Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری ترکیه عنوان کرد، طرح به اصطلاح صلح آمریکا برای خاورمیانه چیزی جز خوابی که صلح منطقه‌ای را تهدید کند، نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از بازگشتش از سفر به پاکستان به کشور خود اظهار کرد، طرح آمریکا برای خاورمیانه صلح و آرامش منطقه‌ای را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: من دوست دارم بار دیگر بیان کنم که این به اصطلاح طرح صلح چیزی به جز یک خواب که صلح و آرامش منطقه‌ای را به هم بزند و تهدید کند، نیست.

رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد، کشورش هرگز اجازه "مشروعیت‌بخشی به تهاجم، ضمیمه‌سازی و نابودی" را نمی‌دهد.

اردوغان با اشاره به اینکه نه غرب، نه اروپا و نه آفریقا این به اصطلاح طرح صلح را نمی‌پذیرند، تاکید کرد، ترکیه نتیجه مطلوب خود را در سازمان ملل به دست خواهد آورد.

او در عین حال از کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی خواست مواضعی صریح علیه این طرح اتخاذ کنند.

قرار است روز دوشنبه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل به بحث درباره این مساله بپردازند و از مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا هم برای شرکت در این نشست دعوت شده است.

اردوغان در اظهارنظر درباره صحبت‌های اخیر جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه که سربازان کشته شده ترکیه در سوریه را "شهید" خوانده بود، گفت، "این صحبت برای ما قانع کننده نیست".

روز سه‌شنبه جفری در ترکیه با مقام‌های این کشور دیدار داشت و تحولات منطقه را ارزیابی کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در خصوص تحولات اخیر در سوریه اظهار کرد، این ممکن نیست که در قبال محاصره پست‌های دیده‌بانی ترکیه در ادلب توسط حکومت سوریه ساکت بمانیم.

او مدعی شد: ما آنچه را لازم است، انجام می‌دهیم. اردوغان افزود: مشکل موجود در ادلب تا زمان عقب‌نشینی نیروهای رژیم بشار اسد به مرزهای تعیین شده در توافق سوچی حل نخواهد شد. حل مساله ادلب با پایان دادن به اقدامات "متجاوزانه" نیروهای سوریه و عقب‌نشینی آنها به مرزهای تعیین شده در توافق‌های حاصله ممکن خواهد بود. در غیر این صورت قبل از پایان ماه فوریه این کار را انجام خواهیم داد.

رئیس جمهوری ترکیه در عین حال عنوان کرد، کشورش مصمم است به این‌که نیروهای نظام سوریه را از محل پست‌های دیده‌بانی ترکیه در ادلب تا پایان ماه فوریه به عقب براند.

او در صحبت‌هایش در یک مراسم اعطای جایزه در محل مقر استانی حزبش موسوم به حزب عدالت و توسعه در شهر استانبول گفت: مشکل ادلب چنانچه نیروهای حکومت سوریه از مناطق تعیین شده در توافقنامه سوچی عقب نشینی نکنند حل‌وفصل نخواهد شد.

اردوغان با تاکید بر موضع کشورش در خصوص پاکسازی سوریه از تروریست‌ها گفت، ترکیه تلاش کرده تا جلوی اشغال و انضمام اراضی سوریه را بگیرد.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم این اقدام را با همکاری دوستانمان انجام دهیم، خوشحال می‌شویم. اگر مجبور باشیم این کار را از راه دشوار انجام دهیم ما آن را نیز قبول می‌کنیم.

اردوغان همچنین افزود: توقف موج جدید مهاجرت از ادلب به سمت ترکیه و بازگشت پناهجویان سوری در کشورمان تا زمان حل مشکل موجود در ادلب امکان‌پذیر نخواهد بود.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه مداخله‌اش در سوریه را این‌گونه توجیه کرد: تا پاکسازی سوریه از لوث گروه‌های تروریستی و ظلم نظام اسد خواب راحت بر ما حرام است.

اردوغان گفت: آیا کسانی که ترکیه را مهمان ناخوانده در سوریه می‌خوانند، می‌توانند فعالیت‌های خود در چهار گوشه جهان را که بدون اجازه مقامات و اهالی این مناطق انجام می‌دهند، به همین صورت تعبیر کنند.

رئیس‌جمهوری ترکیه مدعی شد: آنکارا هیچ تمایلی به اشغال یا الحاق خاک سوریه به خاک خود ندارد.

اردوغان در ادامه درباره اوضاع لیبی نیز حرف زده و بر حمایت کشورش از دولت توافق ملی لیبی تاکید کرد.

او اظهار کرد: ترکیه به انجام امور لازم همراستا با توافقات امنیتی و آموزشی امضا شده با فائز السراج، نخست وزیر این دولت ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ترکیه رجب طیب اردوغان عملیات ادلب پست های دیده بانی ترکیه در ادلب رئیس جمهوری ترکیه تعیین شده در توافق منطقه ای عقب نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۴۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد

توصیف رئیس‌جمهور ترکیه از بغداد به عنوان «یکی از شهرهای تمدن کهن ما» با واکنش‌های گسترده کاربران عراقی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه پس از پایان سفر به عراق در روز دوشنبه، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به دعوت برادر عزیزم محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق و بعد از مدتی طولانی از دیدن دوباره بغداد، یکی از شهرهای تمدن کهن ما، بسیار خرسند شدم».

این پیام با انتقادات گسترده کاربران پلتفرم ایکس در عراق مواجه شد و بسیاری آن را محکوم کردند.

برخی از کاربران با اشاره به استعمارگری امپراطوری عثمان در عراق، نوشتند اشغال این کشور توسط عثمانی بدترین چیزی است که در تاریخ بغداد به یادگار مانده است و مقدمه تمامی درد و رنج امروز عراق است.

توییت اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه پس از ۱۳ سال به بغداد و اربیل سفر کرده و با مقامات عراق دیدار کرد.

در این سفر چندین توافق‌نامه و یادداشت تفاهم در بخش‌های گوناگون میان ۲ کشور امضا شد و موضوع مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از محورهای اصلی مذاکرات ۲ طرف بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • اردوغان: نتانیاهو مانند هیتلر است
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق