Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون حقوق بشر دستگاه قضا گفت: راهکار‌های پیگیری ابعاد حقوقی ترور سردار شهید سلیمانی در دیدار معاون حقوق بشر قوه قضائیه با هیئت عراقی بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، معاون حقوق بشر دستگاه قضا در دیدار با هیئت عراقی گفت: راهکار‌های پیگیری ابعاد حقوقی و کیفری ترور سردار شهید سلیمانی در دیدار معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با هیأت عراقی بحث و تبادل نظر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی باقری کنی معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه در دیدار با هیئت عراقی، وظیفه اصلی دستگاه قضا را اجرای عدالت دانست و گفت: شرط لازم و قطعی اجرای عدالت رهایی از سلطه بیگانگان و دستیابی به استقلال است و شهید سلیمانی که نقش برجسته‌ای در مقابله با تروریست‌های تهدید کننده امنیت و استقلال عراق داشت، حق پایان‌ناپذیری بر اجرای عدالت ورزی و عدالت گستری دارد و وظیفه ماست که در پیگیری آمران و عاملان این جنایت از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.


وی خاطرنشان کرد: در حالی که امریکایی‌ها درصددند امنیت کشور‌های منطقه را به خود وابسته کنند تا بتوانند از آن‌ها باج‌خواهی کنند، شهید سلیمانی مبدع الگوی امنیت درون‌زا در منطقه بود، تا هر کشور بتواند بدون وابستگی به بیگانگان و بر اساس ظرفیت‌های داخلی خود امنیت ملی خود را تضمین کند.


معاون امور بین الملل قوه قضاییه تأکید کرد: جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی ثابت کرد افول قدرت آمریکا یک ادعا نیست، بلکه یک واقعیت غیرقابل انکار است، چرا که هیچ یک از ابزار‌های قدرت امریکا نتوانست جلوی امنیت سازی منطقه‌ای شهید سلیمانی را بگیرد و لذا ترامپ تروریست مجبور شد مانند گانگستر‌ها هفت تیرکشی کند.


وی بیان کرد: شهید سلیمانی نه تنها در زمان حیاتش رژیم تروریست آمریکا را تحقیر کرد، بلکه درماندگی آمریکا در مواجهه با هدف قرار گرفتن پایگاه نظامی اش ثمره خون به ناحق ریخته‌ی شهید سلیمانی است.


باقری کنی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین داخلی در حال پیگیری جنایت امریکا در دو عرصه‌ی حقوقی و کیفری است و در عین حال به طور جدی از همه ظرفیت‌های حقوقی و قضایی بین‌المللی برای تعقیب و مجازات آمران و عاملان این جنایت استفاده خواهد کرد.


دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: آمریکا تنها ناقض حقوق بشر نیست، بلکه بشر هیچ جایگاهی در ساختار سلطه گری آمریکا ندارد. به همین جهت، ترامپ که بار‌ها به شکست طرح‌ها و سیاست‌های آمریکا در منطقه تأکید کرده و اذعان نموده که دولت‌های آمریکا با صرف ۷ هزار میلیارد دلار در منطقه هیچ دستاوردی را کسب نکرده اند تا جایی که وی مجبور است برای سفر به عراق و افعانستان شبانه و به طور مخفی وارد پایگاه‌های آمریکایی در این کشور‌ها شود، ولی در عین حال ترامپ هیچ اشاره‌ای به جنایت آمریکا در عراق و افغانستان و کشتن صد‌ها هزار نفر در جریان اشغال این کشور‌ها نمی‌کند، چرا که در مقابل سیاست‌های زیاده خواهانه امریکا جان انسان‌ها هیچ ارزشی ندارد.


وی تصریح کرد: از آنجا که جنایت امریکا نقض فاحش حقوق بنیادین بشر در منشور جهانی حقوق بشر از جمله نقض آشکار حق حیات و اصل کرامت انسانی است، جمهوری اسلامی ایران از تمام ظرفیت‌های حقوق بشری برای محکومیت رژیم امریکا بهره خواهد برد.

در ادامه مدیر کل حقوق بشر و همکاری‌های بین المللی وزارت دادگستری عراق هم گفت: آن چه که ترامپ انجام داد بیانگر تروریسم دولتی و عملی خطرناک است. این اقدام خارج از چارچوب قانون، تروریسم است. وقتی یک دولت مستقیم اقدام تروریستی انجام می‌دهد برای کل جوامع در عرصه بین المللی خطرناک و قابل پیگیری است.


وی افزود: در نشست آتی شورای حقوق بشر لازم است همکاری‌های گسترده‌ای بین وزارت خارجه دو کشور و مسئولان قضایی ایران و عراق صورت گیرد تا ابعاد این جنایت را در نشست ژنو واکاوی و پیگیری کنیم.


مدیر کل حقوق بشر عراق ادامه تأکید کرد: نتیجه پیروزی خون این شهیدان، تصویب اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق است که از سوی دولت، ملت و پارلمان عراق صورت گرفت و بدون بازگشت است.


وی گفت: هر چند آمریکایی‌ها تمایلی به خروج از عراق ندارند، اما دولت عراق تمام اقدامات دیپلماتیک را در این خصوص انجام خواهد داد.


طرف عراقی ادامه داد: آمریکایی‌ها با استناد به بند ۵۱ منشور سازمان ملل قصد دارند از زیر این جنایت شانه خالی کنند، اما ما با استفاده از میثاق‌ها و دستورالعمل‌های بین المللی این جنایت جنگی را پیگیری می‌کنیم. باید از طریق دادگاه بین المللی کیفری و ارجاع آن به شورای امنیت سازمان ملل این پرونده را نیز پیگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حقوق بشر قوه قضائیه علی باقری دستگاه قضا هیئت عراقی معاون امور بین الملل جمهوری اسلامی ایران حقوق بشر قوه قضائیه معاون حقوق بشر هیئت عراقی جنایت آمریکا شهید سلیمانی اجرای عدالت دستگاه قضا بین المللی کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۲۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وارونه جلوه دادن حقایق به سبک آمریکایی، از جنگ عراق تا فاجعه غزه

گروه دیپلماتیک – همشهری آنلاین: سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی سابقه طولانی در دروغ‌گویی و وارونه جلوه دادن حقایق دارند، الگویی که امروز ردپای آن در توجیه جنگ نسل‌کشانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه نیز دیده می‌شود.

«شکی نیست که صدام حسین (رئیس‌جمهور عراق) تسلیحات کشتار جمعی دارد و قصد دارد تا از این تسلیحات علیه دوستان، متحدان و حتی خود آمریکا استفاده کند.» این بخشی از اظهارات دیک چنی وزیر معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال 2002 در دیدار با کهنه‌سربازان آمریکایی است، زمانی که کاخ سفید با استناد به این دروغ‌ها خود را برای تجاوز نظامی به عراق آماده می‌کند. کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا نیز در همان دوره خطاب به شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرده بود که اتهام وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق را می‌تواند با اسناد و منابع معتبر اثبات کند.

البته سابقه دروغ‌گویی مقام‌های آمریکایی به همین جا ختم نمی‌شود. بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم در ماجرای رسوایی اخلاقی خود آشکارا خطاب به ملت آمریکا و در مقابل دوربین‌های تلویزیونی دروغ گفت و ادعا که هیچگاه روابط غیراخلاقی نداشته است. وقتی صحبت از انحرافات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه آمریکا می‌شود، انتخاب یک مورد کار دشواری است. ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود بارها و بارها متهم به دروغ گویی شد.

ایوان فایفر نویسنده و تحلیلگر در مجله نیولاینز می‌نویسد: اگر قرار باشد که از تاریخ عبرت بگیریم، باید بگوییم به احتمال بسیار قوی هر آنچه که دولتمردان و سیاستمداران آشکارا تائید کرده و بر صحت آن اصرار می‎ورزند احتمالا نادرست است. والا چه دلیلی دارد که در بحبوحه جنگ غزه و تشدید انتقادها از اسرائیل به دلیل جنایاتی که در این منطقه مرتکب می شود کنگره آمریکا باید لایحه ای را تصویب کند که ضد صهیونیسم را با ضد یهودیت برابر می‌کند؟ یا مثلا، چرا روزنامه ها در واشنگتن اصرار دارند که هدف اسرائیل از جنگ امروز در غزه پاک کردن این منطقه از روی نقشه جهان نیست؟

ایوان فایفر می‌نویسد: هرگاه احساس کردید که سیاستمداران تلاش دارند که شما را گمراه کنند، دوباره فکر کنید. برای پی بردن به حقیقت ایده ادگار آلن پو (نویسنده آمریکایی) را دنبال کنید. آلن پو می‌گوید: چیزی که می‌شنوید را باور نکنید و فقط نیمی از چیزی که می‌بینید را باور کنید. به عنوان مثال، در آگوست 2021، وقتی طالبان به کابل نزدیک شدند، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به خبرنگاران ضمن رد کردن این ایده که آمریکا در افغانستان نیز مانند ویتنام شکست خورده، از اساس این ایده را رد کرد و گفت که سقوط کابل هیچ شباهتی به سقوط سایگون پایتخت ویتنام جنوبی ندارد. اما ترجمه ساده و دقیق این جمله بلینکن در واقع این بود که شکست ویتنام بار دیگر برای آمریکایی‌ها در افغانستان تکرار شده است.

بنابراین هر زمان که شما یک تیتر روزنامه یا اظهارنظر سیاسی دیدید که می‌گوید «اعضای حماس در غزه از بیمارستان به عنوان مرکز فرماندهی استفاده می‌کنند» یا «هیچ قحطی یا گرسنگی واقعی در غزه وجود ندارد» یا «اولویت دولت آمریکا حقوق بشر است» به معنای واقعی این جملات و کارنامه سیاستمداران آمریکایی دوباره فکر کنید.

کد خبر 840745 برچسب‌ها عراق - صدام اسرائیل ایالات متحده آمریکا فلسطین دونالد ترامپ جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • کرملین: همه عاملان جنایت‌های اوکراین باید مجازات ‌شوند
  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • آیا می شود با حداقل حقوق در آمریکا زندگی کرد؟ + فیلم
  • ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران اجرا می‌شود
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • وارونه جلوه دادن حقایق به سبک آمریکایی، از جنگ عراق تا فاجعه غزه
  • رونمایی از یک بلوغ واقعی
  • جنایت به بشر با حقوق بشر