خروج؛ تقلای گنگ و مبهم حاتمی کیا
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۶۰۷۲۶
آخرین ساخته ابراهیم حاتمیکیا که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، علیرغم شروع و پایانی عالی هیچ حرف و ایدئولوژی در پس خود ندارد و به نظر میرسد کارگردان با وام گیری از یک رخداد معاصر قصد بهرهبرداری سیاسی داشته که در این کار ناتوان بوده است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، ابراهیم حاتمیکیا نیاز به معرفی ندارد، کارگردان جنجالی سینما ایران که همواره سینمایی ایدئولوژیک داشته و به قول خودش حرفایش را با فیلمهایش زده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حالا حاتمی کیا خروج را دارد، فیلمی که یک سکانس آغازین محشر دارد: پیرمردی در آلونکی میان مزارع پنبه خود در خواب است که ناگهان هلیکوپتری کلبه فقیرانهاش را میلرزاند. هلیکوپتر حامل رئیس جمهور به دلیل نقش فنی در مزرعه پنبه مینشیند و آن دیالوگ طلایی "رئیس من رئیس تو هم هست، رئیس جمهور رئیس همه است". این آغاز نوید خروج حاتمیکیا از سینما کلیشهای خود در چند سال اخیر را میدهد، اما آنچه تا پایان فیلم اتفاق میافتد گنگ و مبهم است.
داستان "خروج" که بر اساس رخدادی واقعی نوشته شده، داستان چند پیرمرد کشاورزی است که برای اعاده حق خود تصمیم میگیرند که با تراکتور به پاستور بروند و با رئیس جمهور ملاقات کنند. داستان فیلم جذاب به نظر میرسد، اما خود فیلم به هیچ عنوان حتی نزدیک به ابراهیم حاتمیکیا که آثار درخشانی چون ارتفاع پست را در کارنامه دارد، نیست. البته باید این نکته را گفت که خروج نسبت به دو کار اخیر حاتمی کیا رنگ و بویی ملی دارد.
مسئله خروج نقد است، نقد حاکمیت و مسئولانی که خود را بالاتر از مردم میدانند و حتی حاضر به گفتگو با آنها نیستند. رئیس جمهور در مزرعهای فرود میآید و تیم محافظتی از صاحب مزرعه درخواست نبات و یا هر چیزی فشار افتاده رئیس همه را بازگرداند میکند؛ اما همین گارد حفاظتی آقای رئیس اجازه نزدیک شدن این کشاورز را به بالاترین مقام اجرایی کشور نمیدهد. در یک صحنه دیگر "ملأ" کشاورزان قصه واژه رئیس جمهور را واکاوی میکند: "جمهور یعنی مردم، ما هم مردمیم و میخواهیم با رئیس جمهور صحبت کنیم، جرم که نکردیم."
با این اوصاف میتوان متوجه شد که در "خروج" رئیس جمهور همان رئیس مردم است، رئیسی که وقت ملاقات با مردم را ندارد. از سکانس ابتدایی فیلم تا سکانس پایانی که هر دو بسیار درخشان هستند، فیلم در سردرگمی به سر میبرد. مشخص نیست که در این میان حرف فیلم کدام طرفی است و جایی این گنگی به اوج میرسد که شهید مرزهای وطن در روستا تشییع میشود.
چشمان قریبیان، نقش اول فیلماز بُعد فنی "خروج" مانند آثار دیگر حاتمیکیا از کارگردانی قوی برخوردار است. حاتمیکیا در موارد فنی کارگردان اثبات شده است و خروج او مانند دیگر اثراتش مایه فنی قوی دارد. فیلمنامه را شاید بتوان معضل اصلی اثر دانست، البته قصه فیلم جالب و جذاب است و روایت آن نیز به درستی انجام شده؛ اما آن چیزی که مغفول مانده بنمایه درونی روایت این کشاورزان است.
نقطه اوج فیلم بازیگر نقش اول مرد آن یعنی فرامرز قریبیان است که پس از سالها به سینمای ایران برگشته. قهرمانی که برای قهرمان بودن تنها نیاز دارد گوشهای بیاستد و سیگار خود را روشن کند. قهرمانی که با نگاه خود به همه میفهماند قهرمان کیست. بیدلیل نبود که نوید محمدزاده گفت: نگاه فرامز قریبیان خود سینماست. "رحمت" فیلم خروج گویی همان حاج کاظم آژانس شیشهای است که میخواهد در گوشهای آرام زندگی کند، اما نمیگذارند.
فرامز قریبیان از سال ۱۳۹۳ فیلمی بازی نکرد و دلیل آن را نیز اتفاقات سی و دومین جشنواره فیلم فجر و تغییر لحظه آخری جوایز در دورهای قریبیان در هیأت داوران حضور داشت، اعلام کرد. این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران "خروج" را آخرین فیلم خود دانسته است و چه پایان باشکوهی برای بازیگری که با نگاهها و حضورش وزن را افزایش داد و چه کسی بهتر از قریبیان میتوانست نقش این قهرمان را بازی کند.
در میان دیگر عوامل و بازیگران فیلم هیچکس پا را فراتر از تواناییهای خود نگذاشته و همان بازیهای کلیشهای و مرسوم که این بازیگران همچون شریفینیا انتظار میرفت به چشم میخورد. در این میان تنها پانتهآ پناهیها که تنها زن حاضر در جمع است بازی خوبی دارد.
تقلا حاتمیکیا برای خروج"خروج" حاتمیکیا یکی از انتقادیترین و نقادانهترین آثار او است. فیلمی که حال و هوای آثار دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ این کارگردان را دارد، اما در بن مایه و مفهوم ضعیف است. "خروج" شاید تقلا حاتمیکیا برای خروج از دنیای سینمایی سالهای اخیر او باشد، دنیایی که حسابی برای او دشمن تراشی کرد و این کارگردان را به سمت فیلمهای ارزشی فرومایه روانه کرد.
منتقدان نیز از این آشفتگی ایدئولوژیک و گنگ بودن مفاهیم فیلم گفتهاند. زهره نبیزاده در یادداشتی کوتاه درباره خروج نوشته: " فیلمساز سرباز ما این بار از خروج میگوید و به آن میاندیشد. او فیلمی ساخته که دوست و دشمنش نفهمند که منظورش چیست. دوست نفهمد که آیا او واقعاً همان سنت همیشگی فیلمسازی خود را پیشه کرده و به بالاترین فرد اجرایی و اطرافیانش تاخته و آنها را مسبب همه کاستیها و بدبختیها میداند تا بتواند باز هم از توشهی پر و پیمان رفقا بهره ور شود و یا اینکه دشمن شک کند که آیا وی به فرضیهی آباد کردن امالقری چرخش کرده و از اصرار قبلیش بر سرباز دور از وطن بودن گذشته تا دل مخاطبان از دست رفته اش را به دست آورد."
بسیاری دیگر از منتقدان نیز از مفاهیم چون "پوپولیستی" و غیره برای آخرین ساخته حاتمیکیا استفاده کردند. "خروج" بدترین فیلم حاتمیکیا نیست، اما حتی نزدیک به آثار خوب این کارگردان هم نمیباشد. خروج را شاید بتوان تقلا حاتمی کیا در سینما دانست، تقلایی برای ماندن و بازگرداندن دوباره مخاطبان از دست رفته پس از فیلمهای شعاری چون "به وقت شام".
کد خبر 409907منبع: ایمنا
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان سینما سینما ایران ابراهیم حاتمی کیا فرامرز قریبیان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ابراهیم حاتمی کیا رئیس جمهور سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۰۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شکایت میلاد حاتمی از همشهری آنلاین رد شد
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اکبر نصراللهی در این باره گفت: با شکایت آقای سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، آقای میثم نیلی احمد آبادی مدیر مسئول سایت خبری رجانیوز به نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع در تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۷ متهم بود که با اعلام رضایت شاکی و توضیح رجانیوز در سایت خود، رسیدگی منتفی اعلام شد.
وی افزود: امروز همچنین پرونده آقای دانیال حاجی ابوالحسن معمار مدیر مسئول همشهری آنلاین به اتهام افترا و نشر اکاذیب موضوع شکایت آقای میلاد حاتم آبادی فراهانی رسیدگی شد. در شکایت شاکی و اظهارات وکیل اعلام شده است همشهری آنلاین در تاریخ شانزدهم آبان ۱۴۰۲، محتویات حکم دادگاه در مورد آقای میلاد حاتم آبادی فراهانی و اتهامات ایشان را بر خلاف قانون، پیش از قطعیت دادنامه منتشر کرده است.
وی ادامه داد: مدیر مسئول همشهری آنلاین و وکیل موسسه همشهری در دفاعیات خود گفته که مطلب همشهری آنلاین بعد از انتشار در رسانههای رسمی دیگر و همچنین نام بردن سخنگوی وقت قوه قضائیه از آقای میلاد حاتمی، بدون سوء نیت و در راستای وظیفه حرفهای و اطلاع رسانی، بازنشر داده شده است. اعضای هیات منصفه بعد از استماع شکایت و دفاعیات فوق، مدیر مسئول همشهری آنلاین را با اکثریت مطلق آرا مجرم ندانستهاند.
وی افزود: آخرین پروندهای که امروز بررسی شد، پرونده آقای مهدی گیوه کی مدیر مسول روزنامه جام جم و علیاکبر عبدالعلی زاده بود. مشتکی عنهم با شکایت شرکت فناوران ایده پرداز صبا به نشر مطالب خلاف واقع متهم هستند. در تاریخ دهم بهمن ۱۴۰۱ در روزنامه جام جم با مدیر مسئولی آقای مهدی گیوه کی و با نویسندگی آقای علی اکبر عبدالعلی زاده، اباحه گری افکار الحادی اندیشههای صهیونیسم رواج روابط آزاد و خارج از عرف و باروهای دینی عادی سازی بی اخلاقی لطمه به پیکره جامعه تخلفات فرهنگی عوام فریبی و تخلفات اجتماعی را به شاکی منتسب دادند که هیات منصفه به اتفاق آرا، متهمان را مجرم ندانستند.
نصراللهی در پایان گفت: رای دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامهای آقایان میثم نیلی، دانیال حاجی ابوالحسن معمار، مهدی گیوه کی و علیاکبر عبدالعلی زاده که به ریاست قاضی کریمی در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک برگزار شد، متعاقبا صادر خواهد شد.
کد خبر 846445 منبع: ایسنا برچسبها دادگاه مطبوعات موسسه همشهری