Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار شب عید ۲۵ هزار تن از محصول سیب استان را خریداری کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، باغداران آذربایجان‌غربی امسال با برداشت بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب، رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص دادند؛ از مجموع ۱۰۲ هزار هکتار مساحت باغ‌های بارور آذربایجان‌غربی حدود ۶۰ هزار هکتار به سیب اختصاص یافته‌است و حدود یک سوم سیب کشور در این استان تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالانه به طور میانگین یکهزار هکتار باغ سیب در استان احداث و با باغ‌های نامرغوب و فرسوده جایگزین می‌شود و این در حالی است که ۱۱۲ هزار هکتار باغ در آذربایجان‌غربی وجود دارد که از این مقدار ۱۰۲ هزار هکتار بارور بوده و بیش از نیمی از آن به این محصول پرآب‌بر اختصاص یافته‌است.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به وجود مشکلات مختلف پیش روی صادرات سیب استان طی پاییز امسال گفت: در حال حاضر با تلاش صورت گرفته و جلب رضایت مشتریان، روند صادرات سیب تولیدی استان مطلوب شده‌است.

محمدمهدی شهریاری در نشست ویژه صادرات سیب آذربایجان‌غربی که با حضور تشکل‌های صنفی صادرکنندگان، باغداران و سردخانه‌داران استان برگزار شد، اظهار داشت: موانع متعدد پیش روی صادرات سیب با تلاش کارکنان حوزه‌های مرتبط در تهران و استان برداشته شده و در حال حاضر مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.

وی با اشاره به مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور مبنی بر برقراری عوارض صادراتی برای محصول سیب درختی به منظور تنظیم بازار شب عید اضافه کرد: در همان لحظات اولیه تصویب این مصوبه، اعتراض خود را ارائه داده‌ایم.

وی بیان کرد: با توجه به جایگاه استان در تولید و صادرات سیب درختی، برقراری هرگونه عوارض صادراتی به ضرر آذربایجان‌غربی است که در راستای حل این مشکل، تضمین لازم را برای تامین سیب مورد نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان داده ایم.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار شب عید ۲۵ هزار تن از محصول سیب استان را خریداری کرده و ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که جهت حذف عوارض صادراتی سیب، استان آمادگی تامین سیب مورد نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان را دارد.

شهریاری تاکید کرد: باغداران و صادرکنندگان باید در راستای ایجاد بازارهای جدید و تثبیت حضور در بازارهای فعلی به کیفیت و بسته‌بندی محصول توجه ویژه‌ای داشته‌باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ۳۶۰ سردخانه با بیش از یک میلیون تن ظرفیت برای ذخیره سیب درختی در این استان وجود دارد، اظهار داشت: سیب درختی استان در بیشتر موارد به کشورهای همسایه، آسیای‌شرقی و جنوب‌شرقی این قاره پهناور صادر می‌شود و با توجه به کیفیت مناسب آن، قابلیت صادرات به سایر کشورهای جهان را داراست.

غلامرضا بابایی با تاکید بر اینکه هشت هزار و ۸۰۰ تن از سیب درختی تنظیم بازار شب عید برای ۱۱ استان کشور را آذربایجان‌غربی تامین می‌کند، اضافه کرد: آذربایجان‌غربی مسوولیت میز ملی سیب را بر عهده دارد و هرگونه تصمیم‌گیری در این رابطه به این استان واگذار شده‌است.

وی بیان کرد: مشکل نحوه بسته‌بندی و انتقال سیب در این استان نیز حذف و اصلاح شده‌است و صادرکنندگان می‌توانند از مشوق‌های صادراتی این محصول از جمله تهاتر با میوه‌های گرمسیری و سایر نهاده‌های کشاورزی استفاده کنند تا با مشکل انتقال ارز روبرو نشوند.

گفتنی است، امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در آذربایجان‌غربی تولید شد که با اجرای طرح‌های صادراتی و تامین بازار داخل، کمتر از ۳۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها باقی مانده ‌است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تنظیم بازار شب عید آذربایجان غربی بیش از یک میلیون عوارض صادراتی معدن و تجارت هزار تن سیب صادرات سیب هزار هکتار ۲۵ هزار تن محصول سیب سیب استان سیب درختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۵۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تولید ۱۷ هزار تن انواع ارقام توت فرنگی در مازندران جایگاه دوم این استان سطح زیر کشت این محصول در کشور مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، بابک مؤمنی، امروز_سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در حاشیه بازدید از مزارع توت فرنگی شهرستان سیمرغ، مازندران را یکی از قطب‌های اصلی تولید انواع محصولات کشاورزی بیان و عنوان کرد: این استان با دارای یک هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیرکشت توت فرنگی حدود ۱۷ هزار تن تولید انواع ارقام توت فرنگی امسال برداشت داشته است.

وی افزود: با توجه به این میزان تولید مازندران رتبه دوم کشور را در سطح زیر کشت و تولید توت فرنگی دارد.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشاورزان و باغداران در سال‌های اخیر علاوه بر عرضه این محصول در فصل بهار، کشت خارج فصل آن را در دستور کار دارند، گفت: سیاست‌های حمایتی بخش کشاورزی مازندران در رویکرد دولت مردمی سیزدهم، نگاه حمایتی به محصولاتی است که ارزش اقتصادی بالایی دارند و کشاورزی را در سبد اقتصاد دانش‌بنیان حفظ می‌کنند و ارتقا می‌دهند.

مؤمنی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی داریم بتوانیم توسعه کشت گلخانه‌ای توت فرنگی را در استان داشته باشیم، اظهار داشت: در این راستا سیاست‌های حمایتی و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش از سوی استانداری مازندران و سازمان جهاد کشاورزی استان در دستورکار قرار گرفت.

وی توسعه مکانیزاسیون و سیستم‌های نوین آبیاری و اصلاح سیستم‌های سنتی کشت در ارتقا عملکرد محصول توت فرنگی را مؤثر دانست و گفت: در این امر جهاد کشاورزی استان حمایت جدی می‌کند.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: بازار عرضه محصول توت فرنگی در صدد تدوین راهبردهایی هستیم که بتوانیم صادرات این محصول را دنبال کنیم و به بازار کشورهای منطقه اوراسیا و cis محصولات کشاورزی استان را عرضه کنیم.

کد خبر 747332

دیگر خبرها

  • ۱۲ زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور ۲۷ واحد تولید در اکسپو
  • توزیع کالا درآذربایجان غربی نیازمند مدیریت است
  • آذربایجان شرقی مبدأ صادرات به ۱۰۳ کشور دنیا
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • ایجاد هنرستان در همسایگی صنایع آذربایجان غربی
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی