Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، داشتن گوشی همراه به یکی از بدیهیات زندگی امروز تبدیل شده است؛ اتفاقی که می‌تواند منشاء اثری باشد برای مدیران نظام سلامت تا از این فناوری برای درگیر کردن همه مردم در برنامه‌های سلامت دیجیتال بهره گیرند. وسیله‌ای کاربردی که می‌تواند رابطی بین مردم و برنامه‌های اینچنینی باشد، به علاوه حضور دانش‌بنیان‌های فعال این حوزه که از بطن جامعه بیرون آمده‌اند هم کمک مضاعفی برای آشنایی مردم با این نظام پرکاربرد و جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مهم در زیست‌بوم فناوری و نوآوری و به مدد دانش‌بنیان‌های خلاق و شتاب‌دهنده‌های موثر در کشور اجرایی خواهد شد. زیست‌بومی که چند سالی است در کشور مسیر خود را یافته و با کمک همه بازیگران خود، سرعتی شتابان گرفته است.

هوشمندسازی ارائه خدمات نظام سلامت یکی از راه‌های پوشش کمبودهای خدمات سلامت در دنیا است. این روش کمک می‌کند تا دسترسی مردم به خدمات نظام سلامت افزایش یابد و هزینه‌های درمانی آن‌ها تا حد قابل قبولی کم شود.

این راه جز با اجرای طرح سلامت دیجیتال که یکی از اهداف بلندمدت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم هست، میسر نمی‌شود.

فناوری یکی از تاثیرگذارترین موضوعات در چند سال اخیر است. یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذاری که زندگی و معیشت مردم را به شکل جدی تحت تاثیر قرار داده است. این پدیده همه‌گیر مدیریت جوامع و کشورها را نیز تغییر داده است.

یکی از صنایعی که این روزها تحت تاثیر توسعه فناوری قرار گرفته، نظام سلامت است. مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی که رنگ دیگری به خود گرفته و با استفاده از فناوری‌های مدرن شیوه مدیریت و ارائه خدمات آن شکلی نوین یافته است.

در دنیای دیجیتال امروزی شاید دیگر لازم نباشد ساعت‌ها از زمان خود را صرف طی کردن مسیری در ترافیک کرد و بعد از آن در صف‌های طولانی انتظار نوبت کشید تا بتوان نزد پزشک رفت و یا از خدمات درمانی استفاده کرد. این روزها می‌توان در شرایط نامناسب جسمی از منزل و با کمک فناوری‌های نوین بدون نیاز به مراجعه به پزشک از راه دور، دستورات درمانی را دریافت کرد.

با توجه به این‌که نظام سلامت ایران یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های مدیریتی در کشور است، اجرای سلامت دیجیتال یکی از ضروری‌ترین نیازهای این حوزه است. البته ایران هم به این نظام جهانی پیوسته است؛ اما هنوز در ابتدای مسیر سلامت دیجیتال قرار دارد. ایران در تلاش است تا با کمک استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها به جرگه کشورهای دارای سلامت دیجیتال بپیوندد. کاری که با وجود نظام مدیریت سنتی چندین ساله آن کمی سخت و زمان‌بر به نظر می‌آید.

فعالیت ۱۵۰ استارتاپ در حوزه سلامت دیجیتال

بر اساس اطلاعات موجود، در حال حاضر با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری، سلامت دیجیتال با فعالیت بیش از ۱۵۰ استارتاپ فعال در تلاش است تا جای خود را در نظام سلامت کشور باز کند. دانش‌بنیان‌هایی که با حمایت‌های دولتی مسیر توسعه این پدیده نوظهور در کشور را هموارتر می‌کنند.

محدوده فعالیت شرکت‌های فعال عرصه سلامت دیجیتال کشور به حوزه‌های مختلفی مانند تناسب اندام و سبک زندگی، مراقبت در منزل، شبکه‌های اجتماعی و بازارگاه‌های الکترونیکی، مدیریت دانش، تشخیص و مراقبت پیشرفته و خدمات آموزشی محدود می‌شود. این در حالی است که سلامت دیجیتال گستره بزرگ‌تر و وسیع‌تری برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها و شتاب‌دهنده‌ها دارد.

برچسب‌ها معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دیجیتال بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دیجیتال بهداشت و سلامت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دیجیتال بهداشت و سلامت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شتاب دهنده ها دانش بنیان سلامت دیجیتال دانش بنیان ها نظام سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۰۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد پلتفرم جامع خدمات برای دسترسی بهتر دانش بنیان‌ها به تسهیلات

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی صبح امروز با حضور در «پردیس فناوری و نوآوری شهید طهرانی مقدم» از شتابدهنده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌های فناور و نوآور مستقر در این مرکز بازدید کرد.

وی طی سخنانی در حاشیه این بازدید با اشاره به حمایت معاونت علمی از رقابت‌پذیر شدن و ورود محصولات دانش‌بنیان به بازارهای هدف، افزود: معاونت علمی به طور کامل از رقابت پذیر شدن شرکت‌های دانش بنیان با رویکرد موفقیت در عرصه بازار و تکمیل زنجیره ارزش صنایع حمایت می‌کند و در این راه از تمامی ابزارها، دسترسی‌ها و منابع ضمن به کارگیری ظرفیت‌های قانونی بهره می‌برد.

معاون علمی رئیس جمهور اضافه کرد: معتقدم اکثر شرکت هایی که به معنای واقعی دانش بنیان هستند و کار دانشی می کنند، در صف دریافت حمایت و تسهیلات نیستند چرا که یا درگیر کار نوآورانه و فناورانه خود هستند و یا از این حمایت‌ها، چندان اطلاعی ندارند؛ در فضای نخبگانی نیز شرایط همین گونه است و نخبگان واقعی، به دنبال کسب امتیاز و حمایت نبوده و نیستند؛ بنابراین برای شناخت شرکت دانش‌بنیان واقعی و نخبه کارآمد، رویکرد فعالانه را پیش گرفته‌ایم.

وی، یکی از ابزارهای حمایتی و تسهیل‌کننده کار نوآورانه را ابزارهای متنوع و پرکاربرد پیش‌بینی شده در قانون جهش تولید دانش‌بنیان دانست و افزود: این قانون از ابزارهای بسیار خوبی برخوردار است که استفاده بهینه مجموعه‌های دانش بنیان از این ابزارها و سازوکارهای حمایتی، شناخت کافی از ظرفیت‌های این قانون مترقی را می‌طلبد. به همه شرکت‌های دانش‌بنیان توصیه می‌کنم دست‌کم یک‌بار این قانون را مرور کنند. ابزارهای قانون یادشده برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه رقابت، بسیار کارآمد هستند و برای گشایش و رقابتی‌تر ساختن فضای بازار، ابزارهای خوبی در اختیار دارند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور بیان کرد: سال گذشته قریب به هفت هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات اعتبار مالیاتی به شرکت ها داده شد که معادل یک و نیم برابر کل بودجه معاونت علمی است.

دهقانی، پردیس فناوری و نوآوری شهید طهرانی مقدم را ماحصل تلاش‌های ارزشمند این شهید والامقام و تیم‌های انگیزه‌مند و فعال شرکت‌های مستقر دانست و گفت: برگ‌های نهال این پردیس نوآوری، نسبت به روزهای نخست رشدی درخور توجه داشته‌اند و این پویایی را در مجموعه می‌توان به وضوح مشاهده کرد. به طوری‌که جوانه‌های برآمده از این نهال، امروز بسیار رشد یافته و این پردیس فناوری، موفق شده است تیم‌های نوآور، نیروهای انسانی توانمند و مدل های جدیدی را برای دست یابی و عرضه محصول شکل دهد.

وی افزود: پلتفرم جامعی در معاونت علمی به زودی اجرایی خواهد شد که تمامی شرکت های دانش بنیان به تمامی ظرفیت ها، تسهیلات و امکانات در قالب یک سامانه خدمت جامع به تمامی حمایت ها دسترسی داشته باشند و بتوانند از این خدمات متناسب با نیاز خود مطلع شده و بهره ببرند و ضمن انکه شبکه جامعه از توانمندی ها محصولات و ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در قالب این سامانه جامع شکل بگیرد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که در قالب نظام جدید ارزیابی شرکت های دانش بنیان، شرکت های دانش بنیان نوپا از مالیات معاف هستند، ادامه داد: در قالب این نظام جدید شرکت های دانش بنیان نوپا که نیاز مبرم‌تری به این جنس از معافیت دارند بدون شرط و قید تا پنج سال از مالیات معاف هستند. در قالب همکاری معاونت علمی و مرکز نوآوری شرکتی، شرکت‌های نوپا و مجموعه‌های مستقر می‌توانند از حمایت‌ها و تسهیلات بلاعوض در قالب یک سازوکار مبتنی بر پیشرفت توسعه محصول، از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند.

وی افزود: همچنین ۱۰ میلیارد تومان حمایت سرمایه در گردش ریسک پذیر برای توسعه طرح های نوآورانه و پوشش ریسک این طرح ها در قالب یک حمایت قابل تبدیل به بلاعوض در نظر گرفته می شود.

دهقانی با بیان این‌که سامانه فراخوان های معاونت علمی می تواند زمینه مطلع شدن و بهره مندی شرکت ها از این حمایت ها فراهم کند، عنوان کرد: در قالب رویداد نکست ۱۵۰میلیارد تومان به ۹ شرکت در شکل های گوناگون جایزه داده شد و این رویداد فرصت بسیار خوبی است تا شرکت ها بتوانند از حمایت‌ها بهره ببرند.

پردیس فناوری شهید طهرانی مقدم در حال حاضر ۱۸ شرکت و تیم فناور و نوآور را ذیل خود استقرار داده است که در حوزه‌های مختلفی همچون سلامت، الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و صنایع غذایی و سایر فناوری‌های راهبردی با صنایع مختلف همکاری دارند.

کد خبر 6077768 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • کارگروه بین‌الملل حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات تشکیل می شود
  • بررسی چالش‌های سد راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور
  • اطلاعیه معاونت پارلمانی ریاست جمهوری درخصوص اظهارات برخی نمایندگان درباره تحولات بازار ارز
  • پیش‌نویس سند نقشه راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور بررسی شد
  • ۶ کشوری که از فناوری فضایی برای توسعه دنیای دیجیتال استفاده می‌کنند
  • اعطای ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبار مالیاتی
  • پلتفرم جامع خدمات برای دانش‌بنیان‌ها به‌زودی ایجاد می‌شود
  • ایجاد پلتفرم جامع خدمات برای دسترسی بهتر دانش بنیان‌ها به تسهیلات
  • ایجاد سکوی جامع خدمات حمایتی برای دانش‌بنیان‌ها
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری معاونت پرستاری و مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت