Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر اسماعیل قادری فر روز سه شنبه همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی ۲۲ بهمن درگفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: سالگرد چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی امسال به خاطر حوادث تلخ و شیرینی که به تعبیر مقام معظم رهبری اتفاق افتاده است یک رنگ و بوی دیگر دارد .

وی بیان کرد:از سویی، خروج آمریکا از برجام و عهد شکنی آن  که به زعم خود شرایط سختی را به لحاظ اقتصادی و تحریمی به کشور تحمیل کرده و از طرفی ترور ناجوانمردانه و شهادت سردار سلیمانی که معادلات منطقه ای را در عرصه مقاومت دچار تغییر و تحول جدی و دستخوش تغییرات اساسی کرده است، راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال را از هر سال دیگری حساس تر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قادری فر اظهار داشت: بنابراین حضور مردم ما امسال در راهپیمایی پیروزی انقلاب و به خصوص جامعه علمی کشور نشان دهنده عزم آنها برای پیمودن مسیر پر فراز و نشیبی است که کشور و جمهوری اسلامی ایران در طول این چهار دهه از حیات انقلاب سپری کرده و طبیعتا جامعه علمی و فناوری کشور به عنوان پیشتازان عرصه اقتدار واستقلال علمی کشور هم با حضور خود در این راهپیمایی و هم با تلاشی که در طول سال های اخیر برای ارتقا سطح علمی و فناوری کشور خواهند داشت  همپا با سایر اقشار کشور در این راهپیمایی پر شکوه و با صلابت حضور دارند.

وی گفت: خوشبختانه در حالی وارد دهه پنجم انقلاب و چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب شدیم که همواره در طول سال های اخیر شرکت های دانش بنیان و فناوری ها اثرات ملموس تری را به خود اختصاص داده است .

فعالیت ۴۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشورو فروش ۹۰ هزار میلیارد تومانی 

رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: از جمله آن می توان گفت در بهار پیروزی انقلاب اسلامی تعداد شرکت های دانش بنیان احراض صلاحیت شده از مرز چهار هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان گذشته و فروش ۹۰ هزار میلیارد تومانی این شرکت ها نوید این را داده که کم کم عرصه اقتصاد دانش بنیان در منظومه کلان کشور از یک اقتصاد خرد به سمت اقتصاد کلان در حال سوق پیدا کردن است .

وی گفت: ما باید این جریان را توسعه دهیم و بسط مفهوم زیست فناوری در کشور می تواند ما را در رسیدن اهداف گام دوم انقلاب و اهدافی که کشور در پنجمین دهه از حیات انقلاب برای خود ترسیم کرده گام های مسمر ثمری را برداریم .

قادری فر ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز سعی کرده است این پلت فرم را توسعه دهد ، در دهه پنجم انقلاب و در گام دوم انقلاب ، خوشبختانه حرکت کشور با حمایت دولت و پلت فرم های حمایتی که این معاونت در ۶ سال اخیر تمهید کرده است باعث این شده که ما با توسعه مفهومی با عنوان زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور شاهد این باشیم که علاوه بر فعالیت شرکت های دانش بنیان امروز یکی از بزرگترین زیست بوم های نوآوری در منطقه آسیای جنوب غربی ، آسیای میانه و حتی منطقه منا باشیم.

وی یادآور شد: فعالیت بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ استارتاپ و کسب و کار نوپا در کنار این شرکت های دانش بنیان این نوید امید بخش را به ما می دهد که کشور در گذار از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد مبتنی بر فناوری ، نوآوری و علم که همان اقتصاد دانش بنیان است و به تعبیری اقتصاد دانش بنیان پیشران اقتصاد مقاومتی درکشورنامیده می شود در یک مسیر درست ، متعالی و پر شتاب قرار بگیرد.

قادری فر افزود: همه این تلاش ها نوید بخش این است که حرکت جمهوری اسلامی ایران با سر لوحه قراردادن مباحث مربوط به حوزه علم ، نوآوری و فناوری و رسوخ نوآوری در صنایع کشور و کارخانه ها و بنگاه های اقتصادی کشور،جریان بسیار خوبی را برای درون زا کردن اقتصاد و مقاوم کردن هر چه بیشتر اقتصاد در حوزه تحریمی فراهم کرده است.

تولید ۹۷ درصد دارو ها و تجهیزات پزشکی در داخل کشور 

وی اظهارکرد: به طور مثال برای این پیشرفت ها که مشت نمونه خروار است می توان به پیشرفت های صورت گرفته  درحوزه دارو تجهیزات پزشکی اشاره داشت ، آمارهای رسمی وزارت بهداشت حاکی از این است که ما بیش از ۹۷ درصد  از دارو ها و محصولات پزشکی و تجهیزات وابسته را در کشور تولید می کنیم و در کمتر از ۳ درصد وابستگی که در حوزه دارو و مواد اولیه دارویی که داریم.

وی گفت : با همکاری که بین ستاد های توسعه فناوری معاونت علمی و ارکان وزارت بهداشت منعقد شده شاهد این خواهیم بود که حداقل ظرف دوسال آینده ما در آن سه درصد اقلام دارویی نیز که وابسته هستیم و واردات می شود و برای کشور ارزبری دارد به وابستگی کامل به تولید داخل برسیم ،این هم باز یک نکته اتکای دیگری است که تحریم های ناجوانمردانه ای که علیه بیماران ما و علیه استفاده از حقوق انسانی شهروندان ایرانی توسط مستکبران جهانی مهیا می شود را به این شکل نیز فایق شویم.

رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد:  این حوزه رسوخ نوآوری در صنایع کلیدی کشور از جمله صنایع دارو و تجهیزات پزشکی در حوزه های دیگر از جمله معدن، صنایع معدنی، صنعت هوایی و هوانوردی  و در سایر زیر بخش ها توسعه خواهد یافت و ما بیش از گذشته شاهد رونق فعالیت شرکت های دانش بنیان برای پاسخگویی به چالش ها و نیازهای داخل کشور و بازار سازی برای محصولات دانش بنیان خواهیم بود .

برچسب‌ها معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دهه فجر پروندهٔ خبری چهل و یک بهار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دهه فجر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دهه فجر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیروزی انقلاب اسلامی شرکت های دانش بنیان اقتصاد دانش بنیان تجهیزات پزشکی توسعه فناوری فناوری ها قادری فر زیست بوم چهل و یک شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۰۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، آیین امضای توافق‌نامه همکاری بین معاونت علمی و دانشگاه علمی و کاربردی این گروه صنعتی تولید کننده نان در راستای تأسیس دانشگاه صنعت ماشین سازی با حضور جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، سید محمدمهدی هادوی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی و مهدی خان‌محمدی، رئیس هیئت مدیره این گروه صنعتی تولید کننده نان برگزار شد.

مشایخ در آیین امضای این توافق‌نامه با اشاره به حمایت جدی از توسعه بازار و اقتصاد دانش‌بنیان در صنایع مختلف عنوان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مأمن بخش خصوصی علاقمند به فناوری و نوآوری در تمامی حوزه‌ها است و از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رسوخ فناوری در حوزه‌های مختلف از تجهیزات پزشکی پیشرفته گرفته تا حوزه کشاورزی و غذا حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی برای ورود فناوری و نوآوری به این حوزه عنوان کرد: این همکاری با این گروه صنعتی که در زمینه ماشین‌آلات فعالیت‌هایی داشته و مسیر تربیت نیروی انسانی را نیز پیموده است، قطعاً می تواند زمینه‌ساز اقدامات و دستاوردهای ارزنده‌ای در حوزه ماشین‌سازی شود.

مشایخ یکی از ارکان مهم برای صاحب فناوری شدن در هر حوزه را تسلط بر صنعت ماشین سازی آن حوزه دانست و افزود: در سالیان گذشته، از این مهم غفلت شده و صرفاً وارد کننده ماشین آلات و سخت افزار برای پاسخ گویی به نیازهایمان بودیم. این نقیصه در دوران تحریم ‌ها اثر خود را نشان داد و اگرچه صاحب کارخانه بودیم اما پشتیبانی و توسعه در گروی پشتیبانی سازندگان تجهیزات بود. با توسعه فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، گام‌های اساسی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه فناوری ماشین آلات صنعتی برداشته شده و امروز، کشورهای مخاطب محصولات دانش‌بنیان ایران‌، درخواست فناوری و خط تولید محصولات دانش‌بنیان را نیز دارند و این موضوع، نشان‌دهنده آگاهی کشورها از اهمیت برخورداری از فناوری و تکمیل زنجیره ارزش صنعت در کشورشان می‌باشد.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به قدر مقدورات خود به این موضوع توجه داشته‌ایم و برنامه هایی همچون لیزینگ تجهیزات و ماشین آلات صنعتی آغاز شده است. البته باید دیگر دستگاه ها نیز به این موضوع توجه داشته باشند و تلاش های معاونت علمی به تنهایی کافی نیست.

وی با تاکید بر این که اگر می خواهیم در توسعه اقتصاد دانش بنیان موفق باشیم، باید حوزه های جا افتاده و معمول همچون آب و غذا و کشاورزی را فراموش نکنیم، افزود: موضوع امنیت غذایی برای همه کشورها امری راهبردی است و در کشور ما توسط وزارتخانه های مختلفی در حال پیگیری است. معاونت علمی نیز وظیفه خود می داند با حمایت از شرکت های شاخص و ‌توانمندی که در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته اند، تلقی از اقتصاد دانش بنیان را گسترده کند.

هادوی، دبیر ستاد توسعه فناوری ماشین‌سازی معاونت علمی نیز در این نشست با بیان این‌که یکی از ضرورت های توسعه فناوری ماشین‌سازی، مهارت افزایی نیروی انسانی است، عنوان کرد: بدون توجه به این امر مهم، نمی توانیم شاهد جهش قابل توجه در صنایع باشیم.

وی با بیان این‌که یکی از مباحث مطرح در دنیا، ارتباط صنعت و دانشگاه است، ادامه داد: وجود نیروی انسانی دانش آموخته و زبده، لازمه توسعه ماشین آلات صنعتی است و معاونت علمی نیز توجهی ویژه به این موضوع دارد. گروه صنعتی نان سحر در زنجیره ارزش نان، ضمن آن‌که محصول نهایی را تولید می‌کند، در ساخت ماشین آلات صنعتی نیز توانمند است که نتیجه این توانمندی، کیفیت محصول نهایی و ماشین آلات تولیدی کارآمد است. بر همین اساس، قرار است در این توافق‌نامه، تجربه این گروه صنعتی در ماشین سازی را با شکل تازه‌ای در حوزه توسعه ماشین آلات و تربیت نیروی انسانی و با همکاری معاونت علمی در قالب یک مدل جامع دنبال کنیم.

کد خبر 6086493 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • آمادگی برای همکاری با سایر دستگاه‌ها جهت ترویج گفتمان علم، فناوری
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گرو مسیر تکنولوژی است 
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گروی مسیر فناوری است 
  • پیشرفت‌های چشمگیر ایران در منطقه و جهان با کاربست های فناوری
  • نقش پررنگ علم و فناوری در دیپلماسی ایران
  • تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش مشتریان به‌دست دانش بنیان‌ها
  • حمایت معاونت علمی از انعکاس دستاورد‌های امیدآفرین دانش‌بنیان
  • حمایت معاونت علمی از انعکاس دستاورد‌های امیدآفرین دانش‌بنیان توسط دستگاه‌های اجرایی
  • حمایت شهرداری مشهد از نوآوری و خلاقیت شرکت‌های دانش‌ بنیان