Web Analytics Made Easy - Statcounter

سپاه با ساخت سیستم پیشران سلمان، مسیر توسعه برای پرتاب‌های ارزان‌قیمت ماهواره‌ها در کشور را باز کرده که علاوه بر یک تحول مهم علمی، درآمدزایی از فضا را نیز برای جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کنترل پرتابه ها در خارج از جو زمین یکی از لبه های تکنولوژی فضایی و موشکی در جهان امروز محسوب می شود که مصادیق متنوعی دارد و می توان مهمترین آنرا ماهواره ها برای تغییر وضعیت مداری، موشک های ضد ماهواره و ضد موشک برای مانور دادن جهت رهگیری و هدف قرار دادن هدف در جو زمین و یا سر جنگی موشکی که در حال شیرجه به  سمت هدفی است که توسط سامانه های دفاع ضد موشکی حفاظت شده و نیاز به انجام مانور دارد تا بتواند از دست تعقیب کنندگان فرار کند، معرفی کرد و حالا می توان گفت سپاه پاسداران با رونمایی از سیستم پیشران فضایی سلمان، یکی از مهم ترین دستاوردهای "های تک" دهه اخیر را در کشور رونمایی کرده که می تواند در مسائل بسیار مختلفی راهگشای نیروهای مسلح و بخش غیر نظامی کشورمان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مانور دادن در فضا؛ چرا و چگونه؟

در فضای خارج از جو زمین به دلیل بروز پدیده بی وزنی و غلبه به آن شرایط و البته مانور دادن در فضای خارج از جو با توجه به نوع پرتابه و ماموریت، همه سامانه ها نیازمند یک سیستم پیشران مستقل هستند که تغییر حرکت و مانور دادن در فضا را تضمین می کند. این مسئله می تواند برای ماهواره ها، سر جنگی موشک های بالستیک و البته سامانه های ضد ماهواره مورد استفاده قرار بگیرد.

سامانه پیشران سلمان

بر این اساس، نحوه طراحی و ساخت سیستم پیشران سلمان را می‌توان از چندین جهت دارای اهمیت ویژه برشمرد. مسئله اول استفاده از مواد فیبرکربن و کامپوزیت در ساخت این موتور است که به نظر کم کم در حال تبدیل شدن به یک ماده استاندارد برای موشک‌ها و ماهواره بر‌های ایرانی شده؛ ماده‌ای سبک و در عین حال فوق العاده مستحکم که می‌تواند فشار و حرارتی‌های فوق العاده بالا را تحمل کرده و به عنوان بدنه اصلی سازه سیستم پیشران به کار رود.

 

پیشران سلمان در حال آزمایش - به تغییر گاز‌های خروجی دقت کنید

سیستم پیشران سلمان از سوخت جامد بهره می‌برد و البته نکته بسیار مهم درباره این سیستم پیشران، بحث قابلیت تغییر دهنده بردار رانش در آن است. اگر به فیلم آزمایش این سیستم پیشران دقت کنید مشاهده خواهید کرد که شعله‌ای که از پشت موتور خارج می‌شود گاهی به بالا و پایین تغییر حرکت می‌کنند. علاقمندان به مسائل نظامی حتما مانور‌های جنگند‌هایی مثل سوخو ۳۵ یا اف ۲۲ آمریکایی را مشاهده کردند که قابلیت چرخش‌های بسیار سریع و دور زدن در زوایای بسیار تنگ یا حتی به نوعی ایستادن و توقف را در آسمان دارند. این مانور‌های سنگین و به نوعی عجیب بر اساس قابلیت تغییر دهنده بردار رانش در موتور‌های این جنگنده‌ها است که با کاهش یا افزایش میزان گاز خروج موتور یا تغییر جهت گاز‌های خروجی رخ می‌دهد.

پیش از این نیز در کشور ما هم البته سیستم‌های تغییر دهنده بردار رانش برای موشک‌های سامانه باور ۳۷۳ نیز توسعه پیدا کرده که چابکی بسیار خاصی به آن داده است. در عین حال، استفاده از سوخت جامد باعث می‌شود که این پیشران همیشه برای عملیات آماده بوده و در بحث زمان صرفه جویی شود و در عین حال از نظر بحث انبار داری و نگه داری نیز هزینه بسیار کمتری داشته باشد.

با "سلمان" چه پیشرفتی می‌توان کرد؟

همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شد این سیستم هم در سامانه‌های نظامی و هم غیر نظامی، کاربرد فراوان و حساسی دارد. در ابتدا به کاربرد‌های نظامی این سیستم خواهیم پرداخت. اگر روزی کشورمان بخواهد به سمت طراحی و ساخت سامانه‌های دفاعی ضد بالستیک با قابلیت درگیری با اهداف خارج از جو زمین مثل سر جنگی موشک‌های بالستیک یا ماهواره‌ها برود، مشخصا سامانه سلمان یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های این پروسه است. داشتن یک موشک ضد ماهواره یا پدافند بیرون جوی هم نیاز به موشکی دارد که بتواند در فضای خارج از جو زمین نیز مانور بدهد و این حرکت نیاز به سیستم پیشران مستقل و البته مانور با کمک تغییر دهنده بردار رانش است.

برای نمونه یک محصول شبیه به موتور سلمان، سیستم پیشران MK-۱۳۶ است که در سامانه موشکی استاندارد ۳ به عنوان پیشران مرحله سوم به کار می‌رود. این سیستم پیشران نازلی با توان چرخش بالا و پایین به اندازه + و – پنج درجه است و این سیستم توسط سامانه‌های الکترونیکی کنترل می‌شود.

سیستم پیشران MK-۱۳۶

توانایی نظامی دیگر که این سیستم پیشران برای ما به وجود می‌آورد، بحث فرار از دست سامانه‌های دفاع ضد موشکی است. علاقمندان به مسائل نظامی اطلاع دارند که حجم بسیار گسترده‌ای از سامانه‌های دفاع ضد موشکی در اطراف کشور ما نصب شده که از این میان می‌توان به سامانه‌های آمریکایی پاتریوت و تاد و البته سامانه پیکان ساخت رژیم صهیونیستی اشاره کرد. در حال حاضر در سر‌های جنگی موشک‌های بالستیک ایرانی از بالک برای هدایت سر‌های جنگی استفاده می‌شود. با توسعه سر‌های جدید جنگی و اضافه کردن این سیستم جدید ساخت سپاه به آنها، امکان انجام مانور در مرحله نهایی با قدرت بیشتری وجود دارد که بقاء پذیر سر‌های جنگی در برابر سیستم‌های دفاع ضد موشک را کاملا افزایش می‌دهد.

اما به بحث کاربرد‌های غیر نظامی این سیستم پیشران نیز باید بپردازیم. متاسفانه در روز‌های اخیر یک پرتاب دیگر ماهواره بر ایرانی با موفقیت کامل روبرو نشد و باز هم شاهد بودیم که عدم رسیدن به به شتاب نهایی باعث عدم موفقیت و تزریق ماهواره ظفر در مدار شد. در زمان ارسال ماهواره پیام به مدار زمین ۴۰ ثانیه زمان کم آمده و در زمان پرتاب ماهواره ظفر، این زمان تنها ۱۵ ثانیه بوده است. شاید حلقه مفقوده در این میان، اضافه کردن سامانه سلمان به پرتاب بعدی است که روی ماهواره بری مثل سیمرغ نصب شود و بتواند با موفقیت ماهواره بعدی را به مدار زمین برساند.

این سیستم پیشران می‌تواند در دو بخش غیر نظامی دیگر نیز به ما کمک کند. یکی بحث جهش‌های مداری است که برای برخی از ماهواره‌ها در شرایط خاص نیاز است. برای نمونه برخی از ماهواره‌ها در مسیر زباله‌های فضایی قرار می‌گیرند و در صورت برخورد با این اجرام از بین خواهند رفت. در این جا سیستم پیشران فعال شده و ماهواره مورد نظر را از مدار مورد نظر خارج و به مداری دیگر وارد می‌کند. این بحث که گاهی به آن انتقال مداری گفته می‌شود از جمله لبه‌های تکنولوژی فضایی محسوب می‌شود. البته سازمان فضایی کشور طرح دیگری در این زمینه به نام آرش را دارد که به نظر سنگین‌تر بوده و برای محموله‌های بزرگتر به کار می‌آید.

راکت‌های ماهواره بر سری KZ که با سوخت جامد حرکت کرده و ارزان‌تر از نمونه‌های گذشته هستند

البته یک نکته مهمدیگر نیز در خصوص سلمان وجود دارد که می‌تواند فواید زیادی برای شرکت‌های دانش بنیان و در نهایت، درآمدزایی از فضا برای جمهوری اسلامی داشته باشد چراکه سلمان در حقیقت مسیر توسعه برای پرتاب‌های سریع‌تر و ارزان قیمت برای ماهواره‌ها و ساخت ماهواره بر‌های ارزان‌تر را باز کرده است.

امروزه یکی از مباحث بسیار مهم در خصوص رقابت‌های فضایی توسعه سامانه‌های ارزان قیمت پرتاب است و داشتن پیشران فضایی سبک وزن سوخت جامد در کلاس سلمان در کنار توسعه سیستم‌های پیشران کامپوزیتی به ایران کمک خواهد کرد که ماهواره بر‌های نسل جدید خود را بسیار سبک‌تر و ارزان‌تر نسبت به نمونه‌های قبلی ساخته و در کنار کاهش هزینه‌های بخش فضایی، یک رقیب مهم در بازار پرتاب نیز باشد که درآمد ارزی آن سرسام آور و کاملا در دسترس است.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موشک بالستیک سپاه ماهواره بر سامانه های دفاع ضد موشکی جنگی موشک های بالستیک سیستم پیشران خارج از جو زمین ماهواره ها سر جنگی موشک سر های جنگی ضد ماهواره ارزان قیمت عین حال سوخت جامد سامانه ها غیر نظامی ارزان تر برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۱۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن‌سلمان با الهام از یک بازی شهربازی می‌سازد/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش روزیاتو، این شهربازی یک اژدهای ۷۰ متری در مرکز خود و بیش از ۳۰ بازی مهیج خواهد داشت.

گرچه برخی از ساخت شهربازی ای با الهام از انیمه ی ژاپنی مشهور Dragon Ball خوشحال اند، اما برخی هم این کشور را به خاطر اقدامات بی رحمانه ی حکومتش مورد انتقاد قرار داده اند.

سابقه ی تاریک عربستان سعودی در رعایت حقوق بشر سبب شده برنامه ی این کشور برای ساخت این شهربازی با واکنش سردی مواجه شود.

این شهربازی اولین جاذبه ی گردشگری دنیا خواهد بود که بر اساس انیمه ی ژاپنی محبوب «دراگون بال» ساخته می شود.

به گفته ی شرکت سرمایه گذاری Qiddiya که به صندوق سرمایه گذاری دولت عربستان تعلق دارد، این شهربازی مساحتی بیش از نیم میلیون متر مربع خواهد داشت.

ساخت این شهربازی جزئی از همکاری های استراتژیک بلند مدت شرکت Qiddiya با شرکت Toei Animation، تهیه کننده ی ژاپنی انیمه ی «دراگون بال» است.

این شهربازی یک ترن هوایی خواهد داشت که از لا به لای پیچ و خم بدن یک اژدها عبور می کند. این اژدها بر اساس شخصیت Shenron در انیمه ی «دراگون بال» که یک اژدهای برآورده کننده ی آرزو است، طراحی شده است.

این شهربازی ۷ ناحیه ی تفریحی مختلف با الهام از ۷ تخم افسانه ای اژدها در انیمه ی «دراگون بال» خواهد داشت که برای بازدیدکنندگان شهربازی را به قلب این انیمه خواهند برد.

این شهرباری همچنین بخش هایی تعاملی و قابل کاوش با الهام از انیمه ی «دراگون بال» خواهد داشت، مانند «خانه ی کیم» و «سیاره ی بیراس».

شهربازی «دراگون بال» یک پروژه ی عظیم تفریحی و گردشگری است که در نزدیکی ریاض، پایتخت عربستان در حال ساخت است.

این شهربازی بخشی از برنامه های عربستان سعودی برای سازگاری بیشتر با محیط زیست و رهایی از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت است.

در حالی که برخی طرفداران انیمه ی «دراگون بال» از برنامه ی عربستان برای ساخت این شهربازی استقبال کرده اند، اما برخی نیز در فضای مجازی ساخت این شهربازی در عربستان را زیر سؤال برده اند.

کاربری نوشته: «هیچ چیزی نمی تواند مرا راضی به رفتن به کشوری با محدودهای شدید و بسیار برای آزادی های فردی کند. اگر می خواهید به یک جاذبه گردشگری بین المللی تبدیل شوید، باید از استانداردهای بیشتر نقاط دنیا تبعیت کنید.»

کاربر دیگری نیز نوشته: «ایده اش عالی است! ولی جایش نه چندان.»

با این حال، کاربری دیگر نوشته: «فوق العاده است! بزن بریم!»

عربستان قصد دارد میلیاردها دلار در تلاش برای جذب گردشگران بیشتر به این کشور هزینه کند.

این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰ سالانه پذیرای ۱۵۰ میلیون گردشگر باشد تا به اقتصاد خود تنوع بخشد و با افزایش ورود ارز خارجی به این کشور، وابستگی کمتری به نفت پیدا کند.

عربستان تاکنون ۱۳ میلیارد دلار در بخش خصوصی برای توسعه ی صنعت گردشگری خود سرمایه گذاری کرده است.

با این حال، در پس این زرق برق، موارد متعددی از تهدید، ترک اجباری و خونریزی وجود دارد.

بسیاری از پروژه های این کشور با انتقادات شدید نسبت به نقض حقوق بشر توسط حکومت عربستان مواجه شده است، از جمله پروژه ی ۵۵۰ میلیارد دلاری «نئوم» که برای اجرای آن برخی قبایل این کشور با اعمال زور از محل زندگی خود بیرون رانده، محبوس یا اعدام شده اند.

دست کم ۲۰ هزار نفر از اعضای قبیله ی «حویطات» در عربستان از محل زندگی خود بیرون رانده شده اند، بی آنکه معلوم باشد محل زندگی آن ها در آینده کجا خواهد بود.

همچنین مقامات شهر بندری جده خانه های زیادی را برای اجرای برنامه های توسعه ی این کشور تخریب کرده و هزاران نفر از مردم را به طور غیر قانونی از محل زندگی خود بیرون رانده اند.

جید باسیونی، مسئول بخش خاورمیانه ی سازمان حقوق بشری Reprieve به دویچه وله گفته: «پروژه ی نئوم دارد روی دریایی از خون ساخته می شود. ما بارها و بارها دیده ایم که هر کسی که با ولیعهد عربستان مخالفت می کند یا بر سر راهش قرار می گیرید، با خطر زندانی شدن یا مرگ مواجه می شود.»

2222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888373

دیگر خبرها

  • چین با موفقیت یک ماهواره جدید پرتاب کرد
  • «دشمن ناشناخته» در قاب فراتر
  • قدرت نمایی ایران مقابل آمریکا با این موشک هایپرسونیک /قاتل سامانه‌های پدافندی دشمنان را بشناسید+جزئیات
  • اقتدار ۴۵/ فتاح؛ قاتل سامانه‌های پدافندی دشمنان
  • بن‌سلمان با الهام از یک بازی شهربازی می‌سازد/ عکس
  • ۲۳ ماهواره به خوشه استارلینک در مدار زمین اضافه شد
  • رهبر انقلاب: رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد بر دشمن اثر می گذارد (فیلم)
  • جزئیات پهپاد انتحاری ساخت ایران
  • حمله روسیه به دفاتر سرویس امنیتی اوکراین با موشک‌های هایپرسونیک
  • مهمترین اتفاقات در عرصه ررم دریایی نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۲ + جزئیات