Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@14:53:59 GMT

جشنواره موسیقی فجر عقب‌گرد نداشته است

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۲۲۲۲

جشنواره موسیقی فجر عقب‌گرد نداشته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور در تالار وحدت به تماشای اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان نشست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی» شب گذشته ۲۶ بهمن ماه در حاشیه این اجرا در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر دستاورد برگزاری جشنواره موسیقی فجر  و روند رشد کیفی آن گفت: باید نوعی روندشناسی  و روندپژوهی در این حوزه صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در عین حال تصریح کرد:  برداشتی که در این چارچوب وجود دارد این است که در مجموع فضای جشنواره امسال موسیقی فجر، در برگیرنده اتفاقاتی است که روند گام به گام اما رو به جلویی را نشان می‌دهد و این‌طور نیست که علی‌رغم برخی اتفاقات، عقب گردی در این زمینه وجود داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نسل جوانی که در جشنواره حضور پیدا کرده‌اند از لحاظ قدرت و توانایی، حرکت رو به رشد را نشان می‌دهند. بسیاری از این هنرمندان جوان و نوجوان، همان‌هایی هستند که در سایر جشنواره‌های دیگر کشور به صورت جدی حضور پیدا کرده بودند و اینک در جشنواره موسیقی فجر حضور ویژه‌ای دارند.

وی افزود: ما توازنی را می‌بینیم که هم دربرگیرنده حضور جوانان هنرمند در جشنواره موسیقی فجر است و هم شاهد حضور پیشکسوتان موسیقی هستیم. یکی دیگر از دغدغه‌هایی که جشنواره موسیقی فجر داشته و دارد این است که موسیقی پاپ به عنوان سبک مورد توجه مردم، چنان روی دیگر بخش‌ها سایه نیندازد که موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

صالحی تاکید کرد: با اهتمامی که از سوی همکاران و مدیران معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته در سال‌های مختلف از جمله امسال، جریان موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی نواحی به نحوی در فضای جشنواره فجر گنجانده‌ایم که با روند رو به رشدی همراه باشد. البته این به معنای رضایت کامل از آنچه انجام گرفته نیست اما این مسیری که بتواند موسیقی پاپ، موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک در فضای مناسبی خودشان را عرضه کنند، قابل توجه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جشنواره موسیقی فجر علاوه بر تهران در استان‌ها هم نمایش‌دهنده توانایی‌های موسیقایی هنرمندان کشورمان هست. ما تلاش کردیم این مسیر را باز کنیم و ۱۰ استانی که در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال به طور همزمان با تهران حضور داشتند می‌توانند تحولات مناسبی در عرصه برگزاری رویداد فجر باشند. البته جشنواره موسیقی فجر با قله و آن چیزی که بتواند رضایت نهایی را حاصل کند فاصله دارد. اما مسیرهایی را به صورت قدم به قدم برداشته‌ایم و امیدوارم گام‌های بعدی با سرعت بیشتری کارها انجام گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی ‌بر تلاش‌های ستاد برگزاری جشنواره برای دعوت از گروه‌های خارجی با وجود حوادث ناگوار و تلخ ماه‌های گذشته و تلاش دشمنان برای تضعیف رویدادهای فجر ادامه داد: اتفاقاتی که ما در عرصه‌های بین‌المللی و داخلی داشتیم در بخش‌های مختلف جشنواره می‌توانست اثرگذار باشد. طوری که جریان برگزاری جشنواره‌های ما را با علامت سئوال‌های جدی روبه رو کند. اما ما در بخش بین‌الملل تمام تلاشمان را انجام دادیم تا به واسطه حضور همکارانم در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه و ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر چراغ بخش بین‌الملل جشنواره را خاموش نکنیم.

 

از زبان موسیقی می‌توان به عنوان زبان هم نوایی و هم دلی استفاده کرد

صالحی افزود: جشنواره موسیقی فجر عملاً تقاطع چند خط است که به یکدیگر متصل می‌شوند و این اتصال تعریفی از جشنواره موسیقی فجر ایجاد می‌کند. البته تلاش دوستان من در دبیرخانه جشنواره تلاش بسیار وسیعی بود و ما امیدوار بودیم تلاش ما در فضای بین‌الملل حالت جهشی پیدا کند. اما شرایط و اتفاقات پیش آمده منجر به این شد که در این قسمت تاثیراتی داشته باشیم. حتی ما در برخی مقاطع به نقطه‌ای رسیدیم که بخش بین‌الملل نداشته باشیم اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و ما امسال شاهد برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره بودیم. که این شرایط هم با پیگیری‌های وسیعی محقق شد تا این گروه هم قانع شوند تا در جشنواره حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تصویری که از جمهوری اسلامی ایران بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ایجاد شد، در کنار دیگر مواردی که در حوزه ارتباطات بین‌المللی وجود داشت، باعث شد علامت سئوالات زیادی ایجاد شود. اما خیلی زود فضای همدلی به وجود آمد و باعث شد گروه‌های هنری مجاب شوند که این زبان همدلی را نباید رها کرد و از زبان موسیقی می‌توان به عنوان زبان هم نوایی و هم دلی استفاده کرد

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ارکستر سمفونیک تهران صالحی برگزاری جشنواره موسیقی فجر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش بین الملل موسیقی نواحی زبان هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۲۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزوه: جشنواره «نفس پاک» با شاعران فارسی زبان برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا قروه درباره «جشنواره شعر نفس پاک» گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره هفته اول تیر برگزار می‌شود، دو ماه برای اجرای آن زمان داریم و پایان مهلت فراخوان هم ۱۵ خرداد است. این اولین جشنواره‌ای است که با خروجی مفید و یک کتاب ماندگار برگزار می‌شود.

وی افزود: پیش از این جشنواره‌های مختلفی با مشارکت نهاد‌های مختلف برگزار کرده ایم، از جمله جشنواره ستاد اقامه نماز جمعه، نماز و جشنواره‌ای با همکاری سازمان انرژی هسته‌ای که کتابی هم به یادگار از آن جشنواره منتشر شد. همایش بزرگ شعر غزه را داشتیم که مشارکتی در سطح ملی و بین المللی داشت.

رییس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما گفت: در جشنواره شعر نفس پاک، سعی می‌کنیم از شاعران کشور‌های فارسی زبان دعوت کنیم تا اشعار خود را در مورد پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر ارائه کنند.

قزوه افزود: جشنواره شعر نفس پاک یکی از کار‌های جدی ماست و اهمیت آن را به شاعران یادآوری می‌کنیم تا از این برنامه، کتابی هم به یادگار منتشر شود. این آمادگی را داریم که در سال‌های بعد این جشنواره را ادامه دهیم.

وی گفت: دوست داریم جشنواره باشکوهی داشته باشیم، اما برنامه طوری است که ۱۴ برگزیده دارد که از بین آنها پنج نفر اول ۱۵ میلیون تومان، پنج نفر دوم ۱۰ میلیون تومان و چهار نفر سوم هشت میلیون تومان جایزه می‌گیرند.

رییس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما با اشاره به دعوت از شاعران بنام و مدعو در جشنواره شعر نفس پاک افزود: محمود اکرامی فر، مصطفی محدثی خراسانی و مرتضی امیری تیم سه نفره داوری جشنواره هستند، البته مرحله داوری اولیه را هم تیم دیگری برعهده دارد. کتاب جشنواره هم همزمان با مراسم اختتامیه در همان هفته اول تیر رونمایی می‌شود.

قزوه گفت: تلاش می‌کنیم گروه‌های سرود و موسیقی را هم در این جشنواره ببینیم تا کیفیت بیشتری به آن دهد تا جشنواره متمایزی نسبت به قبل داشته باشیم.

وی درباره فراخوان جشنواره شعر نفس پاک افزود: اعتیاد و عواقب زیان بار در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی، آگاهی بخشی در خصوص عواقب ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، گفتمان سازی و ترغیب و تشویق برای انتخاب سبک زندگی سالم و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت (تقدیم ۴ هزار شهید در راه مبارزه با مواد مخدر) چهار محور اصلی این جشنواره هستند.

رییس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما با بیان اینکه اینکه شعر بسیاری از مشکلات ما را در طول تاریخ رفع کرده است، گفت: حکیمان زیادی، چون فردوسی، نظامی و شعرای دیگر با اشعار خود در تاریخ تاثیرگذار بوده اند. مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما تمایل دارد با سازمان‌ها و مراکز مختلف کار کند. این مرکز با شاعران زیادی از کشور و خارج از ایران هم در ارتباط است.

قزوه با اشاره به برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر» شبکه چهارم سیما افزود: یکی از کار‌های ما برنامه سرزمین شعر بود که استقبال خوبی از آن شد و باز هم دنبال چنین برنامه‌هایی هستیم. جشنواره‌ای داشتیم که در آن پانصد شاعر حضور داشتند.

دیگر خبرها

  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • جزییات برگزاری جشنواره اقوام تشریح شد/ نمایش انسجام ملی در سینما
  • برگزاری جشنواره اقوام بدون دبیری کمال تبریزی
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود
  • قزوه: جشنواره «نفس پاک» با شاعران فارسی زبان برگزار می‌شود
  • برگزاری ۷ طرح ملی ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر