Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهانی گفت: بخشی از اشیای کشف شده در گورستان تاریخی لیارسنگ بن املش در حاشیه هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران در موزه ملی ایران به نمایش در می‌آید.

«ولی جهانی»‌ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در این باره گفت: تاکنون پنج فصل کاوش‌های باستان شناسی در گورستان تاریخی لیارسنگ بن املش صورت گرفته و بیش از۹۰ گور متعلق به دوره اشکانی در این کاوش‌ها کشف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به بررسی و شناسایی گورستان تاریخی لیارسنگ بن در سال ۹۳، افزود: پس از گمانه‌زنی‌ها در ارتفاعات روستای « مُرّبو »، محدوده‌ای به وسعت ۲۷ هکتار به عنوان حریم میراثی تعیین شد و از همان سال تاکنون، پنج فصل در منطقه «لیارسنگ بن» کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته است.

 

وی ابراز کرد: در این گورها که متعلق به جنگجویان دوره اشکانی است تاکنون سه نوع گور به اشکال «چاله ای»، «دخمه‌ای» و «خمره‌ای» به همراه اشیای تدفینی یافت شده است.

 

سرپرست هیئت باستان‌شناسی منطقه «لیارسنگ بن» با بیان اینکه گورهای شناسایی شده متعلق به اواسط تا اواخر دوره اشکانی است، تصریح کرد: ۹۰ قلم شی کشف شده در لیارسنگ بن شامل اشیای سفالی، شیشه‌ای، مفرغ، مهره‌ها و ابزار جنگی، قرار است در حاشیه هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران – که در موزه ملی ایران برگزار می‌شود- به نمایش در آید.

 

جهانی با اشاره به تاریخ برگزاری این همایش تصریح کرد: با توجه به اینکه این همایش سالانه برگزار می‌شود، اشیای به‌دست آمده در چهارمین فصل از کاوش‌های باستان شناسی لیارسنگ بن مربوط به سال ۱۳۹۷ در موزه ملی ایران ۲۹ و ۳۰بهمن ماه به نمایش در می‌آید.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: لیارسنگ بن املش موزه ملی ایران کاوش های باستان شناسی نمایش در می آید موزه ملی ایران لیارسنگ بن املش دوره اشکانی کاوش ها کشف شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۴۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

 زارع گفت: در موزه فسیل مراغه  بیش از ۷۰۰ قطعه فسیل انواع مهره داران به نمایش درآمده است.

 زارع افزود: در این موزه نمونه‌هایی منحصر به فرد از فسیل‌های انواع فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاو‌ها، آهو، کرگدن و اسب دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه این موزه تنها موزه فسیل مهره داران در کشور است افزود: قدمت فسیل‌های این مجموعه ۹ میلیون سال است.

رئیس اداره حافظت محیط زیست مراغه افزود: انواع جمجمه، آج فیل، فک و اندام‌های حرکتی حیوانان از جمله فسیل‌های به نمایش در آمده در این موزه است.

زارع گفت: در این موزه فسیل‌هایی کمیاب شامل فیل، میمون، زرافه، کرگدن واسب‌ها به نمایش در آمده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه ادامه داد: در هشت فصل حفاری منطقه فسیلی این شهر بیش از هفت هزار قطعه فسیل مهره داران استخراج شده است.

وی افزود: منطقه فسیلی مراغه به خاطر تراکم بالای فسیل حیوانات مهره دار به بهشت فسیل شناسان جهان شهرت دارد.

این موزه به صورت دائمی در مرکز تحقیقات فسیلی ایران در شهر مراغه واقع در میدان مجلس برای بازدید علاقمندان دایر است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • جزییات برگزاری جشنواره اقوام تشریح شد/ نمایش انسجام ملی در سینما
  • ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار