Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@07:30:16 GMT

مستند «آب، خاک و آتش» به داستان آفرینش اشاره دارد

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۶۹۶۰۵

مستند «آب، خاک و آتش» به داستان آفرینش اشاره دارد

خدا کریمی با بیان اینکه مستند «آب، خاک و آتش» در مورد یک نوع کوزه در منطقه هرمزگان است، گفت: گفتار این مستند از داستان آدم و حوا نشأت می گیرد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: «عبدالله خداکریمی»، نویسنده، فیلمنامه نویس و سازنده فیلم است. تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی، فرهنگیان و انجمن سینمای جوان، هیئت انتخاب ششمین جشنواره فیلم خورشید، داوری جشنواره فیلم دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی وزارت ارشاد، جشنواره فیلم ویدئویی تهران، جشنواره منطقه ای و ملی سینمای جوان هرمزگان، جشنواره های تئاتر استانی و رضوی ارشاد و حوزه هنری  و دبیری سه دوره جشنواره فیلم داستانی و منطقه ای خلیج فارس در کارنامه خدا کریمی دیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور اطلاع از کارهای جدیدی که این نویسنده، فیلمنامه نویس و فیلمساز در دست دارد، گفتگویی با وی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

فیلم جدیدی در دست ساخت دارید؟

بله. نام کار جدیدم، «آب، خاک و آتش» است. این اثر یک مستند در مورد یک نوع کوزه در منطقه هرمزگان است که به جعله معروف است. در این مستند خواستم به بهانه ساخت این کوزه، داستان آفرینش را بیاورم. گفتار این مستند از داستان آدم و حوا نشأت می گیرد.

 

مستند «آب، خاک و آتش» در چه مرحله ای است؟

ساخت «آب، خاک و آتش» به پایان رسیده است.تنها کاری که باید انجام دهیم، این است که بر روی این مستند، موسیقی مناسبی بگذاریم.

 

مدت زمان این مستند چقدر است؟ و ساخت آن چه مدت طول کشید؟

 مستند «آب، خاک و آتش» 20 دقیقه ای است که ساخت آن یک ماه طول کشید و می خواهیم آن را برای جشنواره های خارجی آماده کنیم. هنوز این مستند جایی پخش نشده است.

 

توضیحی در مورد مستند «آب، خاک و آتش» بدهید.

قبلا مستندهایی برای صدا و سیما ساخته بودم. بحث سفالگری که در این مستند مطرح است، به مساله آفرینش نزدیک و شبیه است.کسی که کوزه می سازد به نوعی خالق است یعنی در حال خلق کردن اشیا است. او گل می آورد، بر رویش آب می ریزد، ورز می دهد و با چرخش چرخ که توسط پا صورت می گیرد آن گل را به شکل های مختلف در می آورد.

 

فیلمنامه مستند «آب، خاک و آتش» را چه کسی نوشته است و تهیه کننده آن کیست؟

فیلمنامه و داستان مستند «آب، خاک و آتش» از خودم بود. این مستند بازیگری ندارد به جز شخصی که سفالگری می کند. تهیه کننده این مستند حوزه هنری هرمزگان است.

 

فیلمنامه مستند «آب، خاک و آتش» به صورت کتاب منتشر شده است؟

خیر. فیلمنامه این اثر را هنوز به صورت کتاب در نیاوردم و ان شالله در آینده این کار صورت می گیرد.

 

مهمترین پیام مستند «آب، خاک و آتش» چیست؟

پیام این مستند، مسئله آفرینش است. مستند «آب، خاک و آتش» به طریقی با ساخت یک کوزه، آفرینش انسان را تداعی می کند. انسان نیز مانند کوزه از خاک آفریده شده است. یک نوری از خدا در تمام انسان هاست که بر این اساس می توانند خلق کنند و سازنده باشند. در واقع در هر انسانی وجهی از خدا نهفته است.

 

بعد از مستند «آب، خاک و آتش» چه اثری خواهید ساخت؟

 مستند بعدی را در آینده نزدیک در مورد اسطوره آب می سازم. قبلا نیز مستندهایی با موضوعات مختلف ساخته ام. به عنوان مثال در مستند «خشت آینه» به معماری کرمان پرداختم.مستند دیگری با نام «خاک سرخ »ساختم. این مستند در مورد خاکی است که در جزیره هرمز داریم و قرمز رنگ است. مستند «خاک سرخ » به معدن و طریقه استخراج این خاک اشاره دارد. مستندی با نام «سخت و زیبا» در مورد نحوه استخراج و استفاده یک نوع سنگ همچون مرمر است.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: آب خاک و آتش حوزه هنری هرمزگان مریم داوری مستند جشنواره فیلم خاک و آتش یک نوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۹۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم «آنیتا، گمشده در اخبار» واجد شرایط حضور در رقابت اسکار شد

مستند-انیمیشن کوتاه «آنیتا، گمشده در اخبار» در چهل و هشتمین جشنواره فیلم کلیولند جایزه بهترین انیمیشن کوتاه به همراه جایزه نقدی را دریافت کرد.

با توجه به اینکه جشنواره کلیولند از رویداد‌های واجد شرایط اسکار در بخش فیلم کوتاه است، فیلم «آنیتا، گمشده در اخبار» با دریافت این جایزه واجد شرایط حضور در رقابت اسکار فیلم کوتاه در سال آینده میلادی خواهد بود. چهل و هشتمین جشنواره فیلم کلیولند از ۱۵ تا ۲۵ فروردین (۳ تا ۱۳ آوریل در آمریکا) برگزار شد.

این فیلم به کارگردانی بهزاد نعلبندی در بخش مستند بین‌المللی با آثار مهمی از سینمای جهان رقابت می‌کند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «در ۵ آبان ۱۳۹۹، یک قایق بادی سواحل دانکرک فرانسه را ترک می‌کند تا ۱۹ مهاجر غیرقانونی را به انگلستان برساند، اما پس از چند دقیقه واژگون می‌شود. هفت مهاجر در کانال مانش غرق می‌شوند، پنج نفر آنها یک خانواده کرد-ایرانی به نام ایران‌نژاد بودند که در آرزوی زندگی بهتر به این سفر سخت رفته بودند و این فیلم در مورد آن خانواده است.»

این فیلم ۱۷ دقیقه‌ای ساخته جدید بهزاد نعلبندی است که ساخته قبلی او با عنوان «کاغذ پاره‌ها» در جشنواره‌های سینمایی جهان و ایران حضور داشت و جوایزی کسب کرد.

«آنیتا، گمشده در اخبار» پیش از این در جشنواره‌های جیلاوا کشور چک، توکیو انیمه ژاپن، هیوستون آمریکا، بیست و هشتمین جشنواره فیلم انیمیشن کاتالونیا؛ انیماک، بیرمنگام انگلستان، جشنواره انیمیشن هند و چهل‌و‌سومین دوره جشنواره استانبول ترکیه حضور داشته است.

عوامل مستند انیمیشن «آنیتا، گمشده در اخبار» عبارتند از طراح صدا: انسیه ملکی، آهنگساز: مصطفی محمودی، نویسنده، کارگردان، تدوینگر، انیماتور و تهیه کننده: بهزاد نعلبندی، پخش بین المللی: شرکت مستقل‌های ایرانی با مدیریت محمد اطبایی.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خرداد
  • مستند‌ساز لرستانی برگزیده جشنواره سراسری مدرسه عشق
  • اکران مستند «قوی‌دل» آغاز شد/ فیلم‌هایی که ترویج مطالبه‌گری هستند
  • رونمایی از مستند «قوی‌دل» همزمان با روز جهانی هموفیلی/ فیلم‌های مستند، مهجور هستند
  • معرفی داوران مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • روایت تجربه‌ای ۲ ساله در یک جشنواره رادیویی/ من یک مادر هستم
  • فیلم «آنیتا، گمشده در اخبار» واجد شرایط حضور در رقابت اسکار شد
  • این انیمیشن ایرانی به اسکار راه یافت
  • داستان قطار ملی مترو؛ از مذاکرات با غرب تا بومی سازی ۸۵ درصد
  • «آنیتا ...» بهترین کلیولند شد/ «رد پا» در ایتالیا