ابعاد تمدنی شخصیت حضرت زهرا(س)
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۰۸۸۰۴
پژوهشگر و استاد جامعةالمصطفی(ص) تصریح کرد: حضرت زهرا(س)، شخصیتی تمدنی است، لذا ایشان را در حد شخصیت درونگفتمانی و فرقهای پایین نیاوریم.
به گزارش ایکنا، سیدعلیرضا عالمی، پژوهشگر و استاد جامعةالمصطفی(ص) امروز، 26 بهمنماه، در نشست علمی «آسیبشناسی مطالعات فاطمی(س)» در حوزه علمیه خواهران گفت: تکنگاریهایی از قرن سوم در مورد حضرت زهرا(س) وجود داشته که این تکنگاریها تا امروز تداوم یافته و شخصیتهای مهمی در شیعه مانند شهید صدر و علامه جعفر مرتضی به بعدی از ابعاد زندگی آن حضرت پرداختهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در میان اهل سنت کسانی مانند جوهری، دولابی، حاکم نیشابوری، سیوطی و ... تکنگاریهایی در مورد آن حضرت داشتهاند و حتی امسال کتاب «فاطمه بنت النبی» در ریاض عربستان در مورد سیره، فضائل و مسند آن حضرت تألیف شده که نشان میدهد، اهل سنت هم به مطالعات فاطمی توجه کردهاند، همچنین خانم والیری و دیگر غربیها تکنگاریهایی داشتهاند.
عالمی با اشاره به نگاه روششناسانه به این مطالعات با بیان اینکه عمده این مطالعات تاریخی بوده است، تصریح کرد: کارهایی که تاکنون در مورد حضرت زهرا(س) صورت گرفته است، دو بعد از شخصیت ایشان یعنی بعد قدسی و بعد تاریخی را تبیین میکنند.
وی با اشاره به وضعیت مطلوب در این مطالعات بیان کرد: چهار بعد در خصوص آن حضرت میتوانیم داشته باشیم، قدسی، تاریخی، علمی و جریانشناسانه؛ حضرت فردی جریانساز و علمی است و ما تقریباً از این بعد در حوزه مطالعاتی غافل بوده و تنها تعریف و تمجیدی کردهایم و مطالعات ما به این سمتوسو سوق داده نشده است.
استاد جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه حضرت، مفسر درجه اول قرآن، تاریخ اسلام و سیره پیامبر(ص) و اسلام است، اظهار کرد: برخی سراغ شرح خطبه حضرت رفته، ولی فراتر از بیان معانی کلمات نرفتهاند و این نشان میدهد آن حضرت، شخصیتی علمی است که برای امروز تمدن اسلامی بسیار راهگشا هست.
نظریهپردازی از خطبه فدکیهوی افزود: در عرصههای انسانشناسی، جهان و هستیشناسی میتوانیم از خطبه فدکیه ادبیات جدید، نظریهپردازی و ارائه گفتمان برای دنیای امروز داشته باشیم و حوزه خواهران و دانشگاهها باید در این زمینه پیشرو باشند و در فضای آکادمیک ما بحث و بررسی شود.
عالمی اظهار کرد: در جنبه جریانساز بودن آن حضرت، کار علمی خاصی نشده است؛ حضرت تنها شخصیت قدسی نیست، بلکه آن حضرت به واسطه رفتار و کنش و واکنشها در عرصه سیاسی و اجتماعی، جریانساز بوده است. حضرت شخصیتی تمدنی است، لذا ایشان را در حد شخصیت درونگفتمانی و فرقهای پایین نیاوریم.
وی با تأکید بر اینکه مطالعات ما اگر این رنگوبو و روش را گرفت، به مطالعات مطلوب نزدیک میشود، تصریح کرد: عمدتاً در خصوص مطالعات حضرت زهرا(س) به مطالب گزارشی بسنده میکنیم و مطالعات تحلیلی و گفتمانی در آن غایب است که جزء مشکلات اساسی ما هست و این رخ نمیدهد، مگر اینکه مطالب فاطمی در پژوهش و آموزش وارد حوزه علمیه شود.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: عالمی فاطمه س نظریه پردازی خطبه فدکیه روش شناسی تمدنی فرقه ای تک نگاری ها حضرت زهرا س جریان ساز آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۸۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استان فارس اصلیترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: فارس اصلیترین کانون تمدنی ایرانی فرهنگی است و بر این اساس ظرفیت آثار در حوزه میراث فرهنگی در این استان بسیار گسترده است و شهرت جهانی دارد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس، مصطفی دهپهلوان امروز _پنجشنبه سیام فروردین_ در حاشیه مراسم رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بناها و محوطههای تاریخی در این مجموعه جهانی برگزار شد، اظهار کرد: فارس اصلیترین کانون تمدنی ایرانی فرهنگی است و بر این اساس ظرفیت آثار در حوزه میراث فرهنگی در این استان بسیار گسترده است و شهرت جهانی دارد.
وی به شعار امسال روز جهانی بناها و محوطههای تاریخی که به شکلی به تابآوری در مقابل مخاطرات محیطی تأکید دارد اشاره کرد و افزود: معتقدم این شعار به شعار سال تحت عنوان جهش تولید و مشارکت مردم مطرحشده گره میخورد چراکه اگر میراث فرهنگی پشتوانه مردمی نداشته باشد محکوم به فناست.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور تصریح کرد: برای نمونه برداشت بیرویه آب و فرونشستهای زمین خطرات جبرانناپذیری را برای مجموعههای جهانی چون تخت جمشید و پاسارگاد، نقش رستم به وجود میآورد.
دهپهلوان با اشاره به اینکه طبق آمارهای ارائهشده حدود ۷۰ چاه غیرمجاز در دشت مرودشت پلمب شده است، خاطر نشان کرد: زمانی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی بهدرستی رخ میدهد که علاوه بر میراث فرهنگی جامعه هدف چون مردم و حتی ادارات و سازمانها بر این مهم تأکید داشته باشند.
وی در ادامه سخنان خود اخذ سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید را اتفاق بزرگ و مهمی دانست و تصریح کرد: موضوع صیانت و پاسداشت از میراث فرهنگی وجوه مختلفی دارد که بخشی از آن به حفاظتهای داخلی و علمی خود مجموعهها و بخش دیگر آن به قوانین و مقررات موجود برمیگردد.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور اضافه کرد: سند مالکیت تخت جمشید اقدامی ارزشمند و بزرگی است که باعث میشود که حفاظت و صیانت از این مجموعه عظیم راحتتر صورت گیرد؛ زمانی که میراث فرهنگی در پناه قانون قرار میگیرد بیتردید راحتتر میتوان از آنها حفاظت و حراست کرد.
وی به تعامل خوب وزارت میراث فرهنگی با قوه قضائیه در بحث حفاظت از آثار تاریخی کشور اشاره و اظهار کرد: هماکنون برای رسیدگی به جرایم حوزه میراث فرهنگی شعبهای ویژه در تهران فعال شده است.
به گزارش ایمنا، طی مراسمی که به مناسبت روز جهانی محوطهها و بناهای تاریخی در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد سند مالکیت تخت جمشید با حضور تعدادی از مسئولین کشوری و استانی و شهرستان مرودشت رونمایی شد و بیش از یکصد نفر از پیشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد مؤثر در تحقق مسؤولیت اجتماعی و مدیران دولتی تجلیل به عمل آمد.
کد خبر 745848