Web Analytics Made Easy - Statcounter

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز با همه اصل و فرع‌هایش امشب در تالار وحدت به پایان رسید و همه شرکت کنندگان پرونده این جشنواره را تا سال آینده بستند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز با همه اصل و فرع‌هایش در تالار وحدت به پایان رسید و برگزیده‌ها و برنگزیده‌ها همه پرونده این جشنواره را تا سال آینده بستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما یک نکته مثبت و یک نکته منفی: منفی اینکه هنوز هم پهنه رودکی تکلیفش مشخص نشده و جلوی تالار وحدت شرایط نامساعدی به لحاظ تردد وجود دارد و امکان تردد با ماشین غیرممکن است بنابراین مهمانان و میزبانان جشنواره فجر امسال همه در یک محدوده دورتری امکان تردد با ماشین را پیدا کردند و این در شب سرد زمستانی پیش از ۲۲ بهمن شرایط سختی را برای همه فراهم کرد. 

نکته مثبت اینکه اختتامیه فجر امسال با برنامه ریزی بهتر و بدون سخنرانی خاص دبیر و مدیر و ... به پایان رسید به حدی که خود سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به چند جمله تشکر بسنده کرد و این خیلی جای خوشحالی دارد که در این مراسم ها به بیلان کاری نپرداخته و جایزه هنرمندان را زودتر اهدا کردند.

 

نکته دیگر سرعت عمل و برنامه ریزی مناسب ستاد خبری  و روابط عمومی جشنواره بود که پا به پای رسانه‌ها اخبار ، صحبت‌ها ، تجلیل‌ها و اهدای جوایز را پوشش می‌داد.

*از امتناع مهدی سلوکی تا اعتراض اسماعیل خلج

اما برگزیده‌های نخست جشنواره در مرحله اول امکان صحبت پیدا نکردند مهدی سلوکی از همان ابتدا به همه مطرح کرد که جا و زمان تشکر و صحبت‌های دیگر نیست،  هر چند اسماعیل خلج پیشکسوت تئاتر پشت تریبون به این امر اعتراض کرد و درخواست داشت که جوانان بتوانند امشب را صحبت و شادی کنند چرا که این جشن انقلاب برای جوانان است، اما از نیمه دوم که گذشتیم این صحبت ها و سخنرانی‌ها افزایش یافت و هر چه به بخش صحنه‌ای و خیابانی نزدیک‌تر شدیم شور و حرارت سالن و حضار نیز بیشتر شد.

نادر برهانی مرند دبیر جشنواره امسال نیز که دومین سالی بود دبیری این جشنواره را برعهده داشت در همان کلام آغازین تشکر برای ورود حضار به ناملایمات جشنواره امسال اشاره و کنایه زد.

اما بخش جالب و کمدی امسال به شوخی مهدی سلوکی با مهدی مصباحی برگزیده بخش طراحی پوستر گذشت که به دلیل ماسکی که به صورت زده بود ، که مجری به شوخی خطاب به او گفت به کرونا مبتلا شدی.

 

حسین عاطفی پیشکسوت تئاتر که یکی از افرادی بود که امشب از او تجلیل شد نیز متنی زیبا را درباره خودش با عنوان «زاده مهر هستم نه آبان و نه دی» بدین شرح قرائت کرد: «نه آبان، نه آذر، نه دی بلکه زاده مهرم، پس از مدت‌ها دوباره روی صحنه ایستادم، این بار برای جشن تئاتر؛ تئاتری که از صلح و عشق می‌گوید و زندگی بهتری را می‌طلبد. از جهان هستی سپاسگزارم که با ودیعه گذاشتن کمی خلاقیت هنری در من امکان این را فراهم آورده تا بتوانم در تئاتری کار کنم که از دروغ بیزار است، از فریب بیزار است، از تک جنسیتی، تک صدایی و تبعیض بیزار است. در تمامی سال های فعالیتم از همه آموختم از استادان، دانشجویان دانشکده هنرهای دراماتیک، از مردمان میدان شهدا. با بازی در دو نمایش به همراهی دو کارگردان شریف ایران، دو دوره تاریخی را تجربه کردم که در زندگی من بسیار تاثیرگذار بود، با «محاکمه ژاندارک» در کنار رکن الدین خسروی و «گالیله» زنده یاد حمید سمندریان اما هیچکدام مجوز اجرا نگرفت.

حسین عاطفی هستم، نه آبان، نه آذر، نه دی، زاده مهرم. امیدوارم زنده مانده تا ببینم سالنی به نام بانوی تئاتر این سرزمین، عصمت صفوی نامگذاری شود و دیگری بانو لرتا و یکی دیگر بانو جمیله شیخی. این جشن، جشن تئاتر تمامی هنرمندان تئاتر این کشور است اما جای بسیاری از هنرمندان خالی است.

امشب شاید بهترین شب زندگی من تلقی شود، این هدیه‌ای است که شما به من تقدیم کردید. اجازه می‌خواهم این هدیه ارزشمند را با تمامی هنرمندان فراموش شده کشورم شریک شوم.»

در ادامه کریم اکبری مبارکه با لحنی بغض آلود گفت: من خودم را مدیون هنرمندانی چون استاد سمندریان، دکتر کوثر، گلشیری و حسین پرورش هستم که امشب در بین ما نیستند، من به راحتی به اینجا نرسیدم، 50 سال زحمت کشیدم و امشب جزو یکی از بهترین شب های زندگی من است. مهدی لزیری هم در سخنانی گفت: امشب همه خاندان تئاتر با پدر خانواده کنار هم هستند، ما از آغاز خاکمان را با آردبیز ریختند و با روح ملکوتی اندود کردند و کوزه ای ساختند که این کوزه آب گوارا، صاف و پاک را می طلبد اگر کوزه ترک بردارد، نه آب می ماند نه آبرو. باید همواره باهم باشیم.

آندرانیک خچومیان هم بیان کرد: من از دوستانی که جشنواره تئاتر فجر را برگزار کردند تشکر می‌کنم، من در طول روزهای برگزاری جشنواره شاهد بودم بسیاری از جوانان فعال و علاقه مند کار می کردند و خیلی علاقه مند بودم تا در مراسم حضور داشته باشم و بتوانم برایشان دست بزنم. 

وی افزود: واقعیت این است که در سال‌های اخیر بسیاری از جوانان به حوزه تئاتر وارد شده‌اند، این جوانان عاشق تئاتر هستند و از مسئولان می خواهم امکانات لازم را در اختیار آن ها بگذارند چون آن‌ها هستند که فردا را می‌سازند.

در بخش آخر که نوبت به دریافت جوایز خیابانی و صحنه‌ای رسید. سامن شکیبا برگزیده بخش خیابانی بدون تریبون عنوان کرد که من همینطور صحبت می‌کنم ما تئاتری‌هااحتیاج به میکروفن نداریم، من سه کار در جشنواره داشتم و از هر سه کارگردان سمیه مهری، سعید خیراللهی و جلال حسنوند تشکر می‌کنم اما هیچ وقت یادم نمی‌رود، همسرم بسیار تلاش کرد النگوهایش را فروخت تا من بتوانم در حوزه تئاتر فعالیت کنم، هر روز از کرج به تهران بیایم، از او بسیار سپاسگزارم.

سمیه مهری هم پس از دریافت جایزه‌اش گفت: من بسیار هیجان داشتم چون 22 سال برای امروز زحمت کشیدم.

در ادامه این بخش حمیدرضا اردلان که نمایش «تنها یک زمین داریم» را امسال کارگردانی کرد ،‌پشت تریبون رفت و گفت:‌می‌گویند وقت نداریم، ما قبول نمی‌کنیم، می گویند بودجه تئاتر کم است این را ما قبول می‌کنیم اما لااقل وزیر می‌تواند تا آخر برنامه حضور داشته باشد. این جشن تئاتر ایران و هر یک سال یک بار اتفاق می‌افتد. نمایش ما حمایتی از وزارت ارشاد نگرفته اما از ایران مال حمایت شده است من حرف‌های وزیر ارشاد شاید یادم بروم اما النگویی که دوست هنرمندان فروخته را هیچگاه یادم نمی‌رود!

علی شادمان نیز پس از دریافت جایزه‌اش برای حضور در نمایش شاه ماهی گفت: تک تک عوامل نمایش صحنه‌ای اگر نبودند و زحمت نمی‌کشیدند این جایزه نصیب من نمی‌شد، این جایزه را به تمامی هم نسلان خودم تقدیم می‌کنم که در این روزها ناامید هستند، ایران وطن ماست و ما این سرزمین را باید بسازیم.

**نوید محمدزاده: بچه تئاتر هستم 

گروه نمایشی‌ بیگانه در خانه امسال جوایز زیادی را از آن خود کرد و د ر نهایت نیز جایزه بهترین نمایش را دریافت کرد. نوید محمدزاده پس از دریافت جایزه ویژه خود با صدای لرزان و بغض آلود پشت تریبون صحبت کرد و گفت:‌ من فکر می‌کنم نزدیک ۳۰ جایزه سینمایی دارم ولی من بچه تئاتر هستم. بعد از حدود ۱۷ سال کار، اولین جایزه‌ام را از جشنواره فجر دریافت می‌کنم، فکر می‌کنم مهم ترین جایزه‌ای که گرفتم همین جایزه است، حتی برایم از جایزه ونیز مهم تر است.

من تئاتر را از آموزشگاه سینمایی هفت هنر کرج، دانشگاه سوره، دانشگاه تهران، دانشگاه سینما و تئاتر، تالار استاد سمندریان و ناظرزاده و... و همچنین اساتیدم یاد گرفتم که بسیار قدردان شان هستم من هر وقت جایزه سینمایی گرفتم، می‌گفتم پسر تئاتر ایران هستم، ممنون که حرف من را تایید کردید. من جایزه‌ام را برای دینو زمام حدده می‌گیرم نه نوید محمدزاده، محمد مساوات تو خالق این نقشی بودی و جایزه برای توست. ما سال‌ها پیش که کار می‌کردیم و نمایش هایمان مملو از تماشاگر بود، زمانیکه شهرت نداشتم.

من بسیار خوشحالم که برای نمایشی به کارگردانی محمد مساوات این جایزه را می‌گیرم، مساوات نعمتی برای تئاتر ایران است و قطار او آنقدر سریع است که هیچطور متوقف نمی‌شود. همچنین از گروه تئاتر تازه که سال‌هاست باهم کار می کنیم بسیار سپاسگزار و ممنونم.

محمد مساوات کارگردان نمایش بیگانه در خانه نیز پس از دریافت جایزه گفت: جای برخی از دوستان ما که از این دوره انصراف دادند در این جشنواره بسیار خالی بود، رضا بهاروند اثر تو بسیار خوب بود، بهترین کاری من امسال دیدم نمایش تو بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تئاتر جشنواره تالار وحدت هنرمندان پس از دریافت جایزه نوید محمدزاده پایان رسید تئاتر ایران محمد مساوات پشت تریبون تالار وحدت مهدی سلوکی جشن تئاتر تئاتر فجر زندگی من من بسیار نه آبان صحنه ای صحبت ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۹۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) درباره راه‌اندازی سامانه‌ای با عنوان «منظومه رضوی» گفت: در این سامانه بناست سوژه‌ها و ایده‌ها و نیز منظومه فکری و اندیشه‌ای در حوزه سیره رضوی در اختیار هنرمندان قرار گیرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مرتضی سعیدزاده مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در نشست تشریح برنامه‌های پیش روی جشنواره رضوی و برنامه اختتامیه گفت: ما از همان ابتدا که کار را بر عهده گرفتیم، بنا را بر رویکرد محتوامحور گذاشتیم. تأکیدمان بر دستیابی به منظومه محتوایی رضوی بود تا بازنمایی درستی از ابعاد سیره‌ای و معارف رضوی داشته باشیم. این رویکرد در این دوره به شدت مورد تأکید قرار گرفت.

محتواهای رضوی در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد

وی افزود: سامانه، اپلیکشن و سایتی را با عنوان «منظومه رضوان» همزمان با اختتامیه همایش بیست و یکم رونمایی می‌کنیم. در این سامانه بناست سوژه‌ها و ایده‌ها و نیز منظومه فکری و اندیشه‌ای در حوزه سیره رضوی در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا به آسانی به تولید آثار فاخر خود بپردازند.

سعیدزاده توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی با رویکرد ارتقای دانش فنی و مهارتی هنرمندان را از رویکردهای این جشنواره دانست و برگزاری کارگاه‌های متعدد در زمینه‌هایی همچون عکاسی و گرافیک را از دستاوردهای این رویکرد معرفی کرد.

تشریح جزییات جشنواره رضوی در بخش‌های گرافیک، خوشنویسی و عکس/ اهمیت توجه به کتابت و عکس‌های جدید

وی گفت: انتخاب مؤسسات تخصصی با رویکرد مردم محور برای حرفه‌ای شدن جشنواره اتفاق مطلوبی بود. در این راستا کانون هنر شیعی که یکی از مؤسسات برتر در حوزه تجسمی با رویکرد دینی است، در دو سال پیاپی به عنوان دبیرخانه تخصصی جشنواره گرافیک با محوریت استاد نجابتی تعامل خوبی با ما برقرار کرد. یا در حوزه شعر، مجموعه شهرستان ادب به یاری بنیاد آمد.

راه‌اندازی درگاه تولیدات رضوی

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) دستیابی به خروجی مطلوب از این جشنواره را از سیاست‌های اصلی بنیاد دانست و گفت: تلاش کردیم تا فعالیت‌ها خروجی‌محور باشد تا آثار در اختیار عموم مردم قرار گیرد. در این راستا امسال سایتی را به نام «پنجره» را به مناسبت میلاد امام رضا علیه‌السلام به عنوان درگاه تولیدات رضوی رونمایی می‌کنیم.

سعیدزاده از برگزاری 500 رویداد فرهنگی و هنری در سراسر کشور طی ایام منتهی به اختتامیه جشنواره رضوی خبر داد.

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره رضوی در این برنامه گفت: مردمی کردن جشنواره های رضوی از رویکرد جدید این دوره از جشنواره بود تا به این ترتیب سعی کنیم فرهنگ رضوی را در بین مردم رواج دهیم. سعی کردیم شوراهای سیاستگذاری را در تمام دفاتر استانی جشنواره شکل دهیم. اتفاق خوبی که رخ داد، برگزاری جشنواره سرود و تئاتر در روستای کُردر واقع در شهرستان میناب استان هرمزگان بود. اهل آن روستا به عشق امام رضا خانه و ماشین خودشان را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دادند. در بخش روستایی و عشایری سه جشنواره دیگر را باید اضافه کنیم که شامل چاوش‌خوانی، پرده‌خوانی و نقالی رضوی است.

فضای بوسنی در رمضان با جشنواره‌های قرآنی همراه است

وی درباره بخش نمایشی جشنواره گفت: جشنواره های نمایشی در سه بخش در سراسر کشور اجراهای عمومی خواهند داشت که شامل تئاتر صحنه‌ای، کودک و نوجوان و تئاتر خیابانی و میدانی است. تئاتر صحنه ای، در 10 استان برگزار می‌شود. تلاش کردیم تئاتر صحنه‌ای رقابتی نباشد و این اجراها در سطح استان برگزار شود. در تئاتر خیابانی 18 اثر انتخاب شد که این تئاترها در 15 استان کشور به نمایش گذاشته می‌شود و تئاتر کودک که 10 اثر انتخاب شد و بناست در 8 استان روی صحنه بروند. در حوزه تجسمی 320 اثر به دبیرخانه امده و در مرحله اول داوری، 150 اثر انتخاب شد. در جشنواره عکس 4 کارگاه آموزشی در حرم‌های امام رضا علیه‌السلام، آستان حضرت معصومه (س)، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی و آستان شاهچراغ برگزار شد

سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام گفت: این جشنواره دو بخش دارد؛ جشنواره تخصصی که خود شامل 12 عنوان است و جشنواره عمومی که دو بخش دارد. بخش روستایی و عشایری شامل سرود ، آیین‌های نمایشی، نقالی، چاووشی‌خوانی، منقبت‌خوانی و عکس روستایی است. بیش از 1500 اثر از هنرمندان روستا دریافت کردیم. از بین 55 گروه سرود در کردر رضوی به رقابت پرداختند، 12 گروه برگزیده شدند. 14 اثر نمایشی در جشنواره روستایی حضور داشتند که 8 گروه به آیین اختتامیه دعوت شدند.

وی افزود: جشنواره عمومی دیگر، جشنواره دانش آموزی است. امسال طی این جشنواره سیزدهمین جشنواره سرود رضوی را برگزار می‌کنیم و اجراهای میدانی را هم به آن اضافه کردیم. رویکرد دیگری که در بخش سرود داریم، این است که در کنار کاروان‌های «زیر سایۀ خورشید» و در اجتماع عظیم مردمی، گروه‌های سرود نقش آفرینی می‌کنند.

زمانی ادامه داد: در بخش محافل شعر در جشنواره شعر کودک و نوجوان 5 محفل را در 5 استان برگزار می‌کنیم که شامل قم، خراسان رضوی، تهران، همدان و کرمان است. 5 مفحل شعر در 5 استان طراحی کردیم.
شعر آذری امسال در تهران، قزوین، اردبیل و آذربایجان برگزار می‌شود. 6 محفل شعر عربی در هفتم اردبیهشت آیین افتتاحیه‌شان در استان خوزستان برگزار می‌شود. در شعر عربی بیش از 270 اثر به دبیرخانه رسید. 320 اثر در حوزه خوشنویسی داشتیم. 110 اثر منتخب مورد داوری قرار گرفت.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد فرشته حسینی
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • این خبرها را از دست ندهید
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • رویداد تئاتر صاحبدلان در شاهین شهر برگزار می‌شود
  • ۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • نمایش «آلاء» به تونس می‌رود
  • محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد