Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نفت صنعت پتروشیمی را دارای ظرفیت 40 میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دانست و گفت: ۳۰ میلیارد دلار پروژه نیمه‌کاره در این بخش وجود دارد که باید تا 5 سال آینده سرمایه مورد نیاز آن جذب شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا «بیژن زنگنه» امروز در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت که در مرکز همایش‌های کوشک وزارت نفت برگزار شد، بر لزوم سرمایه‌گذاری 25 میلیارد دلاری در صنعت نفت تاکید کرد و گفت: ما باید برای ادامه حیات مالی شرکت‌ها از منابع صندوق توسعه، فاینانس خارجی، منابع بانکی و بازار پول، اوراق مشارکت و اسلامی، فروش سهام شرکت‌ها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. استفاده کنیم.

به گفته زنگنه، سرمایه مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام پتروشیمی بالای ۳۰ میلیارد دلار است و سرمایه‌گذاران قادرند این سرمایه را تامین کنند، اما اگر بتوانیم این سرمایه را از نقدینگی خرد تامین کنیم فرصت سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت نفت بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۲ میلیارد دلار طرح در پتروشیمی وجود دارد که نهایی  شده اما شروع نشده‌است، ادامه داد: طرح‌های پایین دستی و میان دستی پتروشیمی نیز وجود دارد که در  مجموع فرصت سرمای‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری را در صنعت پتروشیمی به وجود می‌آورد.

زنگنه افزود: پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌هایی نیز در دستور ساخت قرار دارد که تا ۲۰ میلیارد دلار قابلیت سرمایه‌گذاری دارند و ساخت و سرمایه‌گذاری آن بیشتر توسط بخش خصوصی و نیمه‌خصوصی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در گاز بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها دولتی است، افزود: بخش خصوصی در زمینه ذخیره‌سازی گاز می‌تواند وارد شود. همچنین در طرح‌های نفت که شامل اکتشاف و تولید است،  انتظار نداریم شرکت‌های ایرانی ریسک اکتشاف را بپذیرند اما در نگهداشت و توسعه زمینه بالایی در نفت و گاز وجود دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه برای توسعه نفت به فناوری نیاز داریم، گفت: به دلیل تحریم‌ها دسترسی به فناوری پیشرفته کم شده اما دانشگاه‌های داخلی را تجهیز کردیم تا تولید فناوری داشته باشند.

به عقیده زنگنه، ورود شرکت های E&P (اکتشاف و تولید) دو ریسک دارد که شامل ریسک اجرا و زمانبندی و ریسک مخزن می‌شود؛ زیرا بازپرداخت‌ها تابع رسیدن به اهداف تعیین شده در قرارداد است و زمانی بازپرداخت آغاز می‌شود که به تولید برسد.

وزیرنفت تاکید کرد : تامین مالی باید به روشی در بازار سرمایه انجام شود که قابل اجرا باشد و مردم بتوانند با چشم باز سرمایه‌گذاری کنند؛ همچنین از آنجا که مخزن و تاسیسات به نام پیمانکار نیست تا بتواند ضمانت بگذارد، باید طبقه بندی شرکت ها مشخص شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سرمایه گذاری وزیر نفت صنعت پتروشیمی صنعت پتروشیمی میلیارد دلاری میلیارد دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی صنعت نفت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۹۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم شفافیت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی

به گزارش خبرگزاری مهر، ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست با مدیران ارشد صنعت نفت با تاکید بر اینکه زیر ساخت تمامی مسائل و موضوعات فرهنگی، اجتماعی و… اقتصاد است، گفت: بیش از ۱۵ سال است که رهبر معظم انقلاب شعار سال را با موضوع اقتصادی تعیین می‌کنند که این امر حاکی از آن است که مهمترین مسئله کشور، اقتصادی و معیشت مردم است.

وی استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای تحقق شعار سال را یک تکلیف شرعی و قانونی دانست و تاکید کرد که مدیران باید با یک برنامه‌ریزی دقیق در این مسیر حرکت کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مدیران ارشد صنعت نفت گفت: بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش شماست، در این جنگ اقتصادی که علیه ملت ایران راه افتاده سرداران دفاع از کشور شما هستید و اگر شما در میدان باشید منویات رهبر معظم انقلاب محقق خواهد شد.

خدائیان با تاکید بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور در کنار سایر مدیران است؛ قول مساعد داد که این سازمان برای تحقق شعار سال و حمایت از صنعت، از هیچ‌گونه تلاشی دریغ نخواهد کرد.

توصیه‌های رئیس سازمان بازرسی به مدیران ارشد صنعت نفت

وی در ادامه سخنان خود شش توصیه مهم به مدیران ارشد صنعت نفت ارائه کرد که یکی از آن‌ها استفاده گسترده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه نفت، پتروشیمی و گاز بود.

انتقاد از خام فروشی در حوزه صنعت نفت دومین موضوعی بود که خدائیان به آن اشاره و توصیه کرد که راهکارهایی اتخاذ شود تا زنجیره محصولات پایین دستی با ارزش افزوده بالا افزایش یابد.

سومین توصیه رئیس سازمان بازرسی کل کشور ایجاد شفافیت در حوزه نفت بود و خواستار شفافیت در زنجیره تولید؛ مصرف و فروش شد.

مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف گاز و نفت چهارمین توصیه خدائیان به مدیران صنعت نفت بود و با یادآوری این مسئله که برای مدیریت این صنعت قانون وجود دارد، افزود: در این راستا باید پیشگیری در دستور کار قرار گیرد و راهکارهای لازم برای ذخیره سازی اتخاذ شود.

وی در چهارمین نکته به مدیران توصیه کرد که توسعه و گسترش میادین نفتی و سرمایه گذاری در این بخش را دستور کار قرار دهند.

پنجمین توصیه خدائیان توجه ویژه به بخش حقوقی در انعقاد قراردادها، دفاع از دعاوی و… بود.

ارتقا سامانه سپهتن (پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای) به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت ششمین توصیه رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود که خواستار راه اندازی این سامانه شد.

خدائیان با اشاره به اینکه سیاست قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور حمایت از بخش خصوصی است، اظهار کرد: از جمله مواردی که زمینه حضور بخش خصوصی فراهم است بخش پایین دستی نفت به خصوص پتروشیمی‌ها است که باید شرایط حضور این بخش فراهم شود.

وی همچنین این قول مساعد را داد که سازمان بازرسی از سرمایه گذاری مشروع حمایت خواهد کرد.

در جریان این نشست رئیس سازمان بازرسی کل کشور به معاون نظارت و امور اقتصادی سازمان مأموریت داد که نشست‌های جداگانه و مستمر را با بخش‌های مختلف صنعت، نفت، پتروشیمی و گاز برگزار کند که هم خواسته‌های آن‌ها شنیده و از نقطه نظراتشان استفاده شود و هم اینکه سازمان بازرسی بتواند به عنوان یک دستگاه نظارتی برای رفع موانع پیش روی این صنعت گام بردارد.

در این نشست ستار شیرعالی معاون اقتصادی سازمان بازرسی نیز موضوعاتی را مطرح کرد؛ بنابراین گزارش، در ادامه برخی از مدیران مشکلات و درخواست‌های خود را با رئیس سازمان بازرسی در میان گذاشتند و از حمایت‌های سازمان بازرسی تقدیر کردند.

کد خبر 6079921

دیگر خبرها

  • کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد
  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا
  • تولید در پتروشیمی غدیر به ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی رسید
  • تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد دلار در سال گذشته
  • لزوم شفافیت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی