Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@15:41:42 GMT

نقدی در باب نظریه "غافل گیری تکراری در اوج آمادگی"

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۰۶۹۰

نقدی در باب نظریه 'غافل گیری تکراری در اوج آمادگی'

‍‍‍‍‍‍

در چند روز گذشته در حالی که شهر تبریز با بارش کم سابقه برف روبرو بوده، در اتفاقی جالب نیز همه دست به دست هم داده اند تا شاید بجای شهرداری، وضعیت معابر و خیابان های این شهر را سامان دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تبریز طبق پیش بینی ها و البته هشدارهای پرتعداد و زود هنگام هواشناسی، از اوایل هفته جاری شاهد بارش های زمستانه سنگین بود و به اذعان مردم عادی و کارشناسان هواشناسی نیز این حجم از بارش برف دست کم در چهار دهه اخیر جزو استثنائات بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه حین و پس از این بارش برف کم سابقه قابل پیش بینی بود، بروز اختلال در جریان معمول امور شهری بویژه از لحاظ ترافیکی، راهبندان و انسداد خیابان ها و معابر عمومی در نتیجه برف گرفتگی و یخ زدگی بود، وضعیتی مسبوق به سابقه که مردم تبریز حتی در معمول ترین و کم حجم ترین بارش ها نیز منتظر آن هستند چه رسد به بارش برفی که به گفته کارشناسان و حتی مردم عامه میانسال حداقل در سال های پس از انقلاب اسلامی، مشابه قابل شمارشی نداشته است.

با توجه به این موضوع و بارش سنگین و غیرطبیعی برف بویژه در دوشنبه هفته جاری، بسته شدن معابر حتی در مسیرهای اصلی و شریان های اصلی عبور و مرور در شهر تبریز، کار را به جایی رساند که تعدادی از رانندگان قید خودروهای گرفتار برف خود را زده و آنها را در خیابان ها رها کردند و تبریز بدلیل مسدود شدن تقریباً تمام مسیرهایش به بن بست تودرتوی ترافیکی تبدیل شد.

هر چند به گفته کارشناسان نباید به دلایلی چون حجم بی سابقه بارش برف، وسعت شهر، کمبود نیروی انسانی و نبود ماشین آلات مدرن و سنگین و البته گران قیمت برف روبی، تنها شهرداری را در بروز چنین وضعیتی مقصر اول و آخر دانست و همه اتهامات در این خصوص را متوجه آن کرد، اما آنچه موجب نقد عملکرد این مجموعه است، اتفاقات شاید کم سابقه بعد از این بارش بود، بطوریکه همزمان با ۲۲بهمن و اوج نیاز به خدمات رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی در این روز خاص و پرتردد، حتی متروی تبریز به عنوان تنها وسیله حمل و نقل قابل دسترس و استفاده در چنین شرایطی تعطیل شد و فرماندار تبریز ضمن عذرخواهی در این خصوص به نیابت از شهردار، دلیل آن را تدابیر امنیتی در خصوص حفاری های مسیر مترو! عنوان کرد، موضوع تاکسی های درون شهری در چنین شرایطی و وضعیت نابسامان خدمات این ناوگان در سایه عدم نظارت مجموعه تاکسیرانی نیز مقوله ای است که خود مجالی مفصل برای بررسی می طلبد.

این حکایت البته آنجایی جالب تر نیز شد که شهردار تبریز که به تازگی برای دومین بار به عنوان چهره برتر شهرداران کشور و یا به عبارتی شهردار سال برگزیده شده، در اظهار نظری جالب خواستار احیای سنت برف روبی محله ای از سوی شهروندان شد، پیشنهادی که در جای خود قابل اعتنا و بجاست، اما در این شرایط این نقد را حتی از سوی مردم عامه نیز به دنبال داشته که چگونه می شود که مجموعه شهرداری که در هر تعاملی با شهروندان به دنبال منافع و مطامع مالی خود است، در هنگام نیاز به خدمات رسانی به عنوان انتظار حداقلی در قبال دریافت همین عوارض و مبالغ مالی، بجای انجام وظیفه ذاتی مردم را مسئول چنین اموری می داند.

آش آنجایی شورتر هم شد که دو روز پس از سفیدپوش شدن تبریز و گره خوردن کلاف ترافیکی شهر، بار دیگر شهروندان در صفوف بهم پیوسته در خیابان های تبریز گرد هم آمدند، اما این بار به دلیل برف روبی حاشیه خیابان ها و آن هم در ساعات انتهایی روز و در برودت هوا و به روشی نامناسب، بطوریکه مردم با سرازیر شدن برف های حاشیه خیابان ها توسط ماشین آلات عموما مورد استفاده در راهسازی در سطح خیابان ها و در نتیجه لغزندگی و یخ زدگی مجدد، ساعت ها در ترافیک و راهبندان تمام نشدنی این روزهای شهر اولین ها گرفتار شدند.

تاکید می شود که هدف از نوشته حاضر نقد به شهردار و مجموعه تحت مدیریت فعلی وی و صد البته نادیده گرفتن و نفی تلاش های شبانه روزی کارگران و نیروهای صف زحمت کش این مجموعه برای خدمات رسانی نیست، بلکه تلنگری است به رویه های عموماً نادرستی که طی سالیان متمادی و در دوره های مختلف تکرار شده و تنها توجیهات برای بروز شرایط یکسان و نابسامان نیز توجیهاتی بوده از جنس جمع نقضین، آنجایی که مدیران  و تصمیم سازان مدیریت شهری تبریز هر بار برای توجیه اتفاقات رخ داده بدلیل کم کاری ها و سوٕ مدیریت ها، نظریه "غافل گیری در اوج آمادگی" را  مطرح کرده اند.

 

 


 

 

انتهای پیام/60002

 

منبع: فارس

کلیدواژه: تبریز بارش برف هواشناسی خدمات رسانی خیابان ها برف روبی کم سابقه بارش برف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۰۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت فراکسیون انقلاب اسلامی به حفظ انسجام مجلس کمک می‌کند

منتخب مردم تبریز در مجلس دوازدهم گفت: اگر مجلس آتی با کم‌توجهی به توصیه رهبرانقلاب، وارد فضای سیاست‌زده شود، دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌ بندی‌های گوناگون خواهد شد و از کار اصلی خود باز خواهد ماند. - اخبار سیاسی -

روح الله متفکرآزاد  منتخب اول مردم تبریز در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به رایزنی‌ها برای شکل گیری مجلسی کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی گفت: حدود یک ماه به پایان مجلس یازدهم باقی مانده و نمایندگان، پرکارتر و باروحیه‌تر در حال انجام وظایف خود هستند.

رئیسی: انتخابات باید یکی از جلوه‌های مهم و بزرگ انسجام ملی باشد

 

وی افزود: انتظار می‌رود همین روحیه پرکاری و خدمت بی‌منت به مردم در مجلس دوازدهم نیز تداوم داشته باشد و از سوی منتخبین جدید، تقویت نیز شود.

منتخب اول مردم تبریز در مجلس دوازدهم با اشاره به برخی رایزنی‌ها در بین منتخبین مجلس آینده، اظهار داشت: شکل گیری فراکسیون انقلاب اسلامی به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس دوازهم، در شکل‌دهی جهت‌گیری کلی مجلس چه در حوزه‌های تخصصصی و چه در حوزه سیاسی مفید خواهد بود.

متفکر آزاد ادامه داد: اگر مجلس آتی با کم‌توجهی به توصیه رهبرانقلاب، وارد فضای سیاست‌زده شود، دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌ بندی‌های گوناگون خواهد شد و از کار اصلی خود باز خواهد ماند.

نماینده مردم تبریز ضمن اشاره به این‌که نکته دیگری که رهبری بر آن تاکید داشتند این بود که مسئولان باید بر مسائل اصلی تمرکز کرده و سرگرم حواشی نشوند، تصریح کرد: مردم و مسئولان باید مشغول اصل مطلب باشند؛ چراکه دشمن علاقه‌مند است بین مردم اختلاف بیاندازد و دودستگی ایجاد کند تا به خاطر تفاوت علائق و سلایق‌شان با هم بجنگند.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم، در پاسخ به پرسشی درباره توصیه رهبر انقلاب به منتخبان مجلس دوازدهم مبنی بر پرهیز از اختلاف، گفت: سابقه فعالیت فراکسیون انقلاب اسلامی در مقطعی از مجلس یازدهم، نیز نشان داده که فعالیت قوی و هدفمند باعث خواهد شد تا ضمن به رسمت شناختن سلایق مختلف، رقابت‌های درون‌گفتمانی در درون فراکسیون شکل بگیرد و به فضای صحن علنی کشیده نشود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خمس: دوست دارم در آینده به ایران برگردم
  • لزوم آمادگی برای وقوع سیل در استان سمنان
  • اعلام آمادگی مجموعه مدیریت سیستان و بلوچستان از گسترش و حمایت خانه های دین و زندگی
  • آمادگی نانوایی‌های کرمانشاه برای پخت نان کامل
  • وال‌استریت‌ژورنال: حمله رگباریِ ایران به اسرائیل، آمریکا را غافل‌گیر کرد
  • تقویت فراکسیون انقلاب اسلامی به حفظ انسجام مجلس کمک می‌کند
  • جوهرۀ مردم‌سالاری دینی چیست؟
  • آمادگی بسیج برای همکاری با دستگاه‌های متولی و مجری امر حجاب
  • «مشارکت مردم» جوهرۀ مردم‌سالاری دینی
  • برای داشتن عمر طولانی از این مواد غذایی غافل نشوید