Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره ماجرای تطهیر روسیه از کتاب‌ فارسی توضیحاتی داد و از آغاز نشست‌های نقد کتاب‌های درسی در این سازمان خبر داد. ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ اجتماعی فرهنگیان و مدارس نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسن ملکی معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست نقد علمی کتاب فارسی دوره اول ابتدایی که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار کرد: این نشست برای نقد کتاب‌های درسی برگزار شد و نقد عالمانه علامتی از روحیه انقلابی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در جامعه درباره نقد دو گروه لطماتی را ایجاد کردند، نخست افرادی که در نقد حریم‌شکن بودند؛ نقد عرصه کنترل‌شده و معینی دارد و اگر عرصه حریم‌شکنی باشد و معتقد باشیم مثلاً مقدسات هم قابل نقد است، این حرمت‌شکنی است و ورود به آن مجاز نیست.

وی افزود: گروه دوم نقد را منطقه ممنوعه می‌دانند و تصور می‌کنند هر فردی نقد کند کار درستی انجام نداده است. از خدا باید بخواهیم عقل سالم را از این دو گروه مصونیت بدهد. نقد باید با حکم عقل و معیارهای درست خردورزی به صورت عالمانه و بدون حریم‌شکنی انجام شود.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: نشست امروز با یک آرزوی دیرینه برگزار می‌شود و برای نخستین بار در سازمان پژوهش با این شاکله برگزار می‌شود. یعنی طراحان و کارشناسان کتاب‌های درسی طالب نقد باشند، در تاریخ سازمان پژوهش چنین ترکیبی را نداریم که تولیدکنندگان کتاب‌های درسی طالب نقد دیگران و شنیدن آن باشند.

ملکی ادامه داد: نقد کتاب‌های درسی به عنوان یک راهبرد شروع شد و ادامه دارد. از کتاب درسی دوره ابتدایی که زیربناست آغاز کردیم و علت انتخاب کتاب فارسی این است که همه افراد به خود اجازه ورود به عرصه نقد کتاب فارسی اتفاقاً از باب تخصص را می‌دهند.

وی درباره اهداف برگزاری نشست‌های نقد کتاب‌های درسی، گفت: یکی از اهداف ما علمی آموزشی است، افرادی که کتاب‌های درسی را می‌نویسند هم ممکن است خطا و اشتباهاتی داشته باشند همین باعث شد یکی از اهداف این نشست‌ها را بعد علمی و آموزشی بدانیم تا صاحب نظران و معلمان محتوا را نقد کنند.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هدف دوم را اجتماعی دانست و افزود: ارتباط میان نقادان کتاب‌های درسی با مؤلفان باعث ایجاد سرمایه اجتماعی و همراهی می‌شود، هرقدر منتقدان با صاحبان اثر فاصله داشته باشند سرمایه اجتماعی می‌سوزد؛ هدف دیگر روانی است و ما به آرامش و حسن‌ظن نیاز داریم. هرچقدر سوءظن و بدگمانی در آموزشوپرورش گسترش یابد همه ما به لحاظ روانی دچار آسیب می‌شویم.

ملکی بیان کرد: فردی در فضای مجازی مطلبی را درباره تطهیر روسیه در کتاب های درسی نوشته بود، تصور کنید این عنوان چقدر تحریک‌کننده است، یعنی عده‌ای روسیه را در کتاب‌های درسی تطهیر کرده‌اند آن هم از درس رشادت‌های عباس میرزا از کتاب فارسی پایه یازدهم. بنده نیز نسبت به این مسئله حساس شدم و گفتم یعنی کارشناسان ما روسیه را تطهیر می‌کنند؟ بنابراین مسئولان مربوطه را صدا زدم و کتاب فارسی را بررسی کردیم، موضوع از این قرار بود که برای کاهش حجم کتاب از هر درسی عبارت‌هایی را حذف کردند تا حجم کتاب سبک شود و از این درس هم عبارت‌هایی حذف شد بود که هیچ ارتباطی به تطهیر روسیه ندارد اما این مسئله را علیه سازمان پژوهش علم کردند!

وی متذکر شد که برای رسیدن به نتیجه باید چند نکته را رعایت کنیم از جمله اینکه سخن ناقدان را خوب بشنویم، معلمان و صاحبنظران فرصت نقد کتاب‌های درسی را پیدا کنند و گفت‌وگویی بین مولفان و آنها ایجاد شود.

تغییرات کتب درسی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته استانتقاد رئیس سازمان بازرسی از نحوه تألیف کتب درسی

انتهای پیام/

R1014132/P/S2,22/CT11 واژه های کاربردی مرتبط دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نقد کتاب های درسی تطهیر روسیه کتاب فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۳۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه شعر «گورکن» سروده مجید آزارش به تازگی توسط نشر نزدیکتر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب شامل ۴۷ شعر در قالب غزل است.

مجید آزارش شاعر سمنانی در این کتاب شعرهایی در قالب کلاسیک شعر فارسی با نیم نگاهی به سنت‌های ادبی در تاریخ زبان فارسی سروده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

عمری‌ست آسمان تو باران نداشته‌

تقویم تو بهار و زمستان نداشته

رود تو عاشقانه به دریا نریخته
راهی به سمت کوه و بیابان نداشته

سوی کسی که لایق آئینه بودن است
چشمان تو نگاه درخشان نداشته

گیسو به دست باد نداده‌ست لحظه‌ای
نظم تو حال و روز پریشان نداشته

حالا نگاه می‌کند از بندرش به تو
آن قایقی که فرصت طوفان نداشته

خوشبخت من، که خانه‌ی مهمان‌نواز تو
از دور واضح است که مهمان نداشته...

در ابتدای نامه نوشتم هوالحبیب
عشقت هرآنچه داشته، پایان نداشته

***

چشمم برای دیدنت سویی ندارد
تالار چشمم طاق ابرویی ندارد

من قهرمانت نیستم بین حریفان
چون کودکی که زور بازویی ندارد

آه از کلافی که برائت قیمتی نیست
بین خریداران تو رویی ندارد

بیچاره من! بیچاره هر کوهی که پیشت
صد بوته از آویشنش بویی ندارد

باید چگونه سمت این دریا بیاید؟
پیغمبری که سحر و جادویی ندارد

دست از سر گل‌های صحرایی کشیده
زنبور سربازی که کندویی ندارد

سهراب مغلوب مرا باید رها کرد
تقدیر دیگر نوشدارویی ندارد

این کتاب با ۴۷ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6085139 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»
  • کنایه رئیس سازمان تأمین اجتماعی به مشاغل سخت! / جدّیت قالیباف به روایت یک عضو جبهه پایداری
  • اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است
  • کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد