Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: استاد دانشگاه جورج تاون واشنگتن گفت: اقدامات اروپا برای راضی نگه داشتن دونالد ترامپ و همزمان حفظ برجام نمی‌تواند تا همیشه به این صورت بماند و اروپا باید تصمیم بگیرد آیا واقعا می‌خواهد برجام حفظ شود؟

به گزارش خرداد، شیرین هانتر در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اقدام سه کشور اروپایی در فعال سازی «مکانیسم حل اختلاف» در پاسخ به آنچه عدم اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران می‌خوانند؛ در ارزیابی اهداف این اقدام در برهه کنونی و همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید سران تروئیکای اروپایی و همچنین آقای جوزپ بوررل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر ضرورت حفط برجام، این دیدگاه تا چه میزان بصورت عملی و اجرایی هم در دستور کار اروپا قرار دارد، گفت: اقدام اروپا در فعال کردن «مکانیسم ماشه» به منظور این بود که از اقدامات دیگر ایران که از نظر آنها برخلاف برجام است جلوگیری کند؛ در عمل اما متوجه شدند که فعال کردن کامل این مکانیسم ممکن است به ارسال پرونده به شورای امنیت سازمان ملل متحد منجر شده و در نتیجه به کلی برجام را از بین ببرد و چه بسا خطر مقابله نظامی را بیشتر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین فعلا آنها اجرای کامل این مکانیسم را به تاخیر انداخته‌اند. 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مراحل «مکانیسم حل اختلاف» قابلیت تمدید بوده و با رضایت اعضای کمیسیون مشترک می‌تواند بارها ورود به مراحل بعدی را به تاخیر بیندازد؛ برخی کارشناسان معتقد هستند که اروپا با فعال کردن این مکانیسم علاوه بر جلب رضایت ایالات متحده به دنبال این است که برای برجام تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان بخرد؛ این دیدگاه تا چه میزان به واقعیت نزدیک است، گفت: اروپا در موقعیت حساسی قرار دارد؛ از طرفی از جانب ترامپ تهدید می‌شود که اگر شرایط سخت‌تری در قبال ایران در پیش نگیرد با تعرفه‌های سنگین مواجه خواهد شد و از طرف دیگر می‌خواهد برجام را حفظ کند. البته این وضع نمی‌تواند تا همیشه به این صورت بماند و اروپا باید تصمیم بگیرد آیا واقعا می‌خواهد برجام حفظ شود یا آمریکا را راضی نگه دارد. 

این استاد دانشگاه جورج تاون واشنگتن در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، در صورت پیروزی مجدد دونالد ترامپ و غیرقابل پیش‌بینی بودن اقدامات او ، تا چه میزان بالابردن سطح رایزنی‌ها با اروپا از ضرورت برخوردار است نیز گفت: ایران باید رایزنی‌هایش را با همه اعضای برجام ادامه دهد اما رایزنی‌ها با اروپا اهمیت بیشتری دارد چرا که اروپا توانایی آن را دارد که اگر بخواهد به ایران کمک اقتصادی کند و هنوز هم در آمریکا در حدی نفوذ دارد. 

هانتر در خصوص میزان تاثیرگذاری موضوع استیضاح و همچنین ترور سردار قاسم سلیمانی بر انتخابات آمریکا و اینکه در صورت کم بودن شانس پیروزی دونالد ترامپ، کدام نامزد حزب دموکرات رقیب اصلی وی محسوب می‌شود، گفت: استیضاح و تبرئه ترامپ توسط مجلس سنای آمریکا موقعیت او را تقویت کرده است و در حال حاضر ترامپ نسبت به رقبای دموکرات خود شانس بیشتری دارد به خصوص اینکه دموکرات‌ها در حال جدال با یکدیگر هستند. 

وی افزود: در خصوص ترور و قتل سردار سلیمانی باید گفت که اکثریت آمریکایی‌ها آن را فراموش کرده‌اند. تا وقتی که اقتصاد آمریکا در حال رشد است و بیکاری و جنگی هم در میان نیست، ترامپ قطعا شانس پیروزی بیشتری دارد. در حال حاضر نمی‌شود گفت کدام‌یک از کاندیداهای دموکرات شانس بیشتری دارد چرا که هر کدام نقاط ضعف خاصی دارند. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط حساس سال آینده کشور، چقدر ضرورت دارد تا در اظهارنظرهای داخلی دقت بیشتری صورت بگیرد و از اظهاراتی که از آن برداشت جنگ طلبی و یا تضعیف دیپلماسی استنباط می‌شود پرهیز شود، گفت: از آغاز انقلاب تا کنون مشکل اصلی ایران اختلافات ایدئولوژیک و رقابت‌های جناحی بوده است. از بحران گروگان‌های آمریکایی تا اختلافات در خصوص برجام نشانه این گسل‌ها درون ساختار نظام است. در چند ماه اخیر این اختلافات بیشتر شده که مسلما باعث می‌شود که دیگران فکر کنند که کمی فشار بیشتر به انقلابی دیگر منجر خواهد شد. 

وی ادامه داد: آنهایی که چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا و چه معتدلین، منافع جناحی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند به مردم ایران خیانت می‌کنند. به طور کلی مشکل اصلی ایران و برخی مسئولان عدم وجود طرز تفکر ملی و ارجحیت دادن به ایران و مردم ایران به جای ملاحظات دیگر است. امروز بخصوص هرگونه اظهار نظر افراطی خطرناک است. معتقد هستم که رفتار معتدل و همبستگی ملی بهترین سلاح در قبال دشمنان ایران است.

برچسب ها: آمریکا ، ترامپ ، ایران

منبع: خرداد

کلیدواژه: آمریکا ترامپ ایران همچنین در پاسخ به این سوال مشکل اصلی ایران خواهد برجام استاد دانشگاه دونالد ترامپ تا چه میزان رایزنی ها فعال کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۸۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد یک استاد دانشگاه درباره حواشی ماجرای صدیقی و پسران: فهرست اموال 100 روحانی مشهور و آقازاده ها منتشر شود

عصر ایران - دکتر امیر دبیری مهر - استاد دانشگاه - در توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
با توجه به اینکه برخی از نوانقلابی ها از اخبار مربوط به کاظم صدیقی آشفته شدند پیشنهاد می کنم برای رفع شبهه از سلامت نفس و پاکدستی مقامات بویژه حضرات روحانیون معظم و زاهد پیشه، فهرستی از اموال ١٠٠ نفر ازمقامات و روحانیون مشهور و صاحب منصب و آقازاده های محترم آن شامل ملک و زمین و شرکت و سهام و خودرو و موقوفات در اختیار و موجودی حساب و سپرده های بانکی ایشان منتشر شود تا معلوم شود سطح زندگی این عزیزان چگونه است و یکبار برای همیشه دهان یاوه گویان و شایعه پراکنان و رسانه های موافق و مخالف بسته شود و افکار عمومی خودشان آگاه شده و قضاوت کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فرزند علم الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم یک سند جدید از باغ 1000 میلیاردی صدیقی و پسران / آقای صدیقی! چگونه با جاعل محترم رفتید محضر و سند انتقال باغ را «با هم» امضا کردید؟!

دیگر خبرها

  • بولتون: ترامپ پس از پیروزی با ایران معامله می‌کند
  • بی‌توجهی مسئولان به استاد معرق و نازک‌کاری ایران+فیلم
  • پیشنهاد یک استاد دانشگاه درباره حواشی ماجرای صدیقی و پسران: فهرست اموال 100 روحانی مشهور و آقازاده ها منتشر شود
  • بی‌توجهی مسئولان به استاد معرق و نازک‌کاری ایران + فیلم
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • پیش‌بینی استاد دانشگاه امام صادق از تورم امسال
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟