Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ نارسایی قلب به معنای کم توانی در پمپاژ خون است، اما به معنای ایست و یا حمله قلبی نیست. علل بارز نارسایی قلبی شامل بیماری‌های عروق کرونر، مشکلات عضله قلب، فشارخون بالا، مشکلات دریچه قلب، دیابت، ضربان غیرطبیعی قلب، استفاده از مواد سمی، بیماری مادرزادی قلبی، بیماری‌های غده تیروئید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علائمی که به سرعت در فرد ظاهر می‌شوند عبارتند از؛ تنگی نفس ناگهانی شبانه که باعث بیدار شدن از خواب می‌شود، تنگی نفس هنگام راه رفتن و یا بالا رفتن از پله‌ها؛ تنگی نفس هنگام دراز کشیدن، ضعف و کاهش توانایی در ورزش کردن، سرفه و خس خس سینه به طور مزمن، کاهش اشتها، ضربان قلب سریع یا نامنظم، تهوع، تورم شکم یا احساس پری در شکم و افزایش وزن ناگهانی خواهد بود.

رکسانا صادقی، عضو هیئت علمی علوم پزشکی شهید بهشتی فوق تخصص آنژیوپلاستی در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره نارسایی قلبی اظهار کرد: زمانی که یک فرد در سن متوسط یا بالایی با سابقه دیابت یا فشار خون دچار تنگی نفس فعالیتی شود، حتما دچار نارسایی قلبی خواهد شد.

او در ادامه افزود: البته این تنگی نفس گاهی شدید نخواهد بود و تنها تغییراتی در فرد ایجاد خواهد کرد. برای مثال افراد ممکن است در مقایسه با گذشته نتوانند به راحتی تعداد طبقات زیادی را طی کنند. اگر فرد توانایی خود را از دست بدهد و احساس ضعف، خستگی کند ممکن است دچار نارسایی قلبی شده است. گاهی اوقات ناراحتی‌های قلبی ممکن است موجب بروز نارسایی سیستولیک شود، یعنی اختلالی در پمپاژ قلبی ایجاد کند.

صادقی بیان کرد: فردی که دچار نارسایی قلبی یا سیستولیک شود باید فورا به پزشک مراجعه کند. یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که فرد باید انجام دهد، تشخیص زودهنگام و مراجعه به پزشک است. قبل از این که بیماری مسیر پیشرفت بگیرد باید زود تشخیص داده شود. اگر فردی مبتلا به بیماری دیابت باشد باید تحت مراقبت‌های متخصص غدد قرار بگیرد. زیرا کنترل قند موجب می‌شود جلوی نارسایی قلبی و بیماری‌های کلیوی گرفته شود.

او تصریح کرد: تشخیص زود هنگام بیماری قلبی موجب می‌شود که فرد بتواند بر کیفیت زندگی و طول عمر خود بیفزاید. در این بین افراد میانسال باید به طور دوره‌ای به پزشک مربوطه برای چکاپ مراجعه کنند. عارضه‌هایی مانند نارسایی کلیه و قلبی، دیابت باعث می‌شوند به تمام ارگان‌های دیگر بدن آسیب وارد کنند، بنابراین قبل از شیوع باید مانع بروز آن‌ها شویم.

صادقی اظهار کرد: یکی از عوامل مهم بر بهبود عملکرد قلب، رژیم غذایی مناسب است. خوردن غذا‌های سالم، خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش خواهد داد. افراد باید یک رژیم غذایی کم نمک و کم کالری داشته باشند. خوردن هر روزه سبزیجات، غلات کامل، میوه، آجیل و دانه‌ها بسیار مناسب و مفید خواهد بود. افراد مبتلا باید روزانه ۲ تا ۳ وعده غذا‌های دریایی در هفته داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نارسایی قلبی ایست قلبی دچار نارسایی قلبی تنگی نفس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۶۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود

 بابک اقبالی رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هفته سلامت، برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قندخون، وزن، فشارخون و انجام آزمایش قندخون و چربی خون را داریم و این برنامه در طول این هفته اجرا می‌شود.

او افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، از میان افراد بالای ۳۰ سال مراجعه‌کننده، ۳۰ درصد مبتلا به فشار خون (از هر ۳ نفر، یک نفر) و ۱۳ درصد مبتلا به دیابت (از هر ۷ نفر، یک نفر) هستند و اگر بیماری این افراد به‌موقع تشخیص داده شود، تحت درمان به‌موقع قرار می‌گیرند و از عوارض جانبی بعدی به‌دور خواهند بود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برنامه دیگرمان آموزش به افرادی بوده که تحت درمان قرار ندارند و مهم‌ترین موضوع آن در خصوص عدم افزایش وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند، ادامه داد: همچنین به افراد شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم آموزش داده و به تمام مراجعه‌کنندگان، ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه می‌شود.

اقبالی با تأکید بر اینکه در هفته سلامت، بحث غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، بیشتر از ۳۰ سال و ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود، بیان کرد: همچنین در این هفته و در طول ایام سال بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید داریم و در همین راستا و با گرفتن چند قطره خون از کف پا، افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی می‌شوند و در مواردی که به‌موقع شناسایی شوند، از عقب‌ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود و در این خصوص باید بگوییم که ۹۸ درصد نوزادان غربالگری شدند و از ۲ درصد باقی‌مانده هم درخواست داریم هرچه سریع‌تر مراجعه کنند.

او تصریح کرد: در میان مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر، بیشترین میزان ابتلا مربوط به فشارخون، دیابت و سرطان بوده و مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تغذیه و فعالیت بدنی مناسب است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ علت نارسایی کلیه
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق اسکن پا تشخیص می‌دهد
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • فیبریلاسیون دهلیزی عامل زمینه ساز قوی برای نارسایی قلبی است
  • از کجا بفهمیم غلظت خون داریم؟ | علائم غلظت خون را بشناسید
  • اینفوگرافیک: شایع ترین بیماری‌های گوارشی در کشور
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟