Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیروز صبح در نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی از تغییر رویکرد این جشنواره 12 ساله سخن گفته شد تا شاید این جشنواره هم آرام آرام رونق جشنواره‌هایی چون سینما و تئاتر را بگیرد. مهمترین کاری که مسئولان این جشنواره امسال انجام داده‌اند تمرکز تمام بخش‌های جشنواره در یک مرکز است. هادی مظفری مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی در این نشست که در تالار وحدت برگزار شد، خبر داد که امسال مرکز صبا با تمام امکانات و ظرفیت خود محل برگزاری جشنواره تجسمی فجر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن آنکه طبقه سوم این مجموعه که در اختیار موزه یکی از بانک‌ها بود، در اختیار جشنواره تجسمی قرار گرفته است.چرا که تفرق بخش‌های جشنواره در سال های گذشته سبب شده بود تا برخی مخاطبان فقط از برخی از آثار که در مجموعه‌های جداگانه به نمایش گذاشته شده بودند، دیدن کنند.
سال گذشته چندین مجموعه ازجمله مرکز صبا، باغ‌موزه قصر، خانه هنرمندان، فرهنگسرای نیاوران و... محل‌های برگزاری جشنواره فجر بودند.
در این نشست مظفری با اشاره به بازگشت دو سوم داوران و دبیرانی که این جشنواره را ترک کرده‌بودند، گفت: «به درخواست شورای هنری اسامی آنها را اعلام نکرده‌ایم. در این میان قصد داریم این جشنواره را به بازار هنر نزدیک کنیم.»
او ادامه داد: «طی سال‌های گذشته جشنواره تجسمی فجر و جشنواره هنرهای تجسمی جوان با یک رویکرد برگزار می‌شدند و تقریباً در یک مسیر حرکت می‌کردند از این رو نیاز بود تا تغییری در این خصوص انجام شود. جشنواره هنرهای تجسمی جوان به دنبال استعدادیابی است؛ این در حالی است که پاشنه آشیل جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بازار هنر است.»
مظفری با اشاره به اینکه هنرمندان شرکت‌کننده در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌توانند در بخش رقابتی نیز قیمت آثار خود را ارائه دهند، گفت: «این قیمت‌ها بعد از انجام کارشناسی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت ضمن آنکه ۹۰۰ اثر در این جشنواره حضور دارند و با ۱۵ درصد رشد در کمیت آثار شرکت‌کننده در تمام بخش‌های جشنواره روبه‌رو هستیم.»
ابراهیم حقیقی دبیر دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در خصوص بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: «در بخش‌های دهگانه طوبای زرین ۳۳۸ هنرمند با ۴۴۰ اثر حضور خواهند داشت. همچنین در بخش چارسوی هنر ۳۸ گالری با ۳۴۰ اثر و در بخش چارخونه که به استان ها اختصاص دارد ۱۱۵ اثر به نمایش درخواهد آمد که بیشترین آثار در بخش عکاسی، چیدمان و فاین‌آرت است.»
حقیقی همچنین تجلیل از ۹ نفر از مفاخر هنرهای تجسمی در مراسم اختتامیه خبر داد و گفت: «اسامی این مفاخر بزودی اعلام خواهد شد و در روز اختتامیه که ۹ اسفند است، این مراسم برگزار می‌شود.»
مظفری در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص اعلام داوران مبنی بر عدم شرکت در جشنواره و حاشیه‌های به وجود آمده در این باره گفت: «روزها و هفته‌های سخت و دردناکی به عنوان یک ایرانی در کشور شاهد بودیم. در آن ایام توجه به رویدادی که نام جشن را به همراه داشته باشد برای برخی دوستان این تلقی را ایجاد کرده بود که یا باید جشنواره تجسمی فجر برگزار نشود و یا به تعویق بیفتد. اما به این توافق رسیدیم که جشنواره تجسمی فجر را بعد از مراسم سوگواری برگزار کنیم. در این میان هزینه مراسم افتتاحیه را به سیلزدگان سیستان و بلوچستان اختصاص دادیم و بخشی از این هزینه را برایشان روز قبل فرستادیم.»
او ادامه داد: «بسیاری از دبیران و داوران به جشنواره بازگشتند اما در این میان سیستم داوری را به شورای هنری تغییر دادیم و داوران در انتهای برگزاری جشنواره بیانیه‌های خود را اعلام خواهند کرد.»
به گفته مظفری، ستاد داوران و دبیران جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۵۵ نفر بودند که بسیاری از این افراد بعد از اعلام عدم حضور خود در بخش‌های داوری، مجدداً بازگشتند. با این وجود مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی از اعلام اسامی داوران و دبیرانی که بعد از استعفای خود به این جشنواره بازگشتند امتناع کرد و گفت: «بنابر درخواست آنها، اسامی‌شان اعلام نشده تا بار اضافی به جشنواره وارد نشود. حتی اینکه گفته می‌شود برخی از داوران دستمزد خود را گرفتند و بعد استعفا دادند را تکذیب می‌کنم. در این میان تعدادی از آنها دستمزدهای خود را به سیلزدگان سیستان و بلوچستان اهدا کردند. سعی ما بر آن بود تا از دوقطبی شدن هنرهای تجسمی جلوگیری کنیم.»
او در خصوص بودجه برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: «جشنواره هنرهای تجسمی فجر مانند سایر جشنواره‌های فجر ردیف بودجه مشخصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و امسال بین ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.»

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی جشنواره هنرهای تجسمی فجر جشنواره تجسمی فجر برگزاری جشنواره بخش های جشنواره بازار هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۰۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایلیا سلیمان کارگردان فلسطینی قلب جشنواره فیلم سارایوو را می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، سی امین دوره جشنواره فیلم سارایوو به تجلیل از ایلیا سلیمان کارگردان فلسطینی می‌پردازد تا از سهم برجسته او در هنر سینما قدردانی کند. این فیلمساز با دریافت جایزه قلب افتخاری سارایوو تجلیل می‌شود و نمایش آثار برگزیده وی در جشنواره در نظر گرفته شده است.

سلیمان سال ۲۰۱۹ مهمان سارایوو بود و فیلم «این حتما بهشت است» وی در پرده فضای باز جشنواره به نمایش درآمد. این فیلم در جشنواره کن در همان سال جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد. وی همچنین سال ۲۰۱۶ به عنوان رییس هیات داوران و سال ۲۰۱۳ به عنوان مهمان در جشنواره حضور داشت.

جووان مریانوویچ مدیر جشنواره گفت: زبان جهانی سینمای سلیمان با ارزش‌ها و احساسات اساسی انسانی صحبت می‌کند؛ ترس و امید، خانه و وطن.

وی از شوخ طبعی، طنز و بینش عمیق وی به عنوان عاملی یاد کرد که توانایی پیچیدگی‌های وجود انسان را دارد و گفت: وی با وضوح و ظرافتی بی‌نظیر، پوچی‌های زندگی را روشن می‌کند و روح و هویت فلسطینی را با سبکی منحصر به فرد به تصویر می‌کشد. اکنون، در تاریک‌ترین زمان‌ها در سرزمین مادری‌اش، کار او به‌عنوان چراغی که ناشی از درک عمل اوست، یادآور قدرت داستان‌سرایی برای گفت‌وگوهای معنادار می‌شود.

سلیمان که سال ۱۹۶۰ در ناصره به دنیا آمد، از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۳ در نیویورک زندگی کرد. وی وقتی در آمریکا بود، ۲ فیلم کوتاه خود «دیباچه‌ای تا پایان یک مناقشه» و «گرامیداشت با انتحار» را کارگردانی و جوایز متعددی را از آن خود کرد.

سال ۱۹۹۴ او در بیت‌المقدس مستقر و از سوی کمیسیون اروپا ماموریت ایجاد یک گروه فیلم و رسانه در دانشگاه بیرسیت به وی سپرده شد.

نخستین فیلم بلند سلیمان با نام «وقایع‌نگاری یک ناپدید شدن» برنده جایزه بهترین فیلم اول جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۹۶ شد و سال ۲۰۰۲ «مداخله الهی» جایزه هیات داوران و جایزه بین المللی فیپرشی جشنواره کن و همچنین جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز فیلم اروپا را کسب کرد.

سال ۲۰۰۷ او به عنوان یکی از ۳۵ کارگردان فیلم سازنده فیلم جمعی برای شصتمین سالگرد کن انتخاب شد و فیلم بلند او «زمانی که می ماند» در سال ۲۰۰۹ در بخش رقابت اصلی جشنواره کن حضور داشت.

سال ۲۰۱۲ او فیلم کوتاه «خاطرات یک مبتدی» را که بخشی از فیلم جمعی با عنوان «۷ روز در هاوانا» بود، به پایان رساند. این فیلم در بخش نوعی نگاه کن به نمایش درآمد. آخرین فیلم بلند او «این حتما بهشت است»، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن سال ۲۰۱۹ را برده و جایزه فیپرشی را نیز به خود اختصاص داد.

سلیمان به عنوان عضو هیات داوران در جشنواره‌های متعددی از جمله کن و ونیز شرکت کرده و سال ۲۰۲۰ از سوی وزارت فرهنگ فرانسه نشان لژیون دونور را دریافت کرده است. سلیمان سال ۲۰۲۲ جایزه آکادمی فیلم اروپا در سینمای جهان را دریافت کرد.

این کارگردان در حال حاضر مشاور هنری موسسه فیلم دوحه است.

کد خبر 6087928

دیگر خبرها

  • تیم ملی هاکی روی یخ بانوان ایران، برترین تیم سال ۱۴۰۲ از نگاه کارشناسان و داوران
  • داوران نوعی نگاه جشنواره کن معرفی شدند
  • داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند
  • ایلیا سلیمان کارگردان فلسطینی قلب جشنواره فیلم سارایوو را می‌گیرد
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • پاشنه آشیل فاتح توپ طلا در پرسپولیس | جثه بزرگی که دردسرساز هم می شود
  • رادیو صدای لحظه‌هاست
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • انزوای مطلق رژیم صهیونیستی در المپیک هنرهای تجسمی جهان
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است