقات در فصلی غیر از زمستان
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۵۹۲۷۵
داور سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) یکی از ویژگیهای مثبت این رقابتها را استفاده از تیم داوری نخبه و جوان توصیف کرد و گفت: اگر مسابقات در فصلی غیر از زمستان برگزار شود، به طور حتم شاهد استقبال بیشتر شرکتکنندگان خواهیم بود.
به گزارش ایکنا؛ فاطمه عیدیپور، داور بخش صوت رشته حفظ 10 جزء در سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایکنا ــ از سابقه فعالیتهای قرآنی خود بگویید.
از دوران کودکی در خدمت قرآن بودهام و هماکنون در شهر اقلید استان فارس، مدیر یک دارالقرآن هستم. بسیار خوشحالم، امسال و در سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) نیز در خدمت شرکتکنندگان هستم. در مسابقات قرآن معمولاً در رشتههای حفظ و قرائت حضور داشتهام، افتخار میکنم که به عنوان عضوی از جامعه فرهنگی کشور در این رقابتها حضور دارم.
یکی از افتخاراتم، این است که سال 1389 به عنوان شرکتکننده در این مسابقات حضور داشته و موفق به کسب رتبه نخست رشته ترتیل شدم. تاکنون در مسابقات بسیار زیادی در بحث داوری حضور داشتهام از مسابقات قرآن آموزش و پرورش تا سازمان اوقاف و امور خیریه و ... تا قبل از این هم دو دوره در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) افتخار داوری داشتهام.
ایکنا ــ همانطور که میدانید مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) به همت بخش مردمی برگزار میشود و خبری از حمایتهای دولتی نیست، از نظر شما برگزاری مسابقات قرآن که حامی اصلی آن بخش مردمی است چه اثری در ترویج قرآن در جامعه دارد؟
برگزاری چنین مسابقاتی به همت خیرین به عنوان باقیات و صالحاتی برای آنها باقی خواهند ماند. برگزاری این مسابقات در ترویج فرهنگ قرآنی با توجه به مردمی بودن آن میتواند مؤثر باشد؛ چرا که در این مسابقات تقریباً تمامی شرکتکنندگان از جایزه مادی بهرهمند میشوند، این در جذب افراد مؤثر است. هر چند شرکتکنندگان برای ارزش مادی و دریافت جوایز در مسابقات حضور نمییابند و اهداف آنها از حضور در مسابقات چیزهای دیگری است، اما همین ارزش دنیوی و بها دادن به یک حافظ قرآن که حتی موفق نشده رتبه برتر مسابقات را به دست بیاورد از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مسابقات امکانات در اختیار افرادی که حتی حدنصاب هم دریافت کنند، قرار داده میشود و این در جذب افراد و گسترش فرهنگ قرآنی اثرگذار است و قرآن را از مهجوریتی که در آن قرار دارد بیرون میآورد و باعث انس بیشتر بانوان با قرآن میشود.
ایکنا ــ با توجه به اینکه به داوری در مسابقات دیگر غیر از این مسابقات اشاره کردید، به اعتقاد شما وجه تمایز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با مسابقات دیگر در چیست و این مسابقات از چه نقاط ضعف و قوتی نسبت به بقیه برخودار است؟
مسابقات ارگانهای مختلف که به صورت دولتی و سازمانی برگزار میشود، به صورت مرحله به مرحله است و به همین خاطر در هر مرحله تعدادی از شرکتکنندگان حذف میشوند، اما در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) مسابقات یک مرحله دارد و متوالی است، شاید علاوه بر مردمی بودن این، یکی از مهمترین وجوه تمایز این مسابقات با رقابتهای دیگر باشد.
در مورد نقاط قوت مسابقات باید به بحث بسیج امکانات برای برگزاری مطلوب اشاره کنم. در این مدت تمام امکانات بسیج شده و در اختیار قرآنآموزان، متسابقان و داوران است تا بتوانند افرادی که مراجعه کردهاند به خوبی ساماندهی و معرفی شوند. نقطه مثبت دیگر این مسابقات حضور شرکتکنندگانی از کشورهای دیگر در این دوره است، این نشان میدهد مسابقات در مسیر بینالمللی شدن قرار گرفته است.
از دیگر نقاط قوت مسابقات تعداد بالای شرکتکنندگان است، هر کدام از متسابقان براساس برنامه مشخص شده در زمان و ساعت مقرر حضور مییابند و به سؤالات هیئت داوران پاسخ میدهند. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنم که در این مسابقات تقریباً تمام شرکتکنندگان حتی اگر قبول نشوند هدایایی دریافت میکنند که در مسابقات دیگر کمتر شاهد آن هستیم.
یکی از مهمترین تفاوتهای مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با دیگر مسابقات در داوران آن است، در این مسابقات تنها در بخش بانوان 40 داور در 9 گروه حضور دارند و این تعداد زیاد داوران به خاطر حجم بالای شرکتکنندگان است که در این دوره بالغ بر پنج هزار نفر بود.
ایکنا ــ با توجه به اینکه از بانوان فعال قرآنی کشورمان هستید و سالها در مسابقات چه به عنوان داور و چه به عنوان متسابق حضور داشتهاید و مدیریت یک دارالقرآن را نیز بر عهده دارید، در مورد نقش و تأثیرات بانوان در فعالیتهای قرآنی جامعه بگویید.
در بخش بانوان خوشبختانه تعداد شرکتکنندگان در مسابقات و در عرصه فعالیتها روز به روز بیشتر میشود، با توجه به اینکه قرآنی شدن یک نفر از بانوان به معنی قرآنی شدن یک خانواده است این میتواند نویدبخش قرآنی شدن اجتماع باشد. اگر به این سخن که از دامن زن مرد به معراج میرسد، اعتقاد داشته باشیم، مطمئن خواهیم شد که فعالیت هر کدام از بانوان در عرصه فعالیتهای قرآنی به منزله قرآنی شدن یک خانواده است و قرآنی شدن خانوادهها هم نتیجهای جز قرآنی شدن جامعه به دنبال ندارد.
ایکنا ــ با توجه به اینکه سابقه حضور در مسابقات قرآن در گذشته چه به عنوان متسابق و چه به عنوان داور داشتهاید، در مورد نوآوریهای این مسابقات نسبت به گذشته بگویید و در این دوره با چه نوآوریهایی مواجه بودهاید؟
سال 90 و 91 داور مسابقات بودم و پس از آن دیگر در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) حضور نداشتهام، با این وجود دورادور پیگیر اخبار آن بودهام. به اعتقاد من استفاده از داوران جوان یکی از نوآوریهای خاص این دوره است که در گذشته کمتر شاهد آن بودهایم. جا دارد از همین جا بابت این موضوع از عوامل اجرایی قدردانی کنم و از اینکه نخبههای قرآنی را برای داوری انتخاب کردهاند، تشکر کنم. همچنین در این دوره اغلب افرادی که برای داوری دعوت شدهاند خود حافظ و قاری قرآن هستند و قبلاً نیز در مسابقات حضور داشتهاند که همین موضوع میتواند به داوران بسیار کمک کند.
ایکنا ــ به اعتقاد شما این مسابقات جا برای ارتقای بیشتر دارد؟
همیشه جا برای ارتقا وجود دارد، برگزارکنندگان مسابقات میتوانند بخشهای دیگری را اضافه کنند، میتوان راه را برای ورود هنر قرآنی به مسابقات فراهم کرد و مسابقات در سالهای آینده تنها در بخش آوایی برگزار نشود و شاهد برگزاری مسابقات در رشتههای هنری و پژوهشی نیز باشیم.
ایکنا ــ اگر بخواهید به یکی از آسیبها یا چالشهایی که مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با آن مواجه است، اشاره کنید به چه موردی خواهید پرداخت؟
نقدی که به مسابقات امسال وارد است و ما آن را مطرح کردهایم، زمان برگزاری مسابقات است که معمولاً بسیاری با آن مشکل دارند. مسابقات در این دوره در فصل زمستان برگزار شده و مطمئناً اگر در فصل مناسبتری همچون تابستان بود شاید تعداد بیشتری در مسابقات حضور مییافتند. الان شرایط جوی و فصل درسی مدارس باعث شده تا کمتر از مسابقات استقبال شود. اگر این شرایط نبود، مطمئناً شرکتکنندکان بسیار بیشتری برای حضور در مسابقات رغبت داشتند.
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا دارالقرآن امام علی سیزدهمین دوره مسابقات داور سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی ع مسابقات دارالقرآن امام علی ع استفاده از تیم داوری برگزاری مسابقات فعالیت های قرآنی مسابقات حضور حضور در مسابقات مسابقات قرآن مسابقات دیگر شرکت کنندگان قرآنی شدن یک چه به عنوان حضور داشته فعالیت ها داشته ام رقابت ها آن بوده سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۹۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران
متأسفانه قرآن در جامعه ما مهجور است و گاهی ما در نحوه نگهداری به قرآن اهانت میکنیم. چنانچه گاهی برخی مساجد قرآنهایی که ورقهای آن جدا شده یا فرسوده است را به بازیافت میدهند و با این کار به قرآن اهانت میکنند؛ چراکه ادعیه و قرآنها در بازیافتها با زبالههای کاغذی دیگر با آب حل شده و به مقواهایی مثل شانه تخممرغ تبدیل میشود. بر همین اساس، برای بهرهمندی مطلوب از مصاحف شریف (قرآن، کتب مذهبی و ادعیه) طرح ملی «نورباران» به همت سازمان دارالقرآن الکریم آغاز به کارکرد.
حجتالاسلام حمیدرضا قربانیان، مدیرعامل دارالقرآن اهلبیت (ع) طی گفت و گویی جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران را تشریح کرد. حجتالاسلام قربانیان یکی از اهداف اجرای این طرح را حفظ حرمت قرآن عنوان کرد و گفت: «گاهی ما در مساجد شاهد نگهداری قرآنها به طرز نامناسبی هستیم و هیئتامنای مساجد اغلب نمیدانند که با قرآنهای اضافی یا فرسوده چهکار کنند؛ گاهی برخی برایآنکه حرکتی انجام داده باشند این قرآنها را در مزارع خاک میکنند که با این کار قرآن خوراک موریانه میشود. بعضی دیگر از افراد قرآن را داخل آب میریزند؛ درحالیکه برخی کاغذهای قرآن قابلیت حل شدن در آب را ندارد و یک جایی بالاخره سر از خشکی در میآورد؛ لذا اینها معضلی بود که ما نتوانستیم بیتفاوت از کنار آنها رد شویم و بر همین اساس طرح نورباران را به اجرا در آوردیم.»
وی تأکید کرد: «در این طرح ما به دنبال ترمیم و صحافی قرآن هستیم. لازم به ذکر است که طرح نورباران طرح شخصی، استانی و حتی کشوری نیست و افرادی از کشورهای سودان، سوریه و عراق طی بازدید از مجموعه، از این طرح استقبال کردند تا آن را در کشورهای قطب اجرا کنند.»
مدیرعامل دارالقرآن اهلبیت (ع) اصفهان یکی دیگر از اهداف اجرای این طرح را جلوگیری از قطع درختان برای چاپ قرآن دانست و افزود: «اگر قرآنهای فرسوده در منازل یا مساجد ترمیم و صحافی شده و دوباره در مساجد و منازل قرار گیرید، ما تا بیست سال آینده نیازی به قطع درخت برای چاپ قرآن نخواهیم داشت.»
حجتالاسلام قربانیان سومین هدف از اجرای این طرح را فرهنگسازی در این زمینه عنوان کرد: «با اجرای این طرح میتوان قرآن، نهجالبلاغه و مفاتیح در سراسر کشور را تأمین کرد. در برخی مساجد کشور مثل سیستان و بلوچستان حتی یک قرآن هم وجود ندارد و آنها خواستار حتی قرآنهای نصف نیمه و قدیمی هستند.»
نحوه دریافت و توزیع قرآن و ادعیه
حجتالاسلام قربانیان درباره نحوه توزیع قرآن، ادعیه و کتابهای مذهبی توضیح داد: «طبق توافقنامه با سازمان دارالقرآن الکریم قرار است کلیه قرآنها به مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) ارسال شده و بعد از ترمیم و صحافی، مجدد به سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شود. در نهایت، سازمان دارالقرآن الکریم با استعلام از سازمان تبلیغات استانها تصمیم میگیرد که قرآنها در کدام مناطق توزیع شود.»
وی در خصوص نحوه ارسال گفت: «سازمانهای تبلیغات اسلامی سراسر کشور جهت دریافت قرآن و ادعیه اعلام آمادگی کردهاند. همچنین مردم میتوانند با تماس به مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) به شماره ۳۵۱۰۵-۰۳۱ داخلی ۶ درخواست دریافت قرآن و ادعیه خود را نمایند یا خودشان قرآن و ادعیهشان را به موسسه دارالقرآن اهل بیت (ع) واقع در خمینی شهر، بلوار شهید محمد منتظری ارسال کنند.»
حتی برای یک ورق قرآن احترام قائل شوید
حجتالاسلام قربانیان صفحات قرآن را قابلاحترام بالایی دانست و گفت: «ما در مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) قرآنهایی که تنها یکی – دو صفحه از آنها باقیمانده و قابل صحافی نیستند را داخل پاتیلهایی شسته و پاککرده و بعد از آن بهعنوان جلد قرآن استفاده میکنیم.»
وی تأکید کرد: «این یک نوع فرهنگسازی است که مردم حتی برای یک ورق قرآن احترام قائل شده و آنقدر راحت آن را داخل آب یا بازیافت نگذارند.»
به گفته حجتالاسلام قربانیان، هیچ کجای کشور حتی اماکن متبرکه دستگاه خمیرکن مجزا ندارند. او گفت: « طرح جمع آوری قرآن و ادعیه پیشازاین با روشهای دیگر اجرا شده است و قرآن کهنه را با قرآن نو تعویض میکردند اما در نهایت این قرآن کهنه به بازیافت میرفت. در حالی که ما با اجرای این طرح درصدد ترمیم و صحافی قرآنهای کهنه برآمدیم.»
وی دررابطهبا میزان جمعآوری قرآن، ادعیه و کتب مذهبی مازاد در مساجد، حسینیهها، اماکن مذهبی و منازل یا اهدای قرآنهای نو بیان کرد: «این طرح بهصورت محدود از اسفند ۱۴۰۱ و بعد از آن به طور سراسری اجرا شد اما متاسفانه به دلیل تبلیغات محدود استقبالی از این طرح صورت نگرفت. با این وجود، حدود ۱۰۰ هزار جلد کلام الله مجید، مفاتیج و ادعیه مذهبی مثل نهج البلاغه را جمع آوری کردیم و از این تعداد حدود ۲۰ هزار قرآن توزیع شده است.»
حجتالاسلام قربانیان در پایان تأکید کرد: «وظیفه شرعی هر مسلمانی است که از هر طریقی که میتواند این طرح را اطلاعرسانی کند تا اگر حتی یک برگه مفاتیح یا قرآن داشتند آن را بازیافت نکنند؛ بلکه جمعآوری کرده و برای ما ارسال نمایند.»
منبع: خبرگزاری شبستان