Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که اوراق بهادار فاجعه‌آمیز ابزاری است که برای شرایط بحرانی و فاجعه آمیز مانند انتشار بیماری واگیردار منتشر می‌شود، گفت: این اوراق می‌تواند به کمک دولت‌ها آمده و اثرات منفی ویروس کرونا را کاهش دهد. ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲ اقتصادی بازار سهام | بورس نظرات - اخبار اقتصادی -

زهرا منشوری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به این که این روزها نگرانی‌های در مورد انتشار ویروس کرونا در حال توسعه بوده و بیشتر دولت‌های دنیا را درگیر خود کرده است، گفت: در این زمینه بازارهای مالی نیز از این بحران دور نبوده‌اند و به عنوان مثال قیمت کامودیتی‌ها تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با وجود این ابزاری که در این شرایط بحرانی می‌تواند به کمک دولت‌ها و شرکت‌های بیمه عمر بیاید و نگرانی آنها را از تعهدات ناشی از بیمه عمر بکاهد، اوراق بهادار فاجعه آمیز است.

وی افزود: این اوراق برای شرایط بحرانی و فاجعه آمیز همچون سیل و طوفان و انتشار بیماری واگیردار منتشر می‌شود تا شرکت متعهد بیمه عمر در شرایط رشد نرخ مرگ و میر غیرمنتظره ناکارا نشود. سازوکار انتشار این اوراق با درآمد ثابت هم به نحوی است که در شرایط بحرانی سرمایه‌گذار در این اوراق بخشی از تعهد شرکت بیمه را به بیمه‌گذار پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اوراق قرضه درآمد ثابت که بانک جهانی(بانک بین‌الملی توسعه و ترمیم) در جولای 2017  با مشارکت بیمه اتکایی سویس با موضوع تامین اعتبار اضطراری بیماری‌های فراگیر به ارزش 320 میلیون دلار منتشر کرده است، در حال نزدیک شدن به محرک اعمال است. نحوه اعمال این محرک میزان مرگ و میر ناشی از بیماری واگیردار تحت گزارش سازمان بهداشت جهانی به کشورهای تحت پوشش پراخت می‌شود.

منشوری با اشاره به این که IBRD CAR 111-112 عنوان این اوراق در بازار جهانی است، گفت: این اوراق در دو کلاس B و  Aبا توجه به نرخ بازدهی متفاوت، درجه حساسیت متفاوت به نرخ مرگ و میر و برای سه سال پرداخت طراحی شده است.

وی اضافه کرد: کلاس A225 میلیون خسارات را پوشش می‌دهد و با توجه به مدل سازی مالی ارایه شده، کلاس B   مازاد بر کلاس A را حداکثر 95 میلیون دلار خسارت را پوشش می‌دهد. بانک جهانی اولین ناشر اوراق فاجعه‌آمیز بیماری همه‌گیری است که توسط بیمه اتکایی سویس، بیمه اتکایی مونچ و بیمه اتکایی بانکی گای کارپنتر حمایت شده است؛

برای مثال برای فوت‌های بالاتر از 250 نفر تایید شده در بیش از یک کشور و در 8 کشور دیگر 20 فوت تایید شده سازمان بهداشت جهانی، سرمایه گذاران در اوراق 37.5 درصد از اصل پول خود را از دست می‌دهند.

منشوری اذعان داشت: این ابزار می‌تواند در بازار سرمایه ایران نیز وارد شود و از شرکت‌های بیمه عمر و همچنین از دارایی‌های دولت که تحت تعهد بیمه عمر کارمندای خود است، محافظت کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که اوراق مربوط به مرگ و میر، اوراقی است که شرکت‌های بیمه عمر به منظور پوشش ریسک مرگ و میر بیش از انتظار، منتشر می‌کنند، گفت: با توجه به حجم بالای نقدینگی در جامعه و لزوم مدیریت آن با هدف کاهش سطح تورم و نیز قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بورس اوراق بهادار، ورود این ابزارها به بازار سرمایه بسیار حیاتی و با اهمیت بوده است و با توجه به تجربیات سایر بورس‌ها پیش بینی می‌شود مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

وی اذعان داشت: شرکت‏های بیمه از طریق اوراق بهادارسازی می‏توانند هزینه‏ سرمایه خود را کاهش و بازده حقوق صاحبان سهام را افزایش دهند و سایر معیارهایی که برعملکرد آنها تاثیرگذار است را بهبود می‏بخشند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، معاملات اوراق بهادار با پشتوانه‏ی ابزارهای بیمه‏ای منجر به افزایش نقدشونگی این ابزارها می‏شود و شرکت‌ها می‏توانند شفافیت دارایی‏ها و بدهی‏های خارج از ترازنامه‏ی خود را که عموما به عدم نقدشوندگی، پیچیدگی و ابهام معروف هستند افزایش دهند.

وی افزود: فرآیند اوراق بهادارسازی بیمه روشی برای انتقال ریسک‏های تعهدات بیمه‏ای شرکت‏های بیمه به بازار سرمایه از طریق صدور و انتشار اوراق بهادار مالی است.

منشوری تصریح کرد: شرکت‌های بیمه‌ایی که نمی‌توانند برای آن دسته از خطراتی با شدت بالا و با احتمال پایین از ریسک‌هایشان سرمایه‌گذاری کنند می‌تواند از مزایای این اوراق بهره‌مند شوند. در نتیجه اوراق فاجعه آمیز اثر تعدیل کننده بر قیمت بیمه‌ی اتکایی و تسهیل کننده قیمت گذاری بیمه‌ی اتکایی دارد.

وی گفت: علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در اوراق فاجعه‌آمیز ممکن است به این دلیل به سرمایه‌گذاران توصیه شود که این اوراق به علت داشتن احتمال پایین و یا ارتباط صفر با دیگر دارایی‌های معامله شده دارد و بنابراین یک ابزار امیدوار کننده برای افزایش ارزش سبد به‌حساب بیاید.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همچنین اوراق فاجعه‌آمیز ویژگی جذب ریسک - بازده را دارند، به‌خصوص برای سرمایه‌گذاران خبره و بزرگ صندوق‌های مشترک، مشاوران سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پوششی و اختصاصی و بیمه‌گرها و بیمه‌گرهای اتکایی سرمایه گذاری‌ها در ریسک اوراق فاجعه آمیز در واقع ثابت شده است عملکرد بالاتر از اوراق معمولی دارد و بازدهی این اوراق نوسان کمتری از دیگر اوراق‌ها دارد

وی اضافه کرد: این اقدام به بیمه‌گرها این فرصت را می‌دهد که احتمال مرگ ومیر شدید را به بازار سرمایه منتقل کند. اوراق مرگ و میر یک ابزار بدهی با بازدهی بالاست که با طول عمر 3 الی 5 ساله در بازارهای جهانی در دسترس است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این اوراق در صورت عدم وقوع مرگ و میر شدید، به سرمایه‌گذاران سود پرداخت می‌کند و همچنین در پایان عمر این اوراق، اصل مبلغ سرمایه‌گذاری شده را دریافت می‌کند و بیمه‌گران با توجه به چرخه‌ی معمول کسب و کار خود به بیمه‌شده‌های خود غرامت می‌پردازند. علاوه بر این اوراق مرگ و میر در صورت وقوع مرگ ومیر شدید به صادر کننده سود می رساند و صورت عدم وقوع حادثه به سرمایه‌گذار سود می‌رساند.

منشوری افزود: در خصوص اوراق مرگ‌ومیر مذکور لازم به ذکر است مکانیسم طراحی آن به‌گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران در صورت پایدار بودن و کاهش یافتن نرخ مرگ‌ومیر به سود دست خواهند یافت و در صورت افزایش نرخ مرگ‌ومیر متضرر خواهند شد.

وی اضافه کرد: در مقابل از منظر شرکت بیمه عمر صادرکننده یاوراق در صورت پایدار بودن و یا کاهشی بودن نرخ مرگ‌ومیر می‌بایست سود سرمایه‌گذاران را پرداخت نماید و در صورت افزایش نرخ مرگ‌ومیر شرکت بیمه عمر از سود حاصل از این اوراق، ضرر ناشی از افزایش خسارت بیمه‌نامه‌های عمر را جبران می‌کند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با همکاری نهادهای مرتبط با ابزار های نوین مالی در بازار سرمایه، شاهد توسعه ابزارهای نوین در جهت مدیریت ریسک و تنوع‌بخشی سبد سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی باشیم و بتوانیم گامی در جهت توسعه بازار سرمایه برداریم.

رشد 13185 واحدی شاخص بورس در هفته سوم بهمن

انتهای پیام/

R32365/P/S7,84/CT15 واژه های کاربردی مرتبط بازار سرمایه بورس تهران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس تهران بورس تهران کارشناس بازار سرمایه شرکت های بیمه عمر اوراق فاجعه آمیز بیماری واگیردار بازار سرمایه سرمایه گذار سرمایه گذاران سرمایه گذاری اوراق بهادار شرایط بحرانی نرخ مرگ ومیر بیمه اتکایی ویروس کرونا اوراق مرگ شرکت بیمه دارایی ها مرگ و میر نرخ مرگ میر شدید ی اتکایی بیمه ای دولت ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی بنیادی به شرکت‌های صنعت دارویی در بازار سرمایه

محمد رضا برگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صنعت دارو یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذار‌ترین صنعت‌های تولیدی کشور بوده که نقش زیادی در بحث سلامت و ایمنی شهروندان ایفا می‌کند در صنعت دارو محصولات تولیدی مختلفی وجود دارد.

او افزود: اگر بخواهیم صنعت دارو را یک تقسیم بندی کلی داشته باشیم شرکت‌هایی که داخل بازار سرمایه در حال معامله هستند یکسری داروی نهایی را تولید، گروهی در بخش پخش دارو فعال، یکسری از شرکت‌ها هم تولیدکننده مواد اولیه و گروهی هم تولیدکننده دارو‌های خاص هستند.

برگی اظهار کرد: در بازار سرمایه در بخش صنعت دارو حدود ۴۳ نماد در حال معامله شدن است که سهم شناور این صنعت حدود ۱۶.۵ درصد است و سهم از بازار سرمایه حدود ۱.۸ درصد از بازار سرمایه را شامل می‌شود. این صنعت در یک سال گذشته چیزی حدود ۳۸.۵ درصد بازدهی داشته است که در مقابل بازدهی کل شرکت‌های بورسی و فرابورسی که حدود ۲۱ درصد است می‌توان گفت چیزی حدود ۲ برابر از مجموعه کلی بازدهی صنعت دارو بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ مجموعه فروش شرکت‌های دارویی بازار سرمایه حدود ۷۴.۵ هزار میلیارد تومان و بهای تمام شده محصولات فروخته شده چیزی حدود ۵۰ همت و سود ناخالص این شرکت‌ها حدود ۲۳ همت بوده است. هنوز گزارش‌های نهایی اغلب شرکت‌های دارویی برای سال ۱۴۰۲ منتشر نشده، اما پیش بینی می‌شود حداقل رشد ۵۰ درصدی را ثبت کنند.

از جمله ریسک‌های این صنعت نوسانات نرخ ارز است به علت اینکه بخشی از مواد اولیه صنعت دارو کشور از کشور‌های دیگر تامین می‌شود  نوسانات ارزی می‌تواند به ضرر شرکت‌ها تمام شود. ریسک دیگر تاثیر عوامل خارجی از جمله تحریم‌ها خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • راه‌ اندازی سوت‌ زنی سایبری بازار سرمایه در سال جدید
  • نگاهی بنیادی به شرکت‌های صنعت دارویی در بازار سرمایه
  • ابتکار رومانی در راستای اقتصاد پایدار سبز
  • بیمه تکافل چه تمایزی با دیگر بیمه‌های بازرگانی دارد؟
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمای
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • چگونه سرمایه داری به تهدیدی برای دموکراسی تبدیل شد؟
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • بازار سرمایه کاهشی شد