Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهارمحال و بختیاری در حوزه کشاورزی در برخی از تولیدات رتبه نخست کشوری را دارد از جمله ماهیان سردآبی و بادام که از این دو ، بادام این استان گاهی با برند هند راهی اسپانیا و کشورهای دیگر اروپایی و حتی آمریکا می‌شود.

در سایر محصولات نیز شرایط تولید در این استان شرایط رو به رشدی است که افزایش ۱۵ درصدی شیر در سالجاری حتی این استان را با مازاد فراوان شیر تولیدی روبرو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان چهارمحال وبختیاری بیش از  ۷ هزار و ۵۰۰ تن قارچ دکمه‌ای صنعتی و سنتی تولید می‌شود و سرانه تولید قارچ در استان ۷ کیلوگرم است در حالی که در سطح کشور ۲کیلوگرم ثبت شده است.

در حالی که سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص‌ ملی براساس آخرین آمارها به ۲۹ درصد رسیده است اما این مهم در چهارمحال و بختیاری ۱۹ درصد است.سرانه تولید ماهی سردابی در استان ۲۲کیلوگرم است درحالی که سرانه تولید ماهی در سطح کشور تنها ۲ کیلوگرم گزارش شده است.

همچنین سرانه تولید گوشت قرمز در استان بیش از ۲ برابر کشور است، سرانه تولید گوشت در استان ۲۲کیلوگرم و سرانه کشور تولید این ماده پروتئینی ۱۰ کیلوگرم است.

در حالی که سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص‌ ملی براساس آخرین آمارها به ۲۹ درصد رسیده است اما این مهم در چهارمحال و بختیاری ۱۹ درصد است.  

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌های که به کشور اعمال شد، گفت: این شرایط در بخش کشاورزی فرصتی را برای کشاورزان فراهم کرد، که بتوانند در بخش‌های مختلف به خودکفایی برسند.

ذبیح‌الله غریب روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سیاست‌های حاکم بر بخش کشاورزی و دولت بر این است که مشکلات حوزه کشاورزی، دامپروری و زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی را که به نوعی با سلامت و تغذیه مردم سر و کار دارد، را با هدفگذاری و برنامه‌ریزی دقیق رفع کنند.

وی، با تاکید امنیت غذایی و تامین غذا یکی از سیاست‌های مهم هر دولت است، افزود:تامین غذا و امنیت غذایی یکی از راه‌های راهبردی برای رسیدن به استقلال کشوز است که با کمک به بخش کشاورزی می‌توان به این استقلال دست یافت.

به گفته وی، بیش از ۵۰ درصد صنایع کشور در بخش‌های مختلف و زنجیره تولید به بخش کشاورزی و محصولات کشاورزی نیازمند است که مواد اولیه این صنایع از بخش کشاورزی تامین می‌شود و این امر می‌طلبد که به بخش کشاورزی بیش از پیش توجه شود.

 سرانه تولید ماهی سردابی در استان ۲۲کیلوگرم است درحالی که سرانه تولید ماهی در سطح کشور تنها ۲ کیلوگرم گزارش شده است.رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: کشور از پتانسیل خوبی در حوزه کشاورزی برخوردار است و باید از این ظرفیت با استفاده از یک برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق برای خودکفایی استفاده کرد.

وی،به برخی سیاست‌ها و نظرات متفاوت در خصوص اینکه کشور در یک منطقه خشک قرار گرفته است و همچنین کمبود آب و منابع آبی در ایران وجود دارد و میانگین بارندگی کشور پایین است و نباید به سمت کشاورزی و رونق کشاورزی رفت، اشاره کرد و گفت: با استفاده از روش‌های نوین و همچنین کشت محصولات کم آب‌بَر، تغییر الگوی کشت، استفاده از آب سبز و کشت دیم می‌توان مشکل آبی را رفع و کشاورزی را رونق داد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:با توسعه بخش کشاورزی می‌توان به خودکفایی در حوزه‌های مختلف رسید و زمینه ارزآوری برای کشور را نیز می‌توان فراهم کرد.

وی به شرایط کنونی کشور که مورد تحریم دشمن قرار گرفته و دشمنان از هر ابزاری تلاش می‌کنند تا ایران را با مشکل مواجه کنند، اشاره کرد و گفت: محصولات کشاورزی از جمله محصولات لبنی، بادام، پسته و زعفران به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عراق، آسیای میانه، افغانستان و کشورهای اروپایی صادر می‌شد که به دلیل این تحریم‌ها و تبلغیاتی نادرست و غیرکارشناسی که گاهی در خصوص محصولات کشور انجام شده، یکسری مشکلات برای اقتصاد کشاورزی ایجاد شده است.

به گفته وی، براساس آزمایشات و تحقیقات انجام شده هیچ‌گونه مشکلی در حوزه محصولات دامپروری، شیر و لبنیات در کشور وجود ندارد و باید با این تبلیغات برخورد و از صنعت بزرگ دامپروی که یک صنعت پویا، پر اشتغال و نیاز اساسی است، حمایت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به طرحهای امسال این بخش در استان اشاره کرد و گفت:همزمان با دهه فجر امسال یکهزار و ۳۴۱ طرح در بخش کشاورزی استان به بهره‌برداری رسید.

با توسعه بخش کشاورزی می‌توان به خودکفایی در حوزه‌های مختلف رسید و زمینه ارزآوری برای کشور را نیز می‌توان فراهم کرد.غریب، با اشاره به وضعیت و جایگاه استان در حوزه کشاورزی، تولیدات دامی، کشاورزی استان در سطح کشور،افزود: سال‌گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان  تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان استان در قالب یکهزار و ۷۰۰ طرح روستایی و عشایری پرداخت شد.

به گفته وی، از این تعداد طرح یکهزار و ۳۴۱ طرح با اعتباری بیش از یکهزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار از سال گذشته، تاکنون تکمیل و دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: با اجرای این طرح‌ها یکهزار و ۸۶۷ خانوار از مزایای اشتغال بهره‌مند و زمینه اشتغال یکهزار و ۹۲۷فر فراهم شده است.

 غریب اظهارداشت: از مجموع طرح‌های تکمیل شده ۳۰ طرح بزرگ صنعتی بخش کشاورزی با اعتباری بیش از  ۳۰۰ میلیارد ریال بهره‌برداری  شد که ۱۳۵ میلیارد ریال آن تسهیلات بانکی، ۲۰ میلیارد ریال کمک دولتی بلاعوض و مابقی آورده بهره‌برداران بود.

 اجرای الگوی کشت در چهارمحال وبختیاری

رییس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سیاست الگوی کشت در بخش کشاورزی این استان با توجه به ظرفیت‌های آن مورد توجه قرار گرفته است و در همه سطوح این بخش اجرایی می‌شود. 

غریب، با تاکید بر اینکه  وضعیت کشاورزی استان محدود به زراعت، باغ و دامپروری نمی‌شود، اظهار داشت: تنوع‌بخشی به بخش کشاورزی و محصولات تولیدی در اولویت برنامه‌های این سازمان است.

وی گفت:جهادکشاورزی در کشت محصولات کشاورزی، به دنبال افزایش سطح نیست، بلکه باید کیفی‌سازی و افزایش بهره‌وری دنبال شود تا از این طریق توجیه اقتصادی را برای کشاورز به همراه داشته باشد.
رییس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: کشاورزی در استان تنها محدود به زراعت، باغ و دامپروری نیست، بلکه باید تغییرات اصولی در تنوع بخشی محصولات تولیدی رخ دهد، تا علاوه بر تولید محصولات متنوع و با کیفیت، تولید این محصولات منفعتی نیز برای کشاورز داشته باشد.

غریب افزود: تاکنون الگوی کشت در استان به گونه‌ای بوده است که توجیه اقتصادی را برای کشاورز به همراه داشته و اکنون برنامه وزارت جهادکشاورزی براساس الگوی کشت است، که در این زمینه سندی آماده شده تا از سال آینده برنامه‌ریزی‌ها براساس سیاست‌های الگوی کشت انجام شود که هر استان مکلف است آن‌ها را رعایت کند.

سیاست الگوی کشت در بخش کشاورزی این استان با توجه به ظرفیت‌های آن مورد توجه قرار گرفته است و در همه سطوح این بخش اجرایی می‌شود.رییس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: بهره‌وری در تولید و صرفه‌جویی در مصرف آب از دیگر اولویت‌های مدنظر در این سند است‌، به طوری که در یک برنامه ۵ ساله باید تولید به ۲ برابر افزایش یابد.

غریب، به ظرفیت تولید و رشد گیاهان دارویی و خوراکی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش‌های مورد نیاز به خصوص در زمینه کشت گیاهان دارویی که گاهی به دلیل چرای بی‌رویه دام نابود می‌شوند، باید به افراد داده شود تا فرصتی برای اشتغال روستاییان نیز فراهم شود.

وی،بر استفاده از پتانسیل‌های مغفول مانده مانند استفاده از آب دریا و پشت سدها برای آبزی‌پروری تاکید کرد و گفت: در تمام برنامه‌ها و سیاست‌های جهاد کشاورزی به گونه‌ای عمل می‌شود،که پایداری کشاورزی همزمان با پایداری محیط زیست رخ دهد.

غریب اظهار داشت: بخش کشاورزی بخش سازگار با محیط زیست است اما در برخی حوزه‌ها از جمله چرای دام در مراتع که منجر به تخریب مراتع می‌شود، برنامه‌ریزی‌های از جمله اجرای چرای دام بر اساس تقویم و برنامه‌ریزی در دست اجراست.

به گفته وی، به منظور جلوگیری از خشکیدگی دشت‌ها با توجه به خشکسالی‌های چندسال گذشته، اجرای روش‌های جدید از جمله جلوگیری از شخم زدن و در دست اجراست.

غریب اظهار داشت:در گذشته شخم زدن در اراضی به دلیل استفاده نکردن از علف‌کش‌ها و باتلاقی بودن دشت‌های موجود مرسوم بوده است، اما امروزه به دلیل استفاده از علف کش‌ها، کشت بدون شخم و شیار اجرا می‌شود.

وی گفت:با اجرای کشت بدون شخم و شیار از تبخیر بخش زیادی از آب جلوگیری و بخش زیادی از آب خاک نگهداری می‌شود، که این امر از بحرانی دشت شدت‌ها و تبدیل شدن به کانون‌های ریزگرد جلوگیری می‌کند.

تهیه الگوی کشت برای کشاورزی ضروری است

رییس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه الگوی کشت در کشور و استان به شکلی بوده است، که کشاورز با توجه به توجیه اقتصادی خود، نوع کشت را انتخاب می‌کرد، افزود: امروز براساس یک الگوی کشت مورد نیاز کشور، الگوی کشت ارائه می‌شود.

بهره‌وری در تولید و صرفه‌جویی در مصرف آب از دیگر اولویت‌های مدنظر در این سند است‌، به طوری که در یک برنامه ۵ ساله باید تولید به ۲ برابر افزایش یابد.غریب اظهار داشت:اولویت دیگر سازمان جهادکشاورزی توسعه صادرات و افزایش بهره‌وری اقتصادی محصولات کشاورزی است که محصولاتی تولید شود که درآمد بیستری برای کشاورز داشته باشد که این امر در تمام محصولات عمومیت وجود ندارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان، با تاکید بر اینکه تولید محصولات راهبردی کشور به عنوان یک تعهد است، افزود: با توجه به اینکه هدف اصلی تامین امنیت غذایی است، خریدهای تضمینی، قیمت‌های مصوب و حمایت از کشاورز باید به گونه‌ای باشد که کشاورز از کشت محصولات راهبردی(استراتژیک)منصرف نشود.

غریب اظهار داشت: گندم، جو، شکر، حبوبات، لبنیات، گوشت و تخم‌مرغ از محصولات راهبردی و استراتژیک کشور که بیشتر این محصولات در کشور تولید می‌شوند و قیمت مصوب و خرید تضمینی نیز دارد.

وی به برخی نارضایتی‌های کشاورزان و تولیدکنندگان در خصوص قیمت و خرید تضمینی محصولات در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: این نارضایتی‌ها به دلیل تغییر و نوسان در ارز و همچنین جدا شدن شرکت غله از بخش کشاورزی و پیوستن به بخش صنعت بوده است.

۱۹ درصد تولید ناخالص داخلی چهارمحال وبختیاری در بخش کشاورزی است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۹درصد تولید ناخالص داخلی در حوزه بخش کشاورزی است که سهم استان ۱۹ درصد است.

اسماعیل صالحی افزود: امسال تولید ناخالص کشور ۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به تدوین سند آمایش سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی افزود: جهت‌گیری استان به بخش کشاورزی و افزایش سطح بخش کشاورزی اولویت اصلی نیست، بلکه بهینه کردن تولیدات براساس بهره‌وری موجود از اولویت‌های اصلی جهادکشاورزی است.

به گفته وی، یکی از رویکردها جهادکشاورزی توسعه بهینه‌کردن تولید و زنجیره تولید دربخش کشاورزی در استان است که با راه‌اندازی زنجیره تولید بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی و جایگاه صنعت بیشتر دیده شود که در این راستا طرح توسعه شهرک‌های کشاورزی و نواحی صنایع تکمیلی در دست اجراست. 

صالحی با تاکید بر اینکه در حوزه شیلات در استان از صفر تا ۱۰۰ صنعت شیلات در استان دنبال می‌شود، اظهار داشت:توسعه بخش‌های مختلف زراعی،باغی، دام و شیلات در اولویت توسعه قرار دارد.

وی به کمبود اعتبارات در سال‌های گذشته در استان به عنوان یک مشکل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بخشی از تامین اعتبارات در قالب اسناد خزانه ارائه شده است، که این امر بار مالی را برای دولت افزایش می‌دهد.

معاون سازمان جهادکشاورزی استان گفت:هر سال طرحهای ملی و استانی که برای استان تعریف می‌شود، بالای ۳۴۰ طرح در حوزه‌های مختلف است.

۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری نیز گفت:امسال ۲۰۰میلیارد ریال تسهیلات ارزانقیمت به عشایر استان پرداخت شده است.

یحیی حسین‌پور با تاکید براینکه خدمات‌رسانی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت به عشایر در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته است، افزود: تا قبل از سال ۹۳ به مدت ۱۰ سال هیچ‌گونه تسهیلات به جامعه عشایری استان اختصاص داده نشده بود، که از سال ۹۳ تاکنون ۱۰۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار عشایر قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: این تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و مدیریت بحران اختصاص داده شده است.

به گفته وی، امسال ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به جامعه عشایری استان اختصاص داده شد که تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال از محل جامعه عشایری و ۳۵ میلیارد نیز توسط تشکل‌های عشایری استان جذب شده است.

مدیرکل امور عشایری چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه امور عشایر استان در ۲ مقوله اسکان داوطلبانه و بحث خدمات‌رسانی به کوچ کنندگان خدمات‌رسانی می‌کند، افزود: در حوزه اسکان عشایر، سال‌های گذشته شهرک‌های عشایری در استان پیشنهاد و تامین اعتبار شده است.

حسین‌پور افزود: هم‌اکنون بنیاد مسکن احداث ۴ شهرک عشایری را در دست مطالعه دارد که پس از انجام و تکمیل مطالعات،طرح اولیه در اختیار بنیاد مسکن استان قرار خواهد گرفت.

وی،به توزیع ۱۶۰ دستگاه پکیج خورشیدی در سطح استان اشاره کرد و گفت: سال آینده سهم استان در توزیع پکیج خورشیدی ۵۰۰ دستگاه است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت:راه‌اندازی ۸ طرح پمپاژ آب طرح‌های کشاورزی در دستورکار است که تاکنون ۳ طرح پمپاژ در مناطق عشایری راه‌اندازی شده است و یک مورد نیز در دست اقدام و ۴ مورد نیز در دست مطالعه است.

حسین‌پور، سطح زیرکشت این طرح‌های پمپاژ آب در مناطق عشایری را ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: با راه‌اندازی طرح پمپاژ به ازای هر ۲ هکتار یک شغل ایجاد می‌شود.

وی به برندسازی محصولات سالم و پاک مناطق عشایری استان اشاره کرد و گفت: سال آینده این برند را در استان در حوزه فرآورده‌های گوشتی استان اخذ خواهیم کرد، که گوشت تولیدی دام عشایر را به صورت برند خاص و در قالب محصولات سالم وپاک به بازار عرضه کنیم.

حسین‌پور اظهار داشت:در دولت تدبیر و امید دولت با حمایت مجلس، به حوزه عشایری توجه خاص شده استو این امر در اعتبارات سالانه نمود پیدا کرد.

وی افزود: سال ۹۲ کمتر از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب داشتیم که ۵ میلیارد ریال این میزان تخصیص داده شد در حالی‌ که سال گذشته حدود ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب بود و ۱۱۵ میلیارد ریال این میزان تخصیص داده شد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۲۴۰ میلیارد ریال مصوب بود که تاکنون ۸۵ میلیارد ریال تخصیص داده شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۰میلیارد ریال این میزان اختصاص داده شود.

این مسوول جهادکشاورزی استان از انعقاد قرارداد با بنیاد برکت در قالب ۱۲میلیارد ریال خبر داد و گفت: تاکنون ۲۵ درصد این میزان تخصیص داده شده است.

وی، به احداث ایل راه‌ها و مرمت ایل‌راه‌های تاریخی استان تاکید کرد و گفت: ایجاد اشتغال و اسکان خانوارهای عشایری در اولویت طرح‌های در دست اجرای امور عشایر استان در جهت حمایت از جامعه عشایری است.  

۱۰ درصد اراضی چهارمحال و بختیاری قابل بهره‌برداری کشاورزی است

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه امور اراضی مدیریت حقوقی و فنی اراضی را برعهده دارد، گفت: ۸۶ درصد اراضی استان جز اراضی منابع طبیعی و ملی است.

از سال ۹۴ تاکنون رفع تداخل ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان انجام شده است که در این پرونده‌ها ۱۰ درصد اشتباهاتی که در واگذاری اراضی به نفع دولت و به ضرر کشاورز بود، برگشت داده شد.شهرام جزایری در گفت و گو با ایرنا افزود: ۱۰ درصد این اراضی زمین کشاورزی و قابل بهره‌برداری کشاورزی است.

به گفته وی، تاکنون ۷ هزار پرونده واگذاری اراضی به مساحت ۵۰ هزار هکتار از سهم اراضی ملی دولتی، توسط امور اراضی استان به اشخاص واگذار شده است.

وی به وجود ۲۵۰ هزار هکتار اراضی استان کشاورزی، باغات، زراعت و دیم در استان اشاره و تصریح کرد: از سال ۹۶ تاکنون، قرارداد مربوط به طرح حدنگاری اراضی کشاورزی برای ۱۱۴ هزار هکتار از اراضی استان منعقد شده که تاکنون ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های شهرکرد و فارسان به اتمام رسیده است.

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:با اجرای طرح حدنگاری اراضی کشاورزی ۱۱ مولفه ثبت می‌شود و به کشاورزان سندتک برگ و کارت هوشمند اعطا می‌شود.

وی، به اجرای قانون رفع تداخلات به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های امور اراضی استان به عنوان مقدمه‌ بر اجرای طرح حدنگاری اراضی کشاورزی اشاره کرد  و افزود: با اجرای ۲ طرح رفع تداخلات و حدنگاری میازن درگیری و اختلاف بین کشاورز با دولت و همچنین پرونده‌های تخلف کاهش پیدا می‌کند.

جزایری اظهار داشت: از سال ۹۴ تاکنون رفع تداخل ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان انجام شده است که در این پرونده‌ها ۱۰ درصد اشتباهاتی که در واگذاری اراضی به نفع دولت و به ضرر کشاورز بود، برگشت داده شد.

وی، با توجه به اینکه براساس ماده یک قانون حفظ کاربری اصل بر ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی است، افزود: امسال ۸۰۱ مورد مجوز در زمینه صنایع تکمیلی جهادکشاورزی مانند دامداری، مرغداری شیلات صادر شده است که تمام این مجوزها ماهیت کشاورزی دارند.

به گفته وی، در این مدت ۳۱۶ مورد مجوز تغییر کاربری برای اجرای طرح‌های ضروری در استان صادر شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از مردم و کشاورزان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف و قلع و قمع در اراضی کشاورزی تخلف را به سامانه ۱۳۱ گزارش دهند تا در کمترین زمان تخلف از سوی کارشناسان امور اراضی بررسی شود.

به گفته وی، در ۴ سال‌گذشته ۵۰۱ مورد قلع و قمع در حوزه امور اراضی کشاورزی رفع تصرف شد که ۱۰۰ مورد از این تعداددر سالجاری بوده است.

این مسوول جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هیچ‌گونه واگذاری زمین برای احداث دهکده المپیک در اراضی شوراب انجام نشده است 

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: درخواست واگذاری زمین از اراضی کشاورزی برای احداث دهکده المپیک از سوی یک سرمایه‌گذار در اراضی شوراب انجام شد که به لحاظ اینکه یک طرح استانی مهم بود، طبق مقررات و ضوابط تشکیل پرونده انجام داده شد.

وی گفت: برای صدور مجوز واگذاری اراضی بازدیدی توسط کارشناسان امور اراضی از منطقه انجام شد که به دلیل اینکه زمین‌های منطقه تپه ماهوری بود و هیچ گونه تولیدات کشاورزی در منطقه انجام نمی‌شد، با واگذاری زمین در صورت پرداخت عوارض موافقت شد.

جزایری اظهارداشت: برای احداث این دهکده، متقاضی درخواست دریافت ۲۰۰ هکتار زمین را داشت که با واگذاری ۹۰ هکتار موافقت شد که در صورت پرداخت ۱۰۰میلیارد تومان عوارض دولتی که معادل ۸۰ درصد ارزش زمین محاسبه شده، به حساب خزانه دولت این زمین واگذار شود.

وی افزود: به دلیل پرداخت نکردن این عوارض از سوی سرمایه‌گذار، مجوز نهایی واگذاری زمین به نتیجه نرسید و طرح واگذاری زمین به اجرای اینطرح استانی باطل شد.

سرجمع باغات چهارمحال وبختیاری ۴۲ هزار هکتار است 

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در نشست ایرنا گفت: سرجمع باغات استان ۴۲ هزار هکتار است که حدود ۱۵ هزار هکتار از این میزان زیر کشت بادام و ۷ تا ۸ هزار هکتار نیز گردو است.

حمیدرضا دانش افزود: سرجمع تولیدات باغی استان ۱۹۰ هزار تن است که این میزان براساس موقعیت جغرافیایی استان کشت می‌شود.

 وی با تاکید بر اینکه برخی از کشاورزان استانهای پایین‌دست از توسعه باغات در چهارمحال و بختیاری ناراضی هستند، افزود: ارقام موجود کشت شده در استان بر اساس وضعیت جغرافیای استان کشت شده و به صورا عملی توسعه باغات یک نوع عملیات آبخیزداری است.

به گفته وی، توسعه باغات و درختان در ذخیره منابع آب‌های زیرزمینی برای استان و همچنین استانهای پایین دست موثر است و از هرگونه فرسایش خاک و رسوب جلوگیری می‌کند.

وی افزود: ارقام گردو و بادام کشت شده در استان بومی است و به خاطر  تغییر اقلیم با اجرای طرح سرشاخه کاری ر باغات گردوم و بادام در توسعه این باغات فعالیت انجام می‌شود.

هیچ مشکلی در تولیدات دامی و فرارده‌های لبنی تولیدی وجود ندارد  

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری نیز به شایعاتی که در فضای مجازی در خصوص برخی بیماری و یا مشکلات و وجود سم آفلاتوکسین در شیر در سطح کشور منتشر شده اشاره کرد و گفت:شیر تولیدی ایران یکی از بهترین، سالم‌ترین و بهداشتی‌ترین محصولات لبنی است،که بر روی این موضوع بحثی غیرکارشناسی و غیر علمی صورت گرفت و هیچ‌گونه استنادی را در پی نداشت، همچنین در هیچ فرآورده‌ دامی، مورد مشکوک به آفلاتوکسین گزارش نشد.

سرجمع باغات استان ۴۲ هزار هکتار است که حدود ۱۵ هزار هکتار از این میزان زیر کشت بادام و ۷ تا ۸ هزار هکتار نیز گردو است.حسین‌علی سلطانی در نشست ایرنا افزود: امنیت غذایی، سلامت و بهداشت در تمام مراحل تولید، توزیع، عرصه و نگهداری مواد غذایی با منشا دامی با اطمینان کامل انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: دامپزشکی مسولیت این نظارت را از صفر تا ۱۰۰ برعهده دارد و این اطمینان وجود دارد که سلامت و امینت کامل در بازار وجود دارد.

سلطانی، با اشاره به خودکفایی کشور در تولید واکسن دامی نیز اظهار داشت: هیچ‌گونه کمبود واکسن در حوزه دامی وجود ندارد و در خصوص واکسن دامی هیچ وابستگی به کشورهای خارجی نداریم.

در یک دهه گذشته چهارمحال و بختیاری در تولید قزل‌آلا در کشور رتبه نخست را دارد

مدیرشیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این استان در تولید ماهی سردآبی در یک دهه گذشته در سطح کشور رتبه نخست را دارد.

پرویز منصوری از فعالیت فعالیت ۴۰۰ مزرعه پرورش ماهی دارای پروانه بهره‌برداری در استان خبر داد و افزود: بیش از ۹۹ درصد مزارع پرورش ماهی استان در حوضه سرشاخه‌های کارون است.

به گفته وی، چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های کارون و زاینده‌رود است که سالانه با تولید ۲۴ هزار تن ماهی سردآبی، این استان مقام نخست تولید ماهی قزل‌آلای کشور را دارد.

منصوری اظهار داشت: به دلیل کم بودن تخصیص آب توسط آب منطقه‌ای به حوزه شیلات و پرشدن سقف تخصیص آب موجود، راه‌اندازی و فعال ساختن مزارع جدید پرورش ماهی در استان با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: با تخصیص آب جدید برای احداث شیلات ظرفیت تولید استان در حوزه ماهیان سردآبی به ۳۰ هزار نیز خواهد رسید.

منصوری اظهار داشت: هم‌اکنون مجتمع پرورش ماهی هلن با ظرفیت اسمی ۴۵۰ تن نیز در دست ساخت است.

وی با اشاره به مشکل مجتمع پرورش ماهی رفن از سال ۹۴تاکنون افزود: برای احداث این مجتمع پرورش ماهی نزدیک به ۶ میلیارد تومان هزینه شده است، که از سال ۹۴ تاکنون به دلیل شکستگی لوله انتقال نفت خوزستان به اصفهان، بهره‌برداری از این مجتمع با مشکل مواجه شده است.

مدیرکل شیلات و آبزیان استان اظهار داشت: چشمه سرخون که منبع اصلی آب این مجتمع است به دلیل شکستگی لوله دچار آلودگی شده و براساس ارزیابی‌های کارشناسی و دوره‌ای مشکل آلودگی این چشمه هنوز رفع نشده است.

بیش از ۹۹ درصد مزارع پرورش ماهی استان در حوضه سرشاخه‌های کارون است.منصوری افزود: در آزمایش‌های انجام شده در سالجاری نیز میزان آلودگی این چشمه از حد مجاز و استاندارد بالاتر بود و به دلیل این شکستی،هنوز این مجتمع یکهزار تنی به بهره‌برداری نرسیده است.

وی، از پرداخت خسارت توسط شرکت نفت تاکنون به این مجتمع اشاره کرد.

خروجی آب‌های مزارع پرورش ماهی چهارمحال وبختیاری هیچ آلودگی ندارد 

مدیرشیلات و آبزیان چهارمحال وبختیاری گفت: بر اساس آزمایش‌های انجام شده خروجی مزارع پرورش ماهی استان هیچ‌گونه آلایندگی بیشتر از میزان استاندارد را ندارند.

منصوری افزود: میزان آلایندگی زیست محیطی خروجی مزارع پرورش ماهی براساس استانداردهای زیست محیطی ارزیابی می‌شود و اگر این میزان بیشتر از حد استاندارد باشد، رفع می‌شود.

به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصولات زراعی، باغی، شیلات، دامی و عسل به عنوان یکی از قطب کشاورزی و دامپروری کشور محسوب می‌شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی زندگی عشایری سازمان دامپزشکی کشور چهارمحال وبختیاری دام و طيور اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی زندگی عشایری سازمان دامپزشکی کشور چهارمحال وبختیاری دام و طيور اراضی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی زندگی عشایری سازمان دامپزشکی کشور چهارمحال وبختیاری دام و طيور اراضی کشاورزی مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری طرح حدنگاری اراضی کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان هزار هکتار از اراضی استان رییس سازمان جهادکشاورزی میلیارد ریال این میزان چهارمحال و بختیاری نیز مزارع پرورش ماهی استان بخش کشاورزی می توان چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری تسهیلات ارزان قیمت میلیارد ریال تسهیلات استان اشاره کرد و گفت سازمان جهاد کشاورزی میلیارد ریال اعتبار تولید ناخالص داخلی چهارمحال وبختیاری ۴۲ هزار هکتار حوزه های مختلف رییس سازمان جهاد واگذاری اراضی سرانه تولید ماهی مجتمع پرورش ماهی محصولات راهبردی محصولات کشاورزی بخش کشاورزی میزان تخصیص بخش کشاورزی حوزه کشاورزی مدیر امور اراضی غریب اظهار استان اشاره ۵ میلیارد ریال بخش کشاورزی شیلات و آبزیان برای کشاورز بهره برداری میلیارد تومان توجیه اقتصادی کشاورزی استان استان در حوزه تخصیص داده شد سال های گذشته مشکل مواجه دست اجراست مناطق عشایری واگذاری زمین جامعه عشایری زنجیره تولید عشایری استان الگوی کشت امنیت غذایی توسعه باغات عشایر استان خدمات رسانی اختصاص داده کشت محصولات برنامه ریزی عنوان یک ۱۹ درصد سط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۶۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداخلات چهار پلاک ثبتی در اراضی کشاورزی قم رفع شد

محمد رضا حاجی رضا ، گفت: یکی از مهمترین ماموریت‌های سازمان جهاد کشاورزی قم در دولت سیزدهم، رسیدگی به مشکلات حقوقی اراضی کشاورزی و رفع آنها و در ادامه انجام اقدام‌های لازم برای سند دار کردنشان می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم  افزود: ما از همه ظرفیت‌های قانونی در اختیارمان برای حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی استان استفاده می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد عده‌ای با نیت سودجویی، زمین‌های زراعی را به کاربری‌های دیگر تغییر دهند و به امنیت غذایی مردم آسیب وارد کنند.

او ادامه داد: همچنین اقدام‌های حقوقی لازم برای برخورد با متخلفین در این حوزه به سرعت انجام می‌شود و اراضی که به صورت غیر قانونی تغییر کاربری داده شده‌اند، به کاربری اصلی خود در راستای تولید محصولات غذایی مورد نیاز مردم بازخواهند گشت.

گفتنی‌است سند دار کردن اراضی کشاورزی قم در ۲ سال اخیر موجب حفظ و ارتقا هویت و پویایی هرچه بیشتر این بخش مهم اقتصادی استان شده‌است و همچنین رضایت خاطر کشاورزان استان را به‌دنبال دارد.

پنج درصد از اشتغال مولد و پایدار قم مرتبط با بخش کشاورزی است و تولیدات این بخش ارزش‌افزوده خوبی برای استان ایجاد کرده‌است.

علاوه بر ظرفیت بالای استان قم در تولید محصولات دامی، در حوزه باغ و زراعت نیز مجموع تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان حدود ۴۰۰ هزار تُن است.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • بهره برداری ۷ طرح برق رسانی در چهارمحال و بختیاری
  • زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری
  • تحقق شعار سال در گرو نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان
  • سهم ۳۲.۶ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان
  • سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان ۳۲.۶ درصد است
  • بخشودگی ۴۱۰ میلیارد ریال سود تسهیلات بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • میزان تولیدات کشاورزی دهلران در سال ۴۲۵ هزار تن است
  • ملاقات عمومی استاندار چهارمحال و بختیاری با مردم
  • تداخلات چهار پلاک ثبتی در اراضی کشاورزی قم رفع شد