Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@11:57:47 GMT

میزان آلاینده محصولات کشاورزی بررسی شده است

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۸۳۸۴۱

میزان آلاینده محصولات کشاورزی بررسی شده است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: علوم پزشکی در سطح مزارع و عرضه محصولات کشاورزی محصولات را از لحاظ آلاینده بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عطاء‌الله حیدری صبح امروز در هشتمین جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی و خانواده در استانداری کردستان اظهار کرد: سال گذشته توسط علوم پزشکی در سطح مزرعه و در سطح عرضه محصولات کشاورزی نمونه‌گریی‌هایی انجام و از لحاظ آلاینده این محصولات بررسی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه اگر نتوانیم اقدامات به موقع و پیشگیرانه انجام دهیم باعث می‌شود اذهان مردم نسبت به محصولات کشاورزی عرضه شده تشویش پیدا کند، افزود: امیدواریم اقدامات و نمونه‌گیری‌‌هایی که انجام می‌شود منجر به رسیدن به نتیجه مطلوب شود.

وی خاطرنشان کرد: استان کردستان تنها استانی است که این طرح را پیگیری می‌کند و از سال 96 به مدت سه سال متوالی آنرا دنبال می‌کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: مشخصات کشاورز، کود و سمی مورد استفاده کشاورز و سطح زیرکشت بررسی می‌شود و نتایج به آزمایشگاه کنترل غذا و دارو ارسال می‌شود.

بدمصرفی کودشیمایی مشکل‌ساز است

کارشناس جهاد کشاورزی استان کردستان نیز با بیان اینکه 55 درصد جمعیت دنیا در شهرها و مابقی در روستاها هستند، افزود: در کشور ما 75 درصد جمعیت شهری و 25 درصد جمعیت روستایی داریم که میزان تولیدکنندگان کم و مصرف‌کنندگان افزایش یافته‌اند.

محمد غفوری به وضعیت زمین‌های کشاورزی پرداخت و گفت: در کشور 46 تا 48 میلیون هکتار اراضی کشاورزی داریم و در دنیا 70 کیلو در هکتار کود استفاده می‌شود که این رقم در کشور ما 38 کیلوگرم در هکتار بوده و در استان 36 کیلوگرم در هکتار است اما براساس آمار رسمی بدمصرفی کودشیمایی مشکل‌ساز است.

 وی اضافه کرد: در صورت عدم مصرف کود شیمایی کاهش 25 تا 35 درصدی را در تولید خواهیم داشت و اگر آفات کشاورزی نیز کنترل نشوند بین 30 تا 35 درصد با کاهش محصول مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به محصول ارگانیک و سالم در استان اعلام کرد: براساس آزمایشات و نتایج انجام شده محصولات سالم زیادی در استان تولید می‌شود که گندم، جو، نخود، سیب‌زمینی، گوجه‌فرهنگی و کلزا از جمله محصولات سالم هستند. محصولات ارگانیک استان نیز شامل انگور دیم، بادام، انجیزو توت سفید هستند.

کارشناس جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: به استناد قانون وزارت بهداشت و درمان مکلف به  آزمایش میوه و شبزیجات بوده و در صورت سمی بودن باید به شهرداری و سایر مقامات اعلام شود تا از فروش آنها جلوگیری شود.

محصولات کشاورزی با نشان‌های سیب سلامت عرضه شوند

غفوری اظهار کرد: باید فرهنگ تولید و استفاده از محصولات استاندارد با نشان‌های سیب سلامت در استان افزایش یابد و آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های مربوطه باید در این راستا همکاری کنند.

وی خواستار کمک به مصرف بیشتر سموم کم خطر و کودهای گیاهی شد و گفت: اعتبار زیادی برای این مورد لازم است و نیاز است این مهم مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل استاندارد استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به  استاندارد محصولات کشاورزی در حوزه حد مجاز آلاینده‌ها اظهار کرد: بسته‌های حمایتی سازمان ملی استاندارد برای کشاورزان درنظر گرفته است و لازم است کشاورزان برای دریافت پروانه استاندارد که مشمول تخفیفاتی خواهند شد اقدام کنند.

ژیلا یزدانی بیان کرد: محل عرضه محصولات استاندارد کشاورزی در سطح شهر مشخص نیست و باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

حیدری معاون شهرداری سنندج نیز در این جلسه اضافه کرد: شهرداری 18 نقطه شهر را در راستای ارگانیک بودن میوه تدارک می‌بیند و بعدها اطلاع‌رسانی خواهد  کرد تا در مکان‌های مشخص میوه‌های ارگانیک را توزیع کند.

انتهای پیام/2330/72

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی کردستان دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی محصولات کشاورزی استان کردستان عرضه محصولات درصد جمعیت علوم پزشکی غذا و دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۳۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان

خرسندی گفت: پس از چندین سال برنامه‌ریزی و اهتمام برای رونق صادرات غیرنفتی شهرستان مراغه محصولات بخش کشاورزی سال زراعی گذشته به مقصد بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله کانادا، استرالیا، شیلی و روسیه صادر شد.

 خرسندی افزود: بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی از این شهرستان با چهار هزار و ۳۰۳ تن به کشمش و خرما اختصاص دارد.

وی همچنین به صادرات ۹ هزار و ۵۰۰ تن سیب مرغوب این شهرستان به کشور‌های مختلف اشاره و بیان کرد: حجم تولید و کیفیت سیب شهرستان در سال گذشته به دلیل سرمازدگی پایین‌تر از سال‌های قبل بود.

خرسندی ادامه داد: این میزان سیب به کشور‌های پاکستان، عمارات، هندوستان و قزاقستان صادر شد اما بازار بسیار وسیعتری برای این محصول وجود دارد.

وی با بیان اینکه مراغه می‌تواند به عنوان پایانه صادرات محصولات کشاورزی منطقه نقش محوری ایفا کند اضافه کرد: قسمت عمده محصولاتی که از این شهرستان صادر می‌شود باغی و خشکبار است.

وی گفت: علاوه بر محصولات تولیدی در مراغه محصولات دیگری از جمله خرما در صنایع شهرستان فرآوری و پس از بسته‌بندی صادر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت خرید شمش در حراج مرکز مبادله | خرید شمش افزایش یافت
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید
  • تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی در کردستان
  • بررسی نقش روتین پوستی در سلامت پوست
  • ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به حدود ۵ میلیون دلار رسید
  • ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به ۵ میلیون دلار رسید
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد