Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-20@01:42:49 GMT

تأثیر رشته ترتیل قرآن بر مخاطب و جذابیت رسانه‌ای

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۲۴۹۰

تأثیر رشته ترتیل قرآن بر مخاطب و جذابیت رسانه‌ای

قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر اینکه اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با وجود شتاب‌زدگی، حرکت مثبت و اثرگذاری خواهد بود، گفت: ویژگی‌های خاصی که این رشته دارد، مخاطب را جذب و جذابیت رسانه‌ای بیشتری دارد.

رحیم خاکی، قاری بین‌المللی کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا در مورد اضافه شدن رشته ترتیل به سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و آسیب‌شناسی این موضوع، گفت: در وهله اول ایجاد این رشته در مسابقات بین‌المللی قطعاً یک‌ حُسن است؛ چرا که ترتیل یک رشته پرکاربرد است و عموم مردم انس بیشتری با ترتیل دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شتاب‌زدگی در یک تصمیم 

وی افزود: طبیعتاً آنچه که می‌تواند مورد انتقاد قرار گیرد، این است که این رشته قدری با عجله و در زمان کمتری برای آسیب‌شناسی اضافه شد. البته این نمی‌تواند به اصل رقابت‌ها آسیب بزند؛ چرا که رشته ترتیل کشش ذاتی برای یک رقابت بین‌المللی دارد.

خاکی با بیان اینکه نمی‌توان این ادعا را مطرح کرد که رشته ترتیل شبیه به رشته حفظ کل قرآن است، گفت: اینجا رقابت به ویژه در صوت و لحن و کیفیت اجرا خیلی جدی‌تر است، ضمن اینکه شرکت‌کنندگان زمان کمتری نسبت به حفظ خواهند داشت. با وجود اینکه از جزییات آئین‌نامه اطلاع دقیقی ندارم، اما قاعدتاً در مرحله مقدماتی هر شرکت‌کننده یک صفحه و در مرحله نهایی دو یا سه صفحه را تلاوت خواهد کرد، این زمان مطلوبی است تا مرتلین کشورهای مختلف کیفیت اجرای خود را خصوصاً در فضای صوت و لحن به نمایش بگذارند.

بیشتر بخوانید: «احسان محمدی»؛ نماینده ایران در رشته ترتیل مسابقات بین‌المللی قرآن جزئیات بیشتر از رقابت انتخابی رشته ترتیل مسابقات بین‌المللی قرآن هم‌افزا یا آسیب‌زا بودن رشته ترتیل در مسابقات بین‌المللی قرآن

این قاری بین‌المللی کشورمان که در تیم داوری آزمون انتخابی این رشته که طی هفته‌های گذشته برگزار شد نیز حضور داشت، اظهار کرد: در آزمون انتخابی شاهد حضور جوانان مسلط به این رشته بودیم و ترتیل‌های خوبی اجرا شد. لذا این رشته می‌تواند پایه محکمی در مسابقات بین‌المللی داشته باشد.

انتقاد از تعدد رشته‌ها 

خاکی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه تعدد رشته‌ها در مسابقات بین‌المللی حرفه‌ای نیست، گفت: با این وجود رشته ترتیل متفاوت از بقیه است و جای آن تاکنون خالی بوده است و باید زودتر به مسابقات اضافه می‌شد. تفکیک این رشته از حفظ نیز با برخی اعلام‌ها به راحتی برای مخاطب عام قابل تفکیک است و اینگونه نیست که مستمع نسبت به اجرای مرتل یا حافظ قرآن بی‌اطلاع باشد.

وی با بیان اینکه کیفیت اجرا به لحاظ صوت و لحن تفاوت‌های این دو رشته را به خوبی محرز خواهد کرد، افزود: یک شرکت‌کننده رشته ترتیل مانند یک حافظ، ۲۰ دقیقه یا نیم ساعت مداوم اجرا نخواهد داشت، در کمتر از ۱۰ دقیقه اجرای مرتل به پایان می‌رسد. کیفیت اجرا در ترتیل نیز بالاست، لذا مخاطب را به خوبی جذب خواهد کرد. لزوماً همه مرتلان، حافظ قرآن نبوده، لذا اضطراب حفاظ را ندارند و این به کیفیت کار آنها کمک خواهد کرد.

تأکید بر جذابیت بالای رشته ترتیل برای پخش رسانه‌ای

خاکی با اشاره به اینکه در گذشته به غیر از مرحله فینال، تمام زمان اجرای یک حافظ قرآن از تلویزیون پخش نمی‌شد، گفت: اما در رشته ترتیل این‌ محدودیت‌ها وجود ندارد و با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان حتی مراحل مقدماتی آن را پخش کرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که بهتر نبود یه جای رشته ترتیل، آیتم ترتیل را به رشته حفظ کل قرآن اضافه می‌کردند؟ گفت: این نیز یکی از اقداماتی بود که می‌توانست صورت گیرد، اما با توجه به اهمیت ترتیل و جذابیت آن، اشکالی به این تصمیم وارد نیست. البته مقداری دیر به فکر این تصمیم افتادند و زمان کمی تا مسابقات بود. نماینده ایران نیز در این رشته در مرحله انتخابی، ترتیل خوبی اجرا کرد، البته رقابت تنگاتنگی بود.

خاکی در پاسخ به این سوال که جامعه قرآنی مطالبه جدی‌ای برای اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی داشته است که این تصمیم گرفته شد؟ گفت: اطلاعی در این‌ مورد ندارم، در گذشته نیز‌ گاهاً مطالبه بوده اما جدی نبوده است. فارغ از تمامی این مباحث، آنچه اتفاق افتاده است یک اتفاق خوب است، بنابر این فرقی ندارد مطالبه جامه قرآنی یا تصمیم خود مدیران باشد؛ چرا که اصل، تصمیم خوبی بود که گرفته شد.

این قاری بین‌المللی بیان کرد: اضافه شدن این رشته به مسابقات بین‌المللی فرهنگ‌سازی بین مردم، جوانان و قاریان استانی را به دنبال دارد. در بحث ترتیل با محدودیت و کمبود مواجه هستیم و ترتیل‌خوان خوب کم داریم، این رشته کمک می‌کند، مرتلین خوبی داشته باشیم. این مرتلین لزوماً می‌توانند حافظ نباشند هرچند اگر حافظ باشند روان‌تر و بهتر اجرا خواهند کرد.

این داور مسابقات بین‌المللی کشورمان در پایان در پاسخ به این سوال که در رشته‌ ترتیل و تحقیق بر یکدیگر تأثیری دارند، گفت: این به نفع هر دو رشته خواهد بود و هر دو رشته ارتقا خواهد یافت، حتی برخی می‌توانند هر دو رشته را به موازات هم‌ پیش ببرند. استاد منشاوی و استاد خلیلی الحصری نمونه بارزند، لذا باید به این سمت برویم که قاریان علاوه بر تحقیق، ترتیل خوبی هم داشته باشند. ترتیل‌خوانی سخت‌تر از تحقیق است و این برخلاف باور عامه است. ترتیل روش و استاندارد و مهارت و قالب لحنی ویژه خود را لازم دارد. لذا یک شخص باید بسیاری از ویژگی‌ها را داشته باشد تا بتواند موفق باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا مسابقات سی و هفتمین دوره بین المللی رحیم خاکی ترتیل مسابقات بین المللی قرآن قاری بین المللی کشورمان اضافه شدن رشته ترتیل مسابقات بین المللی پاسخ به این سوال مسابقات بین المللی کیفیت اجرا دو رشته حافظ قرآن صوت و لحن ویژگی ها اضافه شد رسانه ای گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۲۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش به ادعاهای مطرح شده در بیانیه‌ سران اروپا | تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی قرار نمی‌گیریم

به گزارش همشهری آنلاین،‌ ناصر کنعانی در واکنش به ادعاهای مطرح شده در بیانیه‌های اخیر سران اروپا و وزرای دارایی کشورهای گروه هفت و برخی مقامات آمریکایی و اروپایی در مورد جمهوری اسلامی ایران و تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا، طرح اینگونه مواضع و ادعاها را منطبق با رویکرد شناخته شده این محافل براساس معیارها و رفتارهای دوگانه و متناقض توصیف کرد و آن را مردود و محکوم دانست.

ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای تصریح کرد: جای تأسف است که مدعیان و منادیان حقوق و موازین بین‌المللی در قبال حمله اخیر به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق توسط رژیم صهیونیستی که نقض فاحش مفاد منشور ملل متحد و کنوانسیون‌های بین‌المللی محسوب می‌شود، موضع منفعلانه و تشویق کننده برای رژیمِ متجاوز اختیار کردند و در ادامه نیز اقدام مشروع و پاسخ متناسب و بازدارنده جمهوری اسلامی ایران علیه مبدأ تجاوز مسلحانه را محکوم کردند!

وی خاطرنشان کرد: ابراز نگرانی برای صلح و ثبات امنیت در منطقه و جهان از سوی دولت‌هایی مثل آمریکا و چند کشور اروپایی که در طول بیش از نیم قرن گذشته بانی و حامی بزرگترین جنگ‌ها و اشغالگری‌ها و ناامنی‌ها در منطقه غرب آسیا بوده‌اند و رژیم اشغالگر، آپارتاید و جنایتکار اسرائیل را مافوق همه قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی تحت حمایت و مصونیت قرار داده‌اند، مضحک است.

کنعانی تصریح کرد: شایسته بود سران اتحادیه اروپا و اعضای گروه هفت به جای حمایت کور از رژیم صهیونیستی، ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل اقدام متناسب و مشروع در تنبیه متجاوز، دست از حمایت از رژیمی که تهدید کننده صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، بردارند و با مردم مظلوم فلسطین و خانواده‌های بیش از یکصد هزار شهید، مجروح و مفقود فلسطینی بعنوان قربانی شش ماه نسل‌کُشی و جنایات رژیم اسرائیل در نوار غزه و کرانه غربی فلسطین ابراز همدردی و همبستگی می‌کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان ساخت: مقامات اروپا و کشورهای عضو گروه هفت به خوبی می‌دانند که ریشه اصلی بحران و بی‌ثباتی در غرب آسیا و البته در مقیاسی وسیع‌تر در جهان، اشغال فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی طی چندین دهه و محروم کردن مردم مظلوم فلسطین از حقوق اولیه و مسلّم خویش است و تردیدی نیست که چشم بستن بر حقایق آشکار و اتهام زنی‌های بی‌پایه به دیگران توسط آمریکا و اروپا، مشکلی را از امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی حل نخواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اگر آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو گروه هفت واقعا به دنبال ثبات و آرامش پایدار در غرب آسیا و دریای سرخ هستند، به جای اتهام‌زنی به دیگران، باید در مقابل تجاوزات و گردن کشی‌های رژیم صهیونیستی بایستند. بدیهی است تا زمانیکه اراده‌ای برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و نقض فاحش مقررات بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها نباشد، چشم‌انداز روشنی در مسیر صلح پایدار در منطقه و جهان متصور نیست و مسئول تداوم بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌ها نیز کسی غیر از رژیم صهیونیستی و حامیان و مشوقان این رژیم نبوده و نخواهند بود.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: دولت و قوای مسلح جمهوری اسلامی ایران در عین تداوم مسئولیت‌پذیری نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی و پایبندی به قوانین و مقررات بین‌المللی، در دفاع از امنیت و منافع ملی و پاسخ قاطع، پشیمان کننده و بازدارنده به متجاوزان ذره‌ای تردید نخواهند کرد و تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی بانیان شرایط موجود در منطقه و جهان قرار نمی‌گیرند.

کد خبر 845400 منبع: ایسنا برچسب‌ها ناصر کنعانی خبر ویژه اتحادیه اروپا حمله ایران به اسرائیل سخنگوی وزارت خارجه

دیگر خبرها

  • ۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
  • کنعانی: تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی بانیان شرایط موجود در منطقه و جهان قرار نمی‌گیریم
  • کنعانی: تحت تأثیر هیاهوی سیاسی بانیان شرایط موجود قرار نمی‌گیریم
  • واکنش به ادعاهای مطرح شده در بیانیه‌ سران اروپا | تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی قرار نمی‌گیریم
  • افزایش مخاطبان رسانه ملی
  • افزایش مخاطبان ویژه برنامه‌های رمضانی رسانه ملی
  • هوشمندسازی ناوگان ترانزیت برای افزایش جذابیت ترانزیتی کشور
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • ترتیل صفحه 234 کلام الله مجید+ صوت
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی