Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی رؤیایی در جنوب غربی ایران با اقلیم آب و هوایی متفاوت است که بهترین مقصد سفر در فصول مختلف سال بخصوص ایام نوروز است.

خبرگزاری فارس از یاسوج؛ نسرین عابدیان‌پور؛  از استان کهگیلویه و بویراحمد در  قلب رشته کوه زاگرس به عنوان سرزمین چهار فصل نام می‌برند که در این بین شهر یاسوج مرکز استان سالیانی است که به نام پایتخت طبیعت ایران نام‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 شمالی در جنوب ایران و کمتر کسی است که پای به کهگیلویه و بویراحمد گذاشته اما زبان به تحسین زیبایی‌های خدادادی این سرزمین بکر و چشم نواز در آغوش زاگرس جنوبی نگشوده باشد.

کهگیلویه و بویراحمد عروس رشته کوه زاگرس در میان کوه‌های سر به فلک کشیده در جنوب غربی ایران جلوه‌گاهی از تنوع آب و هوایی، کوه، رود، جنگل، دشت، چشمه، آبشار و دشت‌های پر از شقایق دیدنی است.

عروس زاگرس در میان استان‌های اصفهان، چهارمحال، فارس، بوشهر و خوزستان قرار گرفته و از آن به نام کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور هم یاد می‌کنند.

 

 

استانی برگرفته از دو اقلیم آب  هوایی سردسیری و گرمسیری؛ آن هنگام که گلهای بهاری در مناطق گرمسیری از جمله شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران، باشت، چرام، بهمئی و لنده روییده‌ در مناطق سردسیری بویراحمد و دنا برف کوه‌ها و دشتها را سفید پوش کرده و این تفاوت را تنها با طی مسیر یک ساعته می‌توان مشاهده و احساس کرد.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن جاذبه‌های طبیعی فوق تصور و رؤیایی از سوی دیگر جاذبه‌های تاریخی فراوانی نیز دارد اماکنی بازمانده از دوران باستان و پس از اسلام که حکایت از تاریخ کهن این سرزمین اسرارآمیز و تاریخی دارد.

میراثی همچون قبرستان تاریخی لما، پل پاتاوه دروازه تاریخ، پل بریم در شهرستان باشت اثری از دوره سلجوقیان، بلاد شاپور شهری با تمدن 3 هزار ساله در جنوب ایران، چارطاقی خیرآباد و ده‌ها و صدها اثر تاریخی ریز و درشت دیگر که برشمردن آن‌ها در این مجال  میسر نیست.

استانی که شریان زندگی غرورانگیز و پر رمز و راز عشایری هنوز در آن ساری و جاریست و همین موجب رقم زدن یکی از منحصر بفردترین و کمیاب‌ترین جلوه‌های گردشگری در جنوب غربی ایران شده است.

 

 


 پایتخت رؤیایی طبیعت ایران «یاسوج»

یاسوج یا همان پایتخت طبیعت ایران مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که سابقه نیم قرن مرکزیت استان را دارد جاذبه‌های طبیعی، توریستی و گردشگری زیادی در این شهر و اطراف آن وجود دارد شهری که گرداگرد آن را کوه‌های زیبای پوشیده از جنگل‌های انبوه بلوط احاطه کرده و در چهار فصل سال زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد.

زیبایی شهر یاسوج وقتی صد چندان می شود که ماری خوش خط و خال به نام رود بشار درست از وسط آن عبور می‌کند و مانند تایمز در لندن و کارون در اهواز و زاینده‌رود در اصفهان به شهر یاسوج هویت طبیعی بخشیده است.

اما این شهر به جز رود بشار که در فصل زمستان وحشی و خروشان و در فصل بهار و تابستان و بخشی از پاییز آرام و مهربان به نظر می‌رسد جاذبه‌های طبیعی دیگری هم دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

آبشار یاسوج: آبشار زیبای یاسوج یکی از نزدیکترین جاذبه‌های طبیعی این شهر  در پنج کیلومتری شمال یاسوج بوده و هوایی مطبوع در فصول بهار و تابستان و آبی خنک و گوارا دارد که یک پای تفریح مسافران و گردشگران به خصوص از جنوب و جنوب غربی ایران است.

تنگ گنجه‌ای: منطقه‌ای بکر و زیبا که در محدوده منطقه حفاظت شده دنا قرار داشته و مکانی تفریحی در 10 کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج است منطقه‌ای خوش آب و هوا با رودخانه‌ای زلال و آرام و جنگلی با درختان سترگ بلوط و چنار که به گردشگران و مسافران آرامش نیم روزی خاصی می‌دهد.

پارک جنگلی یاسوج: مشرف بر شهر یاسوج پارک جنگلی بزرگ با 80 هکتار وسعت بزرگترین پارک جنگلی جنوب کشور که پوشیده از درختان بلوط، بادام کوهی، ارزن، کیکم و بنه بوده و بام پایتخت طبیعت ایارن است مسافارن و گردشرانی که قصر نظاره کردن شهر یاسوج و اطراف و اکناف آن ار دارند پارک جنگلی ار مکان مناسبی برای انی کار می‌دانند.

تنگ مهریان: از یاسوج که به سمت اقلید حرکت کنی کمی قبل از پیست اسکی کاکان و گردنه باباحسن به تنگ مهریان می‌رسی که رودخانه زیبای مهریان از کنار آن می‌گذرد تنگه مهریان و آب و هوایش به خصوص در فصل تابستان جان تازه‌ای به مسافران و گردشگران می‌بخشد برخی پژوهشگران بر این باورند که آریوبرزن در تنگه مهریان راه را بر لشکر اسکندر بست.

پیست اسکی کاکان: شاید برای هر بیننده‌ای عجیب باشد که یکی از پیست‌های پر از برف اسکی ایران در جنوب غربی کشور آن جا که باید گرما بیداد کند در کنار شهر یاسوج قرار دارد و هر ساله در فصل زمستان پذیرای خیل عظیمی از هواداران ورزش‌های زمستانی از جمله اسکی است در روزهایی که جشنواره‌های برفی در پیست اسکی کاکان برگزار می‌شود جایی برای سوزن انداختن در این پیست نیست. 

دریاچه سد شاه قاسم: دریاچه‌ای زیبا که در سال‌های پر بارش مثل سال گذشته و امسال مانند نگینی آبی و گاه به رنگ سبز در امتداد جاده یاسوج به شیراز و در 5 کیلومتری شهر یاسوج که اطراف و اکناف آن پوشیده از جنگل پرپشت بلوط است و می‌توان یک روز شاد و مفرح را در کنار آن با برپا کردن آتش و بساط کباب سپری کرد.

 آبشار تنگ تامرادی: در کنار همه جاذبه‌های طبیعی یاسوج آبشار تنگ تامرادی با جلوه‌ای ویژه و منحصر بفرد در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده و دارای 15 آبشار است.

امام‌زادگان واجب‌التعظیم با بناهای تاریخی و چشم‌انداز زیبا: امامزادگانی همچون شاه قاسم، شاه مختار، شاه عبدالله، شاه فرج الله و شاه حسن(علیهم اسلام) در اطراف این شهر، پذیرای زائرینی از سراسر کشور در فصول مختلف سال از جمله در فصل بهار هستند.

شهر برف و آفتاب سی‌سخت زیبای آرمیده در آغوش دنا

سی‌سخت از جمله شهرهای بکر و توریستی در جنوب غربی ایران بعد از طی طریق 35 کیلومتر از شهر یاسوج از میان جنگلهای هزار ساله بلوط و سینه کش کوه پایه‌های سترگ زاگرس جنوبی است.

سی‌سخت در آعوش آلپ ایران یا همان چهل قله بالای 4 هزار متر دنا واقع شده و شهری تمام کوهستانی با جلوه‌های ویژه و باغستان‌ها و تاکستان‌های در هم تنیده است شهری زیبا و دیدنی که نام آن برگرفته از نام 30 پهلوان نامی کی خسرو کیانی و کشته شدن آنها در همان نزدیکی و در محلی بنام گردنه بیژن است که دل دنا را می‌شکافد و راهی به سوی پادنا در استان اصفهان باز می‌کند.

 

 

دریاچه کوه گل: شاید کمتر ایرانی و به صورت خاص‌تر کمتر گردشگر و خاص‌تر کمتر کوهنوردی باشد که نام کوه‌گل را نشنیده و آن را ندیده باشد این دریاچه که در شمال شرقی شهر سی‌سخت و در حدود هشت کیلومتری آن واقع است مانند نگین آبی انگشتری که اطراف آن را گلهای زرد نرگس، بنفشه و زنبق فرا گرفته و یکی از زیباترین جلوه های طبیعی در خطه زاگرس است.


دریاچه کوه‌گل که در ارتفاعات دامنه نزدیک به قله کوه‌گل دنا واقع شده در دوره کنونی بسیاری از امکانات را در خود جای داده و جاده دسترسی آسفالته تا اردوگاه دارد و تنها با چند دقیقه‌ای کوهپیمایی به آن خواهی رسید.

چشمه میشی: این چشمه زلال و خروشان یکی دیگر از جاذبه های طبیعی شهر سی‌سخت است که در چهار کیلومتری شمال شرقی شهر واقع شده و از پرآب‌ترین و خنک‌ترین چشمه‌های زاگرس است و گردشگران هرگز بدون نوشیدن آب چشمه میشی سی‌سخت را ترک نمی‌کنند.

 منطقه حفاظت شده دنا: مشرف بر شهر سی‌سخت قلل سر به فلک کشیده دنا قرار دارند که منطقه حفاظت شده دنا در دل آن واقع شده این منطقه بیش از 80 هزار هکتار وسعت دارد و مأمن حیات وحش ایران است جولان گوزن زرد ایرانی در آن جلوه‌گری می‌کند.

وجود رشته کوه دنا با ارتفاع چهار هزار و 448 متر و 44 قله‌ با ارتفاع بالای چهار هزار متر سی سخت را به شهر کوهنوردان و صخره نوردان تبدیل کرده به طوری که در طول سال هزاران کوهنورد ایرانی و خارجی به دنا صعود می کنند قله‌هایی مثل قاش مستان، بیژن 2 و 3، قزل قله، برج آسمانی، حوض دال و پازن پیر و ... قله‌هایی هستند که آسمان را شکافته و به عرش رفته است.

روستای تاریخی لما: گورستان‌های تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد به وفور یافت می‌شوند اما روستایی باستانی در کنار رودخانه بشار قرار دارد که گورهای انسانی با قدمت سه هزار سال قبل از میلاد در آن کشف شده و از این حیث گنجینه بزرگ تاریخی برای تاریخ پژوهان و باستان‌شناسان به شمار می‌رود.

 

روستای کریک ماسوله‌ای در جنوب ایران: روستایی پر رمز و راز در مسیر یاسوج به سی سخت با بافت ماسوله‌ای و مملو از باغات سیب، هلو، انگور و کوچه باغهای زیبا که مرقد مطهر امام زاده شاه عسکر (ع) جلوه ای معنوی به این روستای تاریخی در جنوب ایران و و در نزدیکی شهر یاسوج داده است.

 اینجا گچساران بام نفت ایران سرزمین شقاق‌ها و آلاله‌ها

یکی از شهرهای مهم اقتصادی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد شهر نفت‌خیز گچساران با تولید سالانه 25 درصد نفت و گاز کشور به عنوان بام نفت ایران شناخته شده است.

این شهر به دلیل نزدیکی به بنادر گناوه و دیلم، در مسیر ترانزیتی خلیج فارس به مرکز کشور قرار گرفته  و از این حیث دارای اهمیتی استراتژیک است.

شهرستان گچساران اماکن زیارتی و سیاحتی فراوانی را در خوود و اطراف خود جای داده که سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی برای زیارت و تفریح است.

خواهر بلافصل امام هشتم بی بی حکیمه(س): بی بی حکیمه (س) دختر امام موسی بن جعفر و خواهر امام‌رضا(ع) است که ابرگاه ملکوتی این دخت امام هفتم در 80 کیلومتری جنوب شهر گچساران قرار دارد، سالانه میزبان هزاران عاشق اهل بیت عصمت و طهارت از سراسر ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و همین موجب اهمیت بالای شهرستان گچساران است مرقت امام‌زادهخ در مسیر زیبا به خصوص در فصل بهار واقع شده و برای گردشگران هم مکانی زیارتی و هم محلی برای تفریح است.


گردنه شلال‌دان در شهرستان باشت: این گردنه منطقه‌ای سرسبز است که در بهار چشم هر رهگذری را به طراوت و زیبایی خود جذب می کند. سرسبزی تپه ماهورهای باشت و گردنه شلال دان در شهرستانهای گچساران و باشت بسیار تماشایی است. از اماکن تاریخی این 2 شهرستان نیز می توان به چهارطاقی خیرآباد و اثرباستانی "دو گور دوپا" اشاره کرد.

 بلاد شاپور شهر تمدن و فرهنگ و هنر معماری

شهر کهنه و بافت قدیمی دهدشت: این محدوده تاریخی که در کنار شهر جدید دهدشت قرار دارد و آن را بلاد شاپور نیز می نامند، با وسعت 40 هکتار، قدمت تاریخی آن دست‌کم به دوران صفویه باز می‌گردد این شهر که روزگاری پر رونق را پشت سر گذاشته دارای برج و بارو و ارگ بوده که هم اکنون بخشهایی از آن باقی مانده و نشان دهنده تمدنی بزرگ با مردمانی خلاق در این منطقه بوده است.

شهر قدیمی دهدشت یا بلادشاپور به واسطه قرار گرفتن بر سر راه پایتخت صفویان به بنادر جنوبی و نزدیکی به شهر ارجان یا بهبهان کنونی نقش موثری در تجارت آن زمان ایفا می کرده و در فصل بهار یکی از جاذبه‌های دیدنی در کنار جاذبه‌های طبیعی شهر دهدشت است.

به جز شهر قدیمی دهدشت در شهرستان کهگیلویه بزرگ می توان به اماکن تاریخی و مناظر زیبای دیگر همچون نقوش برجسته تنگ سروک در شهرستان بهمئی و چشمه بلقیس در شهرستان چرام اشاره کرد که زیبایی خاص خود را دارند.

نقوش برجسته تنگ سروک: این اثر جاودانه تاریخی در شهرستان بهمئی یکی از شهرستان‌های چهارگانه در دل کهگیلویه بزرگ با فاصله 50 کیلومتری شمال بهبهان قرار دارد و قدمت آن به 299 میلادی یعنی به دوره اشکانی می رسد و منسوب به شاهزادگان الیمائی است که دیدن آن هر بیننده تاریخ دوست را به وجد می‌آورد.

باغ زیبای چشمه بلقیس در شهرستان چرام: باغ چشمه بلقیس در شهر چرام یکی از شهرستان‌های چهارگانه در کهگیلویه بزرگ واقع شده است و یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی این منطقه به شمار می‌رود زمین حاصلخیز رویشگاه هرگونه درختی در این باغ است.

باغ چشمه بلقیس چرام دارای چندین چشمه است که از دهانه شمالی به باغ می‌ریزند و آب چشمه‌ها در جویبارهای مشبکی که با اصول معماری قابل توجهی تراس بندی شده‌ به استخر زیبایی سرازیر می‌شود این باغ زیبا و رؤیایی به فاصله دو کیلومتری در شرق شهر چرام واقع شده و یک بار دیدن آن خالی از لطف نیست.

 به گزارش فارس به جز این آثار و جاذبه‌های طبیعی و تاریحی که نام برده شد استان کهگیلویه و بویراحمد ده‌ها و بلکه صدها مکان تفریحی و دیدنی دیگر در 8 شهرستان خود دارد که مجال پرداختن به آن‌ها نیست.

نباید از جاذبه‌هایی مثل جاده زیبا و رؤیایی باشت - چرام گذشت که در فصل بهار یکی از زیباترین جاده‌های کشور به شمار می رود همچنین جاده زیبا و سرسبز باغچه‌سادات که در ایام نوروز چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

انتهای پیام/82009

منبع: فارس

کلیدواژه: یاسوج کهگیلویه و بویراحمد ایران طبیعت خبرگزاری فارس پایتخت طبیعت ایران جاذبه های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد منطقه حفاظت شده دنا جنوب غربی ایران پیست اسکی کاکان جاذبه های طبیعی شمار می رود کیلومتری شمال کهگیلویه بزرگ جنوب ایران پایتخت طبیعت قدیمی دهدشت طبیعت ایران شهر یاسوج فصل بهار پارک جنگلی بلاد شاپور واقع شده شهر سی سخت منطقه ای رشته کوه هزار سال دیدن آن کوه ها کوه گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۳۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود فرمانده کل ارتش ایران به گچساران جهت حضور در اجلاسیه شهدای ارتش

فرمانده ارتش ایران جهت حضور در اجلاسیه شهدای ارتش کهگیلویه و بویراحمد وارد شهر گچساران شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی، صبح امروز _ پنجشنبه، ششم اردیبهشت_ جهت حضور در اجلاسیه شهدای ارتش کهگیلویه و بویراحمد وارد شهر گچساران شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فرمانده سپاه فتح، فرمانده انتظامی استان، فرمانده تیپ فتح ۴۸، منتخب مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و دادستان گچساران در فرودگاه گچساران از فرمانده کل ارتش استقبال کردند.

اجلاسیه شهدای ارتش کهگیلویه و بویراحمد اولین برنامه از دومین کنگره دو هزار شهید کهگیلویه و بویراحمد است که در شهر گچساران از صبح امروز آغاز به کار کرده‌است.

کد خبر 747761

دیگر خبرها

  • وزیر علوم به یاسوج سفر می‌کند
  • ورود فرمانده کل ارتش ایران به گچساران جهت حضور در اجلاسیه شهدای ارتش
  • ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • ادامه تلاش‌های سه روز آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • راه‌اندازی دومین پایگاه اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران
  • فعالیت ۳۷ جایگاه عرضه سوخت مایع در کهگیلویه و بویراحمد
  • برگزاری آیین تکریم و معارفه سرپرست بیمارستان شهید جلیل یاسوج
  • تصادف ۳ خودرو با ۳ کشته در مسیر یاسوج به اصفهان
  • تصادف با سه فوتی در جاده یاسوج_ اصفهان
  • آمار داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ کهگیلویه و بویراحمد