Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ احد وظیفه اظهار کرد: با وجود بارندگی‌های اخیر در کشور برخی استان‌ها همچنان بارشی کمتر از میانگین نرمال خود دریافت کرده‌اند. برای مثال در استان چهار محال و بختیاری به‌ویژه مناطق شمال غرب استان بارش‌ها ۴۰ درصد کمتر از حد نرمال بوده است همچنین در استان‌های کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی همچنان با کمبود بارش مواجه هستیم به‌طوری‌که در خراسان شمالی بارش‌ها نسبت به بلندمدت ۴۰ میلیمتر کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جبران نسبی کم بارشی‌ها در حوضه آبریز غرب و جنوب غرب
وی با اشاره به اینکه سه سامانه بارشی در راه کشور هستند، تصریح کرد: این سامانه‌ها می‌توانند تا حدی کم بارشی‌ها در حوضه آبریز غرب و جنوب غرب را جبران کنند همچنین سامانه دومی که به کشور وارد می‌شود از اقیانوس هند تغذیه رطوبتی خواهد شد و در نتیجه بارندگی‌های خوبی را در استان‌های چهار محال و بخیتاری، کرمانشاه، لرستان، کردستان و آذربایجان غربی به دنبال دارد.

بارش‌ها در گیلان نسبت به بلند مدت در حد نرمال است
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارش برف می‌تواند به‌صورت موثری بر سفره‌های آب زیرزمینی اثر گذارد، گفت: در حال حاضر بارش‌ها در استان گیلان با وجود برف سنگین روز‌های اخیر در حد نرمال نسبت به میانگین بلند مدت و حتی کمتر نسبت به سال گذشته است.

وظیفه افزود: درست است که ما سال گذشته و امسال بارندگی‌های خوبی را در کشور داشتیم، اما نمی‌توان نتیجه گرفت که روند خوب بارش‌ها در کشور همچنان ادامه داشته باشد. کشور ما از ۵۰ سال پیش تاکنون با کمبود بارش مواجه بوده است و در حال حاضر بیشتر آبخوان‌های ما با کمبود آب مواجه هستند و بارش‌های خوب دو سال اخیر هم نتوانسته است این کمبود‌ها را جبران کند.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه جمعیت در بخش‌های مختلف کشور طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و شهرک‌های اقماری اطراف شهر‌های بزرگ گسترش یافته‌اند، تصریح کرد: از این رو نیاز آبی کشور افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر رویکرد کشور ما خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی است که این خود افزایش نیاز آبی را در پی دارد. به همین دلیل حتی اگر ما هر سال هم بارشی در سطح نرمال داشته باشیم باز هم نمی‌توانیم کمبود بارش در کشور را طی سال‌های گذشته جبران کنیم.

به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی برای پایدار ماندن سفره‌های آب زیرزمینی لازم است که حدود ۴۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر را برداشت نکنیم این درحالیست که ما از ۸۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم بنابراین با توجه به این شرایط همچنان با افت سطح آبخوان‌ها مواجه خواهیم بود.

افزایش دو درجه‌ای دمای هوا در کشور طی ۵۰ سال اخیر
وظیفه در پایان با اشاره به اینکه میانگین افزایش دما در جهان یک درجه سانتیگراد و در کشور ما طی ۵۰ سال اخیر دو درجه سانتیگراد است، اظهار کرد: همراه با افزایش دما ۶ درصد پتانسیل تبخیر و تعرق نیز بیشتر می‌شود که این مسئله افزایش نیاز آبی در کشور را به دنبال دارد. منبع: ایسنا لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000rBF خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 هواشناسی وضعیت جوی کشور نسبت به بلند حد نرمال کمبود بارش بارش ها سال اخیر نیاز آبی استان ها بلند مدت کشور ما ۵۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۲۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه شدن ۲۷ میلیمتر بارش به میانگین استان در سامانه بارشی اخیر در سال آبی جاری

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس گفت: طی جبهه بارندگی اخیر، بیش از ۲۷ میلیمتر بارش تجمعی از ابتدای سال آبی تاکنون به متوسط بارش استان فارس اضافه شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، سیاوش بدری اظهار کرد: میزان بارش تجمعی در استان فارس از ابتدای سال آبی ۱۹۲ میلیمتر است.

وی افزود: تا کنون ۲۴ درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت مشابه وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای فارس اضافه کرد: در بین ایستگاه‌های منتخب شرکت آب منطقه‌ای، ایستگاه لار با ۶۹ میلیمتر بیشترین بارش را در سامانه اخیر به ثبت رسانده است.

بدری ادامه داد: تعداد ۹ سد با مجموع گنجایش ۲۹۳۶ میلیون متر مکعب در استان فارس بهره‌برداری می‌شود که تا صبح امروز، آب موجود پشت سدهای در حال بهره برداری ۱۳۸۲ میلیون متر مکعب یعنی ۴۷ درصد است.

وی خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن حجم آب پایداری از مجموع آب پشت سدها، ۳۷ درصد معادل ۹۱۱ میلیون متر مکعب قابل استفاده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای در پایان تصریح کرد: هر چند سامانه‌های بارشی اخیر در سال جدید کمک شایان توجهی به منابع آب استان فارس کرد، اما کماکان برای تأمین آب در کلیه بخش‌ها از جمله شرب و بهداشت، صنعت و خدمات و کشاورزی نیاز به سر لوحه قرار گرفتن آموزه دینی قناعت توسط مردم خوب و نجیب استان است.

کد خبر 745598

دیگر خبرها

  • بیش از ۵۰ درصد بارش سال آبی استان سیستان و بلوچستان در ۳ روز اتفاق افتاد
  • بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی استان سیستان در ۳ روز اتفاق افتاد
  • هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب ایران در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود/ حتی از طوفان "گونو" هم بیشتر بارید
  • بارش‌های برخی مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود / حتی از طوفان گونو هم بیشتر بارید
  • رگبار باران و رعد برق آذربایجان غربی را فرا می گیرد
  • اضافه شدن ۲۷ میلیمتر بارش به میانگین استان در سامانه بارشی اخیر در سال آبی جاری
  • سهم کیش از سامانه بارشی اخیر ۷۰ میلی متر باران
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است
  • فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
  • فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور تا فردا