Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: اشتغال قابل توجهی از محل تولید و صادرات فرش دستباف در کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حسین مدرس خیابانی در حاشیه بازدید از یک مرکز تهیه و تولید فرش و گبه ارگانیک در شیراز افزود: به همین منظور، مرکز ملی فرش کشور نیز برنامه‌های گسترده‌ای برای تقویت تولید هم صادرات فرش دارد تا این کالای سنتی به جایگاه گذشته خود برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در بحث فرش آنچه مهم است اینکه به‌نظر می رسد به تناسب توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی مقداری از فرش و کالاهای سنتی غفلت کرده‌ایم.


او اظهار داشت: مزایای متعددی در زمینه صادرات و تولید فرش در کشور وجود دارد که باید بیشتر به آنها توجه شود چرا که عمده مواد اولیه این کالا و محصولات مانند آن در داخل تامین می‌شود و بنابراین خروج ارز ندارد و در مقابل ارزآوری هم دارد.


قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی تصریح کرد: در گذشته نه‌ چندان دور سهم صادرات فرش ما در کشور به نسبت صادرات کالاهای غیرنفتی سهم قابل توجهی بود که امروز به دلیل تحریم‌ها و فشارها این سهم به شدت کاهش یافته و خودمان نیز در کشور نسبت به توسعه تولید و صادرات فرش  غفلت کرده و فاصله گرفته‌ایم.


مدرس خیابانی تصریح کرد: ایجاد نمایشگاه دائمی تخصصی و استقرار خانه‌های فرش در بازارهای هدف که بتوان از طریق آن سبد بازارهای هدف صادراتی را متنوع کرد و بازارهای جایگزین در منطقه اروپا داشت از جمله اقداماتی است که مرکز فرش ایران برای تقویت این بخش در دست انجام دارد.


وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت توافق تجاری اوراسیا هم موقعیت خوبی است که بتوانیم کشورهای آسیای میانه به ویژه روسیه و کشورهای عضو اوراسیا را به عنوان مقصد صادرات داشته باشیم.


او اظهار داشت: امروز بسیاری از رقبا بازار فرش ما را تصاحب کرده‌اند که به نظر می‌رسد باید یک کار ویژه روی تولید و صادرات فرش انجام شود تا فرش به جایگاه اصلی خودش بازگردد چرا که فرش برای ما فقط یک کالا نیست بلکه یک هویت و تمدن است و در حقیقت با صادرات فرش ما تمدن ایرانی و اسلامی خودمان را صادر می‌کنیم.


مدرس خیابانی افزود: تمام دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که به نوعی با حوزه تولید و صادرات فرش مرتبط هستند باید کمک کنند تا به لحاظ تسهیلات ریالی و تعهدات ارزی هم بتوانیم کمک کنیم تا فرش که زمانی وزن قابل توجهی در صادرات کشور داشته به  شرایط آن دوران بازگردد.


وی، استان فارس را از کانون‌های تولید و صادرات فرش در کشور دانست و تصریح کرد: باید از این موقعیت برای صادرات فرش به کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده شود به علاوه اینکه برخی توانمندی‌هایی که تاکنون در این استان نبوده مانند اظهار فرش صادراتی در گمرکات تخصصی استان یا برخی از تخصص‌ها و مواردی که باید در تهران انجام شود اگر در این استان برقرار شود و فارس می‌تواند هم به عنوان کانون تولید و هم صادرات گبه و فرش مطرح شود.


مدرس خیابانی، در خصوص دلایل کاهش صادرات فرش گفت: علاوه بر حوزه صادرات که به دلیل تحریم‌ها شاهد کاهش میزان صادرات فرش هستیم، در بازار داخل نیز به دلیل کاهش تقاضای مردم متاثر از کاهش قدرت خرید آنها شاهد پایین آمدن میزان فروش و استقبال مردم از خرید فرش دستباف بوده‌ایم./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: فرش دستباف فرش قائم مقام وزیر صنعت تولید و صادرات فرش مدرس خیابانی معدن و تجارت قابل توجهی فرش دستباف هم صادرات فرش ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۶۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ برنامه صنعت برق برای کاهش ناترازی

صنعت برق کشور تلاش برای به حداقل رساندن ناترازی برق را در سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داد، تلاش‌هایی که در تمامی حوزه‌ها اعم از توسعه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، سیکل ترکیبی و انواع تجدیدپذیرها پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، میزان ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور تا پایان دی‌ماه سال ۱۴۰۲به عدد ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید که نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر۱.۴ درصد افزایش داشته است. در این بین میزان ظرفیت نیروگاه‌های گازی کشور با ۳.۱ درصد افزایش به رقم ۲۳ هزار ۳۳۰ مگاوات رسید که ۲۵.۳ درصد از کل ظرفیت تولید نیروگاهی کشور را شامل می‌شود.

با توجه به این اعداد و ارقام افزایش بهره‌بری و ظرفیت تولید نیروگاهی در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد، به همین دلیل برنامه‌ها و اهداف این بخش بسیار حائز اهمیت است.

افزایش ظرفیت از طریق تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام نیروگاهی، افزایش کارایی و رفع محدودیت‌های تولید نیروگاه‌های حرارتی و جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده، برنامه‌ریزی برای احداث و بهره‌برداری از حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید توسط صنایع بزرگ و بهره‌برداری از ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با احداث و رویکرد افزایش بازدهی از اهم برنامه‌های این حوزه است.

در سال ۱۴۰۲ افزایش ۲۰۰۰ مگاوات توان عملی و رفع محدودیت نیروگاه‌های بخار، ‌ اخذ مصوبه ۲۰۰۰ مگاوات احداث نیروگاه تجدیدپذیر و پاک توسط صنایع با استفاده از ساز و کار تهاتر انرژی که تاکنون ظرفیت ۳۱۴۲.۷ مگاوات در ۵۲ ساختگاه پروانه احداث نیروگاه تجدیدپذیر را دریافت کرده‌اند را شاهد بودیم.

همچنین احداث و بهره‌برداری از ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی بعد از اخذ مصوبه وزیر نیرو با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که تاکنون ۲۰۷۳ مگاوات از ۴۰۰۰ مگاوات در دست احداث است، دیگر عملکرد مهم سال گذشته بوده است.

از طرفی اخذ مصوبه احداث نیروگاه‌های بادی در چارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید هم از دیگر دستاوردهای سال ۱۴۰۲ بوده است.

مقرر شده است برای سال جدید، بهره‌برداری از ۱۱، ۷۲۵ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی شامل ۲۵۹۶ مگاوات نیروگاه حرارتی بزرگ و مقیاس متوسط و ۹، ۱۲۹ مگاوات نیروگاه‌های بخش صنایع صورت گیرد. همچنین مناقصه برای  احداث نیروگاه‌های بادی صورت پذیرد تا جذب سرمایه در این بخش نیز انجام شده و توسعه  تا این انرژی پاک بیش از پیش گسترش یابد.

با این دست اقدامات امید است ناترازی در صنعت برق کشور از بین رفته و شاهد رشد و تعالی این صنعت  نسبت به ادوار گذشته باشیم تا با مهیا شدن زیرساخت‌ها این صنعت برای سرمایه‌گذاران جذابیت بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۶۱۷ پرونده تخلف صنفی ویژه نوروز ۱۴۰۳ در قم تشکیل شد
  • سه برنامه صنعت برق برای کاهش ناترازی
  • کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با استفاده از خودروهای برقی
  • ۳ برنامه صنعت برق برای کاهش ناترازی
  • تشکیل پرونده تخلف برای ۳ واحد خبازی در قائمشهر
  • راهبرد وزارت جهاد کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • ۲۸ پرونده برای واحد‌های صنفی متخلف در زابل تشکیل شد
  • حل ناترازی ها مهمترین اولویت انرژی کشور در ۱۴۰۳
  • شناسایی ۴ واحد صنفی گرانفروش در تنکابن
  • راهبرد وزارت کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است