Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-24@18:47:09 GMT

«جعل و تزویر» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۸۹۳۹۶

«جعل و تزویر» منتشر شد

به گزارش «تابناک» در فرهنگ دهخدا «جعل» به معنای ساختن، قراردادن، نهادن، وضع کردن، دگرگون کردن، از حالتی به حالت دیگر درآوردن و. آمده است. نزدیک‌ترین معنای لغوی به معنای اصطلاحی جعل، دگرگون کردن و از حالتی به حالت دیگر درآوردن است و «جعل کردن» (به نقل از ناظم‌الاطباء)، هر چیز ساختگی و نا اصل را به جای اصل قراردادن و اصلی جلوه دادن، معنا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معنای اصطلاحی جعل نیز از معانی لغوی مذکور دور نیفتاده و به معنای دگرگونی و تغییر در یک سند، نوشته یا چیز دیگر به صورت ساختگی و دروغین معنا شده است. در نبود یک تعریف قانونی برای جعل، تعاریف ارائه شده، بیشتر درباره‌ی معانی یاد شده شکل گرفته است. وجه اشتراک تعریف‌های یاد شده این است که در آن‌ها جعل سند تعریف شده است:

«جعل سند یا سند سازی عبارت است از ساختن به خلاف واقع با سوءنیّت به نحوی که قابل اضرار به غیر باشد خواه به صورت تقلّبات مادی از قبیل: تغییر و تبدیل و یا تقلید از کلمات و ارقام و امضاء به انحاء مختلف به طوری که موجب نمایش خلاف واقع شود، خواه به تقلّب معنوی و تزویر از قبیل: تغییر ماهیّت در موضوع نوشته در حین تنظیم و یا تصدیق به الزام و اقرار و ابراء اشخاص ذی‌مدخل برخلاف واقع و به نحو اغفال و یا مسکوت گذاشتن بعض اظهارات و اعترافات و شرایط مؤثری که مورد قبول و توافق اشخاص ذی مدخل می‌باشد درحین تنظیم سند و یا به هر نحو دیگر امر غیر واقعی را واقعی وانمود کردن»

تعریف یاد شده ناظر به جعل سند بوده و شامل جعل مادی و معنوی هر دو می‌شود. این تعریف پایة اکثر تعاریفی است که بعد‌ها توسط نویسندگان ارائه شده است.

دکتر عباس شیری حقوقدان و استاد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران با ذکر توضیحات اشاره شده در کتابی با عنوان «جعل و تزویر» به بحث و بررسی این موضوع پرداخته است. این کتاب که توسط انتشارات میزان منتشر شده در پنج فصل تنظیم شده است.

۱-در فصل اوّل به بحث درباره عناصر اخاصاصی جرم جعل و تزویر در اسناد و نوشته‌ها پزداخته می‌شود. این فصل مشتمل بر سه گفتار بوده و در آن به تفکیک عناصر سه گانه قانونی، مادی و معنوی جعل و تزویر مورد بحث قرار می‌گیرد.

۲-فصل دوم شامل جعل اسناد و نوشته‌ها می‌باشد مشتمل بر تبیین مفهوم اسناد و نوشته‌ها و جعل مادی و جعل معنوی در اسناد و نوشته‌ها

۳-در فصل سوم جعل اشیاء و چیز‌های دیگر مورد بحث قرار خواهد گرفت؛ که مشتمل بر پنج گفتار است.

۴-فصل چهارم اختصاص به جعل ثبتی دارد که ناظر بر جعل در فرایند ثبت یک سند است که مستقلاً در ماده ۱۰۰ ق. ث. (۱۳۱۰) پیش بینی شده است.

۵-فصل پنجم به استفاده از سند و نوشته مجعول اختصاص دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: فیلم خورشید کروناویروس ماهواره ظفر فیلم شنای پروانه وصیت نامه سردار سلیمانی آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم فرهنگ دهخدا جعل اسناد قانون مجازات عمومی فیلم خورشید کروناویروس ماهواره ظفر فیلم شنای پروانه وصیت نامه سردار سلیمانی آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم جعل و تزویر جعل سند یاد شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۹۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به سیاست‌ها در قبال زنان و دختران افغانستان گفت عادی‌سازی روابط با کابل مشروط به تغییر رفتار طالبان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های غربی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفتند این کشور همراه با متحدان خود، طالبان را تحت فشار می‌گذارد.

این وزارتخانه همچنین تصریح کرد هر گام مهمی در جهت عادی‌سازی روابط با طالبان مشروط به تغییر عمیق در رفتار کابل است.

وزارت خارجه آمریکا پیش از این نیز در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود واشنگتن تاکنون تصمیم نگرفته که طالبان یا هر نهاد دیگری را به عنوان دولت افغانستان یا به عنوان بخشی از چنین حکومتی به‌رسمیت بشناسد.

در این گزارش آمده است، طالبان فرمان‌های تحدیدی علیه زنان و دختران صادر کرده‌اند که با تعهدات این کشور در کنوانسیون‌های بین‌المللی مغایرت دارد.

آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم طالبان: خبر واگذاری پایگاه به آمریکا ساختگی است + عکس جامعه اطلاعاتی آمریکا: قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان اما با رد این گزارش گفته بود: همه مردم افغانستان مسلمان هستند و حقوق‌شان بر اساس شریعت اسلامی تعریف شده و تأمین می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد: آنچه در آمریکا و سایر کشورهای غربی، به‌عنوان فرهنگ و حقوق بشر تعریف شده با افغانستان متفاوت است بنابراین غربی‌ها فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • بازسازی ساختمان بلدیه با کاربری فرهنگی
  • لزوم تعریف پروژه‌های هوشمندسازی مبتنی بر ظرفیت کردستان
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • فرار «فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعده
  • عکسی از دست‌نوشته متفاوت یک کارگر در دیدار امروز با رهبری
  • یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری
  • نوشته یکی از کارگران نیشکر هفت تپه خطاب به رهبر انقلاب در دیدار امروز | عکس
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • تعریف کمپوست