Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقابله نیروهای سوریه با کاروان نظامی آمریکا نمی‌تواند بدون دستورات آشکار رهبری سیاسی و نظامی‌ در دمشق انجام شود.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: استان ادلب در شمال غربی سوریه ممکن است این روزها به دلیل پیشروی نیروهای ارتش سوریه در آن، بازپس‌گیری ده‌ها روستا و شهرک و ۴ شهر بزرگ و بازگشایی جاده بین‌المللی حلب- دمشق و نیز به دلیل تجهیزات و تهدیدهای نظامی ترکیه در آن و رسیدن تنش میان طرفین سوری و تُرکی به آستانه رویارویی فراگیر، در مرکز اصلی توجهات باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی‌ است که از نظر ما، تحولات فعلی در استان الحسکه در شمال شرقی این کشور نیز از اهمیت کمتری برخوردار نیست به‌ویژه بعد از درگیری‌های بی‌سابقه میان افراد وابسته به ارتش سوریه و عناصر یک گشت زرهی آمریکا، که به زخمی شدن دو سرباز آمریکایی و شهادت یک سرباز سوری منجر شد؛ اتفاقی که برای نخستین بار از آغاز بحران سوریه طی ۹ سال اخیر رخ داد.

بیشتر بخوانید:

ادلب، حلب ثانی مسکو: آمریکا مانع گفت‌وگوی دولت سوریه و کردها می‌شود

مقابله نیروهای سوریه با کاروان نظامی آمریکا نمی‌تواند بدون دستورات آشکار و صریح از سوی رهبری سیاسی و نظامی‌اش در دمشق انجام شود؛ امری که از اتخاذ تصمیماتی استراتژیک برای فعال کردن مقاومت مسلحانه علیه نیروهای اشغالگر آمریکایی و باز کردن جبهه شرق فرات خبر می‌دهد.

آنچه بر این تحول صحه می‌گذارد وقوع درگیری‌هایی همزمان میان اهالی و افرادی در «قامشلی»- وفادارن به نظام دمشق- با نیروهای آمریکایی است که به شهادت یک کودکِ کمتر از ۱۴ سال منجر شده است و گزارش‌های خبری درباره آمادگی مقاومت مسلحانه علیه گشتی‌ها و حضور آمریکا منتشر می‌شود.

باز شدن جبهه‌ای علیه نیروهای آمریکایی در شمال و شرق سوریه، چه بسا می‌تواند موضوعی شگفت‌آور به‌ویژه در سایه تنش جاری در استان ادلب باشد؛ تنشی که در آستانه درگیری‌های نظامی میان نیروهای سوریه و نیروهای ترکیه قرار دارد ولی منابع لبنانی نزدیک به دولت سوریه به روزنامه «رای الیوم» اعلام کردند که سطح نگرانی از این رویارویی کم است؛ چرا که همپیمان روسی به درخواست‌هایش برای پایان دادن به حضور گروه‌های تروریستی در ادلب تأکید دارد و برای حفظ دستاوردهای خود در سوریه، آماده گام برداشتن تا آخرین مرحله است حتی اگر این امر به رویارویی با تُرک‌ها منجر شود.

حضور نظامی آمریکا در شمال و شرق فرات تقویت شده است و این امر در وهله نخست با طرح‌های آمریکایی و ادامه سیطره آن به ذخایر نفت و گاز سوریه، مصادره تولید آن و یا مانع شدن در برابر ارتش سوریه برای بازگرداندن آن( ثروت‌ها) تحت حاکمیت دولت سوریه مرتبط است که این وضعیت در چارچوب سیاست‌های محاصره و فشار اقتصادی دولت ترامپ علیه سوریه ایجاد شده است تا مانع از بهبود اوضاع این کشور و بحرانی کردن اوضاع داخلی آن و نیز سنگ‌اندازی در برابر طرح‌های بازسازی ایجاد می‌شود و برخی گزارش‌ها حاکی‌ است که واشنگتن درصدد است پایگاه نظامی دائمی مشابه پایگاه‌هایش در عراق، احداث کند.

«بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه دو ماه پیش در گفت‌وگو با تلویزیون «روسیا الیوم» تصریح کرد، آمریکا ابرقدرتی است که نمی‌توان با آن از طریق ارتش سوریه در جنگ چریکی مقابله کرد؛ چرا که اختلاف بسیار زیادی در توازن نیروها وجود دارد، ولی این رویارویی با مقاومت مسلحانه ممکن است و به نظر می‌رسد اجرای این استراتژی، به موازات استراتژی مشابه عراقی در آن‌سوی مرزهای مشترک، در حال حاضر وارد مرحله فعال‌سازی اولیه شده است.

سوری‌ها تجربه فوق‌العاده‌ای در جنگ‌های مقاومت فرسایشی دارند که آن را طی نقش برجسته‌شان در حمایت از شاخه‌های مقاومت عراقی در مقابل اشغالگری آمریکا بعد از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ و پیش از آن نیز از شاخه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین اشغالی کسب کردند. سوری‌ها این تجربه را از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ و جنگ سخت‌شان علیه گروه‌های مسلح و شکست دادن آن تجدید و تقویت کرده‌اند و در همین چارچوب، بیش از ۸۰ درصد از اراضی تحت حاکمیت سوریه بازگردانده شد که نمی‌توان نقش همپیمانان دمشق، از جمله حزب‌الله و سپاه پاسداران ایران را در این زمینه نادیده گرفت؛ نقشی که همواره ترس و نگرانی را در میان صفوف اسرائیلی ایجاد کرده است.

ارتش سوریه که به طور همزمان در چندین جنگ مشغول جنگی سخت است حتما شهر ادلب و هر وجب در حومه حلب را تحت حاکمیت دولت بازخواهد گرداند همان‌گونه که میادین نفت و گاز در شرق فرات را بازخواهد گرداند و تمامی آمریکایی‌ها را از منطقه بیرون می‌راند. ساعت صفر در الحسکه آغاز شده است و مساله، مساله زمان است و روزهای بزرگی در راه است.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا تحولات منطقه دولت ترامپ واشنگتن ارتش سوریه قامشلی ترکیه بشار اسد دمشق فرات سوریه عبدالباری عطوان دولت سوریه مقاومت مسلحانه نیروهای سوریه نظامی آمریکا دولت سوریه ارتش سوریه تحت حاکمیت شرق فرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۳۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به دولت عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهایش هشدار داد و تهدید کرد «پاسخ خواهد داد».

به گزارش ایسنا، این وزارتخانه روز سه شنبه در اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرد شبه‌نظامیان برای اولین بار از چهارم فوریه تاکنون دو حمله نافرجام را علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام دادند.

به نقل از بغداد الیوم، پنتاگون از دولت عراق خواست تمام اقدامات لازم را برای دفاع از نیروهای آمریکایی مستقر در عراق انجام دهد و اعلام کرد در صورت ادامه حملات شبه‌نظامیان، همانند گذشته در دفاع از نیروهای خود تردید نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه از حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در عراق خبر داد.

روز یکشنبه نیز پایگاه «خراب الجیر» آمریکا در عمق سوریه با پنج موشک مورد هدف قرار گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • حمله پهپادی به پایگاه نظامی عین‌الاسد
  • تکذیب بیانیه منسوب به حزب‌الله عراق درمورد ازسرگیری حملات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • فوری؛ حزب‌الله عراق از آغاز مجدد حملات به نیروهای آمریکایی خبر داد + اولین تصاویر | حمله با ۵ موشک
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم