Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@22:34:21 GMT

انتقاد وزیر صمت از سهم بخش خصوصی در صادرات

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۸۰۰۴۸

به گزارش فارس، رضا رحمانی در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر خراسان رضوی که امشب در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه  اقتصاد با دو بال تولید و صادرات پرواز می‌کند، اظهار کرد: صادرات در سال جاری پیشرو اقتصاد است و باید صادرات را جدی بگیریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به محورهای فعالیت این وزارتخانه در سال جاری اشاره کرد و افزود: این وزارتخانه ۷ محور را به‌عنوان محورهای راهبردی خود در سال جاری اعلام کرده که یکی از این محورها، صادرات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: در سال جاری راهبردی‌ترین برنامه وزارت صمت رونق تولید در کشور است که در سطوح مختلف این مهم مورد توجه و پیگیری‌های جدی قرار گرفته است‌.

رحمانی تصریح کرد: دستیابی به خودکفایی و قطع وابستگی در برخی اقلام صنعتی خاص که در زنجیره‌های مختلف صنعتی کشور دارای اهمیت بالایی بودند نیز در طول سال جاری با جدیت دنبال شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در طول سال جاری، توجه به برنامه نهضت ساخت داخل بوده است که در این راستا داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات وارداتی در بخش‌های مختلف صنعتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: در مقایسه با مدت مشابه ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته، صادرات در خراسان رضوی ۲۱ درصد و در سطح کشور ۱۸ درصد از نظر وزنی افزایش یافته است.

رحمانی افزود: تولید و صادرات حدود ۴۴ قلم کالا به‌عنوان محصول منتخب در وزارتخانه رصد شد، طبق آمار به‌دست آمده تولید و صادرات بیش از دو سوم این کالاها افزایشی بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: طبق آمار بانک مرکزی، رشد تولید از ابتدای سال ۹۷ روند کاهشی داشته و تا اسفند ۹۷ به منفی ۱۲ درصد رسیده است، رشد منفی ۱۲ درصدی در تیر ماه سال جاری به منفی ۵ و در مرداد به منفی ۴.۵ درصد رسیده است که این مهم در پاییز بهبود یافته و در آذر ماه به مثبت ۲ درصد رسیده است. 

وی بیان کرد: این حاصل تلاش صادرکنندگان و تولیدکنندگان است که جای تشکر و قدردانی از فعالان این عرصه دارد.

رحمانی ادامه داد: راهبرد اول وزارتخانه حفظ تولید و اشتغال موجود است و در کنار آن چند برنامه دیگر از جمله فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه تعطیل است، در خراسان رضوی ۱۰۰ واحد تا کنون فعال شده است و برنامه ما فعال‌سازی ۲ هزار واحد در کل کشور است.

کاهش صادرات با هدف تنظیم بازار داخل

وزیر صنعت، معدن و تجارت به کاهش صادرات اشاره و دلیل این امر را تنظیم قیمت بازار داخل عنوان کرد و گفت: اولویت اصلی وزارتخانه تأمین مایحتاج مردم و بهبود وضعیت اقتصادی است.

وی به عضویت ایران در اوراسیا اشاره کرد و افزود: از ۵ آبان ماه عضویت اوراسیا اجرایی شده و سه سال فرصت داریم تا عضویت موقتمان تمدید شود و یا عضویت دائم بگیریم. 

رحمانی اظهار کرد: اوراسیا در ۵۰۳ قلم ردیف تعرفه برای ما تخفیفات و معافیت‌های داشته است، در مقابل ۳۸۰ کد هم ما به آن‌ها تخفیف داده‌ایم. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه میانگین تخفیف آن‌ها ۵۶ درصد و میانگین تخفیف ما ۳۲درصد است، عنوان کرد: تا کنون صادراتمان به اوراسیا ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار اوراسیا کشورهای اطراف ما نیز موقعیت خوبی است، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و پاکستان کشورهایی هستند که خراسان رضوی با آن‌ها مرز مشترک دارد و موقعیت خوبی برای رشد اقتصادی را فراهم کرده است.

رحمانی با اشاره به خودکفایی در تولید فولاد، اظهار کرد: سهم بخش خصوصی در ارزآوری خیلی کم است. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد ارز از طریق صادرات پتروشیمی، فولاد و مس به کشور بازمی‌گردد و متأسفانه عدد کمی را دیگر کالاها به خود اختصاص می‌دهند که نیاز است بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند.

منبع: الف

کلیدواژه: تولید و صادرات درصد رسیده بخش خصوصی معدن و تجارت خراسان رضوی سال جاری وزیر صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۰۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس و استقلال به صورت رسمی به بخش خصوصی واگذار شد

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، مراسم واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی امروز (چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان و احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: توضیحات بانک شهر درباره خرید سهام پرسپولیس

در این مراسم علاوه بر رضا درویش و علی خطیر مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، مسئولان فدراسیون فوتبال حضور داشتند.

به گزارش تسنیم، بر این اساس ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های تابعه آن شامل پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی پارس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز به بانک‌های شهر(۳۰ درصد)، ملت (۲۰ درصد)، تجارت (۲۰ درصد)، صادرات (۵ درصد)، رفاه (۵ درصد) و اقتصاد نوین (۵ درصد) انتقال پیدا کرد.

۱۰ درصد سهام دو باشگاه نیز پیش‌تر به هواداران واگذار شده بود. طبق اعلام وزیر ورزش قرار است ۵ درصد باقی‌مانده سهام دو باشگاه نیز به زودی به پیشکسوتان واگذار شود.

مالکیت مشترک سرخابی‌ها که در اختیار وزارت ورزش بود مشکل اصلی دو باشگاه برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌رفت.

کد خبر: 1228308 برچسب‌ها پرسپولیس تهران

دیگر خبرها

  • سهم هواداران پرسپولیس از تیم مشخص شد
  • کنسرسیوم بانکی با هفت امضا مالک پرسپولیس شد
  • سهم پنج درصدی پیشکسوتان از استقلال و پرسپولیس
  • پرسپولیس و استقلال به صورت رسمی به بخش خصوصی واگذار شد
  • پرسپولیس و استقلال رسماً به بخش خصوصی واگذار شدند
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • وعده وزیر صمت برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در سال جاری
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • دولت پرسپولیس و استقلال را قسطی فروخت!
  • وزیر اقتصاد: سرخابی‌ها اقساطی فروش رفتند