Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@03:24:33 GMT

«مجموعه مقالات ارتباطات صدرایی» کتاب شد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۶۲۳۷

«مجموعه مقالات ارتباطات صدرایی» کتاب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، «مجموعه مقالات ارتباطات صدرایی؛ تبیین و بررسی برخی مفاهیم، نظریه‌ها، الگوها و غایات در فلسفه ارتباطات معاصر از منظر حکمت متعالیه صدرایی» به اهتمام ظهیر احمدی گردآوری شد.

این مجموعه، حاصل پژوهش و نظریه‌پردازی پژوهشگران و نویسندگان آن در طول سه سال اخیر در حوزه «فلسفه ارتباطات» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهش سعی می‌کند ابتدا با مطالعه و بررسی در برخی از نظریه‌ها، مبانی و الگوها و مسائل عمده‌ای از موضوعات مرتبط با رسانه‌ها و مطالعات ارتباطات، به سراغ حکمت متعالیه رفته و آن مسائل را از منظر و مکتب متعالیه مورد کاوش و مطالعه قرار دهد و در نهایت با استمداد از این مکتب، رهیافت‌ها، سیاست‌های ارتباطی و رسانه‌ای و نیز پاسخ‌هایی مبتنی بر حکمت متعالیه و اسلامی بدان‌ها ارائه نماید.

در مجموعه حاضر، هشت مقاله ابداعی و تألیفی و نیز دو گزارش و تحلیل از اساتید دانشگاه و دانشجویان ارتباطات و فلسفه به بحث و بررسی گذاشته شده است. «فلسفه ارتباطات در حکمت صدرا و مکتب دریدا»، «نقد مفهوم ارتباط در نظریه‌های رایج: به سوی ارائة مدل معناشناختی صدرایی ارتباط»، «بررسی تأثیر نظریه معنای حکمت متعالیه در نظریه فرهنگ و ارتباطات»، «نقد مکتب مبادله معنا با تمرکز بر نظریات جان فیسک از دیدگاه حکمت صدرایی»، «حیثیات گوناگون ارتباطات میان‌فرهنگی بر اساس نظریه فرهنگ صدرایی»، «درآمدی بر نظریه تأثیر رسانه‏‌ها بر مخاطبان از منظر حکمت متعالیه»، «عرضه‌ی نظریه‌ی گفتمان بر حکمت صدرایی»، «حکمت متعالیه صدرایی؛ فلسفه ارتباطات جمعی معاصر؛ غفلت زدایی، غفلت زایی» عناوین مقالات این مجموعه هستند.

مقاله «فلسفه ارتباطات در حکمت صدرا و مکتب دریدا» از سید محمدعلی غمامی با تبعیت از روش مطالعه تطبیقی و با نصب‌العین قرار دادن فرضِ «امکان شناخت» درصدد مقارنه بین حوزه فکری و فلسفی غربی متأثر از جان لاک و بعد دریدا و نظریه‌پردازی‌های این حوزه فلسفی درباره «کلمه و کلام»، گفتار و نوشتارشناسی دریدا و مقایسه آن با این مفاهیم در حکمت متعالیه صدرایی و تاکید صدرا بر «تعالی» در برابر تاکید دریدا بر «تعویق» پرداخته و معتقد است که بر خلاف فلسفه غربی که بر معانی صرفاً برساخت اجتماعی کلمه و کلام تاکید می‌شود، در فلسفه متعالیه بر معانی «الهامی» در ایجاد کلام تاکید شده است.

مقاله دوم با عنوان «نقد مفهوم ارتباط در نظریه‌های رایج: به سوی ارائه مدل معناشناختی صدرایی ارتباط» از حامد طالبیان ابتدا با مرور و بررسی مدل‌های رایج ارتباط و با نقد رویکرد غالب در فهم از معنا و مفهوم «ارتباط»، (به نظر نویسنده در اکثر مدل‌های مفهومی رایج در ارتباطات در ایران مبتنی بر نظریه ریاضی اطلاعات (شانون) که در آن بر انتقال داده‌ها تأکید می‌شود، بیشتر توجه شده است)، تلاش کرده است مفهوم «ارتباط» را از منظر انسانی و مبتنی بر «معنا» تبیین و تفسیر نماید.

هامون سلامتی در مقاله «بررسی تأثیر نظریه معنای حکمت متعالیه در نظریه فرهنگ و ارتباطات» بر این ادعاست که حکمت متعالیه صدرایی ظرفیت‌های قابل توجهی برای ارائه پاسخ به مسائل نوین مطرح در رشته‌های متکثر از جمله ارتباطات را دارد که از آن جمله می‌توان به مسائل مرتبط با «معنا» در ارتباطات اشاره کرد.

مقاله «نقد مکتب مبادله معنا با تمرکز بر نظریات جان فیسک از دیدگاه حکمت صدرایی» از سارا طالبی سعی کرده است با بررسی و مروری در رهیافت‌های مطالعات ارتباط جمعی مرتبط با «معنا» به سه رهیافت ساختارگرایانه، رهیافت رفتاری و رهیافت فرهنگی اشاره نموده و رهیافت مدنظر خود را که «رهیافت فرهنگی» است، تحلیل و بررسی کرده و معرفی نماید.

در مقاله پنجم با عنوان «حیثیات گوناگون ارتباطات میان‌فرهنگی بر اساس نظریه فرهنگ صدرایی» نوشته میثم صداقت‌زاده ابتدا سعی شده است با مرور چگونگی شکل‌گیری مفهوم «فرهنگ» در اندیشه غربی و تعاریف متعدد آن در مطالعات فرهنگی غربی و معانی و تعاریف ارائه شده برای «فرهنگ» در مقام مقایسه با حکمت متعالیه صدرایی، قاصر از بیان کامل فرهنگ دانسته شود.

محمد دادسرشت در «درآمدی بر نظریه تأثیر رسانه‌ها بر مخاطبان از منظر حکمت متعالیه» سعی کرده است با ارانه تعریف و بررسی مفاهیم «تأثیر»، «مخاطب»، «اصالت وجود»، «تشکیک در وجود»، «حرکت جوهری» و… از منظر مطالعات ارتباطات و حکمت متعالیه، تأثیر رسانه بر مخاطب را از منظر حکمت متعالیه مرتبط با انسان‌شناسی صدرایی به «ساخته شدن نفس انسانی و تغیر و تحوّل آن نفس متناسب با معرفتی که بدان تحصیل می‌کند» تعریف نماید و «رسانه‌ها را شکل‌دهنده نفس مخاطبان» بداند.

مقاله هفتم با عنوان «عرضه‌ی نظریه‌ی گفتمان بر حکمت صدرایی» از میثم قمیشان با استفاده از روش مطالعات اسنادی سعی کرده است با بیان تاریخچه «گفتمان» و معنای آن، نظریه گفتمان (میشل فوکو) را که یکی از نظریه‌های مطرح در اندیشه غرب و در بررسی نسبت آن با «حقیقت» است، بر حکمت متعالیه صدرایی عرضه نماید تا صحت و سقم مدعیات آن را در نسبت با اندیشه صدرایی بازکاوی کند.

نوشتار هشتم نیز با عنوان «حکمت متعالیه صدرایی؛ فلسفه ارتباطات جمعی معاصر؛ غفلت زدایی، غفلت زایی» از ظهیر احمدی سعی کرده است با روش مطالعه اسنادی و تطبیقی در دو پارادایم فلسفی غربی و اسلامی، مفهوم ارتباطات، اهداف و غایات و کارکردهای آن را در این دو نظام فلسفی نسبتاً متفاوت و متمایز از هم مورد کنکاش قرار دهد.

در پایان این مجموعه در بخش «پیوست‌ها» ابتدا گزارشی از دو همایش ملی با عنوان «اسفار مجازی؛ ارتباطات نوین» و «اسفار مجازی؛ ارتباطات صدرایی» که به اهتمام پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با مشارکت صاحب‌نظران فلسفه صدرایی و اساتید ارتباطات و دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شده، ارائه شده و در پایان نیز به «طرح درس دو واحدی ارتباطات صدرایی» که با همت «کارگروه ارتباطات صدرایی» و با مشارکت دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران طراحی و تدوین شده است، اشاره می‌شود.

کد خبر 4854056

منبع: مهر

کلیدواژه: تازه های نشر معرفی کتاب ملاصدرا گام دوم انقلاب انقلاب اسلامی ایران قاسم سلیمانی نشست علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کنفرانس بین المللی تمدن نوین اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دهه فجر مجمع عالی حکمت اسلامی سردار سلیمانی تمدن اسلامی معرفی کتاب منظر حکمت متعالیه حکمت متعالیه صدرایی ارتباطات صدرایی سعی کرده فلسفه ارتباطات مطالعات ارتباط مفهوم ارتباط تأثیر رسانه نظریه فرهنگ حکمت صدرایی حکمت صدرا بر نظریه نظریه ها رسانه ها بر حکمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۶۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «نخستین دولت‌های ایرانی پس از اسلام؛ طاهریان تا آل بویه» نوشته محسن جعفری به‌تازگی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب پنجمین‌عنوان از مجموعه «تاریخ ایران‌زمین»‌ است که این‌ناشر چاپ می‌کند که تاکنون کتاب‌های «ایران در سپیده‌دمان تاریخ»، «هخامنشیان فرمانروایان جهان باستان»، «اشکانیان؛ فرمانروایان فراموش‌شده» و «ساسانیان فرمانروایان ایرانشهر» در قالب آن منتشر شده‌اند.

طرح اولیه مجموعه مورد اشاره شامل ۱۰ عنوان کتاب کم‌حجم بوده که تاریخ ایران را از دوران پیش از تاریخ تا انقلاب مشروطه را پوشش دهند. هدف اصلی از نگارش و انتشار مجموعه «تاریخ ایران‌زمین»‌ هم این است که پلی بین علاقه‌مندان غیردانشگاهی و کتاب‌های پژوهشی دانشگاهی، تاریخ‌خوانی و تاریخ‌دانی باشد. محسن جعفری می‌گوید مشکلاتی از جمله وجود کتاب‌های زیاد شبه‌تاریخی باعث شده‌اند به‌فکر تهیه و تدوین این‌مجموعه بیافتد. او می‌گوید صدها عنوان کتاب درباره تاریخ ایران وجود دارد و هرسال ده‌ها عنوان کتاب تازه نیز منتشر می‌شود اما کتاب‌های آسان‌فهم و علمی که به کار خوانندگان عادی و دانشگاهی بیایند در بازار کتاب کشور بسیار کمیاب‌اند.

کتاب‌های شبه‌تاریخی هم به بیان جعفری با هدف سودآوری و کیفیت پایین منتشر شده و می‌شوند و نویسندگانشان اغلب تحصیلات دانشگاهی مرتبط با تاریخ و فرهنگ ایران ندارند و بدون آشنایی با روش‌های پژوهش تاریخی فقط به قیچی‌کردن و چسباندن نوشته‌های تاریخی از هر منبع در دسترس می‌پردازند.

در کتاب «نخستین دولت‌های ایرانی پس از اسلام» صحبت از این است که فتوحات مسلمانان در قرن هفتم میلادی از رویدادهای مهم و تاثیرگذار تاریخ جهان بود. آن‌ها در مدت کوتاهی دو امپراتوری ساسانی و روم شرقی (بیزانس) را شکست دادند و از خراسان تا مراکش را به تصرف درآوردند. پس از پیامبر، بیشتر خلیفه‌های عرب با سیاست کوچاندن اعراب، به سرزمین های تصرف شده و تحقیر فرهنگی شکست خوردگان زمینه گسترش زبان و فرهنگ عربی را فراهم آوردند. در نتیجه این سیاست مردم تمدن های باستانی سرزمین های پهناور بین اقیانوس اطلس تا اروندرود هویت فرهنگی کهن خود را از دست دادند و از نظر زبانی و فرهنگی عرب شدند.

ایران تنها تمدن کهنی بود که در ۲ سده نخست پس از اسلام بخشی از قلمرو خلافت بود اما امروز بخشی از «جهان عرب محسوب نمی‌شود. چون ایرانیان پیوندهای استواری با هویت باستانی خود داشتند و فارسی زبان اداری، آموزشی و فرهنگی آنان بود. همین‌واقعیت باعث شکل‌گیری سوالات جالب و مهمی می‌شود؛ ازجمله این‌که چه شد ایرانیان دین اسلام را پذیرفتند ولی زبان و فرهنگ عربی را نپذیرفتند؟ یا این‌که فرهنگ ایرانی چگونه مقابل فرهنگ عربی دوام آورد و خود را با ارزش ها و آموزه های اسلامی سازگار کرد؟ سوالات دیگری که در این‌بحث به چشم می‌آیند از این‌قرارند: زبان فارسی چگونه خود را از زیر سایه سنگین زبان عربی بیرون کشید و به یکی از زبان های ادبی مهم جهان تبدیل شد؟ و چه عوامل سیاسی و فرهنگی سبب شدند ایرانیان ایرانی بمانند در حالی که دیگر اقوام باستانی در عراق و سوریه و شمال آفریقا، عرب شدند؟

محسن جعفری در «نخستین دولت‌های ایرانی پس از اسلام» در پی پاسخ‌ به چنین‌سوالاتی بوده است.

کتاب پیش‌رو ۹ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «ایران‌زمین در قلمرو خلافت»، «طاهریان، نخستین دولت ایرانی پس از اسلام»، «صفاریان، رویگرزادگان سیستانی»، «سامانیان و رنسانس فرهنگی ایران‌زمین»، «زیاریان، جنگاوران ناکام»، «آل بویه، شیعیانی از دیلم»، «زبان فارسی نو (دَری)، از پیدایش تا شکوفایی»، «فرهنگ و تمدن ایرانی در دوره نخستین دولت‌های ایرانی» و «معماری و هنر در دوره نخستین دولت‌های ایرانی».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

این رابطه شکننده تا تصرف نیشابور و پایان کار دولت طاهری در سال ۲۵۹ ه.ق ادامه داشت. در نیشابور برخی عالمان دینی و بزرگان شهر از یعقوب فرمان خلیفه را خواستند، ولی او در پاسخ شمشیرش را به آنان نشان داد و پاسخ داد: «امیرالمومنین را به بغداد نه این‌تیغ نشاندست؟ ... مرا بدین جایگاه نیز هم این‌تیغ نشاند عهد من و آنِ امیرالمومنین یکی است.» (همان ۲۲۵) با این‌همه او می‌دانست با فرمان خلیفه آسان‌تر می‌تواند بر خراسان فرمانروایی کند. بنابراین نمایندگانی به بغداد فرستاد و با توضیح ناتوانی محمدبن‌طاهر فرمان امیری خراسان را از خلیفه خواستند، ولی خلیفه عباسی از تایید اقدام یعقوب خودداری کرد و به او فرمان داد از خراسان عقب‌نشینی کند. (طبری ۱۳۸۰، ج ۱۵، ۶۴۴۰)

یعقوب اعتنایی به فرمان خلیفه نکرد و به جنگ طبرستان رفت. او پس از ماه‌ها جنگ فرسایشی و بی‌نتیجه زخم‌خورده و خشمگین به خراسان بازگشت و در آن‌جا فهمید معتمد عباسی توطئه‌ای خطرناک برضد وی طراحی کرده است. کارگزاران عباسی حاجیان خراسان، ری، طبرستان و گرگان را گرد آورده و نامه‌ای از خلیفه برای آن‌ها خوانده بودند که در آن تصرف خراسان را نامشروع خوانده بود و از حاجیان خراسانی خواسته بود از یعقوب بیزاری بجویند (همان، ۶۴۴۵)

این‌کتاب با ۱۴۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۸۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6081297 صادق وفایی

دیگر خبرها

  • مطالبات مردمی روی میز بررسی
  • قرآن منبع اصلی علوم انسانی اسلامی است
  • چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه
  • بررسی مسائل و مشکلات مرکز علم و فناوری خوی
  • کتاب های عجیب و غول پیکر یک کشیش! (+عکس)
  • بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر
  • میرکیانی ماجرای دشت مرموز را کامل کرد
  • مجموعه مقالات سومین همایش فرهنگ و شعایر حسینی رونمایی می شود
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا،فردا
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا