Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی از نمایندگان مجلس یازدهم خواست که به جای نگاه محلی و منطقه‌ای ، به محیط زیست و منابع طیبعی نگاهی ملی داشته باشند.

هادی کیادلیری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بیشتر نمایندگانی که تاکنون برسر کار بوده‌اند به‌جای نگاه ملی، نگاهی محلی و منطقه‌ای داشته‌اند،اظهارکرد: نمایندگان در بیشتر مواقع به‌دنبال حل مشکلات مردم منطقه خودشان هستند و گاهی قوانینی را وضع می‌کنند که کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن را دچار دگرگونی و مشکل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مردم، طبیعت و نمایندگان مجلس نقش اساسی در انتخابات بازی می‌کنند،اظهارکرد: متاسفانه برخی از نمایندگان به‌خاطر وعده‌هایی که می‌دهند و نمی‌توانند عملی کنند، از جیب طبیعت خرج می‌کنند به عنوان مثال در مجلس شاهد اتفاق‌هایی نظیر واگذاری اراضی و معادن و تصویب قوانینی از این دست بوده‌ایم که دست متجاوزها را باز می‌گذارد و در نهایت مردم بومی متضرر می‌شوند.

رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به اینکه پتانسیل‌های زیادی برای نجات جنگل‌ها و کمک به این اکوسیستم‌ها داریم، اظهار کرد: یک پتانسیل فنی است که در بخش دانشگاه‌ها و تحقیقات مطرح است و دیگری پتانسیل‌های قانونی و سیاسی است. بعضی وقت‌ها هرچقدر کار فنی انجام شود و متخصصان در این زمینه کار و تلاش کنند اگر روی میز قانون‌گذاری بازنده باشند تلاش آنان بی‌نتیجه خواهد ماند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در ادامه گفت: قانونگذار در واقع ریل‌گذاری و مسیر را مشخص می‌کند و از این طریق می‌تواند از انحرافات جلوگیری کند اما اگر اشتباه کند می‌تواند انحرافات بسیار زیادی را ایجاد کند بنابراین کار یک نماینده بسیار مهم است و ما در بخش جنگل‌ها هر فعالیتی را در چارچوب قوانین وضع شده انجام می‌دهیم  و خارج از آن کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم به همین خاطر چگونگی و اساس وضع قوانین و نوع دیدگاهی که نمایندگان به طبیعت دارند در پایداری این سرزمین تاثیرگذار است.

کیادلیری با اشاره به اینکه نظارت بر اجرای قوانین، ایجاد عدالت و جلوگیری از انحرافات از وظایف نمایندگان مجلس است، اظهار کرد: با توجه به اینکه رفتار مردم یک جامعه را ضوابط هدایت می‌کنند، لازم است نمایندگان مجلس قوانین درستی را وضع کنند تا مردم در چارچوب قوانین عمل کنند.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه یکی از مشکلات مداخلات برخی نمایندگان در زمینه‌های مختلف محیط زیست و جنگل‌هاست، اظهار کرد: گاهی اوقات در بخش منابع طبیعی مشکلات سیاسی بیش از خود مسائل طبیعی مطرح است. متاسفانه به دلیل مداخلات در انتصابات ممکن است افرادی که عهده‌دار سمت‌ها در حوزه منابع طبیعی می‌شوند کارشناس یا متخصص این حوزه نباشند و سفارشی منصوب شده باشند.

وی افزود: مشکل دیگر این است که منابع طبیعی در کمیسیون کشاورزی مجلس جایگاهی ندارد این درحالیست که منابع طبیعی زیرمجموعه جهاد کشاورزی است و کشاورزی خود عامل بزرگی در تخریب منابع طبیعی کشور است.

کیادلیری در ادامه گفت: تابه حال دیده نشده نمایندگان مجلس وزیر کشاورزی را برای تخریب جنگل‌ها مورد استیضاح قرار دهند در حالی‌که این مساله در بخش کشاورزی است اما سازمان حفاظت محیط زیست را مورد خطاب قرار می‌دهند، این وضعیت نشاندهنده نگاه سطحی برخی نمایندگان به منابع طبیعی است و این مساله متخصصان این حوزه را نگران می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه به دو دلیل در خصوص منابع طبیعی بسیار ضربه خوردیم، اظهار کرد:‌ نخست اینکه منابع طبیعی برای برخی مسئولان در اولویت نبوده است و آنان ارزش اقتصادی، کارکرد،‌ سرویس و خدماتی که این منابع می‌تواند داشته باشد را ارزش‌گذاری نکرده‌اند و آن را به عنوان یک منبع رایگان و مانند کارت اعتباری می‌دانند که هرچقدر بخواهند می‌توانند از آن خرج کنند.

رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران ادامه داد: دلیل دوم نیز این است که درگیر منابع و درآمد منابع نفتی بودیم و توجه و اهمیت لازم برای نگهداشت منابع طبیعی قائل نمی‌شدیم و در کنار این مساله مردمی که در داخل جنگل‌ها زندگی می‌کنند اصولا زندگی توسعه نیافته‌ای دارند و این عدم توسعه یافتگی‌ آنان را مجبور می‌کند تا به لحاظ معیشتی به جنگل‌ها وابسته شوند.

کیادلیری در پایان گفت: اکنون دو و سه برابر ظرفیت چرا در در جنگل‌های زاگرس، دام وجود دارد و مردم مستقیم زیر جنگل‌ها را شخم می‌زنند. در این شرایط نمایندگان مجلس باید در حل مشکلات این مردم بسیار تلاش و کمک کنند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم نمایندگان مجلس وزارت جهاد کشاورزی انتخابات 98 نمایندگان مجلس منابع طبیعی محیط زیست جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۴۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج اخطار رهبری به مجلس انقلابی در مورد چه بود؟

اخطار‌هایی که رهبری به مجلس یازدهم داده است، بیشتر درباره رفتار نمایندگان است.

به گزارش هم میهن، شاید اولین واکنش به این اخطار‌ها در سطح جامعه در صورتی که از سیاست و سیاست‌زدگی در نهاد‌های مختلف کشور اطلاع چندانی نداشته باشند، این است که مگر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و راهبرد‌هایی که درباره عملکرد نمایندگان در مجلس مطرح است، نباید مانع از آن شود که گفتار و کرداری تندروانه رخ دهد و کار به جایی نرسد که رهبری به اخطار و انتقاد از مجلس بپردازد؟

۵ اخطار رهبری به مجلس یازدهم به شرح زیر است:

۱- اولین تذکر مجلس یازدهم از رهبری یک ماه بعد از حضور نمایندگان در مجلس بود. محمدجواد ظریف روز یکشنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹ برای ارائه پاره‌ای توضیحات به مجلس رفته بود، اما با انتقادات تند و حتی شعار‌های «دروغگو»، «آقای ظریف بسه» و «دوست نداریم دروغ بشنویم» روبه‌رو شد.

چند روز بعد و دقیقاً ۲۲ تیر ۱۳۹۹ رهبری در دیدار با نمایندگان اعلام کردند: «روابط خودتان با دولتمردان را هم [مواظبت کنید]؛ چون شما سروکار دارید با دولتمردان.

یکی از کار‌های خوب همین بوده که وزرای محترم آمده‌اند در مجلس و اوضاع بخش مربوط به خودشان را برای شما توضیح داده‌اند؛ یکی از کار‌های خوبی که در این یک ماه و اندی انجام گرفته، این است.

لکن این روابط با دولتمردان باید هم با قانون منطبق باشد، هم با شرع؛ هم قانونی باید باشد، هم شرعی. یعنی سوال، تفحّص و امثال این‌ها که در قانون آمده، این‌ها حقّ شما است، بایستی انجام بدهید، امّا توهین نه، دشنام نه، نسبتِ بدون علم نه؛ این‌ها حقّ شما نیست و بعضی‌اش حرام شرعی هم هست و جایز نیست؛ انسان به وزیر مثلاً توهین کند یا دشنام بدهد یا تهمتی بزند، این مطلقاً جایز نیست.»

۲- ۱۴مرداد ۱۳۹۹ علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اعلام کرد که پرونده شکایت تعدادی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بورسیه در دست بررسی است و او مهر سال ۱۳۹۸ اعلام کرده بود حسن روحانی، رئیس وقت‌جمهوری و اسحاق جهانگیری، معاون اول و چند تن از دولتمردانش در این پرونده مقصر هستند.

اما آوردن اسامی دولتمردان بدون آنکه دادگاه صالحه به این پرونده رسیدگی کند، مورد انتقاد رهبری قرار گرفت و محمدباقر قالیباف، روز ۱۲ آبان با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب درباره رسانه‌ای شدن اسم افراد در پی گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس تذکری را داده‌اند، گفت: «مقام معظم رهبری در حاشیه نامه‌ای که در آن رسانه‌ای شدن گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس پیش از بررسی و صدور حکم در دادگاه صالحه اعتراض شده، مرقوم فرمودند «شکایت بجا است و نباید پیش از اثبات جرم، موضوع را رسانه‌ای می‌کردند، دنبال کنید و به نحوی جبران شود.»

۳- مجتبی ذوالنوری، اولین رئیس کمیسیون امنیت ملی روز ۲۶ مهر ۱۳۹۹ در توئیتی خطاب به حسن روحانی نوشت: «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.».

اما رهبری در مقابل تندروی‌های او تاکید کردند: «هتک‌حرمت حرام است و انتقاد با هتک‌حرمت تفاوت دارد؛ ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری، اتحاد و انسجام نیاز دارد. اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را به‌طور صریح اعلام می‌کنم. هتک‌حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، به‌خصوص در میان مسئولان [رده]بالای کشور.»

۴- با آنکه رهبری در ۶ خرداد ۱۴۰۰ در دیدار با نمایندگان مجلس به مناسبت سالگرد شروع به کار مجلس یازدهم به صراحت اعلام کردند: «یکی از آسیب‌ها این است که نماینده از اوّلی که وارد مجلس می‌شود، نقشه‌ی رسیدن به فلان پستِ مثلاً اجرائی را در سر خودش بپروراند -که وزیر بشود، مدیر بشود، فلان [مسئول]بشود- نه، این وظیفه‌ی نمایندگی بسیار مهم است.

اگر انسان برای خدا کار بکند و درست کار بکند، از وظایف اجرائی اهمّیّتش بیشتر است، یا لااقل در مواردی به قدر آن‌ها اهمّیّت دارد. این‌جور نباشد که ما تا وارد مجلس شدیم، به فکر بیفتیم که خب حالا چه کار کنیم که مثلاً در مرحله‌ی بعد یا در فلان دولت به فلان پست [برسیم]؛ این‌ها آسیب‌ها است، مجلس از این قبیل آسیب‌ها دارد.

عزیزان من! مراقب باشید؛ شما هنوز اوّل کارتان است بحمدالله، تازه وارد شده‌اید و این آسیب‌ها ان‌شاء‌الله به سراغ شما نیامده و نخواهد آمد [امّا]مراقب باشید. در این زمینه بایستی هیئت نظارت فعّال باشد؛ هیئت نظارتی که نظارت [دارد]بر رفتار نمایندگان بایستی در این زمینه فعّال باشد؛ امّا بیش از نظارت، آن تقوای درونیِ خود شما و مراقبت‌های درونی خود شما است که می‌تواند کارآمد باشد و شما را از این آسیب‌ها محفوظ بدارد. خب این هم یک توصیه.».

اما نمایندگان مجلس با استعفای احسان خاندوزی (وزیر امور اقتصادی و دارایی) و جواد ساداتی‌نژاد (وزیر کشاورزی) موافقت کردند تا وارد کابینه دولت سیزدهم شوند. از سوی دیگر با استعفای امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی جهت در دست گرفتن ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران و علیرضا زاکانی جهت شهرداری تهران موافقت کردند.

۵- اول اسفند ۱۴۰۰ رهبر انقلاب بی‌پرده در نامه‌ای به مجلس خواستند که تکلیف مالایطاقی (بیش از حد توان) به بانک‌ها داده نشود. دوم اسفند نیز محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس گفت: «رهبر معظم انقلاب هم روز گذشته نیز در نامه‌ای به بنده و سایر نمایندگان به صورت مکتوب هشدار دادند که تکلیف مالایطاقی به بانک‌ها داده نشود. این هشدار حضرت آقا هم به مجلس و هم به دولت است.»

موارد دیگری نیز درباره ورود به حوزه اجرا نیز جزو تذکرات رهبری به نمایندگان است که در مجلس یازدهم نیز تکرار شده است.

دیگر خبرها

  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • پنج اخطار برای یک مجلس
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
  • پنج اخطار رهبری به مجلس انقلابی در مورد چه بود؟