Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدت‌هاست تاکسی‌ها از مواهب بیمه سازمان تأمین اجتماعی و یا دریافت کمک‌هزینه پرداختی حق بیمه از طرف دولت برخوردارند اما حالا رانندگان اسنپ مانده‌اند بر چه اساسی از خدمات بیمه‌ای برخوردار نیستند؟

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، موضوع بیمه تأمین اجتماعی رانندگان مسافربرهای شخصی مدتی طولانی است که محل بحث است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از یک‌سو برخی این رانندگان را غیرقانونی می‌خوانند و از سوی دیگر به شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل در فضای مجازی مجوز صنفی فعالیت داده می‌شود.

تاکسی‌های اینترنتی مسافربر شخصی هستند یا نه؟

هنوز مشخص نیست خودروی رانندگانی که زیرمجموعه نرم‌افزار شرکت‌هایی مثل ایده گزین ارتباطات روماک یا همان اسنپ فعالیت می‌کنند، بالاخره تاکسی محسوب می‌شوند یا خیر؟ علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا گفت: این‌گونه خودروها که زیرمجموعه شرکت‌هایی مثل اسنپ فعالیت می‌کنند تاکسی به‌حساب نمی‌آیند، چراکه تاکسی یک خودرو عمومی است که پلاکی متفاوت از پلاک خودروهای شخصی دارد. البته او به این نکته اشاره می‌کند که شرکت‌هایی مثل اسنپ را مشمول قانون نظام صنفی کشور می‌داند و می‌گوید: نظارت در برخی بخش‌های فعالیت این شرکت‌ها و رانندگان آن‌ها بر عهده سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی است.

بر اساس قانون، فعالیت مسافربران شخصی غیرقانونی است

علیرضا قنادان پیش‌ازاین هم گفته بود: فعالیت مسافربرهای شخصی غیرقانونی است و پلیس در فاز نخست باید با آن‌ها برخورد کند و ما ضابط قضایی نیستیم که بخواهیم در این زمینه کاری انجام دهیم.

این نکته را البته محمدعلی اسفندانی، مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران، با شدت بیشتری تکرار کرده و آذرماه امسال بابیان اینکه برخی از مسافربرهای شخصی کرایه خود را افزایش داده‌اند، می‌گویند: با این مورد نیز باید برخورد شود، چراکه مسافربرهای شخصی اصلاً حق مسافرکشی در شهر را ندارند.

رانندگان اسنپ عملاً «غیرقانونی» هستند؟

از کنار هم نهادن دو گزاره بالا شاید نتوان به‌صراحت این نتیجه را گرفت که: رانندگان اسنپ به‌صورت غیرقانونی مسافرکشی می‌کنند، اما از نبود امتیازاتی مثل بیمه تأمین اجتماعی و بیمه شخص ثالث با پوشش کامل و حمایت‌های قانونی دیگر، می‌توان به‌راحتی دریافت خلأ قانونی موجود یا حداقل تضاد قوانین موجود، عملاً به ضرر رانندگان اسنپ عمل می‌کند. البته باید یادآور شد در قراردادی که در سایت اسنپ منتشر شده، این شرکت حتی راننده مسافربر شخصی طرف قرارداد خود را «راننده» هم خطاب نکرده و صرفاً به نام‌گذاری وی به‌عنوان «کاربر» اکتفا می‌کند. از طرف دیگر اسنپ در قراردادش مانع هرگونه رابطه کارگری و کارفرمایی با کاربر (راننده) هم می‌شود.

آیا اسنپ به‌راستی پیگیر دغدغه‌های رانندگانش است؟

اسنپ در جوابیه‌ای که در پاسخ به گزارش میدانی خبرگزاری آنا فرستاده بود عنوان داشت: «در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد رانندگان اسنپ به‌عنوان شغل اصلی خود به این کسب‌وکار نگاه می‌کنند و روزانه بیش از ۸ ساعت در این سامانه مشغول به کار هستند. بدون شک رانندگان از اصلی‌ترین سرمایه‌های اسنپ هستند و این شرکت خود را موظف می‌داند که پیگیر تک‌تک دغدغه‌های آن‌ها باشد.» بر پایه بررسی‌های میدانی خبرنگار آنا، بیمه تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافربران شخصی فعال در این شرکت بوده و هست؛ اما باید بررسی کرد که اسنپ به‌عنوان یکی از مجموعه‌هایی که تحت عنوان کسب‌وکار فضای مجازی فعالیت می‌کند برای بیمه تأمین اجتماعی کاربران خود کاری کرده است؟

تاکسی‌ها تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند

به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان تأمین اجتماعی، شهرداری تهران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور منعقدشده و طی آن مقرر شده است تا فهرست رانندگان شاغل در امور حمل‌ونقل عمومی پالایش شده و افرادی که از این شغل خارج‌شده‌اند شناسایی و از فهرست بیمه تأمین اجتماعی حذف‌شده و رانندگان دیگر شاغل در بخش حمل‌ونقل عمومی جایگزین آن‌ها شوند.این یعنی تاکسی‌ها می‌توانند از خدمات بیمه تأمین اجتماعی و 50 درصد کمک‌هزینه پرداختی حق بیمه که از طرف دولت تأمین می‌شود بهره‌مند شوند.

سر بی‌کلاه رانندگان اسنپ از بیمه تأمین اجتماعی

محمد محمدی مشاور معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا گفت: ماده 31 قانون تأمین اجتماعی عنوان می‌دارد «در مورد بیمه‌شدگانی که تمام یا قسمتی از مزد و درآمد آن‌ها به‌وسیله مشتریان یا مراجعین تأمین می‌شود درآمد تقریبی هر طبقه یا حرفه مقطوعاً به پیشنهاد هیئت‌مدیره و تصویب شورای عالی تعیین و مأخذ دریافت حق بیمه قرار خواهد گرفت.»

وی می‌افزاید: دو فرض وجود دارد که رانندگان مشغول به فعالیت با شرکت‌هایی که در فضای مجازی و در حوزه حمل‌ونقل فعال هستند، آیا تحت قانون کارگری و کارفرمایی قرار می‌گیرند یا خیر؟ باید دید سه شرط برقراری این رابطه که همان تبعیت اقتصادی، تبعیت دستوری و انجام شخصی کار رعایت می‌شود یا خیر که این موضوع را باید وزارت کار بررسی کند.

محمدی می‌افزاید در بحث ساماندهی رانندگان فعال در شرکت‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند هنوز اطلاعاتی در اختیار ما قرار نگرفته است.

وی می‌افزاید: البته دو سه بار از دوستان در این شرکت‌ها دعوت کرده‌ایم و جلساتی را با این شرکت‌ها گذاشتیم و بررسی کردیم که  آیا این شرکت‌ها می‌توانند به‌عنوان یک کارگزار اعضای خودشان عمل بکنند یا خیر؟ به آن‌ها اعلام کردیم اگر رابطه کارگری و کارفرمایی برایتان محرز نیست ما می‌توانیم در قالب قانون بیمه اجتماعی رانندگان بر اساس پرداخت 27 درصد حق بیمه با شما تفاهم‌نامه‌ای داشته باشیم تا با عنوان یک کارگزار 27 درصد حق بیمه را از راننده دریافت نموده و به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نمایید تا رانندگان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی به‌جز بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

مشاور معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی افزود: در این صورت رانندگان هم اگر رابطه کارگری و کارفرمایی‌شان با شرکت کسب‌وکار فضای مجازی احراز نشود، می‌توانند مشابه کارگران در کارگاه‌های عادی، کل 27 درصد حق بیمه را پرداخت و تحت رابطه بیمه‌ای با سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

وی توضیح داد: این نوع بیمه توافقی را با برخی از دیگر از مجموعه‌های تحت قوانین نظام صنفی مثل سازمان نظام‌مهندسی و سازمان نظام پزشکی و نمایندگی‌های ایران‌خودرو و ... هم برقرار کرده‌ایم و این امکان برای شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل در فضای مجازی هم وجود دارد. البته این شرکت‌ها برای کارکنان ثابت خود لیست ارائه داده و این کارکنان را بیمه کرده‌اند.

محمدی ادامه داد: تاکنون این شرکت‌ها برای اعلام آمادگی همکاری با سازمان حاضر نشده‌اند و به نظر من با اعلام همکاری با تأمین اجتماعی، با توجه به ریسک‌هایی که در بخش رانندگی وجود دارد، رانندگان می‌توانند به‌موقع از مزایای بیمه تأمین اجتماعی منتفع شوند. شرکت فعال در حوزه کسب‌وکار حمل‌ونقل فضای مجازی هم آسوده می‌شود که راننده را تحت پوشش قانون تأمین اجتماعی قرار داده است.

محمدی البته پیشنهادی را هم از منظر یک کارشناس بیمه عنوان کرد و گفت: به نظر من شرکت‌ها حتی می‌توانند با پرداخت کسری از حق بیمه پرداختی راننده (مثلاً تا 5 درصد)، نسبت به تشویق و دلگرم نمودن رانندگان خود هم اقدام نمایند.

به گفته خود اسنپ حداقل 20 درصد رانندگانش مثل تاکسی‌ها 8 ساعت کار می‌کنند، اما مثل تاکسی‌ها بیمه نمی‌شوند و از کلی مواهب دیگر مثل تخصیص به هنگام سوخت و میزان کمیسیون های پرداختی و... بی‌بهره‌اند. باید این سؤال مهم را از اسنپ به‌عنوان یکی از گسترده‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقل در فضای مجازی پرسید: اگر این شرکت همان‌طور که ادعا کرده، واقعاً به فکر رانندگان است چرا توافقی را با تأمین اجتماعی به انجام نمی‌رساند تا رانندگان از حداقل امکانات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شوند؟

انتهای پیام/4145

منبع: آنا

کلیدواژه: تامین اجتماعی اسنپ رانندگان اسنپ سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی تأمین اجتماعی قرار بیمه تأمین اجتماعی حوزه حمل ونقل مسافربرهای شخصی تأمین اجتماعی فعالیت می کنند رانندگان اسنپ شرکت هایی مثل گروه اجتماعی فعال در حوزه درصد حق بیمه شرکت ها عنوان یک کسب وکار تاکسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۷۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۲۷ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به تأمین‌ اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از واگذاری معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به سازمان تأمین‌اجتماعی در قالب تأدیه مطالبات این سازمان از دولت خبر داد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی با قدردانی از رویکرد حمایتی و واقع‌بینانه دولت سیزدهم در ارتباط با پرداخت مطالبات این سازمان اظهار کرد: رویکرد و عملکرد دولت مردمی سیزدهم در زمینه پرداخت مطالبات بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در بین همه دولت‌ها بی‌نظیر بوده، به‌گونه‌ای که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات این سازمان در قالب سهام شرکت‌های با سودآوری و شرایط مالی مناسب پرداخت شد.

وی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز پرداخت مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده بود که با تعامل با سازمان خصوصی‌سازی در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۲، ۲۵ هزار میلیارد تومان در قالب واگذاری ۱۷ درصد سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ۲۷ هزار میلیارد تومان دیگر نیز در قالب بخشی از سهام باقیمانده دولت در پالایشگاه شازند پرداخت شد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: سهامی که در دولت سیزدهم در ازای مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی به این سازمان واگذار شده برخلاف رویه دولت‌های پیشین، سهام کیفی و ارزشمندی بوده که از جمله آن می‌توان به سهام سودده بورسی شرکت کشتیرانی ج. ا. ا و نیز پالایشگاه شازند اشاره کرد.

وی با اشاره به پیش‌بینی بودجه سال ۱۴۰۳ در مورد پرداخت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی، ابراز امیدواری کرد که با همراهی دولت و مجلس در زمینه پرداخت مطالبات انباشته این سازمان، در سال جاری امکان سرمایه‌گذاری انتخابی در مسیر آینده‌سازی برای سازمان تأمین‌اجتماعی فراهم شود.

کد خبر 739384

دیگر خبرها

  • تسویه ۲۱ هزار میلیارد ریال از مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها
  • تسویه بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال از مطالبات مراکز درمانی
  • ۲ همت از مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها تسویه شد
  • تسویه بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال از مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ + جدول
  • امسال چند ماه می‌توانیم بیمه بیکاری دریافت کنیم؟
  • ۲۷ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار شد
  • تاریخ اعمال افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چه زمانی پرداخت می‌شود؟
  • واگذاری ۲۷ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به تأمین‌ اجتماعی