Web Analytics Made Easy - Statcounter

امین یداللهی رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان تولید کننده نهال های میوه های سردسیری با روش کشت بافت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما توانستیم در یک زمین ۷.۵هکتاری در آبیک قزوین بالغ بر ۲۰ نوع گیاه مختلف از میوه های دانه دار و هسته دار را با روش کشت بافت به تکثیر برسانیم.

وی با بیان اینکه این گیاهان سردسیری هستند، گفت: هلو، شلیل، آلو، بادام، گلابی، به، سیب، گیلاس و آلبالو، زردآلو ، گردو، ۵ رقم بلوبری، یوهان بری و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله گیاهانی هستند که نهال های آنها را با روش کشت بافت تکثیر کردیم.

یداللهی خاطر نشان کرد: پایه هایی که ما به آنها دست پیدا کردیم سازگاری با درخت میوه هستند و ویژگی های خوب در آنها وجود دارد.

مصرف یک دهمی آب نسبت به روش های سنتی

وی با اشاره به مزیت های خوب این گیاهان گفت: با توجه به اینکه ما کشوری هستیم که باید به درستی مصرف آب داشته باشیم این گیاهان از میزان کمی آب بهره مند می شوند؛ به جهت نگهداری در آزمایشگاه مخصوص، تقریبا در سال اول تولید، مصرف آبی برابر با صفر دارند. یعنی یک لیوان آب برای ۱۰ نهال مصرف می شود که این میزان آب خیلی کم است.

به گفته رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان، بستر کشت این گیاهان اینگونه است که در محیطی سربسته و فضایی که نور مصنوعی دارد به تکثیر می رسند؛ بعد از چهارماه به گلخانه منتقل می شوند که در آنجا هم نزدیک یک سال و نیم قرار می گیرند.

یداللهی عنوان کرد: در حالت معمولی به طور متوسط در هر هکتار سالانه، هزار متر مکعب آب مصرف می شود اما گیاهانی که با کشت بافت تکثیر کردیم برابر با صد مترمکعب یعنی یک دهم آب مصرف می کنند.

وی افزود: البته که نیازی نیست کشاورز دوسال برای یک نهال صبر کند بلکه ما در این زمین تعداد بالایی نهال آماده داریم که آماده تحویل به کشاورزان ایرانی و خارجی هستند که می توانیم هر سال در فصل کاشت نهال هر میوه آن را به باغدار تحویل دهیم به طوری که کلیه نهالها دارای شناسه(لیبل) و گواهی سلامت از سازمان حفظ نباتات کشور هستند.

توسعه ویژگی های برتر ارقام گیاهی

وی با اشاره به مزیت های میوه های تولیدی با استفاده از این نهال های کشت بافتی خاطر نشان کرد: گیاهان یک باغ با این نهال ها می تواند همه یک اندازه و یک شکل باشند؛ این گیاهان می توانند همرسی داشته باشند یعنی همزمان با هم می رسند.

یداللهی افزود: یکی از مزیت های این درخت این است که  می توانیم درختی که در باغ بهترین میوه را دارد انتخاب و آن را تکثیر کنیم در واقع حق انتخاب نوع میوه با ما است در صورتیکه در روش سنتی تفرق صفات داریم.

صادرات و ارز آوری با تولید نهالهای سردسیری

وی با بیان اینکه فرق تولیدات ما با شرکتهای دیگر این است که برخی شرکتها روی گیاهان دارویی، برخی گیاهان گرمسیری، برخی گل و گیاههای زینتی کار کرده اند گفت: شرکت ما دانش بنیان است و روی میوه های سردسیری که نیاز اصلی محسوب می شوند تمرکز داریم.

وی ادامه داد: در کشورهای منطقه بعد از کشو ترکیه، ما اولین کشوری هستیم که این نوع گیاهان سردسیری را صادر کردیم؛ آذربایجان هم اولین مخاطب ما برای صادرات بوده است. میزان صرفه جویی ارزی در استفاده از این نوع نهال برابر با میزان واردات میوه به کشور است ضمن اینکه حتی میوه های تولید شده با این درختان نیز قابلیت صادرات دارند.

یداللهی افزود: آذربایجان ۱۰ هزار نهال از ما خریداری کرده است .

وی با تاکید بر اینکه کشورهای ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، عراق، کشورهای همسایه، کشورهای آسیای میانه و کشورهای عربی متقاضی این نهال های کشت بافتی هستند، گفت: ولی ما همواره مشکلات دست و پاگیری در قوانین کشور داریم که این باعث می شود کشورهای دیگر در همین مدت زمانی که صرف کارهای اداری می شود از ما پیشی بگیرند.

مشکلات صدور مجوز برای صادرات دست و پا گیر است

به گفته وی، در روند صدور مجوزها برای واردات و صادرات گیاه مشکلاتی وجود دارد که روند کار را با مشکل روبرو می کند به طوریکه می توانستیم در سال اول ۲۰۰ هزار نهال را صادر کنیم که قوانین دست و پا گیر مانع از این کار شد و این میتواند به کشور ضربه بزند.

وی افزود: ما اولین تولید کننده گیاهان سردسیری هستیم که در سال گذشته جایزه ای برای همین منظور دریافت کردیم؛ همزمان با برگزیده شدن شرکتمان باغداری که از محصولات ما استفاده کرده بود نیز برگزیده شد.

یداللهی خاطر نشان کرد: کشور ما به جهت دارا بودن ۴ اقلیم متفاوت می تواند قطب تولید و صادرات محصولات کشاورزی برای بیش از ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت خاورمیانه شود. به طوری که خاصیت صادرات محصولات کشاورزی پیوستگی و اطمینان بازار آنهاست بنابراین انتظار می رود کشور در این خصوص عزم خود را جزم کرده و به فکر درآمد پایدار ارز از محل صدور محصولات کشاورزی باشد، ضمن اینکه ورود سرمایه های ارزی به بخش کشاورزی باعث مکانیزه شده، بالارفتن عملکرد و نهایتا افزایش بهره وری در این بخش مهم می شود.

کد خبر 4853587 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت دانش بنیان گل و گیاه میوه کشت بافت ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو موبایل تحقیقات علمی نوآوری شرکت دانش بنیان فناوری فضایی هوش مصنوعی زیست فناوری ماهواره ظفر سامسونگ محمد جواد آذری جهرمی ربات محصولات کشاورزی روش کشت بافت خاطر نشان دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۲۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ترکیبات شیمیایی در برخی دارو‌های مکمل و نیروزا

، بر مشاوره با داروساز برای مصرف فرآورده طبیعی، سنتی و مکمل تاکید کرد.

به گزارش مهر، علیرضا رستمی گفت: در حال حاضر استقبال خوبی برای مصرف داروهای گیاهی و مکمل در جامعه وجود دارد، اما استفاده کنندگان از این داروها باید عوارض و کاربرد آن را بدانند و اینکه مصرف داروهای گیاهی تداخل با داروهای شیمیایی که فرد مصرف می‌کند دارد یا خیر.

وی با عنوان این مطلب که در چند سال اخیر استفاده از داروهای گیاهی و داروهای مکمل رشد داشته است، تاکید کرد: استفاده نادرست از این داروها می‌تواند همچون داروهای شیمیایی تهدیدی بر سلامت فرد مصرف کننده باشد و در این خصوص باید از مشاوره پزشک داروساز بهره جست.

رستمی افزود: گاهی برخی از مکمل‌ها و حتی داروهای گیاهی از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شوند و از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی هم برای مصرف آنها تبلیغاتی انجام می‌شود و استفاده از آنها می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از داروهای مکمل و نیروزا که در حال حاضر در بازار سیاه دارو یافت می‌شود، حاوی ترکیبات خطرناک و داروهای شیمیایی همچون کورتون‌ها هستند. متأسفانه جوانان به منظور ایجاد نیروزایی و چاقی یا لاغری ممکن است از آنها استفاده کنند. توصیه می‌شود شهروندان مکمل‌های مورد نیاز خود را صرفاً از طریق داروخانه‌ها تأمین کنند نه فضای مجازی.

رستمی افزود: همچنین داروهای غیرمجاز که به منظور چاقی استفاده می‌شود، می‌تواند، دارای عوارض طولانی مدت مانند دیابت و پوکی استخوان، آکنه‌های پوستی، زخم وسیع دستگاه گوارش، ضعف عضلانی و مشکلات پوستی را به همراه داشته باشد و حتی در برخی از این داروها مشاهده می‌شود که هورمون مردانه وجود دارد که سیستم طبیعی بدن را به هم می‌ریزد.

سرپرست فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو توصیه کرد: هموطنان و به ویژه جوانان به هیچ عنوان از داروهای تقلبی که از مبادی غیررسمی وارد می‌شوند، استفاده نکنند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ماجرای داروی اوستین و نابینایی 52 نفر / واردات قاچاقی و چمدانی از ترکیه تاثیر داروی گیاهی زورفارم در افزایش قدرت بدنی و اشتها در دوران بیماری و نقاهت

دیگر خبرها

  • وجود ترکیبات شیمیایی در برخی دارو‌های مکمل و نیروزا
  • وجود ترکیبات شیمیایی در برخی داروهای مکمل‌ و نیروزا
  • تعطیلی بازار‌های کوثر اصفهان ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
  • جینسینگ هندی یا آشواگاندا چیست و چه خواصی برای بدن دارد ؟
  • این گیاه زیبا یک مسکن طبیعی ، تقویت کننده حافظه است و سرشاز از ویتامین C، مس و منگنز میباشد
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توان به‌سوی صادرات بنزین حرکت کرد
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توانیم به ‌سوی صادرات بنزین برویم
  • این غذاها را در بهار بخورید
  • غرس ۱۴۰۳ درخت به مناسبت میلاد امام حسن (ع) در یزدان آباد