Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@08:12:49 GMT

درباره کریستوفر لتم شولز

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۰۸۶۴

درباره کریستوفر لتم شولز

بشر آن هنگام که تصمیم به نوشتن گرفت، پیشرفت‌هایش نیز شتاب دار شد. در واقع با سرعت نوشتن، توسعه نیز سریع تر شد. زمانی که تنها ملزومات نوشتن کاتبان و نویسندگان لیقه، دوات و قلم نی بود، بشر هیچ گاه تصور نمی کرد که روزی بتواند برای نوشتن از لوازم دیگری استفاده کند. بعدها مداد و خودکار اختراع و نوشتن از کاری پرمشقت به عملی آسان بدل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه اینها تا روزی بود که کریستوفر لتم شولز تصمیم گرفت در ادامه روند ماشینی‌شدن همه امور زندگی در سده ١٩ میلادی، عمل نوشتن را نیز به زیر یوغ ماشین دربیاورد، پس ماشین تحریر را اختراع کرد. اختراع ماشین تحریر یا همان ماشین تایپ اقدامی خیره‌کننده برای سرعت بخشیدن به کار نشر بود. چندین مخترع و دانشمند در این خصوص تلاش کردند تا اینکه سرانجام کریستوفر لتم شولز ماشین تایپی مدرن و کارآمد را در ١٨٦٨ میلادی اختراع کرد. شولز همچنین مبدع صفحه کلید QWERTY نیز هست که همچنان به صورت وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعه کتاب، روزنامه و بسیاری دیگر از نوشته‌ها، ابتدا نیازمند تحریر آن است. دستگاه تحریر او را به اصطلاح، ماشین تایپ صفحه کلید QWERTY می‌نامند.

زندگینامه لتم شولز

کریستوفر لتم شولز مخترع آمریکایی در ۱۸۱۵ میلادی در پنسیلوانیا چشم به جهان گشود. او کودکی خود را در آنجا سپری کرد و از همان دوران در چاپخانه ای مشغول به کار شد. علاقه و پشتکار شولز سبب شد تا کار در چاپخانه را برای آینده خود مناسب ببیند و اینچنین بعد از مدتی به چاپ روزنامه پرداخت و وارد دنیای سیاست و کارهای سیاسی شد. شولز در فاصله سال های ۱۸۴۸ تا ۱۸۴۹ میلادی به عنوان دمکرات عضو سنای ایالت ویسکانسین منتخب شد. او شانس خود را برای بار دوم در  ۱۸۵۲ میلادی برای ورود به سنا امتحان کرد و اینبار عضویت حزب خاک آزاد را برعهده گرفت. البته ناگفته نماند که این حزب عمر کوتاهی داشت و در عرصه سیاست آمریکا دوام نیاورد. کریستوفر شولز در فاصله سال‌های ۱۸۵۶ تا ۱۸۵۷ میلادی به‌عنوان عضوی از حزب جمهوریخواه بار دیگر به سنای ایالت ویسکانسین راه پیدا کرد. او در این مدت روزنامه‌اش را نیز اداره می‌کرد و مطالب مهمی را در آن به‌چاپ می‌رساند.

اختراع ماشین تایپ، بزرگترین تصمیم شولز

کریستوفر لتم شولز به‌همراه کارلوس گلیدن و ساموئل سول که از همکارانش بودند، ماشین تحریری را در ۱۸۶۷ میلادی اختراع و پس از ثبت اختراع و دریافت پروانه تولید، شروع به تولید آن کردند. شولز نخستین ماشین تحریر تجاری خود را با نام رمینگتون مدل۱ در ۱۸۷۳  میلادی به بازار فرستاد اما ماجرای اختراع ماشین تایپ از اینجا شروع شد که شولز به میلواکی رفت و سردبیر یک روزنامه شد. پس از اعتصاب حروفچین‌ها در چاپخانه‌اش، او به فکر ساخت وسیله‌ای برای حروفچینی افتاد. این ایده، خیلی سریع به یکی از موفقیت‌های تاریخی تبدیل شد. البته شولز از مسیری متفاوت به اختراع ماشین تحریر رسید. هدف اولیه، ساخت یک ماشین برای شماره‌گذاری صفحات یک کتاب، بلیت و... بود. شولز کار در این زمینه را در فروشگاه دستگاه‌های چاپ در کنار ساموئل دبلیو سول آغاز کرد و آنها در نوامبر۱۸۶۶ میلادی یک دستگاه شماره‌گذاری را به‌ثبت رساندند. در ۱۸۶۷میلادی، شولز و سول ماشین‌شان را به کارلوس گلیدن که یک وکیل بود، نشان دادند. گلیدن غیر از وکالت، یک مخترع آماتور نیز بود و روی یک گاوآهن مکانیکی کار می‌کرد. او پس از دیدن این دستگاه به سول و شولز گفت که این دستگاه که عدد می‌زند، چرا نتواند حروف نیز تولید کند؟ پس از این حرف الهام‌بخش، شولز مطلبی را در یک مجله علمی درباره دستگاه پتروتایپ که به‌وسیله جان پرات اختراع شده بود، خواند و دریافت که این ماشین، بسیار پیچیده است. بنابراین به‌دنبال ساخت ماشین خودش رفت؛ ماشینی که نامش را از روی تیتر مقاله‌ای که خوانده بود، استخراج کرد: ماشین تایپ.

پیانوی ادبی نخستین اصطلاح ماشین تایپ

مجله علمی آمریکایی‌ها از عبارت پیانوی ادبی برای این ماشین تایپ استفاده کرد. این نخستین مدلی بود که صفحه کلید داشت و به‌معنای واقعی کلمه به یک پیانو شباهت داشت. سطح نخست از عاج و سطح دوم از آبنوس و در ساخت بقیه نیز از چوب استفاده می شد. شولز و همکارانش برای توسعه کار خود نیاز به حمایت مالی داشتند، از این رو به افراد دیگر نامه نوشتند و سرانجام یکی از تاجران پنسیلوانیا به نام جیمز دنسور آنها را مورد حمایت قرار داد. البته او خواهان سهمی در اختراع شولز شد و از موافقت شولز و همکارانش برخوردار شد و آنها یک چهارم از اختراع خود را به نام جیمز دنسور کردند. اینگونه شد که تیم شولز موفق به تولید ۵۰ دستگاه ماشین تایپ شدند. البته این مقدار آنها را راضی نمی‌کرد و برای تولید بیشتر نیاز به همکاری شرکای بزرگی داشتند. شرکت رمینگتون از آنان خواست که سهم دیگران را بخرد و تولید ماشین های تحریر را به انبوه برساند. پس از آن و با پیشرفت فن‌آوری، ماشین‌های تحریر به کیبوردها تغییر شکل یافتند. دهه ۳۰ میلادی بود که ماشین‌های تایپ از راه دور با ترکیب فن‌آوری ماشین‌های تحریر با تلگراف پا به عرصه وجود گذاشتند. سیستم‌های پانچ هم با پیوستن به ماشین‌های تحریر موجب به وجود آمدن پانچ‌های کلیدی شدند. همین پانچ‌های کلیدی در واقع پایه ماشین‌های افزایشگر اولیه بودند. نخستین کیبوردهای رایانه ای در واقع با استفاده از فن‌آوری کارت پانچ‌ها و تایپ از راه دور ایجاد شدند. در ۱۹۴۶ میلادی، شرکت انیاک کامپیوتر از یک کارت پانچ خوان به عنوان وسیله ورودی و خروجی استفاده کرد. در ۱۹۴۸ میلادی انیاک کامپیوتر از یک ماشین تحریری که به صورت الکترومکانیک کنترل می‌شد، برای خروجی داده‌ها به نوار مغناطیسی و به صورت چاپ شده بهره برد. پس از آن و با ظهور ماشین‌های تحریر برقی، پیوند میان رایانه و صفحات کلید برقرار شد اما در ۱۹۶۴میلادی، بل لابراتوآر و جنرال الکتریک با همکاری یکدیگر سیستمی را ایجاد کردند که مالتیکس نام داشت. مالتیکس یک سیستم چند کاربره و اشتراک زمانی بود که موجب ایجاد یک رابط کاربری جدید با نام video display terminal می‌شد. VDT ترکیبی از فن‌آوری لامپ پرتوی کاتدی بود که در تلویزیون‌ها و ماشین‌های تحریر برقی استفاده می‌شد. آن موقع بود که کاربران رایانه توانستند هر چه را که تایپ می‌کنند، روی صفحه نمایش ببینند. نخستین کیبوردهای رایانه ای برپایه ماشین‌های تایپ از راه دور و پانچ‌های کلیدی ساخته شدند. با وجود فن‌آوری VDT و کیبوردهای برقی، کلیدهای صفحه کلید توانستند پالس‌های الکتریکی را مستقیم به رایانه بفرستند. اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ بود که تمام رایانه ها از کیبوردهای برقی و VDT استفاده کردند. البته می‌توان داشتن کیبوردهای کنونی را مدیون مخترع ماشین تحریر یعنی کریستوفر لتم شولز دانست. او در واقع نخستین فردی بود که طرح کیوورتی را اختراع کرد.

پیشینه ماشین تایپ

نخستین بار هنری میل آنگونه که در تاریخ آمده در ۱۷۱۴ میلادی دستگاه تحریری اختراع کرد که نمونه‌ای از آن موجود نیست. روش دست‌ساز مهر کردن و ثبت حروف از جمله اختراع میل است. جزئیات ماشین میل در تاریخ موجود نیست. نکته جالب‌توجه اینجاست که تمامی طرح‌هایی که او برای این ماشین تایپ ابتدایی کشیده بود، نیز مفقود شده‌ است و در دسترس قرار ندارد. در ۱۸۰۸ میلادی، یک مخترع ایتالیایی به نام پلگرینو توری دستگاهی ساخت که به دوست نابینایش اجازه می‌داد، یادداشت‌هایش را تایپ کند. تعداد کمی از حروف نوشته شده به وسیله این ماشین به جا مانده است اما درباره خود ماشین و چگونگی کار با آن اطلاعاتی وجود ندارد. در ۱۸۲۹ میلادی ویلیام بارت از دیترویت، تایپوگراف را ابداع کرد، ماشینی که روی صفحه نشانگر قرار داشت. در این روش کاربر قادر بود، نوار انتخابی را بچرخاند تا روی حرف دلخواه قرار گیرد، سپس دکمه‌ای که آن حرف را چاپ می‌کرد، فشار می‌داد. این ماشین تا حدی به ماشین‌های نوظهور امروزی شباهت داشت.  در ۱۸۶۵ میلادی راسموس مالینگ هنسن دانمارکی، اسکریوکوگل را اختراع کرد؛ دستگاهی زیبا که به طرز بسیار هوشمندانه‌ای مهندسی و ساخته شده بود. ماشین هنسن در کشورهای اسکاندیناوی محبوب بود و از ماشین تایپ شولز بهتر بود اما پس از مدتی به دلیل محبوبیت و رواج ماشین‌ها و دستگاه‌های تایپ شرکت رمینگتن در آمریکا و در سراسر جهان، محبوبیت خود را از دست داد.

سرانجام شولز

کریستوفر لتم شولز مخترع بزرگ ماشین تایپ سرانجام در ۱۷ فوریه ۱۸۹۰ میلادی در ۷۱ سالگی چشم از جهان فروبست.

برچسب‌ها علوم رایانه نویسندگان حق ثبت اختراع چاپ سه بعدی ایالات متحده آمریکا کتاب علمی اختراع

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علوم رایانه نویسندگان حق ثبت اختراع چاپ سه بعدی ایالات متحده آمریکا کتاب علمی اختراع علوم رایانه نویسندگان حق ثبت اختراع چاپ سه بعدی ایالات متحده آمریکا کتاب علمی اختراع ماشین های تحریر اختراع ماشین ماشین تحریر ماشین تایپ صفحه کلید ماشین ها فن آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۰۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«میز آزمایشگاهی سیار» طراحی و ثبت اختراع شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، استارت‌آپ توسعه دانش و خلاقیت کهکشان از سال ۱۳۹۹ و با هدف فعالیت در زمینه پرورش و تقویت خلاقیت، استعداد و تقویت بنیه علمی کودکان و نوجوانان با رویکرد بازی و سرگرمی و تجربه محوری از سن ۴ تا ۱۸ سال تاسیس شده است.

در فاز نخست فعالیت‌های این استارت‌آپ متمرکز به تولید بسته‌های علمی‌- آموزشی مهارت محور در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش مهارت‌های پزشکی، نانوفناوری، شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، زمین شناسی، دانش هوافضا، رباتیک و ... است.

در طراحی این کیت‌ها اهدافی مانند آموزش مهارت محور و تجربه محور، آشنایی با مشاغل و کاربردهای مختلف هریک از حوزه‌های علمی برای دانش‌آموزان در سنین مختلف مد نظر بوده‌ است.

طراحی و ثبت اختراع میز آزمایشگاهی سیار به منظور تسهیل دسترسی دانش‌آموزان در مناطق مختلف بویژه مناطق کم‌برخوردار و محروم از دیگر تولیدات این استارت‌آپ است.

مصطفی راهوار، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیرعامل مجموعه خلاق «کهکشان»، در خصوص اهمیت کشف استعداد دانش‌آموزان اظهار کرد: خلاقیت و نوآوری، محصول تجربه است لذا عامل اصلی کشف و پرورش استعداد در دانش‌آموزان همراه‌شدن فرآیند یادگیری با مهارت، تجربه‌آموزی و پرورش خلاقیت در راستای توانمندسازی برای حل مسأله است. در دهه‌های گذشته کمبود امکانات و تمرکز بر آموزش نظری کتاب‌های درسی فرصت این‌گونه تجربه‌ها را برای دانش‌آموز مهیا نمی‌کرد؛ لذا ما در مجموعه کهکشان با هدف زمینه‌سازی برای تقویت مهارت‌های علمی و تعمیق آموزش، به طراحی و تولید و ابزارهای کمک‌آموزشی و مبتنی بر محتوای جدید و تغییریافته کتاب‌های درسی پرداختیم.

از این رو عمده فعالیت مجموعه علاوه بر تولید محتوای آموزشی، طراحی و تولید کیت‌های آموزشی برای آشنایی دانش‌آموزان با حوزه‌های علوم پایه، مهندسی، پزشکی و... ایجاد شرایط فعالیت عملی و تجربه‌آموزی است.

او ضمن بیان اینکه هدف ساخت میز آزمایشگاه سیار آموزش با تاکید بر تجربه است؛ گفت: ما قصد داریم آموزش را از تئوری به تجربه محوری و مهارت محوری انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه مطابق هرم آموزشی در دنیا، وقتی آموزش از تدریس به سمت تجربه سوق پیدا می‌کند، میزان یادگیری افزایش پیدا می‌کند؛ تصریح کرد: وقتی دانش‌آموزان پدیده‌ای را به شکل عملی تجربه می‌کنند یادگیری ۹۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که معلم تدریس می‌کند و دانش آموز می‌شنود در بهترین کیفیت ۲۵ تا ۳۰ درصد یادگیری حاصل می‌شود.

راهور با تاکید بر افزایش کیفیت آموزش تجربه محور و تاثیر آن در حل مسئله، ادامه داد: هدف محوری ما این است که آموزش را به سمت تجربه محوری و مهارت محوری و در نهایت حل مسئله ببریم؛ یعنی کودکان با آن چیزی که تجربه می‌کنند بتوانند مسائل مختلف در دنیای واقعی را حل کنند.

وی در توضیح محصول «میز آزمایشگاه سیار» افزود: این میز آزمایشگاه سیار میز کوچک و قابل حملی است که فضایی مانند کلاس درس را برای علم‌جویان فراهم می‌کند.

راهوار خاطر نشان کرد: این آزمایشگاه در مدارسی که دانش‌آموزان امکان استفاده از آزمایشگاه را ندارند یا در مدارس روستایی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین او از ثبت اختراع این محصول خلاق در داخل کشور خبر داد و گفت: این محصول را در داخل کشور ثبت اختراع کردیم و به دنبال ثبت اختراع بین المللی آن هستیم.

وی ادامه داد: میز آزمایشگاه سیار، فضای امن و شخصی را در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهد که می‌توانند کارهای علمی، عملی و آزمایشگاهی را انجام دهد و کاربردهای دیگری همچون میز تحریر و کتابخانه نیز دارد.

مدیر عامل این شرکت خلاق، عدم اطلاع رسانی را از دلایل ناشناخته ماندن میز آزمایشگاه سیار دانست و ادامه داد: میز آزمایشگاهی ما ثبت اختراع شده، اما کسی آن را نمی‌شناسد، زیرا در تبلیغات و اطلاع رسانی محدودیت داریم و شناخت مردم از این محصول کم است.

کد خبر 6079720 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • جادوی شرق در سمرقند
  • کسانی می خواهند گاو اردک بزاید
  • کسانی که می خواهند گاو اردک بزاید
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • ۳۰ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • بزرگداشت روز جهانی مالکیت فکری
  • اختراع ماده عجیبی که با ضربه زدن، سخت‌تر می‌شود
  • اختراع ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود
  • اختراع میز آزمایشگاه سیار توسط فناوران کشورمان
  • «میز آزمایشگاهی سیار» طراحی و ثبت اختراع شد