Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین سخنگوی انجمن ملی سواد رسانه‌ای کشور با بیان اینکه سواد رسانه سیال و بی‌انتهاست، گفت: با این حال مقدمات آموزش آن را باید در شهرها و روستاها انجام داد، این آموزش‌ها را می‌توان در فرهنگسراها، مساجد و گروه‌های مردم‌نهاد ارائه داد، دولت هم باید کمک کند زیرا نیازمند همتی والا در حوزه سواد رسانی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 امیدعلی مسعودی، سخنگو و عضو هیئت‌مدیره انجمن ملی سواد رسانه‌ای کشور و دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه سوره در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه متأسفانه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تحریف بسیار وجود دارد، اظهار کرد: باید در حوزه آموزش و استفاده از سواد رسانه‌ای فعال باشیم تا اگر کسی هم قصد استفاده از این فضا را دارد به سمت فشرده‌سازی، خلاصه گویی، استفاده بی‌رویه از کلمات شکسته شده نرود چرا که این مدل نوشتن و گفتن آسیب جدی به زبان فارسی، سبک زندگی و فرهنگ ایرانی- اسلامی می‌زند.

وی افزود: باید در بحث نظارت بر سازوکارها این موضوع به‌صورت ویژه توجه واقع شود، در حوزه آموزش نیز باید تشویق صورت بگیرد و جایزه‌های ادبی قوی برای کسانی که نسبت به رعایت دستورالعمل‌های زبان فارسی و تشویق به این حوزه و مقاله‌نویسی عمل می‌کنند داشته باشیم.

مسعودی با تأکید بر اهمیت بسیار کنشگری در فضای مجازی گفت: نباید مخاطبان این فضا تنها به بازنشر متون و بسته‌های تولیدی دیگران بسنده کنند چرا که این بدترین وضعیت انتشار است، باید ضمن شناخت نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مرتبط با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک کاربر کنشگر تلاش کنیم که در این فضا تأثیرگذار باشیم نه اینکه صرفاً منفعل باشیم.

وی ادامه داد: گاه دیده می‌شود نوشته‌ها و اشعاری را متصل به یک شاعر و نویسنده و بزرگی می‌کنند درحالی‌که آثار آن‌ها مشخص است، ازاین‌رو برای مقابله با این جریان عده‌ای موسسه‌ای مردم‌نهاد تشکیل داده و با رصد این فضا پیرایه‌های غیرواقعی که به بزرگان ادبی منصوب شده را شناسایی و اعلام می‌کنند.

نمی‌توان صرفاً با دستورالعمل سواد رسانه‌ای را آموزش داد

سخنگوی انجمن ملی سواد رسانه‌ای کشور با بیان اینکه سواد رسانه‌ای متولی خاصی ندارد و نمی‌توان صرفاً با دستورالعمل آن را حل کرد، عنوان کرد: نیاز به آموزش در این حوزه بسیار ملموس است، در حال حاضر والدین به دلیل نداشتن سواد رسانه فرزندان خود را در این فضا رها کرده‌اند و نمی‌دانند چگونه باید با فرزندان خود رفتار کنند که در این فضا آسیب کمتری ببینند.

وی اضافه کرد: کسی که می‌خواهد از فضای مجازی استفاده کند باید این فضا را قبل از استفاده بشناسد و بداند که مکالمه و گفتگو و متون ردوبدل شده بسیار مهم و تأثیرگذار است، باید سواد رسانه‌ای داشته باشد تا بتواند در بین آموزه‌های موجود از ادبیات و فرهنگ خود دفاع کند.

مسعودی خاطرنشان کرد: باید بررسی شود که چه میزان می‌توان باسواد رسانه‌ای  و زبان فارسی که زبانی دیرپا، جذاب و پویاست تبادل معنا و اطلاعات در حوزه فرهنگ ایرانی- اسلامی است داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سواد رسانه سیال و بی‌انتهاست، افزود: با این حال مقدمات آموزش آن را باید در شهرها و روستاها انجام داد، این آموزش‌ها را می‌توان در فرهنگسراها، مساجد و گروه‌های مردم‌نهاد ارائه داد، دولت هم باید کمک کند زیرا نیازمند همتی والا در حوزه سواد رسانی هستیم. 

نیازمند همتی بزرگ در حوزه سواد رسانه ای هستیم

این استاد حوزه ارتباطات پیشنهاد کرد: نهضت سوادآموزی باید به‌صورت خوشه‌ای صورت بگیرد و تمام مردم در این فضا آموزش لازم را ببینند، گلوله برفی که از این‌ رویکرد آموزشی شروع شود در ادامه به یک بهمن بزرگ در حوزه نهضت سوادآموزی تبدیل می‌شود و اگر به این شکل عمل کنیم بی‌شک موفق خواهیم شد.

وی تأکید کرد: همه باید کمک کنیم تا این فرهنگ را به دنیا معرفی کنیم؛ در این میان حتی باید دولت، مجلس و قوه قضاییه نیز باید ورود پیدا کنند و برای کارمندان و متصدیان خود آموزش سواد رسانه داشته باشد زیرا این آموزش اجتناب‌ناپذیر است و همه باید به سمت آینده برویم، اگر به این سمت نرویم استقلال خود را از دست خواهیم داد.

مسعودی در پایان با اعلام اینکه انجمن ملی سواد رسانه ایران طی نشستی که با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت درصدد است آموزش سواد رسانه‌ای را در دانشگاه‌ها ببرد، خاطرنشان کرد: سواد رسانه‌ای شیوه کاربردی بسیار مهمی دارد لذا ما به یک نهضت سوادآموزی در حوزه سواد رسانه‌ای نیاز داریم و همه باید دست‌به‌دست هم داده و پاسدار فرهنگ ایرانی و اسلامی باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سواد رسانه ای نهضت سواد رسانه ای انقلاب فرهنگی سواد رسانه نهضت سوادآموزی فرهنگ ایرانی نیازمند همتی مردم نهاد حوزه سواد فضای مجازی زبان فارسی باید کمک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۱۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم

محمد صادق افراسیابی کارشناس سواد رسانه با بیان اینکه واقعیت اخبار را فقط از یک رسانه نباید جویا شد گفت: تشخیص خبر‌های جعلی از خبر‌های واقعی با درنظر گرفتن چند تکنیک و داشتن سواد رسانه‌ای امکان پذیر است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • آموزشیاران نهضت سواد آموزی مشمول قانون رتبه بندی معلمان هستند
  • تسری امتیازات قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی
  • اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان در نهضت سوادآموزی
  • بیش از ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی بوشهر جذب شده‌اند