Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@06:31:09 GMT

با راه‌های درمان آلرژی غذایی آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۸۰۷۴۴

با راه‌های درمان آلرژی غذایی آشنا شوید

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: آلرژی غذایی واکنش و عکس العمل سیستم دفاعی فرد نسبت به یک ماده غذایی است که باعث تظاهر بالینی می‌شود.

به گزارش مشرق، محمد حسن بمانیان فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: آلرژی غذایی واکنش و عکس العمل سیستم دفاعی فرد نسبت به یک ماده غذایی است که باعث تظاهر بالینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: فرد مبتلا به حساسیت غذایی می‌تواند یک واکنش خفیف و یا شدید را از خود نشان دهد برخی از علایم اولیه‌ای که یک فرد دچار یک واکنش آلرژیک می‌تواند ایجاد کند شامل آبریزش بینی، جوش‌های پوستی خارش دار مثل کهیر، یا احساس سوزن سوزن شدن در زبان و یا لب‌ها است.

بیشتر بخوانید:

خواص بی‌نظیر سماق؛ از کاهش چربی خون تا تقویت لثه!

بمانیان  ادامه داد: علائم دستگاه گوارشی؛ مانند حفره دهان، نای، معده، روده‌ها و حتی راست روده  را هم دچار این بیماری می‌کند.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: پیچیدگی تشخیص هنگامی است که واکنش آلرژی با تاخیر حتی چند روز و علائم غیراختصاصی  که فرد ممکن است باخوردن غذا دچار تهوع، استفراغ، دل درد، دل پیچه و اسهال شود و این علائم در عفونت ها و التهاب‌های دستگاه گوارش هم دیده می شود.


علل آلرژی غذایی

آلرژی غذایی رایج‌ترین عارضه در بزرگسالان بعد از مصرف مواد غذایی از قبیل ماهی، آجیل، بادام زمینی، گردو، فندق و غیره  است در کودکان نیز علائم آن بعد از مصرف موادی مانند شیر، تخم مرغ، بادام، آجیل  ظاهر می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی افزود: به دلیل اینکه علائم عدم تحمل غذایی شبیه به علائم آلرژی غذایی است، افراد اغلب این دو را با هم اشتباه می‌گیرند آلرژی غذایی باعث خارش دهان، کهیر، ورم کردن لب‌ها و صورت و زبان و گلو، سختی تنفس، سرگیجه یا غش می‌شود همچنین علائمی مانند استفراغ و تهوع، دل درد و اسهال دارد که در نداشتن تحمل غذایی نیز دیده می‌شوند.

او گفت: گاهی غذاهایی باعث آلرژی می‌شود که جز غذاهای اصلی برای رشد و سلامت انسان هستند مانند پروتئین‌هایی که در شیر گاو و سفیده و زرده تخم مرغ، گندم، غلات و مغزی جات است می‌تواند از عوامل شایع حساسیت در انسان باشد.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ایران تهران ادامه داد: شیوع آلرژی غذایی در سنین پایین شایع تر است به طوری که شیوع آلرژی غذایی در هفته ها و ماه‌های اول زندگی ۶ تا ۸ درصد است  این آمار نوید مطلب مهمی است که در اکثرموارد آلرژی غذایی که درماه‌های اول زندگی ایجاد شده با رشد فرد در سن بالاتر برطرف می‌شود.

او گفت: یکی از فرم‌های واکنش‌های غذایی شوک حساسیت است  و همزمان دو ارگان بدن یعنی در پوست کهیر، آنژیوادم وخارش و در تنفس تنگی نفس، خس خس و خفگی و علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ و در قلب و عروق شامل افزایش ضربان قلب وکاهش یا افزایش فشارخون ایجادمی شود.

بمانیان تصریح کرد: شوک آلرژی غذایی، چون تهدید کننده حیات است نیازمند تشخیص و درمان فوری است.

اوافزود: اگربه دلیل آلرژی غذایی از خوردن تخم مرغ اجتناب شود در سنین رشد مواد مغذی که از طریق تخم مرغ تامین می‌شود به بدن نمی‌رسد و حذف ماده غذایی امروزه تنها درمان نیست شایع‌ترین آلرژی برای اطفال آلرژی به تخم مرغ و شیر و دربالغین به غذاهای دریایی مانندماهی و مغزیجات مانند گردو و بادام و غیره است.

او افزود: علاوه بر درمان حساسیت زدایی، درمان علائم آلرژی غذایی مانند کهیر، درماتیت، علائم گوارشی و تنفسی هم توصیه می‌شود و هرچه غذاها طبیعی باشد و افزودنی به عنوان طعم دهنده، رنگ دهنده و نگه دارنده  مانند فسفودها کمتر استفاده شود کمتر دچارآلرژی غذایی می‌شوند.

پزشکان معتقدند که حساسیت‌ها می‌توانند ارثی باشند و این بدین معنا است که اگر پدر و مادر خود و یا دیگر خویشاوندان نزدیک آن‌ها دارای آلرژی‌های خاصی نظیر تب یونجه بودند، شما بیشتر احتمال ابتلا به آلرژی را دارید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: جشنواره فجر معامله قرن انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا سلامت رژیم غذایی آلرژی حساسیت کهیر شیر اسهال آلرژی غذایی ماده غذایی تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۰۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سمیرا عبدالهی گفت: اختلالات رفتاری جزو شایعترین اختلالات همراه با بارداری هستند که در بین این اختلالات افسردگی شیوع بیشتری داشته به طوری که ممکن است در ۱۰ تا ۲۰ درصد از بارداری‌ها اتفاق بیفتد. زنانی که پیش از بارداری مبتلا به افسردگی بوده‌اند، احتمال بروز و عود علائم در آنها بعد از زایمان بیشتر است.

وی درباره علائم افسردگی گفت: احتمال عود افسردگی بعد از زایمان زیاد بوده و به خصوص در ۱۲ ماه بعد از زایمان ممکن است که اوج علائم افسردگی را داشته باشیم. شایعترین علامت‌های آن، اختلالات روحی و خلقی، کاهش اشتها، کاهش انگیزه و امید و اختلالات خواب است. در برخی مواقع ممکن است علائم شدید و به صورت افکار خودکشی و یا دگرکشی ظاهر شود.

وی در ادامه افزود: چنانچه هر کدام از این علائم به صورت طولانی مدت و مزمن در زنان باردار و شیرده وجود داشته باشد به عنوان اختلالات رفتاری یا مود شناخته شده و باید تحت نظر روانپزشک درمان شود.

دکتر عبدالهی در مورد عوارض داروها برای جنین اظهار کرد: برخی از این داروها ممکن است در بارداری برای جنین مشکلاتی ایجاد کند که با نظر پزشک متخصص تغییر داده می‌شوند، اما اغلب داروهایی که برای درمان اختلالات افسردگی تجویز می‌شود، برای جنین عارضه‌ای ندارند، اما باید از نظر تنظیم دوز تحت نظر پزشک تجویز شود.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: داروهایی که در درمان این اختلال در زنان استفاده می‌شوند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین هستند که وضعیت روحی و روانی را بهتر می‌کنند. در این بین دارویی به نام پاروکستین وجود دارد که ممکن است برای جنین عارضه ایجاد کرده و باعث اختلالات صرعی شود. بنابراین اگر زنان باردار تحت درمان با این دارو و نیز داروی لیتیوم هستند حتما باید تحت نظر روانپزشک دارو تغییر کند.

دکتر عبدالهی در ادامه بیان کرد: بعد از تشخیص و شروع ‌درمان، در طول بارداری مادر باید به صورت مرتب تحت نظر روانپزشک ویزیت شود و هر زمان که مادران باردار افکار خودکشی یا دگر کشی داشته باشند، باید به صورت اورژانسی بستری شده و تحت درمان‌های بیشتر قرار گیرد. حتی ممکن است لازم باشد که برای بیماران شوک هم در نظر گرفته شود.

اندوه بارداری با افسردگی متفاوت است

وی در خصوص اندوه بارداری گفت: موضوع مورد توجه در مورد اختلالات بارداری اندوه بارداری است که ممکن است در تشخیص افتراقی با افسردگی قرار گیرد. اندوه بارداری در روزهای ابتدایی بعد از زایمان تقریبا هفته اول زایمان بروز می‌کند و به دنبال آن مادر احساس غمگینی و عدم توانایی در نگهداری از فرزندش را دارد که در واقع با اختلالات جسمی همراه نیست و درمان آن هم اقدام حمایتی از طرف همسر و اطرافیان مادر است.

وی افزود: در حالی که شیوع افسردگی بعد از بارداری و تقریبا علائم آن از روز دهم یا دو هفته بعد از زایمان ظاهر می‌شود، نکته مهم این است که همراه علائم افسردگی ممکن است علائم توهم و یکسری اختلالات هذیان گویی وجود داشته باشد که نوع دیگری از اختلالات بارداری و رفتاری است و ممکن است بسیار خطرناک‌تر از علائم افسردگی بوده و به درمان بیشتری تحت نظر پزشک نیاز دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه تاکید کرد: نکته مهم همراهان و خانواده بیمار هستند که حتما باید حمایت لازم را برای مادر داشته باشند و به علائم بیمار توجه کنند، اگر علائم خطرناک بروز کند، حتما اورژانسی به پزشک مراجعه کنند و مصرف داروها، مشاوره‌های روانی و کاردرمانی به موقع انجام شود تا بیماری کنترل شود.

دیگر خبرها

  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • کاهش آلرژی فصلی با این ۵ روش
  • ۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • ۷ دلیل استفاده از سرکه سیب | با این نوشیدنی موثر در کاهش وزن بیشتر آشنا شوید
  • ۵ روش برای تسکین علائم آلرژی فصلی
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • رسوایی خون‌های آلوده در انگلیس؛ سوءاستفاده از کودکان به جای خوکچه‌های آزمایشگاهی
  • از کجا بفهمیم غلظت خون داریم؟ | علائم غلظت خون را بشناسید
  • نشانه‌ها و راه‌های درمانی حساسیت به گردو را بدانید