Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@02:25:29 GMT

همه‌پرسی تبدیل به تابو نشود

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۸۲۴۰۰

همه‌پرسی تبدیل به تابو نشود

ساعت 24-علیرضا پورحسین: قانون اساسی در اصل ششم و پنجاه و نهم بر برگزاری همه‌پرسی و رجوع به آرای مردم در مواقع ضرورت تاکید کرده است. امری که این روزها با دستور رئیس‌جمهوری کمی پر رنگ شد و بر سر زبان‌ها افتاد.

 لعیاجنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز در این راستا از تدوین پیش‌نویس لایحه برگزاری همه‌پرسی درباره بررسی صلاحیت داوطلبان انتخاباتی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظارت استصوابی و نظر تفسیری که شورای نگهبان در سال ۷۱ داده است، به درخواست یک عضو هیأت نظارت از شورای نگهبان بوده است. این امر و مسائل مطرح شده درباره چگونگی برگزاری همه‌پرسی و رجوع به آرای مردم ، موجب شد تا گفت‌وگویی با عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان و وکیل دادگستری داشته باشیم.
  از منظر حقوقی لایحه‌ای که از سوی دولت ارائه داشت چه جایگاهی دارد؟
ارائه این لایحه تازگی ندارد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قانون اساسی ذکر شد که در اصل 59 مراجعه به افکار عمومی و آرای عمومی را پیش‌بینی کرده است. اصلی که اذعان کرده است می‌توان در مورد مسائل مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌توان به رای مردم مراجعه کرد. در 41 سال اخیر به غیر از رئیس‌جمهور روحانی، سایر روسای جمهور نیز این مساله را گاهی مطرح کرده بودند و مقوله جدیدی به حساب نمی‌آید. آقای احمدی‌نژاد نیز در دولت گذشته قصد داشت تا در مورد انرژی هسته‌ای به این اصل مراجعه کند. البته باید اذعان کرد به علت پیچیدگی قوانین و عملیاتی نشدن آن در سال‌های اخیر عملا آن را به یک تابو تبدیل کرده است. به غیر از موارد معدودی که در اوایل انقلاب به آرای مردم مراجعه شد دیگر شاهد استفاده از این اصل قانونی نبودیم. مقوله مراجعه به آرای عمومی در اکثر کشورها وجود دارد. در برخی کشورها شاهد هستیم حتی در مسائل جزئی نیز به آرای عمومی و همه‌پرسی رجوع می‌کنند و نظر مردم را جویا می‌شوند اما در قانون اساسی کشور ما این امر فقط در مورد مسائل مهم پیش‌بینی شده است و موانع پیش رو همواره این اصل را در راه اجرایی کردن با بن‌بست مواجه کرده است. گروهی بر این عقیده هستند که این اصل قانون اساسی می‌تواند در موارد حساس و بسیار مهم راهگشا بوده و به توسعه کشور کمک خواهد کرد. برخی دیگر که مخالف این نگاه هستند، ورود به این زمینه را موجب خدشه‌دار شدن اقتدار کشور قلمداد می‌کنند.
  در صورت مخالفت با این لایحه چه اتفاقی خواهد افتاد؟
بعید به نظر می‌رسد در این راستا مانعی باشد. از سوی دیگر رئیس‌جمهوری پس از مقام معظم رهبری بالاترین مقام در کشور است و بازوی اجرایی کشور را هدایت می‌کند و همچنین مسئول اجرای قانون اساسی نیز رئیس‌جمهوری است. رئیس‌جمهوری بر اجرای صحیح قانون اساسی باید نظارت کند و در این راستا ابزاری نیز در اختیار دارد تا به خوبی اجرا شود و از قوانین برداشت انحرافی نشود و با متخلفین آن نیز برخورد قانونی کند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین مانع این همه‌پرسی فرصت محدود دولت باشد که با توجه به پیچیده بودن قوانین، کار را برای دولت و عملیاتی کردن همه‌پرسی سخت می‌کند. از این رو اگر بخواهیم آینده این لایحه را پیش‌بینی کنیم اجرایی شدن آن تا حدودی غیر ممکن به نظر می‌رسد اما برخی دلسوزان کشور امیدوار هستند این اتفاق رقم بخورد زیرا پیشرفت کشور می‌تواند از این مسیر با سرعت بیشتری حرکت کند.
  یکی از شرایط تصویب برگزاری این اصل موافقت دو سوم مجلس است، اگر این اتفاق رقم بخورد و مجلس با آن موافقت کند دیگر چه نیازی به مراجعه به آرای عمومی است؟
مساله قانون‌گذاری با مساله همه‌پرسی متفاوت است و این امر که اگر در مجلس تصویب شود منجر به شکل‌گیری یک قانون در آن عرصه می‌شود اما مساله همه‌پرسی رجوع به نظر مردم برای تغییر در قانون است که با پاسخ بلی یا خیر مردم به نتیجه می‌رسد و مقوله‌ای متفاوت با قانون‌گذاری است و به صورت شفاف و جزئی برگزار می‌گردد که با مصوبه مجلس متفاوت خواهد بود. در این راستا دولت و معاونت حقوقی آن باید به گونه‌ای لایحه را تدوین کنند تا در همه‌پرسی بتوان به صورتا شفاف به نتیجه رسید و ابهامی نیز برای مردم باقی نماند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد برگزاری همه پرسی آرای عمومی نظر می رسد آرای مردم رئیس جمهوری قانون اساسی پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۲۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرای جدید انضباطی لیگ برتر اعلام شد

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرد: باشگاه سپاهان اصفهان به دلیل توهین تماشاگرانش به مقامات رسمی و غیر رسمی در دیدار برابر نساجی مازندران در هفته بیست و سوم باید ۵۱۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قابل تجدید نظر است.

مسابقه تیم‌های فولاد خوزستان و هوادار لیام تهران برگزار و از سوی میلاد فاندر، مدیر رسانه‌ای تیم هوادار لیام تخلفاتی مبنی بر نقص اصولی کلی رفتار رخ داد.وی باید ۳۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قابل تجدید نظر است. (با توجه به یک جلسه محرومیت تعلیقی ناشی از رای شماره ۱۲۱۸، پس از قطعیت این دادنامه، محرومیت در لیگ برتر به اجرا در خواهد آمد)

مهرداد طهماسبی، مربی تیم هوادار لیام به دلیل نشر اکاذیب از طریق کنفرانس خبری بعد از بازی به پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. این رای قابل تجدید نظر است.

باشگاه فولاد خوزستان به دلیل داشتن ۶ بازیکن اخطاری باید ۲۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قطعی است.

باشگاه هوادار لیام تهران به دلیل داشتن ۶ بازیکن اخطاری باید ۲۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قطعی است.

مسابقه تیم‌های استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان برگزار و از سوی فرشاد بختیاری زاده، مربی تیم استقلال خوزستان تخلفاتی مبنی بر رفتار غیرورزشی منجر به اخراج شد، رخ داد. وی به یک جلسه از همراهی تیم خود به مدت ۶ ماه تعلیق می‌شود و باید ۳۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای از حیث جریمه نقدی قابل تجدید نظر است.

باشگاه استقلال خوزستان به دلیل پرتاب نارنجک توسط تماشاگرانش در چند نوبت و نقض اصول کلی رفتار باید یک میلیارد ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قابل تجدید نظر است.

دیدار تیم‌های تراکتور و سپاهان اصفهان برگزار و از سوی شجاع خلیل زاده، بازیکن تیم تراکتور تخلفاتی مبنی بر رفتار غیر ورزشی رخ داد. وی به توبیخ کتبی محکوم شد.

باشگاه تراکتور به دلیل نقض اصول کلی رفتار (نقض مقررات بازی) رایگان اعلام کردن بلیط بیش از ظرفیت حضور باید یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد. این رای قابل تجدید نظر است.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • ممنوعیت تیک‌‌تاک در آمریکا تبدیل به قانون شد
  • فن‌پرسی در آستانه نخستین تجربه سرمربیگری
  • آرای جدید انضباطی لیگ برتر اعلام شد
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • قهرمانی منچستر یونایتد در لیگ برتر انگلیس با هت تریک رابین فن پرسی (22 آوریل، 2013) / فیلم
  • تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا از مرز ۴۰۰ هزار مجوز عبور کرد
  • زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • رای مثبت مردم اکوادور به همه‌پرسی تشدید سرکوب باندهای تبهکاری
  • رییسی: همه بخش‌ه ملزم به اجرای قانون حجاب هستند