Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت کردستان گفت: برای پتروشیمی بعثت و زنجیره فولاد کردستان 1300 میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌شود در حالیکه در طول تاریخ کردستان 340 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی انجام شده است.

محمد دره‌وزمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: هرچند امسال سال اقتصادی سختی برای تولید بود ولی با همدلی مسوولین و مدیران تمام دستگاه‌های استان توانستیم شعار سال را که رونق تولید بود عملیاتی کنیم و بتوانیم رسالت خود را به عنوان متولی تولید صنعت و معدن در استان انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما در حوزه تولید که بصورت عمده در دستور کار قرار دادیم بحث حفظ جریان تولید است یعنی آن تعداد واحد تولیدی فعالی که داریم را حفظ کنیم که از دست نرود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: یکی از راه‌های حفظ واحدهای تولیدی، تامین مواد اولیه و تامین سرمایه در گردش آنهاست که خوشبختانه مواد اولیه تمام واحدهایی که نیاز به مواد اولیه چه داخلی و چه خارجی داشتند را تامین کردیم مثلا مواد اولیه موردنیاز پتروشیمی کردستان را تامین کردیم و هیچ مشکلی در این رابطه ندارد.

وی ادامه داد: برای واحدهایی که باید مواد اولیه آنها از خارج کشور تامین شود به محض ثبت سفارش از طرف واحد تولیدی، همان روز این ثبت تایید شده است.

در تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی مشکلی نداریم

وی تصریح کرد: ثبت سفارش تامین مواد اولیه خارجی به روز انجام می‌شود چرا که واحدهای تولیدی که زمینه اشتغال عده‌ای را فراهم و ارزش افزوده‌ای برای استان ایجاد کرده‌اند حق دارند که مواد اولیه آنها سریع تامین شود.

دره‌وزمی گفت: امسال در بحث تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی 10 میلیارد تومان اعتبار از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کمک گرفتیم که به واحدهای تولیدی یارانه دهیم.

وی اذعان داشت: با توجه به اینکه بهره بانکی تسهیلات 18 درصد است ما تسهیلات سرمایه در گردش را با بهره 10 درصد به واحدهای تولیدی پرداخت کردیم و 8 درصد باقی مانده را خود ما در قالب یارانه پرداخت کردیم و همین باعث رغبت بیشتر واحدهای تولیدی شده است.

اعطای 140 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی استان

وی یادآور شد: امسال هر چند سال اقتصادی سخت کشور بود اما در طول 10 ماهه نزدیک به 140 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی پرداخت کردیم که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشتیم و خوشبختانه همین باعث شده که جریان تولید ما حفظ شود یعنی واحد تولیدی در استان نداریم که توجیه اقتصادی داشته باشد، بازار فروش داشته باشد، اما تعطیل باشد.

وی اضافه کرد: در راستای ارائه تسهیلات تبصره 18 نیز تا امروز نزدیک به 12 میلیارد تومان به واحدهای تولید پرداخت کردیم اما راضی نیستم و انتظار دارم حداقل تا 100 میلیارد تومان پرداخت شود که طی جلسه‌ای که روز گذشته با حضور استاندار و رییس بانک‌ها داشتیم قرار شد این قضیه عملیاتی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان عنوان کرد: طی 10 ماه اخیر حدود 30 واحد تولیدی راکد که قبلا تعطیل بوده را به چرخه تولید برگرداندیم.

صدور 1700 جواز بهره‌برداری در کردستان

وی گفت: تا امروز نزدیک به یک هزار و 700 جواز بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری نزدیک به 23 هزار میلیارد تومان صادر کردیم که از این تعداد 70 جواز مهم را جدا کردیم و کل انرژی همکاران خود در سازمان صمت را روی آنها گذاشتیم که این 70 واحد به بهره‌برداری برسد البته برخی از این پروژه‌ها یک‌ساله به بهره‌برداری می‌رسد اما برخی دیگر امکان دارد چند سال طول بکشد.

دره‌وزمی افزود: برای افتتاح این 70 پروژه به  13 هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد که برای بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ انتظاری از بانک‌های استان نداریم و باید بصورت ملی اعتبار تخصیص داده شود اما برای راه‌اندازی واحدهای کوچک که نیاز 5، 10 و 15 میلیارد تومان دارند می‌شود بانک‌های داخل استان نسبت به ارائه تسهیلات اقدام کنند.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این 70 واحد برای 7500 نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود که رقم قابل توجهی است.

اولویت صمت پیگیری طرح‌های پیشران در کردستان است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: در طول چند سال اخیر ایجاد طرح‌های پیشران در کردستان را پیگیری کردیم چرا که معتقدم ایجاد طرح‌های پیشران است که استان کردستان را صنعتی می‌کند.

وی اضافه کرد: قبلا طرح طلای زرکوه، پتروشیمی و لاستیک بارز را راه‌اندازی کردیم و طرح‌های جدیدی که از چند سال قبل پیگیری می‌کردیم خوشبختانه امسال عملیات اجرایی تعدادی از آنها شروع می‌شود.

دره‌وزمی اذعان کرد: طرح پتروشیمی بعثت که به زودی با 750 میلیون یورو سرمایه‌گذاری و زنجیره فولاد کردستان با سرمایه‌گذاری 550 میلیون یورو هم به زودی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: برای این دو پروژه 1300 میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌شود در حالیکه در طول تاریخ کردستان 340 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی انجام شده است و این نشان میدهد که چهار برابر کل تاریخ کردستان سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و این نویدی به مردم استان است که به توسعه صنعت در کردستان امیدوار باشند.

دره‌وزمی تصریح کرد: از دهه فجر سال گذشته تا امسال حدود 76 پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری 421 میلیارد تومان و زمینه اشتغال 1045 نفر صادر کردیم.

افتتاح 35 طرح تولیدی در دهه فجر

وی عنوان کرد: در دهه فجر امسال نیز 35 طرح با اشتغال‌زایی 1272 نفر به صورت نمادین افتتاح کردیم که در این 35 طرح چند طرح بزرگ مانند طرح سیگار سقز، طرح مهرپویش آوالان، لاستیک رازی و طرح توسعه طلای زرکوب که 400 نفر اشتغال جدید ایجاد  می‌کند وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان فعالیت‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 118 جلسه اصلی و 110 جلسه کمیته کارشناسی برگزار شده که این تعداد جلسه 1400 مصوبه داشته و حدود 65 درصد از این مصوبات عملیاتی شده است.

وی با تاکید بر تاثیرات مثبت کارگروه رفع موانع تولید در استان گفت: همین‌که امروز تولید ما سرپا مانده، حفظ شده و حرفی برای گفتن دارد یعنی خروجی این کارگروه مثبت است.

راه‌اندازی مجدد بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی در کردستان

دره‌وزمی با اشاره به بحث تجارت مرزی گفت: مدت دو سال است که مرز کولبری در کردستان بسته شده اما مصوبات دولت اصلاح شده و به زودی بحث تجارت مرزی دوباره راه‌اندازی می‌شود که نویدی برای مرزنشینان است یعنی از این پس کولبران می‌توانند با ثبت آماری 100 قلم کالا را وارد و در بازارچه‌های غیر رسمی موقت مرزی توزیع کنند با این کار هم کولبران می‌توانند درآمدی کسب کنند  و هم تجار و بازرگانان نیز از سود آن بهره‌مند می‌شوند.

کشف نقاط امیدبخش طلا و سنگ‌آهن در کردستان

وی گفت: در حوزه معدن ما راه خود را پیدا کردیم و در حال حاضر کار اکتشافات عمقی با پروازهای ژئوفیزیک را در سه پهنه بیجار، سقز و قروه انجام دادیم و نقاط امیدبخش زیادی در حوزه طلا و سنگ آهن را کشف کردیم فقط پهنه دیواندره مانده است که آن هم به دلیل شرایط جوی به تعویق افتاد که امیدواریم در اردیبهشت ماه کار اکتشافی این پهنه نیز به پایان برسد.

نقاظ امیدبخش اکتشافی جاذب سرمایه‌گذار است

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان تصریح کرد: نقاط امیدبخش اکتشافی جاذب سرمایه‌گذار است مثلا از وقتی که کار اکتشاف در پهنه سقز را انجام دادیم چندین سرمایه‌گذار از جمله فولاد مبارکه درخواست سرمایه‌گذاری در این پهنه را دادند تا اما ما برای جلوگیری از خام فروشی می‌گوییم ابتدا باید در طرح زنجیره فولاد در سقز و راه‌‌اندازی آهن اسفنجی مشارکت کنید بعد اجازه سرمایه‌گذاری می‌دهیم.

انتهای پیام/2330/83

منبع: فارس

کلیدواژه: کردستان تولید صنعت رئیس سازمان صنعت معدن واحد تولیدی تسهیلات یارانه سال رونق تولید مواد اولیه سرمایه در گردش پتروشیمی کردستان لاستیک بارز کردستان اکتشافات معدنی اشتغالزایی کارگروه تسهیل معدن و تجارت استان کردستان میلیون یورو سرمایه گذاری تسهیلات سرمایه در گردش میلیارد تومان تسهیلات واحدهای تولیدی رئیس سازمان صنعت تامین مواد اولیه واحدهای تولید سرمایه گذاری سرمایه گذاری تاریخ کردستان زنجیره فولاد پرداخت کردیم واحد تولیدی بهره برداری راه اندازی دره وزمی دهه فجر چند سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۲۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۰ واحد تولیدی تعطیل به چرخه تولید در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، ایوب رحیمی گفت: در سال گذشته تعداد ۳۰ واحد صنعتی با سرمایه گذاری بیش از ۵۵ هزار و۴۵۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۸۷۸ نفر به چرخه تولید بازگشتند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک برای فعال‌سازی واحدهای صنعتی راکد در استان، تصریح کرد: با توجه به برگزاری مستمر جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با مدیران و رفع مسائل و مشکلات واحدها این امر مهم انجام گرفت.

رحیمی نبود سرمایه در تأمین نقدیندگی را مهمترین علت تعطیلی واحدهای صنعتی راکد عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاران جدیدی که قصد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استان را دارند به سمت احیای واحدهای تولیدی راکد هدایت شوند.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان اظهار داشت: واحدهایی که در سال جاری به چرخه تولید بازگشته و مجدد راه‌اندازی شده‌اند بیشتر صنایع کوچک هستند و هر واحد به طور متوسط برای ده نفر اشتغالزایی کرده است.

وی تأثیر واحدهای احیا شده در چرخه تولید استان را مهم ارزیابی کرد و گفت: واحدهای کوچک اگرچه از نظر اشتغالزایی محدود هستند اما تحرک خوبی در رونق تولید و تکمیل چرخه تولید در استان ایجاد می‌کنند.

کد خبر 6080514

دیگر خبرها

  • کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم
  • برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان
  • واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند
  • بازگشت بیش از ۲۵۰ همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی
  • احیای ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه مردم استان سمنان
  • تولید روزانه بیش از ۱۲ تُن کنسرو ماهی در اردبیل
  • سیستم قضایی آماده شنیدن مشکلات واحدهای تولیدی است
  • تولید روزانه ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در استان اردبیل
  • بازگشت ۳۰ واحد تولیدی تعطیل به چرخه تولید در هرمزگان
  • ایجاد شغل برای ۱۳۶ نفر با بهره برداری از واحد تولیدی نخ ابریشم