نگاهی به خوب بد جلف ۲: ارتش سری|کمدی با چاشنی گرفتن ایستگاه ترامپ!
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۸۳۲۱۱
ازجمله ابتکارات جالب توجه قاسمخانی در کسوت فیلمنامهنویس و کارگردان «خوب بد جلف ۲: ارتش سری»، هنگامی است که شوخی با ترامپ و تمسخر کاراکتر او را دستمایه کار خود قرار میدهد و با ظرافتی طنازانه به نمایش شمهای از حماقتهای رییس جمهور آمریکا میپردازد. ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «خوب بد جلف 2: ارتش سری» دومین فیلم بلند سینمایی پیمان قاسمخانی در جایگاه کارگردان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قصه «خوب بد جلف 2: ارتش سری» با جمع شدن یک گروه سینمایی در کنار هم برای ساخت یک فیلم آغاز میشود. قرار معارفه گروه در رستوران گذاشته شده و سام و پژمان پس از مدتها یکدیگر را میبینند و همان مجادلات کلامی همیشگی را در لحظات اول آغاز میکنند. قرار است کارگردانی که از آمریکا آمده، فیلمی درباره حضور نازیها در ایران در دوران جنگ جهانی دوم بسازد. اما مخاطب خیلی زود متوجه میشود که ماجرا چیز دیگری است و آنها در واقع مامورین سیآیای هستند که برای انجام یک عملیات خرابکارانه در پوشش یک گروه فیلمسازی وارد ایران شدهاند.
«خوب بد جلف 2: ارتش سری» به شکلی غافلگیرکننده آغاز میشود؛ سکانس ابتدایی فیلم بیش از آنکه به سکانس آغازین یک فیلم بلند سینمایی شبیه باشد، به آگهی تبلیغاتی برندی تجاری شباهت دارد؛ به نحوی که احساس میکنید فیلم هنوز شروع نشده و شما در حال تماشای بخشی از آگهی تبلیغاتی پیش از شروع فیلم هستید! در ادامه یکی از بازیگران زن فیلم را در حالیکه بالای سرش برند تجاری یک شرکت آرایشی بهداشتی نصب شده است، در کسوت ویزیتور آن شرکت مشاهده میکنید و پس از حس گیجی گنگ و مبهمی که روی صندلی پیدا کردهاید، تازه دوزاریتان میافتد که نماهای تبلیغاتیای که تا آن لحظه در فیلم دیدهاید، بخشی از «خوب بد جلف 2: ارتش سری» بوده و فیلم با همان نماها آغاز شده است!
فیلم اگرچه همچنان متضمن پارهای از شوخیهای جنسی و میانمایه کلامی است، اما در مقایسه با بسیاری از آثار سینمایی متعلق به ژانر کمدی در سینمای ایران وضعیت مناسب و تحملپذیرتری دارد؛ اساساً قاسمخانی از معدود کارگردانان کمدیساز ایرانی است که برای خلق فضای کمدی در آثار خود بیش از آنکه بر عناصری چون لودگی و سخافت متکی باشد، بر خلق موقعیتهای کمیک یا سیتکام تمرکز میکند و همین خصیصه، محصول کار او را از دایره آثار شانه تخمه مرغی سینمای ایران خارج کرده و قاسمخانی را دست کم چند پله بالاتر از سایر رقبا قرار میدهد.
قاسمخانی در ادامه به درستی برخی مناسبات غلط مرسوم و رایج در سینمای ایران را با نگاه انتقادی و چاشنی طنز مورد تعریض قرار میدهد؛ چگونگی تولید انبوه فیلمهای سینمایی آبدوغخیاری در شمال ایران، فیلمبرداری در لوکیشنهای خارج از کشور و استفاده از زنان بیحجاب برای جذب مخاطب و... ازجمله مواردی هستند که جملگی در «خوب بد جلف 2: ارتش سری» مورد نقد طنازانه قاسمخانی قرار میگیرند.
قاسمخانی در ادامه نوک پیکان انتقادات خود را متوجه برخی روندهای مرسوم در سطح کلان مدیریتی سینمای ایران میکند و در این راستا سوءاستفاده برخی فیلمسازان از «بند پ» را نیز به چالش میکشد. با این وجود، ازجمله ابتکارات جالب توجه او در کسوت فیلمنامهنویس و کارگردان «خوب بد جلف 2: ارتش سری»، هنگامی است که شوخی با ترامپ و تمسخر کاراکتر او را دستمایه کار خود قرار میدهد و با ظرافتی طنازانه به نمایش شمهای از حماقتهای رییس جمهور آمریکا میپردازد.
اما فارغ از نقد فنی و محتوایی فیلم، نکته جالب توجه درباره نمایش «خوب بد جلف 2: ارتش سری» در سینمای رسانهها این بود که فیلم در نقش یک نفسکش، جو تلخ و سنگین حاکم بر فضای پردیس ملت را که در پرتو اکران انبوه فیلمهای تلخ اجتماعی رقم خورده بود تعدیل کرد و باعث شد اهالی رسانه به اندازه یک سانس هم که شده با ندیدن فیلمهای اجتماعی تلخ جشنواره سی و هشتم نفسی تازه کنند.
نگاهی به «خورشید»|بازگشت مجیدی به مدار درخشاننگاهی به «خروج»| فریاد عدالتخواهانه ابراهیم بر پرده سینما/ عصبانیتی که لکنت آفریدنگاهی به «آبادان یازده 60»| اینجا آبادان است و آبادان میماند...نگاهی به فیلم «من میترسم»|پای لنگ ایده در مسیر تبدیل شدن به فیلمنامهنگاهی به فیلم «تعارض|کاش جشنواره فیلم فجر دکمه «ریست» داشت!نگاهی به «عامه پسند»| جیغ بنفش فیلمسازی که به "فمنیسم سیاه" عشق میورزد!نگاهی به «قصیده گاو سفید»| مرثیه تیرهای برای عدالت، قصاص و انقلاب اسلامی!نگاهی به فیلم «تومان»| در حسرت سینمای آبگوشتی!نگاهی به «دوزیست»| فیلمفارسی با چاشنی فردین بازی!نگاهی به "مردن در آب مطهر"|فلاکت، سیه روزی، آوارگی و مرگ؛ این سرنوشت محتوم افغانیهای مهاجر در ایران است!انتهای پیام/
R1527/P/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط دونالد ترامپ جشنواره فیلم فجر سینمای ایران سینمامنبع: تسنیم
کلیدواژه: دونالد ترامپ جشنواره فیلم فجر سینمای ایران سینما دونالد ترامپ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر سینمای ایران سینما نگاهی به فیلم سینمای ایران قاسم خانی قرار می دهد خوب بد جلف 2 جالب توجه ارتش سری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۳۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کمدیها همچنان پیشتاز هستند/ جهش «ایلیا؛ جست و جوی قهرمان»
خبرگزاری مهر-گروه هنر-سیدامیرشایان حقیقی؛ برمبنای آمار سمفا تا ساعت ۸ و نیم، شنبه شب ۲ فروردین ماه ۱۴۰۳، تاکنون ۲ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۴۱۶ نفر در ۸۰ هزار و ۴۹۸ سانسی که ۸ فیلم سینمای ایران در سالنهای سینمایی به نمایش گذاشته شدهاند، به تماشای آثار نشسته اند و فروشی نزدیک به ۱۷۲ میلیارد و ۶۱۵ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آوردهاند.
در هفت روز گذشته، فیلمهای سینمای ایران فرصت نمایش در ۱۸ هزار و ۴۵۲ سانس را پیدا کرده و توسط ۶۰۰ هزار و ۷۵۶ نفر تماشا شده اند. سینمای ایران در این هفته علی رغم تجربه افزایش نزدیک به هزار سانس برای نمایش فیلم با کاهش محدود مخاطبان نسبت به هفته قبلش مواجه بوده است؛ به این ترتیب در این هفته، میزان فروش سینمای ایران عددی معادل با ۳۲ میلیارد و ۴۰ میلیون و ۴۵۳ هزار تومان بوده و نسبت به هفته گذشته ۴ میلیارد تومان کاهش یافته است.
بر این مبنا میانگین مخاطبان هر کدام از فیلمهای سینمای ایران در هر سانس عددی نزدیک به ۳۲ نفر بوده است در حالی که هفته گذشته این عدد حدودا ۳۵ نفر بود.
«تمساح خونی» همچنان در صدر
«تمساح خونی» همچنان پرفروشترین فیلم هفته گذشته بود. زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱۳ میلیارد و ۳۰۲ میلیون و ۷۵ هزار تومان دست پیدا کند که تقریباً بیش از یک سوم فروش کل سینمای ایران را تشکیل میدهد.
«تمساح خونی» که اکران خود را از ۱۶ اسفند ماه سال قبل در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۲۷ سالن سینما در سال جاری، توسط ۱ میلیون و ۷۸۵ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۱۱۱ میلیارد تومان رسیده است. این فیلم همچنان پرفروش ترین فیلم سینمایی سال ۱۴۰۳ است.
بر مبنای آمار ارایه شده، میانگین مخاطبان فیلم «تمساح خونی» در هر سانس، عددی نزدیک به ۴۹ نفر است.
«سال گربه» نیز همچنان در رده دوم جدول پرفروشترین آثار سینمای ایران در هفت روز گذشته و بعد از «تمساح خونی» قرار دارد. ۱۰ میلیارد و ۵۱۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان عددی است که از فروش فیلم مصطفی تفی زاده در هفت روز گذشته اعلام شده است.
«سال گربه» که اکران خود را از ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به کارگردانی مصطفی تقی زاده و تهیه کنندگی سعید خانی با پخش «خانه فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۴۵۱ سالن سینما در سال جاری، توسط ۳۰۸ هزار نفر تماشا شده و با فروش ۱۰ میلیاردی در هفته گذشته به فروشی بیشتر از ۱۸ میلیارد تومان رسیده است.
چه فیلم هایی در رده سوم تا هشتم قرار دارند
«بی بدن» نیز همچنان جایگاه خود در رده سوم جدول پرفروشها را حفظ کرده است و در یک هفته گذشته به فروشی معادل با ۵ میلیارد و ۶۸۸ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان رسیده است.
«بی بدن» که اکران خود را از ۲۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۴۷۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۴۲۳ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۲۶ میلیارد تومان رسیده است. «بی بدن» در جایگاه سوم فروش سال ۱۴۰۳ قرار دارد.
رشد چشمگیر «ایلیا؛ جست و جوی قهرمان»
فیلم سینمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد با فروش ۲۱ هزار بلیت در هفته آخر فروردین ماه به جایگاه چهارم گیشه فروش سینماها ارتقا پیدا کرد و ۳ میلیاردی شد؛ این فیلم توانست افزایش فروش ۹۹ درصدی در گیشه سینماها را تجربه کند و از جایگاه ششم جدول فروش به جایگاه چهارم برسد و بعد از فیلمهای «تمساخ خونی»، «سال گربه» و «بی بدن» قرار بگیرد.
«ایلیا؛ جست و جوی قهرمان» نیز با در اختیار داشتن ۲۲۳ سالن سینما و ۱۰۴۰ سانس در هفت روز گذشته، پذیرای بیش از ۲۱ هزار مخاطب بوده و نسبت به هفته گذشته رشد ۲ برابری مخاطب را تجربه کرده است و به فروشی معادل با ۷۸۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسیده است. به نظر میرسد اضافه شدن اکرانهای دانشآموزی به سبد فروش در افزایش فروش «ایلیا، جستجوی قهرمان» نقش قابل توجهی داشته است.
«آسمان غرب» به تهیهکنندگی حبیب والی نژاد نیز در یک هفته گذشته توسط ۱۸ هزار و ۶۷۹ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۷۶۰ میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب این اثر در رده پنجم جدول پرفروشهای هفتهای که گذشت قرار میگیرد.
«آپاراتچی» نیز در هفت روز گذشته توسط ۹ هزار و ۹۸۶ نفر تماشا شده و به فروشی بیش تر از ۴۸۷ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این فیلم نیز در رده ششم جدول پرفروشها قرار دارد.
«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق نیز با در اختیار داشتن ۱۵۷ سالن سینما در هفت روز گذشته، توسط ۸ هزار و ۵۸۰ نفر تماشا شده است و به فروشی معادل ۳۶۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان دست یافته است. به این ترتیب این فیلم نیز در رده هفتم جدول پرمخاطبترین آثار هفت روز گذشته سینمای ایران قرار میگیرد.
«پرویز خان» به تهیهکنندگی عطا پناهی نیز در یک هفته گذشته توسط ۲ هزار و ۵۸۹ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱۴۹ میلیون تومان و ۸۴۵ هزار تومان رسیده است. به این ترتیت این اثر همچون هفته گذشته در انتهای جدول پرفروشهای هفتهای که گذشت قرار گرفته است.
کد خبر 6083799